CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.02.2011 21:52

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mikok »

Onko näin että karalan ohjelmat on ainoita jotka poistavat/muuttavat egr-vemttiilin toimintaa? Ja nämä tusinalastut eivät asiaan puutu millään tavalla? Teho hyöty näkyy olevan aika sama joka puljussa, On se sitten voima.com, karala tai digituning jne.
Mietityttää vaa että hyvähän se olis poistaa käytöstä ni ei tarvis karstottumisesta huolestua. Mutta taas toisaalta ei autossani tule olemaan lisälämmitintä, Ja aikaisemmin olevissa keskusteluissa moitittiin että auton lämpeäminen hidastuu oleellisesti ja kovilla pakkasilla ei auto välttämättä saavuta normi lämpöä ollenkaan?

Myös oli keskustelua että väntöä pitää rajoittaa manuaali laatikko autoissa? En suko että noissa tusina ohjelmissa on eroa onko se manuaali vai automaatti. Saman ne sinne varmaan työntää? Entinen auto 1.8t audi veti kivasti ohjelman jälkeen. ja tämän seurauksena kytkin ja vauhtipyörä antautuivat n 30tkm päästä laitosta. Onko tulevassa mersussa w203 200 cdi manuaali odotettavissa sama ilmiö?
Edellisen auto siisn käytin karalalla, Taas serkku samanlaisen voimaa.comilla. Autojen luonteessa oli eroa mutta kumpikin toimi hyvin. Voimaa .com sysäsi alussa kovan piikin joka tuntui. Omani taas veti loppuunsakka tasaisesti.

Entä jos haluais käydä jossain jölkikäteen ottamassa egr:än pois. Onko se mahdollista ja minkä hintaista?

Kertokaa autonne ohjelmoineet että kannataako unohtaa digitunig ja voimaa.com, jotka olis tyrkyllä kulmantakana evukkaasti. Vai raahata perse jyväskylään ja maksaa pikkase enemmän ottaa suomalinen ohjelma ja egr:än posto.

kertokaa kokemus ja oma mielipide.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikok kirjoitti:Onko näin että karalan ohjelmat on ainoita jotka poistavat/muuttavat egr-vemttiilin toimintaa? Ja nämä tusinalastut eivät asiaan puutu millään tavalla? Teho hyöty näkyy olevan aika sama joka puljussa, On se sitten voima.com, karala tai digituning jne.
Mietityttää vaa että hyvähän se olis poistaa käytöstä ni ei tarvis karstottumisesta huolestua. Mutta taas toisaalta ei autossani tule olemaan lisälämmitintä, Ja aikaisemmin olevissa keskusteluissa moitittiin että auton lämpeäminen hidastuu oleellisesti ja kovilla pakkasilla ei auto välttämättä saavuta normi lämpöä ollenkaan?

Myös oli keskustelua että väntöä pitää rajoittaa manuaali laatikko autoissa? En suko että noissa tusina ohjelmissa on eroa onko se manuaali vai automaatti. Saman ne sinne varmaan työntää? Entinen auto 1.8t audi veti kivasti ohjelman jälkeen. ja tämän seurauksena kytkin ja vauhtipyörä antautuivat n 30tkm päästä laitosta. Onko tulevassa mersussa w203 200 cdi manuaali odotettavissa sama ilmiö?
Edellisen auto siisn käytin karalalla, Taas serkku samanlaisen voimaa.comilla. Autojen luonteessa oli eroa mutta kumpikin toimi hyvin. Voimaa .com sysäsi alussa kovan piikin joka tuntui. Omani taas veti loppuunsakka tasaisesti.

Entä jos haluais käydä jossain jölkikäteen ottamassa egr:än pois. Onko se mahdollista ja minkä hintaista?

Kertokaa autonne ohjelmoineet että kannataako unohtaa digitunig ja voimaa.com, jotka olis tyrkyllä kulmantakana evukkaasti. Vai raahata perse jyväskylään ja maksaa pikkase enemmän ottaa suomalinen ohjelma ja egr:än posto.

kertokaa kokemus ja oma mielipide.
Ei ole ainoita mitkä poistavat ERG:en käytöstä
Ja sen voi poistaa myös jälkikäteen
onnistuu ainakin parilta tälläkin forumilla kirjoitavalta ;)
(tai vaikka koko ohjelman muutoksen teko)
Auton luonteeseen voi myös vaikutta paljon onko veto minkälainen
(myös siihen voi vaikutaa jälkikäteen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

mikok kirjoitti:Onko näin että ...

No ei, on monia muitakin.
Ohjelmissa on muitakin eroja, kun pelkästään se teho.
Monella lastuttajalla, vaikkapa esim. Voimaacommilla, on kyllä laatu parantunut.
EGR,n poisto kyllä hidastuttaa moottorin lämpenemistä, kun niitä kierrätyspakokaasuja viilennetään jäähdytysnesteellä, sen järkevyydestä täälläpäin voi taas sitten olla montaa mieltä ….

Tekniikan tuntemus auttaa tietämään, milloin ja mitä rajoituksia tarvitaan.
Man 200cdi,ssä tarvitaan.
EGR,n saa poikkeen jälkikäteen, tai etukäteen, ei sillä ole mitään väliä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ja edelleen paasaan siitä että vnt-ahtimen kanssa se EGR:n kiinnilaitto aiheuttaa seuraamuksia jotka olisi hyvä tietää ja niihin ohjelman teossa puuttua. Ei vaan näytä moni niin tekevän, kannattaa lastuttajalta kysyä asiasta. Vaikuttaa kulutukseen ja jopa ahtimen kestoon.
ago54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 10.11.2010 01:37
Paikkakunta: Piäkaupunkiseutu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ago54 »

Mielenkiintoista infoa oli voimaa.com:n sivustoilla, kun hain C200CDI BE 2010 mallin piristämistietoja. Ilmoittavat sivustoillaan, että tuo tehonlisäys olisi tehtävissä vain ulkoisella boksilla. Onko asiantuntijoilla tuohon mitään lisätietoa. Samaa näytti E200CDI:n kohdalla jossa sama mylly.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tomp »

En nyt asiantuntijasta tiedä, mutta... Noiden uusien ohjelmointiin tuntuu liittyvän "liian suuri" riski. Ohjelman teko saattaisikin onnistua, mutta se luku ja kirjoitus sitten onkin se ongelma. Ja ilmeisesti se uudelleen kirjoitus on tässä se suurin riski. Huhujen mukaan jos menee pieleen niin se oli sitte siinä ecun osalta, eli noin 3000€ meni entiseksi. Tämä vain huhuja.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä se suunnilleen noin menee.

Mielestäni tämä riskiasia, tietyillä reunaehdoilla, on aivan toisin, kun netissä toitotetaan.
Jos tarkistussumma on oikein, eikä mitään aivan älytöntä ole ohjelmalle tehty, niin itse ohjelman hyvyyteen, tai huonouteen liittyy äärimmäisen pieni riski.
Jos näin ei olisi, vähintään 75% kaikista lastutetuista autoista olisi poksahtanut maata kiertävälle radalle, niin huonoa on oikeastaan laatu näissä meidän tu(u)nareitten tuunauksissa.
Mikään ”ammattilaisuus” ei valitettavasti ole todellakaan minkään laadun tae, tai hinta.

Nohnoh, tässähän harhaillaan….=))

Mistäs tähän päästiinkään … niin riskistä.
Suurin riski mielestäni tässä koko lastutusasiassa liittyy siihen uuden ohjelman kirjoitustapahtumaan.
Se ohjelmahan on sen auton ”käyttöjärjestelmä”.
Uusi ohjelma asentuu joko bitilleen oikein, tai se on täysin väärin.
Siis, ”oikein” – vaihtoehtoja on vain se yksi, virhemahdollisuuksia lukematon.
Kun ja jos kirjoitus – syystä tai toisesta epäonnistuu, alkaa tapauksesta ja ecun tyypistä riippuen erilaiset korjaavat toimenpiteet.
Korostan vielä sitä, että vaikka kaikki tehdään juurikin aivan tarkalleen oikein, niin aina joskus kirjoitus epäonnistuu, melkein mikä tahansa voi aiheuttaa pukin kirjoituksessa ja seurauksena on aina jotain voimistelua.
Näissä vähän vanhemmissa ecuissa ei enää oikeastaan ko. tilanteessa tarvi edes säikähtää, kaapelit hanskaa tilanteen.
Vain poikkeustapauksissa täytyy kolviin tarttua ja tosi harvoin enää uutta ecua alkaa hommaamaan ja siinäkin on jo vaihtoehtoja.
Uudemmissa ecuissa, EDC-17 ja Delphi – ainoa korjaava toimenpide vielä on oikeastaan uuden osto.

Avainsana tässä ”pienen riskin” toiminnassa on toimiva kaapeli, joka tökätään ko. auton diaknoosipistokkeeseen.
Ohjelmien ja ecujen ”salat” alkaa oikeasti vasta sitten selviämään, kun käytettävissä on toimiva kaapeli, joka mahdollistaa nopean, helpon ja luotettavan kokeilun liittyen aiheeseen, ei ennen.

Ennen kuin uusiin ecuihin ilmestyy markkinoille toimiva kaapeli.
Hoidetaan hommaa erilaisilla tilapäisjärjestelyillä.
Siihen kuuluu ecujen aukaisua, hyppyjohtojen tinausta, johtojen irroittelua ja kytkemistä oikeassa järjestyksessä …
No, näillä järjestelyillä tehdään se tili kuitenkin, kuka ensin uskaltaa, pärjää parhaiten.
Selvää on, että tämänkaltaisilla järjestelyillä, joilla riski on suurimmillaan, tehdään ohjelmakin oikein ”viimeisen päälle varman päälle”, jottei tarvi montaa kertaa niiden johtojen kanssa hermoilla.
Varsinaisen ”tuotekehittelyn” aika on sitten myöhemmin.
Nämä ei oikein sovellu harrastepohjalta toimivaan askarteluun, täytyy olla se toimiva kaapeli.

Mersuista näitä ”hankalia” tapauksia ovat aivan uudet, sekä jo hiukan vanhemmat, Delphin eculla olevat mallit, 136 ja 170 heppaiset.
Itse jo toivoisin, että noihin Delphin ecuilla oleviin jo ilmestyisi kaapeli, puolikymmentä vuotta alkaa olla kulunut ilmestymisestä, joka näyttäisi olevan sellainen kaapelin ”kasvuaika”.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ago54 kirjoitti:Mielenkiintoista infoa oli voimaa.com:n sivustoilla, kun hain C200CDI BE 2010 mallin piristämistietoja. Ilmoittavat sivustoillaan, että tuo tehonlisäys olisi tehtävissä vain ulkoisella boksilla. Onko asiantuntijoilla tuohon mitään lisätietoa. Samaa näytti E200CDI:n kohdalla jossa sama mylly.
Tomp kirjoitti:En nyt asiantuntijasta tiedä, mutta... Noiden uusien ohjelmointiin tuntuu liittyvän "liian suuri" riski. Ohjelman teko saattaisikin onnistua, mutta se luku ja kirjoitus sitten onkin se ongelma. Ja ilmeisesti se uudelleen kirjoitus on tässä se suurin riski. Huhujen mukaan jos menee pieleen niin se oli sitte siinä ecun osalta, eli noin 3000€ meni entiseksi. Tämä vain huhuja.
Riskitöntä ei homma ole edes vanhemmissa (aina kun sinne ecun otetaan yhteyttä vaikka vaan vikadiaknoosia varten voi joku mennä pieleen, virtapiiki tms)

ohjelman kirjoitus on se riskialtein vaihe, joskus myös luku voi mennä pielleen
200cdi 2010 be taisi olla edc17 tricore "mitä ei pysty lukemaan portin kautta" ecu pitää avata missä on omat riskinsä hyppyjohtoja tinata,
lisäksi lukuun ja kirjoitamiseen tarvitava kalusto on hinnalttan ihan muuta kuin vanhoissa EDC16 ja EDC15 käytetty(helpompaa myydä boxsia)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
ago54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 10.11.2010 01:37
Paikkakunta: Piäkaupunkiseutu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ago54 »

Kiitoksia vastauksista. Tuosta voinee sitten vetää sen johtopäätöksen, että jos tuohon tehoja lisää haluaa, pitää käyttää jotain ulkoista boksia. Noistahan on täälläkin käsittääkseni väännetty aika paljon, voiko niihin luottaa, rikkovatko koneen ym. No ovat ainakin helppoja asentaa ja ottaa pois, jos jotain ongelmaa esiintyy. Pitänee etsiskellä jokin suht edullinen boksi, ja testata. Tota hintaa, mitä voimaakommi pyytää, en ulkoisesta boksista ole valmis maksamaan (oliks se nyt n. 600€). Noithan saa netistä alle satasella, ja "saksalais" valmisteisiakin pikkusen yli.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, jokainen tulee omaan johtopäätökseensä, eikä se kuulu mulle ollenkaan.
Mutta minä en missään nimessä laittaisi.
Ulkoisen lisäboxin kanssa ohjelma toimii aina väärin.
Se on ihan sama, kuka sen on tehnyt, tai paljonko se maksaa, se ei muuta sitä toimintaperiaatetta miksikään.
Euron vastus huijaa syöttöjä suuremmiksi.
Ohjelman muutos on aina huomattavasti parempi vaihtoehto - ja jos sitä ei ole, tai ei rahat riitä - en tekisi mitään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sama täälä boxsin jättäisin ostamatta,
mutta jos kuitenkin semosen laitta niin valita malli mikä tekee muutakin kun nostaa ruiskuts painetta

E: helpoja ovat otta pois jos (kun) onkelmia tulee mutta onkelma ei välttämättä enään poistu sillä että ottaa boxsin pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Noniin, pitkän letkan jatkoksi ajattelin pistää kun ei haulla oikein suoraa vastausta tullut.

Eli W210 320CDI tomaatti kyseessä, tarkoitus olisi syksymmällä tehdä hieman remonttia tuohon (Tarkistaa polttoaineputket, pumpun toiminta ja suuttimien tiivisteet, perus jakopäärempan ja öljynvaihdon yhteydessä +laatikkoon suodatin ja öljy.) ja voisi sinne jokusen hevosen ja Newtonin joku kutitella. Vieläkös tuossa on joku akilleen kantapää joka pitäisi laittaa ennen moiseen ryhtymistä? Kaasujalka varmaan ensimmäisena :) mutta jotain mekaanista?

Vieläkö löytyy pajoja jotka tekevät tämän dynolla jolloin saadaan "livenä" säädettyä se ohjelma juuri tuohon yksilöön sopivaksi taloudellisuuden ja tehon kannalta. Kivasti kulkee kyllä nytkin mutta kai tuohon saa helposti lisää potkua ilman että vehkeet alkaa hajoilemaan. Voimaa.com:lla oli näemmä joku "räätälöity ohjelma". Näytti siellä olevan "Optimointiturva" myös. Olisihan se kiva että, auton saa ainakin toimivana käyttöönsä tuollaisen jälkeen :)

Mutta tuolla 500-700eur panoksella luulisi saavan jo jotain muutakin kuin jonkun "tusinasoftan"...
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

blackslide kirjoitti:... Mutta tuolla 500-700eur panoksella luulisi saavan jo jotain muutakin kuin jonkun "tusinasoftan"...
Kyllähän sinä periaatteessa olet oikeassa, kysymyskin on vieläpä oikeutettu ja aiheellinen...
Muttamutta, kun ensiksi pitäisi itselleen tehdä selväksi, mitä haluaa.

Ensiksikin se, että autoa "säädetään" dynossa, ei kyllä valitettavasti kerro mitään ohjelmasta, tehosta vaan ja siitä, missä sulla alkaa laatikko luistamaan...
Toiseksi, kaikkia kiinnostaa vaan, että paljonko siitä lähtee tehoja, ketään ei kiinnosta, toimiiko se ohjelma edelleen oikein, ... mutta sitten sekin alkaa kiinnostaamaan, kun täällä tarvitaankin "asiantuntijan" neuvoja, kun autossa on vika, muttei tule oikeata vikakoodia...
Kolmanneksi, täytyykö sen auton toimia siinä dynossa, vai "oikeassa" ajossa, maantiellä ?
Neljänneksi, kumpi on tärkeämpää, että paperilla on lukuja, ja ne voi olla tosi hyviäkin, ei siinä mitään, vai se, että kun staarin laittaa pistokkeeseen kiinni ja lähtee ajelemaan, niin kaikki mitä siellä näkyy, on todellakin "totta".
Viidenneksi se vaikein juttu, että osaakohan se ohjelman tekijä oikeasti muuttaa ja säätää sitä ohjelmaa, niinkuin täällä kuvitellaan, vaikka se onkin "ammattilainen" ja sillä on se dyno.
Nämä "jutut" ei tieten poissulje toisiaan.

Nämä meidän autot on bulkkikamaa vaan, valitettavasti.
Vakiot osat asettelee syöttömäärille ne todelliset rajat, joita ei ohjelmassa voi ylittää ja kun ne on kertaalleen löytyneet, niin erot kunnossa olevien autojen välillä on sitten mitättömät.
Jo vakiossa ohjelmassa olevaa syötön ja paineen suhdetta ei oikein paljoa voi muuttaa ilman savuttelua.
Siis, jos syöttöjä haluaa lisää, niin ahtopainetta on nostettava samassa suhteessa.
Jos tuossa kuusipyttyisessä haluaa ohjelmasta "täydet" sata milliä, niin mappianturi pitää vaihtaa, muuten savuttaa ankarasti.
Noissa pienemmän paineen mersuissa, vakioissa ohjelmissa 92milliä on sata nm/syl väännön raja, niin myös lastutetuissa.
320cdi,ssä cooleri asettaa max tehon rajaksi 240-250hv, riippuen siitä, miten puhtaassa kunnossa se vielä on, suuremmista tehoista on aivan turha haaveilla, olipa dynolappu millainen tahansa, tosielämässä ahtoilma lämpiää sitten kuitenkin niin paljon, että teho leikkaantuu.
Nämä on faktoja tuosta moottorista.
Ihan tavallinen bulkkiohjelmakin voi olla siis ihan hyvä, ja jos sen on tehnyt sellainen, joka osaa ja tuntee tekniikan.
Erikoisempiin juttuihin pitäisi olla jokin (teknisesti muutettu) syy, jotta niille olisi jokin oikea tarve.

No, tämä oli sitten vaan taas minun mielipiteeni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Division »

blackslide kirjoitti:Vieläkö löytyy pajoja jotka tekevät tämän dynolla jolloin saadaan "livenä" säädettyä se ohjelma juuri tuohon yksilöön sopivaksi taloudellisuuden ja tehon kannalta. Kivasti kulkee kyllä nytkin mutta kai tuohon saa helposti lisää potkua ilman että vehkeet alkaa hajoilemaan.
Mutta tuolla 500-700eur panoksella luulisi saavan jo jotain muutakin kuin jonkun "tusinasoftan"...
Kyllähän noita dynottavia ja muutenkin käsin modaavia ammattilaisia löytyy. Pääosin kaikki näistä myös osaavat egr:n ja dpf:n poistotkin. Riippuen siitä, että missä päin suomea haluat työn teettää, muutamia luotettavia mainitakseni:

Foorumilaisista esim:
-Tuikku
-CDI203
(lisätkää, jos unohdin jonkun)

Ulkopuolisilta markkinoilta:
Uusimaa: Kamitek (dyno ja dpf-poisto) sekä Motorbit (dyno, mutta ei dpf:n poistoa)
Keskisuomi: Turbotec/Karala ja Powerflash
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Laitetaas nyt tänne "päivitystä". Nyt ajeltu tuikutetulla 400 CDI:llä. Moottorin vikavalo on nyt pysynyt poissa ja egr pois käytöstä. Katsastuksestakin läpi, senhän pitäs ollakin itsestään selvyys.
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

maku kirjoitti:Me laitellaan täällä vaasassa tuikun lastuja... Paljon myös satakuntalaiset ajelleet tänne tai me sinne :)
Ihan tallissa, ei tarvi aina kuusen alla palella ;)
- morjensta vaan ! luin tuosta juuri, että sinä laittelet täällä pohjanmaalla noita tuikun softia. elikkä autoni on w 204 c 320 cdi -07 ja tällähetkellä mittarissa 58 tkm.olen ajatellut poistattaa siitä tuon egrrän ja hiukkassuodattimen, kun ne kuitenkin menee jossain vaiheessa tukkoon ja siitä seuraa sitten muita ongelmia.ilmeisesti sinulla on kokemusta näistä toimenpiteistä, niin nyt kysynkin mitä maksaa?
-egr pois käytöstä ja hiukkssuodattimen tyhjäys ,sekä poisohjelmointi
-tuikun tehokkaampi softa ja tietysti toimintatakuu.--mikä mahtaa olla teholukema ko. toimenpiteiden jälkeen?
terv. karikuuva
w 211 e55 amg kompressor
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jokainen tieten tekee omat päätöksensä.
Muttamutta, en näe mitään varsinaista etua, tai hyötyä ehjän ja toimivan hiukkassuodattimen poistosta, en mitään.
Se ei vaikuta haitallisesti mihinkään, ei tehoon, eikä vääntöön, ne on niin mitoitettu.
Valmistajakin oikeasti haluaa, että ne toimisi kunnolla, eikä rajoittaisi mitään.
Ohjelma vaan täytyy noihin tehdä niin, ettei siitä seuraa ylimääräisiä savutuksia lisärasitteeksi suodattimen tukkeentumiselle.

Hiukkassuodatin ei lopeta toimintaansa kertalaakista, vaan se alkaa oireilemaan paaaljon aikaisemmin, mutta vielä siinäkin vaiheessa asialle voidaan jotain tehdä, kunhan on oikeita öljyjä käytetty moottorissa koko ajan.

Minulla on erittäin hyviä kokemuksia asiasta pelkän kierrätyksen poiston (egr) suhteen.
Jopa niin, että kaikki jo oireilevatkin hiukkassuodattimet on "palanneet ruotuun" egr,n poiston ja tehonnoston myötä, kaikki.

En kyllä suosittele sitä ehjän hiukkassuodattimen poistoa ollenkaan.
Siis, ei mitään etua - ainoastaan vaivaa ja kuluja.
Rikkoontunut, tai tukkeentunut tieten muuttaa tilanteen, uuttakaan ei kyllä kannata ostaa, jos vaan omatunto kestää ilman ajelun.

Kierrätyksen poisto ja tehonnosta lisäävät pakokaasujen lämpöä.
Vaikka ko. asian takia ei todellakaan kannata käsiään nostella, eikä hurraata huutaa, niin tämän hiukkassuodattimen eliniän kannalta se on hyvä juttu.
Kun suodatin lämpiää riittävän kuumaksi entistä helpommin, pysyy se myös käytännössä paremmin "kunnossa".
Se elementti siellä sisällä ei näy ollenkaan panevan pahakseen pienestä lisälämmöstä, päinvastoin.

Tuosta mersun V6,sta lähtee helposti, mallista riippumatta +600nm/200kw.
Paljon enemmänkin, mutta vakio ahdin on pieni.
Lisäteho aiheuttaa vääjäämättä lisää lämpökuormaa ahtimelle ja lyhentää sen elinikää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re:

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

dera kirjoitti:EGR kanssa kannattaa muistaa, että hiukkaspöntöllä varustetut autot TARVITSEVAT EGR:n toimiakseen kunnolla, eli niistä ei EGR:ää saa poistaa, ellei hiukkassuodatinta poisteta samalla.

Taisiis, itse DPF ei tarvitse EGRää mutta moottorin ilmamassan kontrolli perustuu paljolti EGR ohjaukseen, ja DPF tarvitsee tarkan ilmamassan ohjauksen jottei pömpeli ole hetikohta tukossa ja/tai jatkuvassa regeneraatiossa.
-tässä on nyt hieman ristiriitaista tietoa tuosta egr:n poistamisesta, niin mikähän se on se viimeisin ja kokemusperäinen tieto tästä asiasta.Eikös ainakin nimim. divisionilla revenneet molemmat pakosarjat halki, kun hiukkaspönttö tukkeutui.Muuten ei ole mitään dpf:ää vastaan, mutta jos siitä aiheutuu kalliita korjauskuluja, kun se pikkuhiljaa tukkeutuu, niin silloin en kaipaa sitä.Pitääkö muuten olla eri softa , jos autossa on dpf paikallaan tai ei?,elikkä jos nyt poistetaan egr ja laitetaan tuikun softa, ja esim vuoden päästä otetaan dpf pois , niin pitääkö taas laittaa uusi softa ja maksaa jälleen xxx euroja , vai meniskö kaksi kärpästä yhdellä iskulla?
w 211 e55 amg kompressor
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Valitettavasti tuo deran kirjoittama juttu on ihan höpöä.
Olen kirjoittanut tänne paljon tästä hiukkasasiasta ja sen poistosta.
Voit kyllä luottaa siihen, että kaikki on kyllä kokeiltu ja niin se toimii, kuten olen kirjoitellut.
Lähes kaikki lastuttajat "poistaa" sen suodattimen sieltä ohjelmasta valmiilla softalla, lähes kaikki.
Mutta valitettavasti tällä toimenpiteellä ei ole mitään tekemistä itse poiston kanssa, ne valmiit softat ei tee yhtäkään toimenpidettä hiukkasosion deaktivoimiseksi ecusta, ne vaan poistaa hiukkassuodattimesta tulevat vikailmoitukset ja lisää vikatilan syöttömäärää.
Ei ne nyt kuitenkaan niin kelvottomia ole, kun mitä tästä vuodatuksesta saattaisi päätellä, suurimmassa osassa autoja ne toimii kuitenkin ihan ok, mutta se ei tosiaan johdu softan erinomaisuudesta, vaan siitä että noissa autoissa sen dpf,n poistamiseksi ei tarvi tehdä juuri mitään.
Hiukkassuodattimen "oikea" poisto ohjelmasta ja koko osion deaktivointi ei kaikissa tapauksissa ole kuitenkaan aivan yksinkertainen juttu, se riippuu ihan softaversiosta ja sitä ei autosta näe etukäteen.
Nimimerkki JP74,n mersu oli ensimmäinen "ongelmainen", josta kierrätys tukittiin, mutta ennen sitä oli sama kyllä tehty useisiin "oireettomiin".
Varmaan voit Japelta kysyä, onko toiminut, siitä taitaa olla nyt pari vuotta.

Pakosarjojen särkyminen ja siitä irtoavien palasten särkemä ahdin on tuon V6,n tyyppivika.
Sillä ei ole mitään tekemistä hiukkassuodattimen kanssa.

Jos tehdään hiukkassuodattimen poisto ohjelmasta, niin silloin se on pakko myös mekaanisesti poistaa autosta, muuten tulee ongelmia, kun ohjelma ei enää huolehdi suodattimesta mitenkään - se siis tukkeutuu ja tukkii pakoputken, ei kuitenkaan sen suurempaa katastroofia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

takaisinkierrätys laskee palotapahtuman lämpöä jolloin jää palamettomia hiukkasia tämän takia on DPF
kun kierrätys poistetaan palotapahtuman lämpö on korkeampi jolloin hiukkasetkin palavat ja näin ollen DPF pönttö voi hyvin ja työt ovat nokikolarista siirtyneet lähinnä toimistohommiksi :D

kun DPF tuli autoihin auton valmistajat huomasivat jotta nyt pystyy vielä lisäämään pakokaasun kierrätystyksen määrää suuremmaksi

kaikista DPF autoista olen kierrätyksen poistanut eikä ensimmäistäkään tukkeutunutta DPF pönttöä

uusiksihan se ohjelma menee jos joskus myöhemmin pöntöt tukkeutuu niin 15min siinä menee kun sen ohjelmoi pois maksaahan se :D
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Täytyy laittaa tähän myös noita omia "harastelijan" kokemuksia kanssa

Jonkun verran tullut tehtyä harrastepohjalta noita egr poistoja eri merkeistä, eikä kukaan ole vielä antanut minkäänlaista negatiivista palautetta.

Vaimon farkulla on nyt ajettu 20tkm ilman kierrätystä ja mitä starilla olen seurannu tuhkapitoisuus dpf.ssä on laskenut ja poltot vähentyneet.
Vaimoki tietää millon poltto oli päällä "hajusta", ennen tämä tapahtuu melkein viikottain nyt ehkä kerran kuukaudessa "mutua" vaikka on aika rajusti vielä softattu.

Pitää sille ohjelmalle tehdä minun mielestä muutakin kuin pelkkä egr:rrän kartta muuttaa et se toimisi oikein...
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Niin miten kaasuläpän toiminta muuttuu jos kierrätys pannaan kokonaan kiinni?
Vakiona kaasuläppä ainakin bmw325d:ssä toimii aktiivisesti egr:n kanssa ollen tasakaasulla välillä hyvinkin kiinni KTS:llä katsottuna.

Moottorijarrulla bemarin läppä menee kiinni ja koneessa kiertää ainoastaan pakokaasua, eikö. No tämä auttaa tietysti talvella kovastikin koneen lämpiämiseen/lämpimänä pysymiseen.

Jos kierrätys pannaan kiinni ja kaasuläppä on kiinni niin alkaa tulla aika kovia alipaineita imusarjaan... no ehkä läppä aukeaa kun imusarjan paine laskee liikaa, bemarissahan MAP-anturi taisi olla läpän jälkeen imusarjassa.

Onko mersusta kokemuksia läpän toiminnasta? VAGissa MAP-anturi on ennen kaasuläppää, olikos mersussakin?

Jotta kaikki ei olisi kauhean hienosti niin kyllähän EGR:n sulkeminen lisää päästöjä, typen oksidit on aika ikävää tavaraa hengitysilmassa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TDIfreak kirjoitti:... Niin miten kaasuläpän toiminta muuttuu jos kierrätys pannaan kokonaan kiinni? ...
Se on kyllä ihan volkkarissakin tutkittu juttu ja mersuissa ja luulen, että bemareissakin toimii samoin.
Kaikki tieten riippuu siitä, että miten se kierrätys on poistettu käytöstä.
Mutta, jos se on tehty niin, kuin se aina tavallisimmin tehdään, eli pyydetään sillä yhdellä kartalla koko ajan (lähes) max ilmamäärää moottoriin, niin silloin se läppä on koko ajan auki, tietenkin.
Se egr,n ohjaushan on "closed loop" - tyyppinen, jolloin ohjelma pyrkii aktiivisesti sitä kartassa olevaa arvoa kohden.
Kun karttaan vaan pannaan max pyynti, niin ohjelma itse aktiivisesti pyrkii mahdollisimman suureen ilman määrään, tai siihen, mitä siellä kartassa on.
Siihen samaan asiaan se kierrätyksen poisjääntikin perustuu, läppä toimii tässä kohden samoin.
Olet sinä itsekkin poistanut kymmenistä bkd,stä sen egr,n käytöstä, eikä varmaan ole yhdenkään kanssa ollut ongelmaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Division »

tuikku kirjoitti:Pakosarjojen särkyminen ja siitä irtoavien palasten särkemä ahdin on tuon V6,n tyyppivika.
Sillä ei ole mitään tekemistä hiukkassuodattimen kanssa.
Onko syy noihin pakosarjojen särkymisiin tunnistettu ja onko tehdas tehnyt jossain välissä asiaan parannuksia? Itse en ole kuullut, että tämä olisi tyyppivika, mutta en ole sitä esim. ulkomaisilta foorumeilta edes lähtenyt selvittämään.

Kahdesta suomen aktiivisimmasta Mersun huoltopisteestä asiasta kysyessäni sain vastauksen, että viimeisen 2-3 vuoden aikana eivät muista kertaakaan vaihtaneensa pakosarjoja näihin V6 Cdi koneisiin, elleivät ne ole vaurioituneet esim. rajussa nokkakolarissa, kun kone tulee taaksepäin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, eivät varmaan olekkaan vaihtaneet, se maksaa veholla nimittäin noin 4000€, vähän ylikin se tällinki.
Samoilla osilla, vaikka finturbolla, meelkein puoleen hintaan...
Eipä ihme, ettei ole tarvinnut.

Sehän on tieten vaan minun mielipiteeni se "tyyppivika".
On noita mennyt minunkin lastuttamistani.
Se on niin "moniosainen" se rakenne.
Ja yleensä mersuilla ajetaan paljon.
Mutta sanotaan nyt vaikka näin, että ei se ainakaan mitenkään harvinainen vika tuossa moottorissa ole.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Olisiko vinkkejä köyhälle harrastajalle kaapelista joka kykenee mersun edc16-boksin kanssa yhteistyöhön?
Onko vielä ongelma v6sen kanssa että osaan onnistuu ja osaan ei, tietää vain kokeilemalla?
S210 220 CDI A -02
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MatKa kirjoitti:Olisiko vinkkejä köyhälle harrastajalle kaapelista joka kykenee mersun edc16-boksin kanssa yhteistyöhön?
Onko vielä ongelma v6sen kanssa että osaan onnistuu ja osaan ei, tietää vain kokeilemalla?
Helppo vastaus kokeileminen on ainoa tapa varmistaa asia
Vaikka olisi ns aito ja kallis luku/kirjoitus vekotin,
Lupaavat ja sopivuus listassa mainitaan kyllä vaikka mitä merkejä ja malleja
Silti joutuu vähän väliä olemaan yhteydessä myyjään
Kun ei toimikaan taas johonkin autoon vaikka se on listalla ollut jo pitkään
Ja osto hetkellä ei mitään mainintaa ole missään että ei toimikaan kaikkiin
Autoihin mitkä listalla on,
Siinä mielessä kallis/viralline on parempi että on niissä tapauksissa
Edes Mahdolisuus saada toimimaan,

Halvoista/ei alkuperäisistä parhaasta päästä on galletto 1250
BDM 100 sillä ainakin saa luettua sen 280 v6(jos on toimiva kopio)tosin ei portista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MatKa kirjoitti:Olisiko vinkkejä köyhälle harrastajalle kaapelista joka kykenee mersun edc16-boksin kanssa yhteistyöhön?
Onko vielä ongelma v6sen kanssa että osaan onnistuu ja osaan ei, tietää vain kokeilemalla?
Tässä on pari sellaista juttua, jota minä en - rajoitteisena nyt oikein ymmärrä.
"Köyhä" harrastaja tarvii kaapelin edc-16 boksiin, vieläpä V6,een. :mrgreen: :mrgreen:
Köyhän harrastajan kuuluu ajaa "saippualaatikko" C:llä, tai Wanhalla Paawolla.

Halpa ja halpa ... mikä loppujen lopuksi on halpa ja mikä tulee sitten oikeasti käytössä halvaksi...
Kloonatut on hankintahinnaltaan halpoja.
"Oikeista", hinta/laatusuhde on varmaankin, jos ei paras - niin aivan kärkipäästä kuitenkin, MPPS:llä.
Hinta on tuollakin noussut.
Minulla kävi aikanaan "tuuri", kun ilmeisesti olin aivan ensimmäisten ostajien joukossa ja sain suunnilleen puoleen hintaan verrattuna nykyiseen.
Tuota voin suositella, on ollut erittäin hyvä, on tuossa omat puutteensa, mutta tosiaan dieseliharrastajalle erittäin hyvä.
Kalliimmatkaan ei anna mitään ratkaisevaa etua suomalaiseen autokantaan.
Ja "pienen budjetin tuunaajille" tuossa on sellainen etu, että varsinkin VW-Mersu akseli toimii hienosti, myös recovery.

Nuo ongelmaecut on edelleenkin ongelmia, kaikilla kaapeleilla.

Edit:
Ongelmallisia ecuja on nuo tietyt edc-16c31,set.
Niitä on E280 V6, jotkut uudemmat Vito-mallit, uudemmat A- ja B-mallit.
Ainoa, jonka "näkee päältä", on oikeastaan tuo E280, muut täytyy kokeilla.
Jotain ratkaisua tuohon eemeliin on kehitteillä, mutta se on ihan ajatuksen asteella vielä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuohon DPF- poistoon haluaisin vielä lisätä jotain ...

Se liittyy tuohon vuosikatsastuksen yhteydessä tapahtuvaan OBD-testiin.
Sitähän ei näiden dieseleitten yhteydessä tehdä, enkä tiedä, miten "perusteellinen" se on pensseliautojen kanssakaan.
Katsotaanko siinä vaan vikamuistia, vai jotain enemmänkin ?

Kuitenkin näkisin tilanteen kyllä niin, että nykyinen käytäntö ei tule ainakaan lieventymään mitenkään.
Jos saastenormin täyttymistä aletaan tulevaisuudessa jollain tapaa oikeasti valvomaan, siis jotain sen lisäksikin, että vikamuistia katsellaan, niin silloin nämä suodattimen "poistoautot" on pulassa.
Jos olette auton siinä välissä kerinneet vaihtaa - niin mitenkähän uusi omistaja näkee tilanteen tuossa kohden, olkoonkin että vaikka tilanne on hänelle etukäteen kerrottu, mutta pystyykö sen todistamaan, asioilla on tapana mutkistua ...
No, pettyneitä ihmisiä varmaan kuitenkin on.

Niin, että suosittelisin todellakin miettimään tarkkaan, ennenkuin siihen "totaalipoistoon" alkaa.
Ainakaan ei ehjiä suodattimia kannata särkeä - ne on rahanarvoista tavaraa.
Vaan tekee/teetättää sopivan putkenpätkän siihen tilalle, tai hakee vaikka hajottamolta se rikottavan pätkän.
Sen jälkeen, tarvittaessa auton voi helposti vielä "palauttaa" vakioksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ajokissani oli ostaessa vikailmoituksia liittyen liian suuren tuhkamäärään yms. hiukkassuodattimessa. "Tuikutuksen" jälkeen ei ole tosiaan kertaakaan ollut mitään vikakoodeja, joten oman kokemuksen mukaan jokin asia parani, kun ohjelmaa muutettiin. Saa nähdä, kauanko tuo hiukkassuodatin oikein kestää, nyt ajettu 233Tkm kaikkiaan. Paljonko noilla on enimmillään päästy?
Vastaa Viestiin