JKL kirjoitti:Mutta ku haaveissa on saada ... W123 350 V8.. Haaveensa kullakin..
Tervetuloa joukkoon... (hetkinen)... kaljuuntuvien
Itsekin olen tuota täysmoottorin asennusta heitellyt ilmaan...
Valurautainen 350 ei innosta, ja alukoneet menevät karvan verran liian isoiksi... Mutta...
Konstit on monet, eli homma on ratkaistavissa...
380 myllyä on olemassa kaksi eri versiota, versiomuutos tuli 10/81
vanhempi - 92,0 x 71,8 = 3818ccm/218hp
uudempi - 88,0 x 78,9 = 3839ccm/204hp
Noista kun uudempaan asentaa vanhemman kampiakselin, niin tilavuus mahtuu muutoskatsastusrajoihin W123:n keulalla (max. 3756,25ccm).
Tuloksena 88,0 x 71,8 = 3493ccm
Toinen ratkaisu on ottaa se vanhempi versio ja hioa kampiakselin, kiertokangenlaakeri epäkeskeisesti halkaisijaltaan pienemmäksi, jolla saavutetaan riittävä iskunpituuden pienennys tilavuuden saamiseksi muutoskatsastusrajoihin.
Iskunpituuden muutostarve tuossa vanhemmassa myllyssä on 1,2mm, joka tarkoittaa kiertokangenlaakerikaulan siirtämistä 0,6mm:n verran sisemmäksi, joka ymmärtääkseni mahtuu vielä ylikokolaakereiden alueelle.
Tuloksena 92,0 x 70,6 = 3756ccm (eli 3,8 litraa

)
Pihalla odottaa vanha 240D -80 hylsy, johon tuota tulen vielä kokeilemaan, kunhan ensin saan harrastusvajan rakennettua
Mielenkiintoisempiakin yhdistelmiä noista voisi rakennella, mutta itselläni ei ole riittäviä tietoja esim valurautaisten/alumiinisten, tai "iso-" ja "pikkulohkojen" välisistä eroista tai yhtenevyyksistä mittojensa puolesta.
Esim. mikäli 350 koneen kampiakseli kävisi tuohon uudempaan 380 lohkoon, niin tuloksena saisi erinomaisen pienen, ja ilmeisen kierrosherkän Mersun vinkkelin... (88,0 x 65,8 = 3202ccm)
... Taidetaan muuten maalata jo muutakin kuin maskia...
