c 107 ohjauksen välys ja moottorinohjausboksin kiinnitys
c 107 ohjauksen välys ja moottorinohjausboksin kiinnitys
Otsikko sen jo kertookin. Eli vuoden 75 SLC 450. Tiettävästi (nettiä selanneena) ohjauksessa kuuluukin olla välystä, eli siis ratissa "tyhjää aluetta", mutta mikä on sille ok määrä? Itsellä välystä ehkä n. 3cm tyhjän alueen reunasta toiseen.
Ja toinen juttu. Autossa siis D-jetti. Ecu on vaan tungettu verhoilun alle, eikä ole millään kiinni. Kuinka boksi on alunperin kiinni?
Vastauksista kiittäen. B.Ewing
Ja toinen juttu. Autossa siis D-jetti. Ecu on vaan tungettu verhoilun alle, eikä ole millään kiinni. Kuinka boksi on alunperin kiinni?
Vastauksista kiittäen. B.Ewing
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: c 107 ohjauksen välys ja moottorinohjausboksin kiinnitys
Sellasta selvästi tyhjää aluetta ei kuulu olla ratissa, epäilisin välystä esim simpukassa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
Varmaan simpukassa joo. Ja sehän on säädettävissä. Monissa paikoissa kuitenkin sanotaan, että näissä simpukoissa kuuluukin olla pieni välys, mutta enpä tiedä...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Ei siinä semmosta mekaanista välystä saa olla. En ota kantaa mahdolliseen korjaustoimenpiteeseen koska se riippuu yksilöstä. Ite kiristin simpukasta kun tiesin että muualla ei ole välyksiä. Tein simpukan säädön testaamalla ja ajamalla, riittää mulle.
W115.010 220 1969 M115
W115.010 220 1969 M115
OK. Täytyis varovasti testailla kiristämistä ja katsoa vaikuttaako, en osaa sanoa onko tuo välys simpukassa. Ensimmäiset epäilyt tosin sinnepäin kohdistuu. On vaan kiristysruuvi aika pahuksen ahtaassa paikassa.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Tein juuri omani ohjauksen saadot ja kylla siina muutama tunti vierahti.
Ensiksi kannattaa tarkistaa vilkun palautus, etta toimiiko samoilla kaantoarvoilla ratista, jos ratti on suorassa palautuksen jalkeen molmpiin suuntiin niinOK, muuten ratti irti ja uusi asennus oikealle kohdalleen.
Sitten voikin jo menna alle ja ottaa pallonivelen vetimen esiin ja napsutella ohjaus varsi tyhjaksi, ja kastella itsensa ohjaus oljylla.
V-kasi miehet kiroaa tata seuravaa vaihetta kun rupeavat pakoputkistoa purkamaan.
Sitten vain boxi alas ja kuminivel ulos. itse totesin kumien kadonneen jo kauan sitten joten uutta piti ruveta etsimaan. Tama rautapalikka on se yleisin vika tuossa ohjauksen tunnottomuudessa.
Jos boxi on kuiva, ei muuta kuin saadat valykset minimiin, mutta ole varovainen etta at kirista liikaa, silla ohjaus varresta kasin kaantamalla sen taytyy palautua molempiin suuntiin. Seuraavaksi uusi rauta/kumi palikka paikalleen siihen ohjaus akseliin.
Ohjaus simpukan asennuksessa kannatta piaa huoli etta se on keskitetty kohdalleen ennen asennusta. Lukitse ratti keski asentoon ennen simpukan asennusta siihen ohjaus niveleen. Simpukan pesun yhteydess huomaat varmaan ohjaus akselin merkit, joten kannattaa tarkistaa etta varsi on oikeassa kohdassa. sitten nippun ja nauttimaan ajosta.
Sita simpukkaa en lahtisi saatamaan ilman irroitusta, nuo kuula/mutteri simpukat on turhan herkkia rikkontumaan.
Ensiksi kannattaa tarkistaa vilkun palautus, etta toimiiko samoilla kaantoarvoilla ratista, jos ratti on suorassa palautuksen jalkeen molmpiin suuntiin niinOK, muuten ratti irti ja uusi asennus oikealle kohdalleen.
Sitten voikin jo menna alle ja ottaa pallonivelen vetimen esiin ja napsutella ohjaus varsi tyhjaksi, ja kastella itsensa ohjaus oljylla.
V-kasi miehet kiroaa tata seuravaa vaihetta kun rupeavat pakoputkistoa purkamaan.
Sitten vain boxi alas ja kuminivel ulos. itse totesin kumien kadonneen jo kauan sitten joten uutta piti ruveta etsimaan. Tama rautapalikka on se yleisin vika tuossa ohjauksen tunnottomuudessa.
Jos boxi on kuiva, ei muuta kuin saadat valykset minimiin, mutta ole varovainen etta at kirista liikaa, silla ohjaus varresta kasin kaantamalla sen taytyy palautua molempiin suuntiin. Seuraavaksi uusi rauta/kumi palikka paikalleen siihen ohjaus akseliin.
Ohjaus simpukan asennuksessa kannatta piaa huoli etta se on keskitetty kohdalleen ennen asennusta. Lukitse ratti keski asentoon ennen simpukan asennusta siihen ohjaus niveleen. Simpukan pesun yhteydess huomaat varmaan ohjaus akselin merkit, joten kannattaa tarkistaa etta varsi on oikeassa kohdassa. sitten nippun ja nauttimaan ajosta.
Sita simpukkaa en lahtisi saatamaan ilman irroitusta, nuo kuula/mutteri simpukat on turhan herkkia rikkontumaan.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Jää varmasti talvikauden hommiksi, jos pitää alkaa simpukkaa pois pudottamaan. Ohjaus toimii tosin tuota pientä välystä lukuunottamatta ihan loistavasti, joten ei tuo ole vielä pahasti häiriöksi.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
- sepulaakeri
- Mersumies
itse olen kiristelly simpukkaa kyl ihan paikallaan, ahastahan siel on
mutta kyl sen tekee kunhan saa sen mutterin löysälle. suotta tekee työstä vielä työläämpää jos simpukka on muuten ehyt, ei vuoda öljyäkään. jos työhön alat (tavalla tai toisella) niin älä kiristä ts. löysää pulttia liikaa, ennemmin likaa välystä kuin liian vähä.
mulla ohjain boxi oli kiinni tulipellissä, muistaakseli jonkinlaisilla klipsuilla en muista varmaksi.

mulla ohjain boxi oli kiinni tulipellissä, muistaakseli jonkinlaisilla klipsuilla en muista varmaksi.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Tuossa pari kuvaa Djetin boxin kiinnityksestä tulipeltiin. Yläreunan kiinnike näkyy selvästi. Alareunan kiinnike ilmeisesti enemmän takana kun ei paljoa näy.

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Tesla MYLR -24
Kiitos, Matti.R! Pitääpä askarrella/hankkia tuo peltilipare.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Yläkiinnikkeen varaosanumero on 107 540 0473, siinä olevan kumitapin (näkyy valokuvassakin) 107 987 0240, ja alaosan pidikejousi 107 545 0097.B.Ewing kirjoitti:Kiitos, Matti.R! Pitääpä askarrella/hankkia tuo peltilipare.
Hinnoista ei tietoa, mutta ei nuo pikkuosat aina niin kalliita Vehollakaan ole. Forumiltakin voi löytyä joku jolla on varaosa-autoja pihassa.
Matti
Tesla MYLR -24
Tesla MYLR -24
Kiitokset vielä. Itsekin olen huomannut saman, että ei nuo osat Veholta tilattuna minusta ihan pahan hintaisia ole ja tulevatkin nopeasti, vaikkei Suomen varastosta löydy.
Onko muuten tuo peltilipare kiini tuossa tulipellissä kahdella niitillä, vai mitä nuo on? En saa ihan selvää kuvasta....Ja se kumitappi on sitten siinä keskellä?
Onko muuten tuo peltilipare kiini tuossa tulipellissä kahdella niitillä, vai mitä nuo on? En saa ihan selvää kuvasta....Ja se kumitappi on sitten siinä keskellä?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Peltiosassa on kiinni 2 pulttia, ja ne menevät tulipellin läpi konehuoneen puolelle. 2 mutteria ovat suoraan akun takana (jos sinulla ei ole akku takana). Kumitappi tulee kiinnikkeen läpi alaspäin, estää boxin ja kiinnikkeen kolinat.B.Ewing kirjoitti:Kiitokset vielä. Itsekin olen huomannut saman, että ei nuo osat Veholta tilattuna minusta ihan pahan hintaisia ole ja tulevatkin nopeasti, vaikkei Suomen varastosta löydy.
Matti
Tesla MYLR -24
Tesla MYLR -24
- Adventurer
- Vakiokalustoa
Itse kunnostin simpukan toissa talvena, vaihdon parikymppiä ebayssä maksaneet stefat ja o-renkaat. Pöydällä kiristettäsessä jäi väljäksi säätö. On nyt erittäin v-mainen ajaa kun klappia liian paljon.sepulaakeri kirjoitti:itse olen kiristelly simpukkaa kyl ihan paikallaan, ahastahan siel onmutta kyl sen tekee kunhan saa sen mutterin löysälle. suotta tekee työstä vielä työläämpää jos simpukka on muuten ehyt, ei vuoda öljyäkään. jos työhön alat (tavalla tai toisella) niin älä kiristä ts. löysää pulttia liikaa, ennemmin likaa välystä kuin liian vähä.
Mahtuuko oikeesti säätämään irroittamatta simpukkaa tai pakosarjaa?
Ainakin R107:ssa on rattiakselilla nivel, joka voi olla väljä. Minun autossa ohjaus parani vaihtamalla nivel. Osa sijaitsee heti tulipellin jälkeen moottoritilassa. On aika hankala osa vaihtaa.
Rahat ei riitä mihinkään, kun kaikki menee säästöön.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.
- sepulaakeri
- Mersumies
se varmaan riippuu eniten hermoista, taidosta ja työkaluista onnistuuko siinä. yhen kerran taisin katkasta lista avaimen ja hitsasin siihen vähä jatkoa raudasta niin oli todella helppo avata se mutteri.Adventurer kirjoitti:Itse kunnostin simpukan toissa talvena, vaihdon parikymppiä ebayssä maksaneet stefat ja o-renkaat. Pöydällä kiristettäsessä jäi väljäksi säätö. On nyt erittäin v-mainen ajaa kun klappia liian paljon.sepulaakeri kirjoitti:itse olen kiristelly simpukkaa kyl ihan paikallaan, ahastahan siel onmutta kyl sen tekee kunhan saa sen mutterin löysälle. suotta tekee työstä vielä työläämpää jos simpukka on muuten ehyt, ei vuoda öljyäkään. jos työhön alat (tavalla tai toisella) niin älä kiristä ts. löysää pulttia liikaa, ennemmin likaa välystä kuin liian vähä.
Mahtuuko oikeesti säätämään irroittamatta simpukkaa tai pakosarjaa?

niin se helposti jää väljäksi tai sitten kiristää liikaa kun mielestäni pöydällä työtä tehdessä, se on vähä tunnotonta kun ei ole öljyä sisällä. marmori tiskillä tais olla vaan n. 8€ se stefa, JOS muistan oikein.
tiedoksi jos joku meinaa huoltaa simpukkansa: kokemuksesta voin kertoa että tuo stefa kannaattaa olla alkuperäinen ei mikään tarvike.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- Adventurer
- Vakiokalustoa
Joo, Vehon stefan minäkin laitoin ja vuoto loppui heti. Oikea välys on todellakin niin pieni, että pöydällä kuivana ja ilman rattia ei se sitten kohdilleen mene kuin tuurilla. Pitänee uhrata joku lenkkiavain ja tehdä siitä työkalu.sepulaakeri kirjoitti:se varmaan riippuu eniten hermoista, taidosta ja työkaluista onnistuuko siinä. yhen kerran taisin katkasta lista avaimen ja hitsasin siihen vähä jatkoa raudasta niin oli todella helppo avata se mutteri.Adventurer kirjoitti:Itse kunnostin simpukan toissa talvena, vaihdon parikymppiä ebayssä maksaneet stefat ja o-renkaat. Pöydällä kiristettäsessä jäi väljäksi säätö. On nyt erittäin v-mainen ajaa kun klappia liian paljon.sepulaakeri kirjoitti:itse olen kiristelly simpukkaa kyl ihan paikallaan, ahastahan siel onmutta kyl sen tekee kunhan saa sen mutterin löysälle. suotta tekee työstä vielä työläämpää jos simpukka on muuten ehyt, ei vuoda öljyäkään. jos työhön alat (tavalla tai toisella) niin älä kiristä ts. löysää pulttia liikaa, ennemmin likaa välystä kuin liian vähä.
Mahtuuko oikeesti säätämään irroittamatta simpukkaa tai pakosarjaa?![]()
niin se helposti jää väljäksi tai sitten kiristää liikaa kun mielestäni pöydällä työtä tehdessä, se on vähä tunnotonta kun ei ole öljyä sisällä. marmori tiskillä tais olla vaan n. 8€ se stefa, JOS muistan oikein.
tiedoksi jos joku meinaa huoltaa simpukkansa: kokemuksesta voin kertoa että tuo stefa kannaattaa olla alkuperäinen ei mikään tarvike.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
Oliko näin, että klappi häviää kun säätöpulttia löysää (vastapäivään) vai toisinpäin?
Kiristämällä ei ainakaan klappi hävinnyt

Löysäämällä kiristyyAdventurer kirjoitti:Oliko näin, että klappi häviää kun säätöpulttia löysää (vastapäivään) vai toisinpäin?
Kiristämällä ei ainakaan klappi hävinnyt

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Jos on tappiin asti kiristetty jo niin sitten pitää ostaa uus simpukka, liekö niihin saavan korjausosia. Siinä on vaan pieni riski kiristää liikaa sitä simpukkaa, ilmeisesti oikea tapa olisi ottaa varret irti simpukasta ja säätää ilman pyöriä välys pois, tähdelliset lehdessä on kattava juttu simpukan kiristyksestä, empä nyt muista lehden numeroa
Mutta kyllä sen huomaa jos on liian kireälle vedetty, sitä voi fiilistellä, siis jos vaan säätövara riittää. 

W115.010 220 1969 M115
W115.010 220 1969 M115
Mullakin oli tossa nivelessä väljää. Ennen uuden vaihtoa tein hätäapukorjauksen nivelelle tökkäsemällä välyskohtaan sopivan jämäkän kuminpalan, taisin laittaa vielä jotain kumiliimaa väliin jotta pysyy jonkin aikaa. Ohjauksesta tuli just niin hyvä kuin tollasesta nyt voi tulla, remontti siis onnistui. Eihän tollanen mikään oikeaoppinen korjaus ole, mutta tuolla sai kuitenkin auton leimasta läpi.JiiÄSSÄ kirjoitti:Ainakin R107:ssa on rattiakselilla nivel, joka voi olla väljä. Minun autossa ohjaus parani vaihtamalla nivel. Osa sijaitsee heti tulipellin jälkeen moottoritilassa. On aika hankala osa vaihtaa.
-mikko-