Kesäöljyjenvaihtosesonki - viskositeettikysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Kesäöljyjenvaihtosesonki - viskositeettikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Lyhyesti ja ytimekkäästi:

Bilteman esite suosittelee 5w-50 oljua 8) kuluneisiin koneisiin. Onko siis niin että kesällä valuttaa talvilukemasta (5w) johtuen litkun pihalle, eli kesällä talvilukema saisi olla korkeampi (10-20w)?

Jälkimmäinen lukema (50) siis tarkoittaisi sitä, että kesäkuumalla lämpimällä koneella olisi öljyt jäykempiä. (esitteen mukaan tiivistys ominaisuus)

Kysyn siksi kun viime kesänä käytin pari kannua Shellin 20w-50:stä ja nimenomaan kylmänä käräytteli ja öljyä kului. Mun käsityksen mukaan olisi pitänyt olla "tatinaa" kummassakin äärilämpötilassa.

Mitäs porukalla on kokemuksia ja mitä kandee kokeilla seuraavaksi M102:een, jolla on kohta suhattu 400tkm?

Hyvää vappua :!:
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

900 tuhatta kohta "sahattu" ja Mobilia koneeseen 5W50 viskositeetilla. Noilla W (talvi) arvoilla ei ole mitään tekemistä tuon lämpimänä arvon (50) kanssa. Tuo jälkimmäinen arvo on se johon kannattaa katsoa kesällä.

Jos kone sauhuttelee kylmänä, johtuu se suuremmista käyntivälyksistä kylmänä eikä niinkään öljyistä.

Vakiokoneella olen ajellut 30, 40 ja viiskymppisillä öljyillä ilman ongelmia. Kaikki laadut tosin olleet synteettisiä öljyjä. Merkkeinä: Mobil, Castroll, Valvoline, Pentzoil
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Kesäöljyjenvaihtosesonki - viskositeettikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja M.K »

Niin, vuotaako vaiko palaako ne öljyt. Jos vuotaa, niin sitä vikaa ei öljyjen viskositeetti valinnalla korjata, se vaatii muita toimia. Mutta, jos öljyt palaa savuna moottorista ulos, niin silloin tilannetta voidaan "korjata" valitsemalla kuumaviskositeetiltaan mahdollisimman korkea öljy esim. 50, tuolla W (Winter) arvolla ei ole merkitystä öljyn kuumaominaisuuksien kanssa. Kesällä voisi aivan hyvin käyttää esim. SAE50 yksiasteöljyä 5W- tai 10W-50 sijaan.
Huomioitavaa öljyn valinnassa on se, että heikkolaatuiset huonoista raaka-aineista/lisäaineista valmistetut öljyt lisäävät moottorin kartan määrää. Erityisesti liipaisimella on männänrenkaiden (jumittuminen) alueet ja turboissa ahtimen laakerit joihin öljy yksinkertaisesti palaa kiinni muodostaen karstana tuntemaamme tököttiä.
Sinun tapauksessa ehkä valitsisin 5W-50 täyssynteettisen merkkiöljyn. Bilteman öljystä en sano mitään, koska en tiedä mikä taho tuon öljyn todellisuudessa valmistaa. Luokituksia vertailemalla tuokin asian varmasti saisi suht tarkkaan selville.

Tuo Shellin 20W-50, eihän vaan olleet erityisesti diesel -moottoreille tarkoitettua öljyä?

M102 moottorin öljyn kulutukseen kannattaneen tarjoilla uusia ohjurinkumeja. Ei ne kilometrin, vaan se ikä kun tahtoo kovettaa nuo kumit. Haku toiminnolla varmaankin löytynee lisää vihiä aiheesta :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mulla on 5W50 mobilit ja nyt huomasin kun ilmat alkoi lämpeämään ja pitkiä matkoja enimmäkseen ajettu että öljyä on alkanut menemään jonkin verran enemmän kuin mitä talvella. Jouduin lisäämään pari desiä toissapäivänä ja joulusta asti ajanut samoilla öljyillä lisäämättä yhtään.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: Kesäöljyjenvaihtosesonki - viskositeettikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

M.K kirjoitti: Tuo Shellin 20W-50, eihän vaan olleet erityisesti diesel -moottoreille tarkoitettua öljyä?
Tätä olenkin aina ihmetellyt, että mitäs spesiaalia näissä dieseleiden öljyissä on? Onko ne hyvää/huonoa?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

10 W 40 ympäri vuoden ja hyvä tulee. No, ensi sydäntalvella kyllä laitan syntikat mottiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Kesäöljyjenvaihtosesonki - viskositeettikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mr_Benz kirjoitti:
M.K kirjoitti: Tuo Shellin 20W-50, eihän vaan olleet erityisesti diesel -moottoreille tarkoitettua öljyä?
Tätä olenkin aina ihmetellyt, että mitäs spesiaalia näissä dieseleiden öljyissä on? Onko ne hyvää/huonoa?
Niissä on happamuutta neutralisoivia aineita yleensä enemmän. Tosin nämä synteettiset öljyt ylittävät yleensä aina kaikki normaalikäyttöä koskevat API-luokat.

Alla lainaus Teboilin sivuilta öljyn Api-luokituksesta

Moottoriöljyjen API-luokitus on syntynyt ja sitä kehitellään API:n (American Petroleum Institute), ASTM:n (American Society for Testing and Materials) ja SAE:n yhteistyönä. Se määrittelee useiden eri parametrien (esim. männän puhtauden, männänrenkaiden kulumisen jne.) raja-arvoja erilaisia testimoottoreita käytettäen.


Moottoriöljyjen API-luokitus on jaettu kahteen ryhmään:

1) Bensiinimoottoriöljyt, joille on käytössä luokat SE, SF, SG, SH, SJ ja SL.
2) Dieselmoottoriöljyt, joille on käytössä luokat CC, CD, CE, CF, CG ja CH.

Bensiinimoottoriöljyt
SE Vuosimallia 1972-1980 olevien bensiinimoottoreiden tyypillinen käyttöluokka.
SF Puhtaanapito- ja kulumisenesto-ominaisuudet paremmat kuin SE-luokassa. Vuosimallia 1981-1988 olevien bensiinimoottoreiden laatuvaatimus.
SG Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.
SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.
SJ 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
Dieselmoottoriöljyt
CC Käyttö on tyypillistä kevyesti ahdetuille ja ahtamattomille dieselmoottoreille, jotka toimivat keski-raskaissa olosuhteissa.
CD Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä.
CE Käyttö on tyypillistä voimakkaasti ahdetuille ja erittäin raskaasti kuormitetuille dieselmoottoreille.
CF Esikammiodieselmottoreille tarkoitettu luokitus, joka on edelleen käytössä kevyessä dieselkalustossa.
CF-4 CE:n korvaava parannettu luokitus.
CF-2 Muuten sama kuin edellä, mutta kaksitahtidieseleille.
CG-4 Amerikkalaisille raskaan kaluston dieseleille tarkoitettu luokka.
CH-4 Uusin raskaan kaluston luokitus vuoden 1998 päästöstandardit täyttäville öljyille, jotka on tarkoitettu rikittömällä tai vähärikkisellä polttoaineella toimiviin dieselmoottoreihin.
timpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 23.03.2004 21:51

Viesti Kirjoittaja timpe »

Aina moottorille sydämmeen Shellin Helix Ultra 5W-40:ä sykkimään.
Välillä kun öljyn vaihdon yhteydeydessä laitta X1R-lisävoitelua niin ahh että kone tykkää. Vaikuttaa muuten koneen käyntiin ja pitää öljyjä parempana.
Hinta on vähän huokea, mutta kannataa joskus kokeilla.
Kerran tein testin: Vaihdoin moottorikelkan vaihdelaatikkoon laakereita ja yksi laakeri oli vähän kärsinyt ja nuhjasi vastaan( ei liasta). Laitoin pari tippa X1R:ää ja pyörittelin vähän.. Tuli kuin uudesti syntynyt laakeri ja rupesi rullaamaan kunnolla. Ei muuten ole mitää Motorup shittiä vaan ehtaa tavaraa!
:D :D
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, se X1-R on jopa saanut kahtena vuonna Nasan myöntämän palkinnon, hyvää tavaraa on, ja toimii monessa kohteessa.
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Joo kiitoksia ohjauksesta!

Taidan laittaa sitä 5w-50:stä, nyt on 10w-40 puolsynteettiset. Sillä 20w-50:llä poltti tosissaan sitä öljyä, vaikka vuotokohtiakin löytyy. Voihan ne sitten vaihtaa pois jos ei oo tyytyväinen.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

garbaazh kirjoitti:Joo kiitoksia ohjauksesta!

Taidan laittaa sitä 5w-50:stä, nyt on 10w-40 puolsynteettiset. Sillä 20w-50:llä poltti tosissaan sitä öljyä, vaikka vuotokohtiakin löytyy. Voihan ne sitten vaihtaa pois jos ei oo tyytyväinen.
Samalla hinnalla saat huippuöljyä Castrol 5W40:stä. Suosittelen sitä enemmin, kun tuota mobilin 0W40:sen halpisversiosta. Samalla kannattaa sitten ajella kesät ja talvet. Jos tuota öljyä vielä kone syö, niin sitten kantsii koneelle tehdä jotain.
Veljen M102 W123:ssa ollut nyt 4500km ja edelleen pinta maximissa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Just oli auki 102- moottori kaasariversiona.
Kaikki oli muuten ok, paitsi kannen tiiviste ja venttiilivarrenkumit oli ihan korput.
Auto oli -86 ja kilometrejä mittarissa ainakin 350tkm.

Eli varmaan kannataa vaihtaa ne kumit ja korjata muut öljyvuodot
ja kunnon öljyt koneeseen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

CASTROL

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Castrol GTX Magnatec 5W40 ympärivuoden.
Vastaa Viestiin