om606 kuorma auton turbo!
om606 kuorma auton turbo!
terve. löysin nyt volvon kuorma-autosta turbon tais olla 6 litran koneesta eli jostaki pikku volvosta.
esim(612)
Tais olla t04 merkki kyljessä.
vaikuttaako sitä alkaa koittamaan vakio ahtimen tilalle, vai meneekö siinä vain aikaa ja rahaa hukkaan.
esim(612)
Tais olla t04 merkki kyljessä.
vaikuttaako sitä alkaa koittamaan vakio ahtimen tilalle, vai meneekö siinä vain aikaa ja rahaa hukkaan.
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: om606 kuorma auton turbo!
alkaako se siinä edes toimimaan?
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: om606 kuorma auton turbo!
Vakiopumpulla ei varmasti herää. Ja jos pumpussa on isommat elementit niin nykyään löytyy paljon parempia ahtimia kuin vanha t04. Eli rahan hukkaa.
Re: om606 kuorma auton turbo!
Kyseinen ahdin taitaa olla ilman hukkaporttia?
Ehdottaisin kyllä ostamaan vähän uudempaa suunnittelua olevan ahtimen, heräämisessä esim. on aikamoinen ero
Ehdottaisin kyllä ostamaan vähän uudempaa suunnittelua olevan ahtimen, heräämisessä esim. on aikamoinen ero

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: om606 kuorma auton turbo!
mulla oli 5 pyttysessä tommonen ahdin. surkeehan se oli. siitä ei pääse mihinkään. herää huonosti ja pelkästään voimasauhun kanssa. jos syöttöjä oli sen verran vähän, ettei savuta, niin ei oikein heränny. ja samaten ei jaksanu ahtaa kunnolla. max ahtopaineet jäi sinne 1,6 baarin korville ja sekin vaan savutuksen kanssa. semmonen hitaasti ja raskaasti heräävä ahdin, mikä ei kuitenkaan jaksa ahtaa mitenkään erityisen hyvin.
nykuaikasista ahtimista varmaan kaikki pikkuahtimetkin kykenee siirtään enemmän ilmaa ja herää miljoonakertaa paremmin. sitten, jos verrataan johonkin isoihin ahtimiin, niin nykyaikaset isommat ahtimet herää herkemmin ja siirtää sitä ilmaakin monin kertasen määrän. ja toimiikin paljon herkemmin ja kevyemmin.
mutta jos sitä haluaa kokeilla, niin sahan sitä. hyvä pumppu, kutos kone ja hyrrä kylkeen, niin kyllä sillä tehoa jonkin verran saa. varmaan ihan kohtuullisestikkin, mutta käyttöalue jää surkeeks verrattuna nykyahtimiin. vastaavasti sitten nykyaikasella ahtimella tosta koneesta saa raakasti voimaa, tai jollakin vähän pienemmällä ahtimella sopivasti ja herkän heräämisen heti alarekisteristä lähtien.
nykuaikasista ahtimista varmaan kaikki pikkuahtimetkin kykenee siirtään enemmän ilmaa ja herää miljoonakertaa paremmin. sitten, jos verrataan johonkin isoihin ahtimiin, niin nykyaikaset isommat ahtimet herää herkemmin ja siirtää sitä ilmaakin monin kertasen määrän. ja toimiikin paljon herkemmin ja kevyemmin.
mutta jos sitä haluaa kokeilla, niin sahan sitä. hyvä pumppu, kutos kone ja hyrrä kylkeen, niin kyllä sillä tehoa jonkin verran saa. varmaan ihan kohtuullisestikkin, mutta käyttöalue jää surkeeks verrattuna nykyahtimiin. vastaavasti sitten nykyaikasella ahtimella tosta koneesta saa raakasti voimaa, tai jollakin vähän pienemmällä ahtimella sopivasti ja herkän heräämisen heti alarekisteristä lähtien.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om606 kuorma auton turbo!
jooo.
pitää panna tuo projekti jäihin, oli vaan niin pilkkahinnalla tarjolla että alko lahkeessa nykimään.
oisko hx40 tuohon koneeseen kova sana.? miten vaihteisto kun se on automaatti? totta se jotaki kestää.
nyt hyviä vinkkejä kehiin mites sais voimaa lisää. kun pitäis päässä halkoja vetämään maalta kaupunkiin......
pitää panna tuo projekti jäihin, oli vaan niin pilkkahinnalla tarjolla että alko lahkeessa nykimään.
oisko hx40 tuohon koneeseen kova sana.? miten vaihteisto kun se on automaatti? totta se jotaki kestää.
nyt hyviä vinkkejä kehiin mites sais voimaa lisää. kun pitäis päässä halkoja vetämään maalta kaupunkiin......
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: om606 kuorma auton turbo!
Automaattilaatikko toimii turbon vaihdon jälkeenkin koska vääntöalue siirtyy ylemmäs. Hommaat jostain isomman ahtimen ja sitten käyt ohjelmoimassa niin pitäis pelittää.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: om606 kuorma auton turbo!
tomaatti on näistä pikkurahalla saatavista laatikoista varmaan kestävin tälläseen hommaan. paitsi tässä taitaa olla sähkölaatikko!? joutuukohan ohjelmoimaan tms.. ja tää 606 kone on niin raaka vääntömomentin kehittäjä, että sen perässä on kovilla aika monikin loota. vahvistettu aski olis paras, mutta se kasvattaa budjettia noin puolellatoista tonnilla.
noo, holsetti hx40 ainakin herää ja ahtaa tossa koneessa kunnolla. ei nyt ihan alhaalta potki, mutta kokoonsa nähden mahtava laite. se on jo sen kokonen ahdinkin, että sillä saa sitä voimaakin. toisaalta taas jää pieneks, jos tehotavotteet huitelee 600 tuntumassa.
nää kiinteet ahtimet on kompromissejä. pienempi, niin herää aikasemmin ja isompi, niin enemmän voimaa ja ylempänä. joku suunnitelma pitää olla kun ahdinta on hankkimassa. luulisin, että hx40:llä saa tosta koneesta 400 heppaa niin, että pakopaineet ja lämpötilat on vielä hyvin hanskassa. jos enemmän tahtoo, niin isompaa ahdinta. joku turboasiantuntija osaa neuvoa tarkemmin tässä asiassa.
sen verran osaan vielä sanoa tosta holsetin hx40 VS garretin T04, että:
holsetti on huomattavasti isompi, isommat pesät ja siivet. silti se herää huomattavasti aikasemmin, paineet nousee nopeemmin ja ahdin jaksaa ahtaa paljon enemmän. kykenee siis siirtään ilmaa paljon suurempia määriä, kun toi t04. kokemukset 602 koneen kanssa kyseisillä ahtimilla.
noo, holsetti hx40 ainakin herää ja ahtaa tossa koneessa kunnolla. ei nyt ihan alhaalta potki, mutta kokoonsa nähden mahtava laite. se on jo sen kokonen ahdinkin, että sillä saa sitä voimaakin. toisaalta taas jää pieneks, jos tehotavotteet huitelee 600 tuntumassa.
nää kiinteet ahtimet on kompromissejä. pienempi, niin herää aikasemmin ja isompi, niin enemmän voimaa ja ylempänä. joku suunnitelma pitää olla kun ahdinta on hankkimassa. luulisin, että hx40:llä saa tosta koneesta 400 heppaa niin, että pakopaineet ja lämpötilat on vielä hyvin hanskassa. jos enemmän tahtoo, niin isompaa ahdinta. joku turboasiantuntija osaa neuvoa tarkemmin tässä asiassa.
sen verran osaan vielä sanoa tosta holsetin hx40 VS garretin T04, että:
holsetti on huomattavasti isompi, isommat pesät ja siivet. silti se herää huomattavasti aikasemmin, paineet nousee nopeemmin ja ahdin jaksaa ahtaa paljon enemmän. kykenee siis siirtään ilmaa paljon suurempia määriä, kun toi t04. kokemukset 602 koneen kanssa kyseisillä ahtimilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om606 kuorma auton turbo!
Jos et syöttöpumppuun päivitä suurempia elementtejä niin ei sinne mitään mörkö turboa kannata laittaa.
Sitten jos päivität pumppuun 7mm elementit niin menee moottorinohjauksen ohjelma uusiksi. Sähköpumppu on alunperin 6mm elementeillä ja niillä taitaa maksimi teho jäädä 250hv paikkeille teki mitä tahansa.
Ja mekaanisen pumpun jos laitat niin laatikko ei toimi. Eikä luistonesto jne.
Ja viimeisenä... Leimaa ei katsastuksessa saa jos muutokset selviää.
Sitten jos päivität pumppuun 7mm elementit niin menee moottorinohjauksen ohjelma uusiksi. Sähköpumppu on alunperin 6mm elementeillä ja niillä taitaa maksimi teho jäädä 250hv paikkeille teki mitä tahansa.
Ja mekaanisen pumpun jos laitat niin laatikko ei toimi. Eikä luistonesto jne.
Ja viimeisenä... Leimaa ei katsastuksessa saa jos muutokset selviää.
Re: om606 kuorma auton turbo!
ja se kannattaa ottaa huomioon rojektia suunnitellessa, että aika paljon joutuu näprään ja askarteleen, taikka sitten vastaavasti ostaan valmiina.
koneesta taakseppäin: itse kone menee hyvin sellasenaan, mutta pakosarjaa joutuu modaan, tai mielellään hankkiin kokonaan uuden. ahtimesta riippuen mahdollisesti hukkaportti tarvii hankkia. ahtimelle öljynkierto. sopivaa öljyletkua voi olla hankalakin saada. jotkut firmat kun kieltäytyy tekemästä turbolle öljyputkia. (jotakin palo ja henkilö -turvallisuus vaaroja tms.) syöttöpumppu tarvii tehdä, teettää, tai ostaa jostakin ja lisäks, jos autossa on sutimisen estoja tms, niin kannattaa miettiä, että jättääkö sen sähköohjatun pumpun käyttöönsä, vaihdattaa sinne ne elementit ja ohjelmoi sen, vai hankkiiko ihan perinteisen mekaanisen pumpun. mynämäeltä ne parhaat kaiketi tulee. pakoputki on liian ahdas, jos tehoja havittelee yhtään reilummin. ilmanputsarikin alkaa ahdistaan jossain kohtaa, ei kaiketi kuitenkaan ihan alkumetreillä. ja se vaihdelaatikko on kysymysmerkki, että meneekö sellaisenaan paineensäädöllä, vai tarviiko ohjelmoida, tai vahvistaa tai jotakin muuta.
ja sitten vielä se, että melko varmasti jotakin vastoinkäymisiä tulee projektin edetessä. ja sitten, kun auto on taas kunnossa ja ajossa, niin jotkut osat voi vaan hajota heikkouttaan uusilla hevosilla. näin äkkiseltään esim. vetarit, laatikko, tai vaikka kartaanin rätit. se tietää rahanmenoo ja sitä, että auto seisoo.
koneesta taakseppäin: itse kone menee hyvin sellasenaan, mutta pakosarjaa joutuu modaan, tai mielellään hankkiin kokonaan uuden. ahtimesta riippuen mahdollisesti hukkaportti tarvii hankkia. ahtimelle öljynkierto. sopivaa öljyletkua voi olla hankalakin saada. jotkut firmat kun kieltäytyy tekemästä turbolle öljyputkia. (jotakin palo ja henkilö -turvallisuus vaaroja tms.) syöttöpumppu tarvii tehdä, teettää, tai ostaa jostakin ja lisäks, jos autossa on sutimisen estoja tms, niin kannattaa miettiä, että jättääkö sen sähköohjatun pumpun käyttöönsä, vaihdattaa sinne ne elementit ja ohjelmoi sen, vai hankkiiko ihan perinteisen mekaanisen pumpun. mynämäeltä ne parhaat kaiketi tulee. pakoputki on liian ahdas, jos tehoja havittelee yhtään reilummin. ilmanputsarikin alkaa ahdistaan jossain kohtaa, ei kaiketi kuitenkaan ihan alkumetreillä. ja se vaihdelaatikko on kysymysmerkki, että meneekö sellaisenaan paineensäädöllä, vai tarviiko ohjelmoida, tai vahvistaa tai jotakin muuta.
ja sitten vielä se, että melko varmasti jotakin vastoinkäymisiä tulee projektin edetessä. ja sitten, kun auto on taas kunnossa ja ajossa, niin jotkut osat voi vaan hajota heikkouttaan uusilla hevosilla. näin äkkiseltään esim. vetarit, laatikko, tai vaikka kartaanin rätit. se tietää rahanmenoo ja sitä, että auto seisoo.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om606 kuorma auton turbo!
Mikä on tässä projektissa teho tavoite. vakiopakosarjalla pääsee aika pitkälle noin 60 hp per pytty lähtee kohtuu kivuttomasti . isot tapit pumppuun ja ohjelmaan ropaamista asiantuntevassa pajassa. Tietenkin että paljon on halukas pistää rahaa .Vanhan aikaisen turboon ei kannata rahojaan pistää ne on jo täälläkin foorumilla kokeiltu moneen kertaan. Väyrynen on hyvä kohde kun sähköohjausta löytyy moottorista ja laatikosta ja se on hyvä.
Re: om606 kuorma auton turbo!
ensalkuun olisi tehotavoite 300hp niin se sopis sitte hyvin mallin kans, kattois sitte samalla että mitä tämä auto tykää siitä ja jouttaako se halkokuorman hakua malta kaupunkiin. tämä kone on jo ohjelmoitu(lukemat tais olla 205 heppaa ja 380Nm) KARALAn ohjelma siihen pantiin männä syksynä. olenhan mie siihen sitten suoran putkenkin laittanu 2,76". katti on vielä paikoilla.
entä mites nämä VNT ahtimet näissä toimis.
entä mites nämä VNT ahtimet näissä toimis.
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: om606 kuorma auton turbo!
kyllähän VNT ahtimet on itsessään hyvä keksintö. ei läheskään niin kompromissi, kun perinteinen hukkaporttiahdin. herää alhaalta, vetää ylos asti ja siirtää paljon ilmaa jne jne.
VNT ahdin vaan tarvii hyvän ohjaimen toimiakseen. joko servo tms. sähköllä toimiva niinku ne on kait alunperin suunniteltukkin, taikka sitten viritellä joku paine/alipaine/pakopaine tms. systeemi. nää taas on hankalia ja työläitä, tai rahaa vieviä projekteja.
karkeesti vois sanoa ja arvioida jotenkin näin, että jos halutaan auto tolla 606 koneella, mikä herää hyvin ja jaksaa mennä, niin perinteisellä hukkaporttiahtimella onnistutaan melko hyvin jos tehot pyörii jossain 300-400 hepan korvilla. jos halutaan enemmän tehoja, niin joudutaan tinkiin alaväännöistä, tai hankkiin se VNT/VGT ahdin. yleisesti ottaen ihan alarekisteriin ei tolkuttomia vääntöjä kannata edes ottaa, koska se rasittaa moottorin laakereita ja vaihdelaatikkoa jonkun verran enemmän. koneen öljynpaineet on alhaset pienillä kierroksilla ja laatikkokaan siitä alaväännöstä ei kait tykkää. sitä en kyllä tiedä, että miks loota siitä ottaa iteensä, mutta niin ne sanoo.
VNT ahdin vaan tarvii hyvän ohjaimen toimiakseen. joko servo tms. sähköllä toimiva niinku ne on kait alunperin suunniteltukkin, taikka sitten viritellä joku paine/alipaine/pakopaine tms. systeemi. nää taas on hankalia ja työläitä, tai rahaa vieviä projekteja.
karkeesti vois sanoa ja arvioida jotenkin näin, että jos halutaan auto tolla 606 koneella, mikä herää hyvin ja jaksaa mennä, niin perinteisellä hukkaporttiahtimella onnistutaan melko hyvin jos tehot pyörii jossain 300-400 hepan korvilla. jos halutaan enemmän tehoja, niin joudutaan tinkiin alaväännöistä, tai hankkiin se VNT/VGT ahdin. yleisesti ottaen ihan alarekisteriin ei tolkuttomia vääntöjä kannata edes ottaa, koska se rasittaa moottorin laakereita ja vaihdelaatikkoa jonkun verran enemmän. koneen öljynpaineet on alhaset pienillä kierroksilla ja laatikkokaan siitä alaväännöstä ei kait tykkää. sitä en kyllä tiedä, että miks loota siitä ottaa iteensä, mutta niin ne sanoo.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om606 kuorma auton turbo!
Tähän vielä sen verran, jotta 3-400hv perinteisen ahtimen hyvään heräämiseen tarvitaan jonkin verran savua. VNT:llä ei savutteluun ole tarvetta vielä viidellä sadallakaan, kunhan setti on vain toimiva. Ja siinäpä se ongelma tietysti onkin...
Pumpun sähköohjaus mahdollistaa savuttomuuden ja vääntökäyrän hallinnnan.
Pumpun sähköohjaus mahdollistaa savuttomuuden ja vääntökäyrän hallinnnan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om606 kuorma auton turbo!
pieni voimansavu ei haitaksi ole ollenkaan, mutta ei liikaa.
eli perinteisellä mennään.
sitten mikä olis se sopiva merkki ja malli, ja kohtuu hintanen?
eli perinteisellä mennään.
sitten mikä olis se sopiva merkki ja malli, ja kohtuu hintanen?
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.