drifting projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

Blacklandracing kirjoitti:
linttaracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:
linttaracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:
linttaracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:
linttaracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:no millä elementeillä 606 hörsköttää löytyki 8mm paikkansa? ;)
vielä on seiskat.

tänään tuli taas suttailtua...piti ottaa kansi irti ku ei enää käynny tyhjäkäyntiä ja ylhäällä rupes vaan röpöttään, eikä millään meinannu lähtee käyntiin. Mäntien nousu mitattiin heittokellolla karkeesti, mutta nousu oli 0,65mm - 0,73mm, eli eroa korkeintaan tuo 0,08mm. en sitte tiiä pitääkö tarkemmin mitata, ku eipä oo tuosta hommasta kokemusta.

uudet esikammiot ja nostajat tulee, venojen hionta, jäykemmät jouset...

oli muuten vähän ottanu muutama vena kii mäntiin... ei pahasti.
Kuinka paljon on kierroksia? :O
en tiiä :)
juu juu. ettei olis tullu vähä sekaannusta venttiiliis? :D
voisko siitä pelkästään johtua "vika" jota kuvailin tuossa alussa???
eii kait. sielä on tullu vika ehkä kierroksien takia?. minkälaases tilantees vika ilmeni?. onko pumppua sörkitty paljon?. onko säädin kuinka kireellä? :O
oikeestaan vika vähä varkain hiipi... aluks toimi moitteetta, sitte rupes vähä niinkö polttoaine loppuun yläkierroksilla, sitte alko starttaan huonosti ja lopuks ei käynny enää alle 1300rpm (<-- arvio) . mutta kuitenki siinä 1300-3000 ihan moitteeton käynti.... oisko kuitenki vaan pumppu vika...?
siltä vähä kuullostaa.
no, tuleepa laitettua samalla yläpää kuntoon...
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mitehhän tarkka tuo mäntien nousu on? Ettei olis kanki kierossa, tai laakeri pyörähtäny tms.? :shh:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja teerola »

Äkkiä tulis mieleen eron tulevan "mittausvirheestä", että se heittokello+jalka yms. elää siinä mittausten välillä nopeesti sen 0,1mm.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

Kummeli kirjoitti:Mitehhän tarkka tuo mäntien nousu on? Ettei olis kanki kierossa, tai laakeri pyörähtäny tms.? :shh:
Jos siellä olis kanki kieros niin olis kyllä rimahtanu kansi aika varmasti ja laakeri jos pyörähtää niin kone ei kyllä tykkää pyöriä oikein enään :)
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Blacklandracing kirjoitti: Jos siellä olis kanki kieros niin olis kyllä rimahtanu kansi aika varmasti ja laakeri jos pyörähtää niin kone ei kyllä tykkää pyöriä oikein enään :)
Kankien vääntyminen käsittääkseni tarkottaa että männät ei tuu ylös asti, joten ei kyllä kanteen pitäis sen takia osua. Eriasia jos menee poikki! :roll:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja kekka »

mahtasko vetää ilmaa jostain? huono käyntiin lähtö viittais siihen? toki voi käydä myös epätasesti jos jokin venttiileistä on kierossa mäntään osumisen seurauksena.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

PTracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti: Jos siellä olis kanki kieros niin olis kyllä rimahtanu kansi aika varmasti ja laakeri jos pyörähtää niin kone ei kyllä tykkää pyöriä oikein enään :)
Kankien vääntyminen käsittääkseni tarkottaa että männät ei tuu ylös asti, joten ei kyllä kanteen pitäis sen takia osua. Eriasia jos menee poikki! :roll:
oho tulipa aivo pieru:D mutta jos kanget on venyny :D :D :D . mutta uskon että jos kanki olis niin kyllä moottori käys todella häjysti. enkä oo kuullu ainakaan että kukaan olis 606 saanu nuolla tehoilla kankia kieroon? vai onko jollakin rietoa että olis menny? :O. ja eikös vika ollut tullut pikku hiljaa? :O. mä sanoisin että pumppu on sanonu sopimuksen irti?. säädi!? :)
Viimeksi muokannut Blacklandracing, Su 08.05.2011 23:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

kekka kirjoitti:mahtasko vetää ilmaa jostain? huono käyntiin lähtö viittais siihen? toki voi käydä myös epätasesti jos jokin venttiileistä on kierossa mäntään osumisen seurauksena.
luulisi että venttiiliskin olis jälkiä? jos on mäntään ottanu?. onko kannentiiviste ollu hajalla?. jonka taki olis mäntiä syövyttäny?
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mikä niisä alakuperäsisä kammioisa o vikana?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Blacklandracing kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti: Jos siellä olis kanki kieros niin olis kyllä rimahtanu kansi aika varmasti ja laakeri jos pyörähtää niin kone ei kyllä tykkää pyöriä oikein enään :)
Kankien vääntyminen käsittääkseni tarkottaa että männät ei tuu ylös asti, joten ei kyllä kanteen pitäis sen takia osua. Eriasia jos menee poikki! :roll:
oho tulipa aivo pieru:D mutta jos kanget on venyny :D :D :D . mutta uskon että jos kanki olis niin kyllä moottori käys todella häjysti. enkä oo kuullu ainakaan että kukaan olis 606 saanu nuolla tehoilla kankia kieroon? vai onko jollakin rietoa että olis menny? :O. ja eikös vika ollut tullut pikku hiljaa? :O. mä sanoisin että pumppu on sanonu sopimuksen irti?. säädi!? :)
Eikait se tartte ku väärän ajotuksen, ja paljon painetta alaalle, niin pahaa tekee laakereille. Eikä sitä laakerin pyörähtämistä/kangen vinosuutta helposti kuule. Vähän outoa käyttäytymistä, ravistamista jne. :roll:

Samaten jos venttiiliin koppaa vähäsenki, niin aattelis olevan heti kierossa, ku varsi vielä vinossa männän liikkeeseen nähen. Kun 603:kin menee vena vinoon jos vähänkään nappaa, ja siinä sentään varsi suora -> ei väännä lautasta.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

Kummeli kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti: Jos siellä olis kanki kieros niin olis kyllä rimahtanu kansi aika varmasti ja laakeri jos pyörähtää niin kone ei kyllä tykkää pyöriä oikein enään :)
Kankien vääntyminen käsittääkseni tarkottaa että männät ei tuu ylös asti, joten ei kyllä kanteen pitäis sen takia osua. Eriasia jos menee poikki! :roll:
oho tulipa aivo pieru:D mutta jos kanget on venyny :D :D :D . mutta uskon että jos kanki olis niin kyllä moottori käys todella häjysti. enkä oo kuullu ainakaan että kukaan olis 606 saanu nuolla tehoilla kankia kieroon? vai onko jollakin rietoa että olis menny? :O. ja eikös vika ollut tullut pikku hiljaa? :O. mä sanoisin että pumppu on sanonu sopimuksen irti?. säädi!? :)
Eikait se tartte ku väärän ajotuksen, ja paljon painetta alaalle, niin pahaa tekee laakereille. Eikä sitä laakerin pyörähtämistä/kangen vinosuutta helposti kuule. Vähän outoa käyttäytymistä, ravistamista jne. :roll:

Samaten jos venttiiliin koppaa vähäsenki, niin aattelis olevan heti kierossa, ku varsi vielä vinossa männän liikkeeseen nähen. Kun 603:kin menee vena vinoon jos vähänkään nappaa, ja siinä sentään varsi suora -> ei väännä lautasta.
joo näin se on kyllä sielä on heti venttiilit rullalla jos niitä mäntä haluaa kosketella. No oma kohtaiset kokemukset laakereiden päällekkäin menosta niin sen todella HUOMAA kyllä se niin häjysti alakaa käymään :D. moottorista tulee todella nihkeä ja kankea. tuonku tietäis onko toi mittaus kuinka tarkka mikä on tehty samasta kohtaa mäntää yms :)
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

Pysyikö muuten öljynpaineet normina? :O. sammuko moottori kun seinään vai hiipumalla?. ootko avannu pumppua?. oliko rautaa?? :O Sanoisin että kun saat nyt vehkeen kuntoon niin laita polttoaineenpaineen säädin jos ei jo oo ja nosta 1bar 2 bar p-aine paineen. Uskon että tuo on paiskannu laihalle joka on sulattanu mäntiä. Onko pumpun ennakot kohdalla?. Onko säädetty penkissä se pumppu kun tuo käynti ääni ei oikeen kyllä saa mua hymyilemään?. :think: :think:
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Blacklandracing kirjoitti:Sanoisin että kun saat nyt vehkeen kuntoon niin laita polttoaineenpaineen säädin jos ei jo oo ja nosta 1bar 2 bar p-aine paineen. Uskon että tuo on paiskannu laihalle joka on sulattanu mäntiä.
:wtf: Sillälailla :thumbup:
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

Petehri kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:Sanoisin että kun saat nyt vehkeen kuntoon niin laita polttoaineenpaineen säädin jos ei jo oo ja nosta 1bar 2 bar p-aine paineen. Uskon että tuo on paiskannu laihalle joka on sulattanu mäntiä.
:wtf: Sillälailla :thumbup:
?? mitä mitä? :o :D
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Blacklandracing kirjoitti:
Petehri kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:Sanoisin että kun saat nyt vehkeen kuntoon niin laita polttoaineenpaineen säädin jos ei jo oo ja nosta 1bar 2 bar p-aine paineen. Uskon että tuo on paiskannu laihalle joka on sulattanu mäntiä.
:wtf: Sillälailla :thumbup:
?? mitä mitä? :o :D
Elämääkin suurempia ihmeitä voi joskus tapahtua.. :lol:

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se on semmonen juttu, että diiseli, ku diiseli käy aina laihalla, jos pakarin päästä ei tule mustaa savua. oli sitten vapari, turbo, viritetty, tai mikä vaan, mutta jos on diiseli ja ei tule mustaa pakarista, niin seos on AINA laihalla. ei paljon polttoaineen paineet vaikuta. diiselin seossuhde muuttuu kaasun asennon mukaan. pintakaasulla äärettömän laihalla ja sillon, kun tuuppaa kunnon kankee pakarinpäästä niin aletaan oleen "sopivalla" alueella, tai paksulla. diiselimoottori ei tarvi mitään sopivaa seossuhdetta toimiakseen, niin ku pensakoneet.


että mitä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

pera8x kirjoitti:se on semmonen juttu, että diiseli, ku diiseli käy aina laihalla, jos pakarin päästä ei tule mustaa savua. oli sitten vapari, turbo, viritetty, tai mikä vaan, mutta jos on diiseli ja ei tule mustaa pakarista, niin seos on AINA laihalla. ei paljon polttoaineen paineet vaikuta. diiselin seossuhde muuttuu kaasun asennon mukaan. pintakaasulla äärettömän laihalla ja sillon, kun tuuppaa kunnon kankee pakarinpäästä niin aletaan oleen "sopivalla" alueella, tai paksulla. diiselimoottori ei tarvi mitään sopivaa seossuhdetta toimiakseen, niin ku pensakoneet.


että mitä.
en tarkota nyt sitä kuinka ymmärsit. laihalle voi olla väärä sana tuohon mutta polttoainetta huutaa. En tiedä kuinka asiani esittäisin että sen ymmärtää mutta koitetaan!!!. Kun ruvetaan pyörimään tuolla 500 hp tietämillä on polttoainekin tärkeäs osas. toki ei oo niin kun pensa moottoris. kun on ennakot ja syötöt pain prinkkalaa ja aletaan lykkäämään moottorille hulluna ilmaa niin jää tuolla pumpulla ruokapuoli heikoksi jos 1000 kierroksella on 1bar jo ahtoja sitä kautta alkaa tekee männille hallaa. tiedän kyllä mihin riisselin viritys perustuu eli mahdollisimman paljon ja nopeaa polttoainetta + ilmaa= voimaa. meinaan polttoaineenpaineella pumpun toimivuutta polttoainepaine yli 3 bar turha nostaa pumppu alkaa temppuilee eikä oo enään hyötyä. mutta jos paine on 1bar niin uskon että kun lyö hanat aiki niin tapahtuu romahdus painepuolella ja riittääkö ylhäällä enään siirtoteho tämän takia siirtopaine 2 bar!. tämän takia olis hyvä olla painemittari sille polttoaineenpaineelle.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Blacklandracing kirjoitti:mutta jos paine on 1bar niin uskon että kun lyö hanat aiki niin tapahtuu romahdus painepuolella ja riittääkö ylhäällä enään siirtoteho tämän takia siirtopaine 2 bar!
Romahdus varmaan tapahtuukin ja siksi kait sähkösiä siirtopumppuja laitetaan ettei lopu syöttöpumpulta diisseli kesken, mutta sehän ei vaikuta muuhun kun saavutettuun tehoon, mäntiä se ei sulata. Moottori kestää paremmin kun ei saada niitä viimesiä hevosia :lol:

Ja eikös tässä ollut vielä 7mm elementit ja ite laitettuna, eli ei oo mynän viistetyt tapit, kait? Hyvin pitäs riittää vakio siirtopumppu niille syötöille mitä vanhanmallin 7mm elementeistä lähtee.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no nyt ymmärsin ehkä vähän paremmin, mitä tässä haetaan takaa. pumpu käy siis "laihalla" ja ei saada löpöö sylinteriin? vai kuinka?

onhan noissa tehokkaimmissa laitteissa laiteltu niitä parempia siirtopumppuja ja isompaa polttoainelinjaakin. onhan se niinkin, että jos pumppu ei saa kunnolla ainetta, systeemissä on ilmaa ja elementit silti työntää täysillä, niin todellinen ruiskuennakko ja ruiskutusaikakin muuttuu.

tähän itse vikaan: tarkistaisin, ettei pumppu höri ilmaa jostakin. jos polttoainelinjassa on vuotoja, niin ilmenee juurikin tollain, kun kuvailtiin. ei tarvi kummonenkaan vuoto olla, eikä välttämättä näy ulospäin ollenkaan, kun kunnolla monotettaessa voi koko laitteet sammua, kun puomppu imee pelkkää ilmaa. mulla vuoti joskus heti tankilta lähtevä putki ja toimi muuten hyvin,mutta kun alko antaa hanaa, niin pätki ja hyytyili.
W201 250DT 20V
w201 190E
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

pera8x kirjoitti:no nyt ymmärsin ehkä vähän paremmin, mitä tässä haetaan takaa. pumpu käy siis "laihalla" ja ei saada löpöö sylinteriin? vai kuinka?

onhan noissa tehokkaimmissa laitteissa laiteltu niitä parempia siirtopumppuja ja isompaa polttoainelinjaakin. onhan se niinkin, että jos pumppu ei saa kunnolla ainetta, systeemissä on ilmaa ja elementit silti työntää täysillä, niin todellinen ruiskuennakko ja ruiskutusaikakin muuttuu.

tähän itse vikaan: tarkistaisin, ettei pumppu höri ilmaa jostakin. jos polttoainelinjassa on vuotoja, niin ilmenee juurikin tollain, kun kuvailtiin. ei tarvi kummonenkaan vuoto olla, eikä välttämättä näy ulospäin ollenkaan, kun kunnolla monotettaessa voi koko laitteet sammua, kun puomppu imee pelkkää ilmaa. mulla vuoti joskus heti tankilta lähtevä putki ja toimi muuten hyvin,mutta kun alko antaa hanaa, niin pätki ja hyytyili.
niin vaara sana se kyllä nokivasaroille on toi laiha :D. mutta aikansa kun selittää yhtä epäselvästi niin eiköhän viisaatkin ymmärrä.Nyt sain sitte sönkötettyä tarpeeks selvästi :crazy: . Niin niitä on laitettu, tuon oman pitäis riittaa 500? jos on kaikki kotona (siis siirtopumpun). mutta kylläpäs ne on monesti jätetty unholaan. Ja onhan tuossa peltolankin omassa sähkönen. Omia kokemuksia jakaen niin 2 bar ei oo ollut ongelmaa polttoaineen saannin kanssa (vakio letkukoko). pyöriltä 590. litratuottoa en muista mutta ei oo mikään tehottomin. Toki taas se riippuu täys letkun koosta ja pumpun tuotosta. mutta eikai se haitaksi oo jos nosta paineen sinne 2 bar?. Omat kokemukset kun lyö hanikan lattiaan niin paineet tippuu noin vähän alle kiloon. nousee sieltä vähä vedon aikana ja loput kun antaa moottorin huilata :D. toki kyseessä 8mm elementtinen punuppu. Ottaa kyllä ainetta enempi mutta kyllä se 7 lopahtaa.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

PTracing kirjoitti:
Blacklandracing kirjoitti:mutta jos paine on 1bar niin uskon että kun lyö hanat aiki niin tapahtuu romahdus painepuolella ja riittääkö ylhäällä enään siirtoteho tämän takia siirtopaine 2 bar!
Romahdus varmaan tapahtuukin ja siksi kait sähkösiä siirtopumppuja laitetaan ettei lopu syöttöpumpulta diisseli kesken, mutta sehän ei vaikuta muuhun kun saavutettuun tehoon, mäntiä se ei sulata. Moottori kestää paremmin kun ei saada niitä viimesiä hevosia :lol:

Ja eikös tässä ollut vielä 7mm elementit ja ite laitettuna, eli ei oo mynän viistetyt tapit, kait? Hyvin pitäs riittää vakio siirtopumppu niille syötöille mitä vanhanmallin 7mm elementeistä lähtee.
ainakin mitä itse olen romuja rassannut (ilmeisesti siis liian vähän?) niin on saatu männät halki/montuille täysin metsässä olevan ennakon takia. Viritetyissä myös tuo siirtoteho on tuhonnu mäntiä. Onko tuota pumppua käytetty penkis ollenkaan vai onko se vaan nakattu hilut sisälle ja äkkiä kiinni?. Mun mielestä siellä ei oo pumppu minkäänlaises säädöis savua tulee kun huonosti palavasta öljykattilasta toki pitää sitä tulla mutta mun mielestä liikaa ja ennen kaikkeaan ennakot pumpus ei oo kohdallaan. Sitä voi jokainen iltapäivällä ruokaillessa syödä hernekeittoa kahdella lusikalla uskon että jostakin se pursuaa yli. Tietää sitte miltä moottorista tuntuu. Käynnistä kuunnellen niin sylinteri kohtaisetkin ennakot ei oo ihan kohillaan eikä syöttömäärät.?.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tähän nyt vielä jotta dieseli ei todellakaan hajoa seoksen laihuuteen - ei missään tilanteessa - ei ikuna. Mitä laihemmalla, sen parempi kestävyyden kannalta - aina. Optimiteholle on oma seossuhteensa. Siitä edelleen seosta rikastamalla pakolämpö hyppää taivaisiin tehon juurikaan lisääntymättä. Tärpäteissä lämpöä hallitaan juurikin päinvastoin seosta rikastamalla.

Pakolämpö ei vaikuta pelkästään pakoputkeen menevään lämpöön, vaan paljolti sylinterilämpöön ja sitä myötä täytökseen. Täytös kun pienenee ja ruiskutus pysyy ennallaan -> seos rikastuu entisestään... Eli kun niitä mäntiä alkaa paukkua, niin kannattaa kiinnittää hieman huomiota pakolämpöihin ja sen johdannaiseen pakopaineeseen...

Sitten on vielä ennakko ja ruiskutusaika, jotka molemmat vaikuttavat motin kestoon seoksen lisäksi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

norsu kirjoitti: Pakolämpö ei vaikuta pelkästään pakoputkeen menevään lämpöön, vaan paljolti sylinterilämpöön ja sitä myötä täytökseen.
Sitten on vielä ennakko ja ruiskutusaika, jotka molemmat vaikuttavat motin kestoon seoksen lisäksi.
päivän selvä juttu.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

semmonen tuli tässä tohinassa mieleen, että jos syöttöpumpulle tuleva polttoainelinja on huono, olkoon sitten vaikka liian pieni ja ahdas, tai sitten siirtopumppu vaan ei riitä, niin se vaikuttaa sihen laihuuteen ja mäntien hajoamiseen, mitä toi black land racing koitti selittää.

kun pumpussa elementti imasee soppaa ja jossakin vähän ennen YKK:n kohdilla alkaa taas työntää sitä soppaa eteenpäin, niin mitä tapahtuu, kun sitä soppaa ei olekkaan elementin täydeltä, vaan seassa on ilmaa, tai kavitaatioalipaine? elementti työntäkin ensimmäiset 20 kammen astetta pelkkää ilmaa. todellinen ruiskutus on myöhässä. tästä voi seurata niitä pakolämpöjä, eikä se pumppukaan varmaan puolikuivana paljoa tykkää pyöriä. en nyt muista kuinka se menee, että nouseeko pakoset, kun ruiskutus on myöhässä vai mitä tapahtuu. jotakin haittaa kuiteskin.

jotenkin noin sen asian koitin järkeillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

pera8x kirjoitti:semmonen tuli tässä tohinassa mieleen, että jos syöttöpumpulle tuleva polttoainelinja on huono, olkoon sitten vaikka liian pieni ja ahdas, tai sitten siirtopumppu vaan ei riitä, niin se vaikuttaa sihen laihuuteen ja mäntien hajoamiseen, mitä toi black land racing koitti selittää.

kun pumpussa elementti imasee soppaa ja jossakin vähän ennen YKK:n kohdilla alkaa taas työntää sitä soppaa eteenpäin, niin mitä tapahtuu, kun sitä soppaa ei olekkaan elementin täydeltä, vaan seassa on ilmaa, tai kavitaatioalipaine? elementti työntäkin ensimmäiset 20 kammen astetta pelkkää ilmaa. todellinen ruiskutus on myöhässä. tästä voi seurata niitä pakolämpöjä, eikä se pumppukaan varmaan puolikuivana paljoa tykkää pyöriä. en nyt muista kuinka se menee, että nouseeko pakoset, kun ruiskutus on myöhässä vai mitä tapahtuu. jotakin haittaa kuiteskin.

jotenkin noin sen asian koitin järkeillä.
Ei vaan jaksa selittää kun ei uskota vaikka on vehkeitä hajonnut ton takia. Pakoset nousee kun on myöhässä tietää jo pakosarjan punotuksesta :D. toki isommat koneet havainnollistaa tämän ilmiön paremmin ;)
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

pera8x kirjoitti:semmonen tuli tässä tohinassa mieleen, että jos syöttöpumpulle tuleva polttoainelinja on huono, olkoon sitten vaikka liian pieni ja ahdas, tai sitten siirtopumppu vaan ei riitä, niin se vaikuttaa sihen laihuuteen ja mäntien hajoamiseen, mitä toi black land racing koitti selittää.

kun pumpussa elementti imasee soppaa ja jossakin vähän ennen YKK:n kohdilla alkaa taas työntää sitä soppaa eteenpäin, niin mitä tapahtuu, kun sitä soppaa ei olekkaan elementin täydeltä, vaan seassa on ilmaa, tai kavitaatioalipaine? elementti työntäkin ensimmäiset 20 kammen astetta pelkkää ilmaa. todellinen ruiskutus on myöhässä. tästä voi seurata niitä pakolämpöjä, eikä se pumppukaan varmaan puolikuivana paljoa tykkää pyöriä. en nyt muista kuinka se menee, että nouseeko pakoset, kun ruiskutus on myöhässä vai mitä tapahtuu. jotakin haittaa kuiteskin.

jotenkin noin sen asian koitin järkeillä.
Voi olla, mutta tuossa tilanteessa ruiskutus ei oo myöhässä. Vaan ruiskutus aika on täysin sama ja ruiskutuksen alotus ja lopetus tapahtuu samassa kohtaa, mutta ruiskutusajan alussa työntää tyhjää, ja ruiskutuksen lopussa tulee vasta aine, jossa se tulis normaalistikkin. Elikkä ite aine ei oo myöhässä eikä tapahu samaa ilmiötä kuin siinä että ite ennakko olis väärä. Eikös näin? :eh:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ni vähän niinku niin, muttei kuitenkaan ihan. jos ruiskutuksen pitäis alkaa vaikka 20 astetta eykk ja loppua 5jykk, mutta on ilmaa pumpussa, niin todellisuudessa ainetta voi alkaa mennä sylinteriin esim vasta 10 jykk. ruiskutus kuitenkin loppuu samaan aikaan. onhan ruiskuennkko sillon oletettua myöhäsempi. ja ruiskutusaika lyhyempi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nii, eikait sillä oo väliä millon se aine tulee sylinteriin ruiskutusajan rajoissa, jos se on oikea. Mutta jos ainetta tulee väärään aikaan, eli sillon ku sitä ei pitäis sinne mennä ku kaikki on reilassa, niin se se paha homma on.

Ja jos sitä ilmaa pumpataan ensi, niin se aine mikä sieltä sen jälkeen tulee, on sen tilavuus justiin sama, kun optimaalisessa ruiskutustapahtumassa tulevan aineen määrä samassa ajassa. Eli mun ymmärryksen rajoissa koneen pitäis toimia ihan normaalisti. Vähemmän vaan menee soppaa -> teho pienempi.

Itellä kun loppu linjat kesken, oli auto sellanen että pari vaihetta kiihty, mutta 4 ja 5 vaihteilla loppu meno niinku seinään. Pakolämpö ja pakopaine ei ollu mitään normaalista poikkeavaa -> vähemmän ku nyt. Kun kaasua paino niin mitää ei vaa tapahtunu.

Ja se ruiskutusaika, joo on käytännössä lyhkäsempi, mutta sillä ei oo merkitystä, kun se sopan määrä on sama ku ennenki ja ajankohta oikeissa rajoissa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mistä se ilma sinne elementin päälle tulee? :crazy:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Petehri kirjoitti:Mistä se ilma sinne elementin päälle tulee? :crazy:
jos linjassa on vuoto, niin siitä, mutta jos linjassa ei ole vuotoja, niin ilmeisesti siellä ei ole ilmaa, vaan pumppu kavitoi. ns tyhjiö tulee jonnekkin pumpun ja suuttimen välille, tai tankin ja pumpun välille. todellisuudessa siellä taitaa syntyä naftahöyryjä, kun linjan paine laskee alle 1 baarin absoluuttista painetta. eli käytännössä menee alipaineen puolelle.

näin maanläheisesti selitettynä sama homma, kun että laittais lääkeruiskun puolilleen vettä, tukkis ruiskun suun ja vetäis mäntää taakseppäin. mäntä on alhaalla, vettä ruisku puolillaan ja loput on tyhjiöö ja vesihöyryä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin