S203 200CDI STW käyttis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

S203 200CDI STW käyttis

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Moro,

Ajattelin nyt sitten avata topickin käyttöautostani. Tälläinen kulkupeli tuli hankittua summan mutikassa ja nopealla aikataululla viime talvena, kun työmatka pidentyi huomattavasti. (1tkm, viikko)
Joten päädyin vanhaan vantaan taksiin, jolla oli ostohetkellä ajettu 479tkm, Toiselta omistajalta, inchcapen vaihtoautopäälliköltä, joka oli taksin jälkeen ajanut mokomalla 1.5 vuoden aikana 20tkm. taksari oli tosin sahannut mukavasti reilun 2-vuoden aikana 459tkm =) Auto oli ollut taksarilla täydella huoltosopparilla. Auto myyntiin minulle vuosimallina -06, mutta on ensirekisteröity 11/05 ja tehtaalla on moottorin softa lyöty 9/05 sisään. olkoon sitten vuosimallia -05

Vuoden omistuksen jälkeen yritin mokomaan myydä, kun perheenlisäystä on tulossa, joten ajattelin siirtyä suurempaan perhe autoon. Lisäksi kilometrejä ei enään kertynyt samanlailla kuin ennen. (työmatka 65km,viikko), kun vaihdoin työnantajaa kesäkuun lopussa. Huonolla menestyksellä tuli kaupattua. Huonoja vaihtotarjouksia tai aivan naurettavia sikatarjouksia. Joten päädyttiin emännän kanssa etten myy autoa. Tänä päivänä kun tuntuu olevan se että kaikki pitää ilmaiseksi saada.

Autossa oli tosiaan ostohetkellä kaksi vikaa, koiranluut paukahtelivat montuissa ja apukuskin penkin SRS-anturimatto vilkutteli mittaristossa sillöin tällöin, kun apuskuskin penkissä sattui joku istumaan. Tosin tämäkin ongelma poistui kesällä, mutta palautui taas ilmojen kylmetessä. Hyllystä löytyy uusi matto, mutta edelleen vaihtamatta. Laiskuus.

minua kuitenkaan SRS-maton vika ei haitannut. koeajon jälkeen päädyin tekemään kaupat kahden päivän päähän, kunnes töistä olisi vapaampaa ruhnastella. Tehtiin autosta paperit ja raha vaihtoi omistaja. Lohdutti kummasti se että edellinen omistaja oli tehnyt täyden vaihteistorempan juuri vähän aikaa sitten, vaihteiston öljypumpun rikkouduttua. Myös hän oli maalauttanut konepellin, puskurin ja tuulilasin vaihdattanut. Myös teettänyt vehossa ohjelmamuutoksen moottoriin ja vaihteistoon. enään minua tässä kohtaa ei pikku viat haitannut, kun vertaisi hintaa ja sen hetkistä autotarjontaa vapailla markkinoilla.

Vaihtelin koiranluut ja tarkisin tukivarsien välykset. Mitään poikkeavaa ei löytynyt vakaajien lisäksi. Ajettujen kilometrien olessa 479tkm. Sitten innostuin käymään koivuhakan vehossa kysäsemässä, josta auton täydellinen huoltohistoria taksin ajalta on kotoisin, että minkähänlaisia hoitoja autolle olisi mahdollisesti 459tkm aikana tehty, jolloin auto on ollut huoltosopparin alaisena.
Veho ilmoitti, ettei paljasta mitään ja minun tulisi päätyä ensimmäisen omistajan puoleen jos hän kertoisi. Kuitenkin sen verta sain tivattua alustan suhteen vehosta, että suostui kertomaan, ettei veholla oltu autolle tehty muuta kuin narinahelat oli vaihdettu, 250tkm kohdalla. Muuta alustan osaa kuulemma ei oltu vaihdettu.
Ja muuta vikaa en löytänyt kuin etu vakaajat, koiranluut molemmin puolin. Että tämän puolesta kestäviä osia.

Noh ajelin autolla huolettomasti, loppukesään asti öljyn ja suodattimen vaihdolla. Kunnes rupesin nariseen kuskin puolen narinahela (495tkm) (altukivarren ulompi hela), vaihtelin sen ja jarrupalat sitten mökillä ilman narinahelan vaihto erikoistyökalua. Eikä siinä mennyt kuin noin 5-tuntia, lähinnä narinahelan vaihdon kanssa. Kyllä minä kirosin. Onneksi löytyi tarpeeksi isot hylysyt, että edes jotenkin sai uuden helan paikoilleen ehjänä.
Tästä kerrasta opin jotain ostin erikoisavaimen. Nyt onnistuu helan vaihto max 20min. Tästä ylellisyydestä joutui kuitenkin kärsimään sen 100€.

Taas ajelin jonkin aikaa, kunnes oli aika katsastuksen (502tkm). Autosta löytyi vikalistaa, vasen alatukivarsi oli tiensä päänsä, kuten käsijarrukengän palat olivat jo tiensä päässä. Ajovalon suuntaus ei ollut kohdallaan oikealla puolella. Narinahela, oli tiensä päässä sitten oikealla puolella. Noh vikalista tuli käytyä läpi ja uusintanäyttö. Ja taas matka jatkui.

Kunnes, viimeviikolla, sitten töihin lähtiessä aamulla, auto ei reakoinut mihinkään kilometrimäärän ollessa 503500km. Autosta ei löytynyt virtoja, vaikka juuri ennen kovimpia pakkasia olin juuri vaihtanut uuden 100Ah akun.
Autosta on mennyt Sähköinen lisälämmitin, ja lisäksi vesipumppu tiputteli jo nestettä. Noh eipä siinä auta mikään kuin korjata auto, mutta tässä tapauksessa päädyin sitten merkkiliikkeeseen. Että sain kiireästi vakuutuksesta laina-auton käyttööni. Koska juuri nyt meidän perhe elää ripeää aikataulua, varsinkin kun ei tiedä milloin on kättärille lähtö, kun laskettu aika on 12.12

Tultiin emännä kanssa siihen tulokseen, että me pärjätään nyt tällä, kun sitä on tässä tullut laitettua. Ei toistaiseksi vaihdetakkaan isompaan menopeliin.
Auton jälleenmyynti arvo on aivan liian huono käyttöarvoon nähden, ja kohtahan autosta on käyty kaikki kuluosat läpi.
Sanotaan vielä näin että pihassa on V50 dieseli volvo farkku-09, ajettu 50tkm, ja emäntä kyseli että koska me saadaan oma takas, ja itse totesin että joo toivottavasti pian, sillä tää on ihan paska ajaa.
5.9L/100km, eipä ole volvokaan pieniruokanen ja helvetin laiska.

Eli tarkoituksena sen verta autoa on laittaa tästä, että suunnitelin hommaavani kunnon vanteet ensikesäksi suuria rengaskuluja ei enään ole pitkästä matkasta, Lisäksi nyt on tarkoitus vaihtaa kuskin penkkiin uusi nahkainen istuinosa mikä löytyy hyllystä ja uusi ratti mikä löytyy hyllystä. katsotaan kun kelit antavat periksi. Päätin vaihtaa, kun rupeaa noissa kyseisissä osissa näkymään nuo kilometrit. Muutenhan auto on todella uudehkon näköinen kilometreistä huolimatta. Tosin ainahan jotain pientä 5-vuotta vanhassa autossa on, mutta näin.
Lisäksi kutkuttaisi ajatus dynavista..
http://www.dynavin.com/products/product_dnv_mbc.php" onclick="window.open(this.href);return false; , näyttäisi löytyvän kaikki herkut. Bluethooth, Dvix, DVD, navi, Ipod-kytkentä, kosketusnäyttö, jne.. Nuo mersun omat comandit ja muut ovat kuitenkin melko riisuttuja..

http://i868.photobucket.com/albums/ab24 ... 100038.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i868.photobucket.com/albums/ab24 ... 050031.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Muutama kuvatus viime kesältä:

Kuva

Kuva

Kuva
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: S203 200CDI STW käyttis

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Enpä ole jaksanut kauheasti pauneutua autotouhuihin muuta kun ajamalla vain, mutta nyt on tässä ollut kevät tohua päällä,
NYt tähän mennessä olen saanut aikaseksi vaihdettua Airbagin tunnistin/ anturi maton, apparin penkkiin, olisi siinäkin vähän miettimistä kun ilman ohjeita teki, mutta kaikki hyvin. 2 tuntia meni kun rauhassa teki. (ei kestänyt kuin vuoden ottaa niskasta kiinni vaihtaa se)
Ratti tuli vaihdettua uuteen, kun kulumisen merkkejä oli jo vanhassa 509tkm jälkeen, kun sellainen uusi löytyi hyllystä.
Alle sain tuliterät CLS:n 17" AMG vanteet.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... 29,r:7,s:0

ensiviikonlopun aikana olisi tarkoitus uusia takavaajat, jarrulevyt, palat, ja käsijarrut.
Ja kuskin penkin uus istuinosa. ja uusi sähköinen kiertovesipumppu. Sitten rupeaa taas olemaan maantienieliä, kunnossa.

Kuvia voin otella myöhemmin.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: S203 200CDI STW käyttis

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

eilen tuli jälleen autoa rempattua. Tuli vaihdettua Sähköinen kiertovesipumppu, polttoainesuodatin, takakäsijarrut molemmin puolin, takajarrulevyt, jarrupalat ja takavaajaajat "koiranluut"

Nyt täytyisi käyttää autoa vielä testerin nokassa, kun satunnaisesti ESP:tä edelleen herjailee.

Myös tuossa tuli ratti vaihdettua, apparin penkin SRS-matto uusittua ja kuskinpenkistä istuinosan nahkaverhoilu uuteen. Ihan mielenkiintoinen projekti purkaa nuo penkit. Onpä tehty, mutta täytyy sanoa, ettei nuo vehon alkuperäiset pääliset kyllä kovin hyvin mielestäni istu.
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin