W124 Alusta kolahtaa
W124 Alusta kolahtaa
Mikä vois olla vikana kun alustasta kuuluu kova kolahdus,lähinnä sellanen tömähdys kun vaihtaa vähänkin nopeasti? Kuuluu myös kun päästää ja painaa kaasua.Vaihdettu laatikon kannatinkumi,mutta ei auttanut.Perä ja laatikko muuten äänettömät.Auto on 230 vm-91.Ja manuaali laatikolla.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Tere,
tässä on aika monta vaihtoehtoa; siellä kun takapäässä on erilaisia niveliä (puslia) enemmän kuin ihan vähän.
No, kuitenkin, yleisesti tuollaista aiheuttaa:
- Takakelkan (jota jotkut taka-apurungoksikin nimittävät) etummaisten kumityynyjen hajoaminen
- Ehkä myös perän puslat (eli ne, joiden välityksellä vetopyörästö on kiinni apurungossa) voivat hajottuaan aiheuttaa tuollaista.
Omassa autossani joskus kardaanin jommankumman rättinivelen (ei pysty muistamaan kumpi se oli, kun en itse sitä sillä kertaa vaihtanut) vaihto ja keskiboorin kiristäminen vähensi auton taipumusta kolahtaa vaihteiden vaihtamisen yhteydessä. Ja kai periaatteessa tukivarsien tai kallistuksenvakaajan nivelet / puslat / kumit voivat hajottuaan aiheuttaa kolinaa, mutta se taitaa kyllä olla enemmän kuopissa esille tulevaa kuin vedon käytöstä riippuvaa yleensä.
T:TTT
tässä on aika monta vaihtoehtoa; siellä kun takapäässä on erilaisia niveliä (puslia) enemmän kuin ihan vähän.
No, kuitenkin, yleisesti tuollaista aiheuttaa:
- Takakelkan (jota jotkut taka-apurungoksikin nimittävät) etummaisten kumityynyjen hajoaminen
- Ehkä myös perän puslat (eli ne, joiden välityksellä vetopyörästö on kiinni apurungossa) voivat hajottuaan aiheuttaa tuollaista.
Omassa autossani joskus kardaanin jommankumman rättinivelen (ei pysty muistamaan kumpi se oli, kun en itse sitä sillä kertaa vaihtanut) vaihto ja keskiboorin kiristäminen vähensi auton taipumusta kolahtaa vaihteiden vaihtamisen yhteydessä. Ja kai periaatteessa tukivarsien tai kallistuksenvakaajan nivelet / puslat / kumit voivat hajottuaan aiheuttaa kolinaa, mutta se taitaa kyllä olla enemmän kuopissa esille tulevaa kuin vedon käytöstä riippuvaa yleensä.
T:TTT
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 Alusta kolahtaa
Se kolahdus kuuluu enempi keskeltä...Kardaanissa oli aika paljon väljää ja laatikon puolelta vielä.Voiko laatikko kolahtaa noin? Niin ja kun peruuttaa,kuuluu naputus.Joku laakeri??
Re: W124 Alusta kolahtaa
Koita katsoa siellä laatikon alla oleva kumityyny eittei vaan olisi rikki tai sitten toinen moottorinkorva
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 Alusta kolahtaa
kardaanin kannatinlaakeri/tukikumipaketti siellä varmaan kettuilee. tutki myös kardaanin molemmissa päissä olevat rättinivelet ettei ole ollenkaan väljää kiinnityksissä, aiheuttaa samanlaisen kolauksen. tuo naputus kyllä vaikuttaisi jotenkin tuolta laakerin temppuilulta.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Laatikon alla oleva kumityyny vaihdettu.Moottorinkorvat on ehjät.Sellanen outo "ulina" kuuluu 1-3 vaihteella vetopäällä,noin kuudessakympissä pahimmillaan..Voisko kardaani olla aiheuttaja?
Re: W124 Alusta kolahtaa
juuri tuo väljistynyt kannatinlaakeri aiheuttaa ulinaa/jurinaa/jyrinää/tärinää/unettomuutta/erektiohäiriöitä... mitäpä se ei aiheuttas
eikun vaan uutta tukikumia ja laakeria paikalleen, maksaa 30 euroa yhteensä kun tilaat kl-varaosilta. http://www.kl-varaosat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: W124 Alusta kolahtaa
Juu,täytyy vaihtaa se kannatinlaakeri.Mitens tuo jakoketju.Missä km.määrässä se vaihetaan? Tuli mieleen kun tyhjäkäynti sellaista ronksottavaa..Ajettu 500 000tkm
Re: W124 Alusta kolahtaa
ranklatus koneesta voi kuulua kyllä sieltäkin jakoketjusta jos on löysä, tai jos on ketjunohjuri mennyt poikki niin pääsee hyppimään siellä se ketju ja pitää ääntä. tosin näissäkin koneissa vielä nuo nostajat yleensä raksuttelevat vanhemmiten.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Vielä kolahtaa ja kovaa...Vaihdettu kardaanin tukikumi ja laakeri sekä kardaanin takimmainen nivel.Tai lähinnä tömähtävä se ääni.Ei siellä muuta väljää näyttänyt olevan..Niin,ja se ulina ei hävinnyt.Eli heti kun lähtee liikkeelle niin volina alkaa ja kun kierroksia 2000 niin se on pahimmillaan.Mikä vois tällaista aiheuttaa?
Re: W124 Alusta kolahtaa
Pitäisikö jo ruveta tutkimaan perää jos sieltä on vaikka laakeri loppu tai öljyt vähissä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 Alusta kolahtaa
Se vois olla mahdollinen syy.Perä on märkä,stefa vuotanut ehkäpä pitkänkin aikaa..Öljyä siellä on riittävästi.Perä tosin muuten äänetön.Se ulina kuuluu lähinnä laatikon kohdalta...Mutta vaihteet menee päälle nätisti rutisematta.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Sitten sieltä laatikon päästä voi olla laakeri paskana vaikka tuo perän ulina kuulostaa jossain välissä että tulee laatikosta tai kardaanista
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 Alusta kolahtaa
Niin se ulina kuuluu myös paikallaan kun nostaa kierrokset kahteen tuhanteen.Kytkin pohjassa taas hiljenee.
Re: W124 Alusta kolahtaa
jos kerran ei ulise kun kytkin on pohjassa, niin silloin vika ei ole perässä ainaskaan. kuuluuko ulina kun paikallaan tyhjäkäynnillä kaasuttelee, ja vapaalla?Kassu kirjoitti:Niin se ulina kuuluu myös paikallaan kun nostaa kierrokset kahteen tuhanteen.Kytkin pohjassa taas hiljenee.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Kuuluu paikallaan vapaalla kun kaasuttelee siihen kahteentuhanteen kierrokseen,niin alkaa ääntämään.Isommilla kierroksilla ääni hukkuu varmaan moottorin meluun ja tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ylimääräistä.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Nyt kananaat katsoa tuon moniurahihnan kiristimen laakeri olisko loppu se on siinä moottorin edessä johon menee sellainen jousi härveli
siitä kannen kiinikeestä nyt ei enää muuta keksi
siitä kannen kiinikeestä nyt ei enää muuta keksi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 Alusta kolahtaa
hihnankiristin seuraavana tarkistuslistalla. laturikin voi ujeltaa jos on kovin kulunut
Re: W124 Alusta kolahtaa
Kuvailemasi kolahduksen syy on yleensä perämurikassa, ns. väljä perä.
Re: W124 Alusta kolahtaa
Niin no... Voi tietenkin tarkastaa moniurahihnan kiristimen, ja sehän kannattaakin toisinaan tehdä kyllä. Sen sijaan pitäisin kovasti eriskummallisena, jos moniurahihnan aiheuttama ujellus loppuu, kun painaa kytkimen pohjaan. Niillä ei yksinkertaisesti ole mitään tekemistä toistensa kanssa; ei myöskään laturilla ja kytkimellä.arska10 kirjoitti:Nyt kananaat katsoa tuon moniurahihnan kiristimen laakeri olisko loppu se on siinä moottorin edessä johon menee sellainen jousi härveli
siitä kannen kiinikeestä nyt ei enää muuta keksi
Sitteen taas - vaihteistossa tietyt osat lopettavat pyörimisen, kun kytkimen painaa pohjaan (moottorin käydessä ja auton seistessä). Jotenkin vaikuttais siellä olevalta hämmingiltä.
T:TTT
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 Alusta kolahtaa
Perästä löyty kuitenkin vielä takimmaisista puslista väljää.Ei kovin paljon mutta ehkäpä sekin aiheuttaa kovan jysäyksen.Eli vaihtoon.Siitä ulinasta...Kytkin pohjassa ei kuulu mutta kun nostaa niin ulisee särisevästi kierroksia lisätessä.Voisko sittenkin olla kytkimessä jotain hämminkiä?
Re: W124 Alusta kolahtaa
voishan siellä esim painelaakeri olla kulunut