Ohjauskulmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Näin on (röyhistää samalla rintaa) ja sama pätee W123:een. :wink:

Ja tuolla joku mainitsi renkaiden vaihtamisen puolelta toiselle, tämäkin saattaa auttaa mutta tehdään vasta viimeiseksi kun säädöt on jo muuten oikein.

Metro-Autossa (Koskelossa) homma toimi niin hyvin että säädön jälkeen asentaja koeajoi auton ja vaikka se minusta oli jo hyvä niin silti VIELÄ OMA-ALOITTEISESTI vaihtoi eturenkaat puolelta toiselle. Tämän jälkeen ei enää GMC:tä paljoa tarvinnut ohjailla vaan kulkee hienosti suoraan eikä syö enää rengasta.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

hoenen kirjoitti:Herättelen tässä aihetta taas henkiin ... :wink:
Nyt on myös iskarit hankittu ...Billstein sprint.
Heti kun löydän paikan missä noi jouset ja iskarit vaihdettais ja kulmat säädettäis niin sitten on taas yksi mahdollinen "vetelyn syy" poistettu...

...palaan asiaan
Tuleepahan ainakin hoidettua alusta uusilla osilla sellaiseen kuntoon, että menee seuraavat 10 vuotta ilman uusimistarvetta.

Ettei vika sitten olisi takapäässä. Tähän tulokseen on tultu joskus aiemminkin, kun autossa on ollut suuntavakavuudessa sanomista -- moni vaihdattaa etupäähän osaa jos jotakin ja suuntauspenkissä arvot ovat OK ja lopulta syyksi paljastuu se, että takatuennaassa on jossain kohdin löysää ja tätä kautta autosssa on tahattomasti "nelipyöräohjaus".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Esa K. kirjoitti:Herättelen tässä aihetta taas henkiin ... :wink:
Nyt on myös iskarit hankittu ...Billstein sprint.
Heti kun löydän paikan missä noi jouset ja iskarit vaihdettais ja kulmat säädettäis niin sitten on taas yksi mahdollinen "vetelyn syy" poistettu...

...palaan asiaan
No niin ...nyt on alustasarja paikallaan.
Tuo alkuperäinen vika "vetely" ei parantunut yhtään alustasarjan laittamisen jälkeen...
Ja varsinainen vika löytyikin sitten vasemmanpuoleisesta alapallosta :!:
Tuossa kovilla pakkasilla se rupesi "narisemaan" aina käännettäessä joten vaihdoin sen.
No jumalauta !!! eipä enää vedellyt tai loikkinut auto mihinkään suuntaan :D
Vika olikin ollut koko ajan siinä :shock:
Olisi taas pitänyt lähteä ongelmaa käsittelemään hieman eri suunnasta...
Nelipiste suuntauksessa eturenkaat ovat pyörivien levyjen päällä eikä silloin havattu mitään "jäykkyyttä" ohjauksessa.

Nyt alustasarjan vaihdon myötä myös sivutuuli herkkyys hävisi kokonaan,
eli auto on ajettavuudeltaan sellainen minkälaiseksi sen kuvittelen tarkoitetunkin.

Ei voi muuta sanoa kuin "olihan projekti" :wink:
-es@-W123-W109-
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja kekes »

Nostetaanpa tämäkin taas esille.

Etupään raidetanko vaihdettu.
Missähän Treella kannattaisi
nykyään ohjauskulmat säädättää/tarkistuttaa?
Ja mitkä on hinnat,Vianor tarjoo 30€,mutta sitä ei monet kehu
pitääkö nykypäivänä paikkansa?

Tämä kyllä kuuluis tunne Huollot foorumin alle.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on tuo w115, ja ei muuten vetele. Ostin sen juuri siksi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Nyt onkin vaan kyseessä normaali raidetangon vaihdon jälkeinen säädättäminen.
Tämä W124 kulkee kans kuin juna eteenpäin,ei tarvi normaalisti paljoa ohjailla kuin parilla sormella.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Se Sammonkadun TB-huolto edelleen.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

TB:ltä ei olis saanut aikaa kuin vasta viikon
päästä ja ei voinut odottaa niin kauaa ja ajella
kulmat pielessä olevalla autolla.

Käytin Vianorilla Sarankulma,oli ihan hyvä,75 ekee
yhden akselin(etupää)säädöt ja meni n. puoli tuntia.
Oli helppo säätää kun oli uusi raidetanko ja mutterit pyöri hvyin...

Tosin aika oli puoli kymmneneksi,mutta aloittivat vasta kymmeneltä...
joutui odottelmaan tunnin..
Hyvät ja modernit laitteet nykyään...
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ja jälleen viestiketju henkiin :)

Pitäisi säädättää W124:sen kulmat. Voisitteko kertoa kokemukseen perustuvan näkemyksen oikeista pyöränkulmista W124:seen?

Eli paljonko aurausta eteen ja taakse asteina. Paljonko camberia eteen puolelleen ja caster eteen vasen ja oikea???
Olenko oikeilla jäljillä jos ajattelen, että aurausta suositusten alarajalle, casteri eteen oikealle noin puoli astetta enemmän. Entäs mitenkäs Camberin kanssa edessä toimitaan?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Camberia ei saa säädettyä kuin hiukan, eli camber molemmilla puolillamahdollisimman samaan.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja RikuK »

W211 sedan 2006 Miten kulmat pitää säätää, jotta oikealle puoltaminen saadaan kuriin? Entä pitääkö auto olla käynnissä kun ohjauksen keskikohtaa haetaan/ratti lukitaan? Meinaan, että voiko hammastangossa olla jokin välys, kun auto ei käy? Ratti jää nimittäin toistuvasti hieman vinoon vasemmalle ja tien päällä ajaessa sitten kampeaa oikealle, eli joutuu vasemmalle "kääntämään". Sitten kun ratista päästää irti, niinratti kääntyy suoraan mittaristoon/kojelautaan nähden ja auto kääntyy oikealle.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Oikean puolen etupyörää edemmäs eli casteria noin asteen verran enemmän oikealle (eteen).
En usko että auto pitäisi olla käynnissä kun pyöräkulmia säädetään, ohjaus täytyy kylläkin olla suorassa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Jolle kirjoitti:Oikean puolen etupyörää edemmäs eli casteria noin asteen verran enemmän oikealle (eteen).
En usko että auto pitäisi olla käynnissä kun pyöräkulmia säädetään, ohjaus täytyy kylläkin olla suorassa.
Sehän mulla ihmetyttääkin, koska ratti laitetaan ennen säätöä suoraan tai jopa hieman oikealle, niin silti ajaessa auton kulkiessa suoraan ratti on vasemmalle vinossa ja kun irti päästää, niin ratti suoristuu ja auto kaartaa oikealle. Casterin säätöpultit laittoivat viime syksynä kun edellisen kerran on pyöränkulmia ropattu ja hieman se paranikin, mutta tuota kampeamista ei vaan tunnu saavan kuriin.

Kuinkahan paljon renkaat vaikuttais? Nyt alla Hankook Ventus Primet, pintaa 5-6mm, tasaisesti kuluneet. Pitäisköhän kokeilla seuraavaksi Micheliniä taikka Goodyeariä?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Michelin pilot primacyt on mulla 2 mersussa alla je kummatki menee sinne minne käskee ja rauhallisia ajaa.

Kummankaan auton pyöräkulmia en oo säädättäny madallusten jälkeen et niistä ei ole mitään tietoa.

Onkos w211 mersussa vielä takana narinanivelet? Niiden huono kunto aiheuttaa esim vaeltelua kun tien kallistukset vaihtelee.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Jolle kirjoitti: Onkos w211 mersussa vielä takana narinanivelet? Niiden huono kunto aiheuttaa esim vaeltelua kun tien kallistukset vaihtelee.
Onhan siellä, mutta 2:lla eri korjaamolla sekä katsastusasemalla tutkittu, niin välyksiä ei vaan löydy... :eh:
No ens viikolla säätämään kulmia uudelleen, jokohan onnistuisi.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Jolle »

RikuK kirjoitti:
Jolle kirjoitti: Onkos w211 mersussa vielä takana narinanivelet? Niiden huono kunto aiheuttaa esim vaeltelua kun tien kallistukset vaihtelee.
Onhan siellä, mutta 2:lla eri korjaamolla sekä katsastusasemalla tutkittu, niin välyksiä ei vaan löydy... :eh:
No ens viikolla säätämään kulmia uudelleen, jokohan onnistuisi.
Narinanivelten välystä on tosi paha testata. Mitä autolla on ajettu?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Jolle kirjoitti:
RikuK kirjoitti:
Jolle kirjoitti: Onkos w211 mersussa vielä takana narinanivelet? Niiden huono kunto aiheuttaa esim vaeltelua kun tien kallistukset vaihtelee.
Onhan siellä, mutta 2:lla eri korjaamolla sekä katsastusasemalla tutkittu, niin välyksiä ei vaan löydy... :eh:
No ens viikolla säätämään kulmia uudelleen, jokohan onnistuisi.
Narinanivelten välystä on tosi paha testata. Mitä autolla on ajettu?

No ei ollenkaan paha. Pyörä pois ja tunkilla tukivarren alta akseli noin oikeelle korkeudelle ettei jää
pänninkejä. Ja sitten väljyyttä etitään auton pituussuunnassa eikä korkeussuunnassa. Ite käytin 8x8mm
rautatankoa jonka sai mukavasti tukivarren ja nivelen väliin. Kannattaa vemputella sekä etu että
takapuolelta sitä niveltä ja pientäkään väljyydenalkua ei pidä aliarvioida vaan nivel vaihtoon.
Toisinsanoen sama tekniikka kun etualapalloja tsekataan rengasraudalla renkaan alta ei
takapäässä toimi.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Jolle kirjoitti: Narinanivelten välystä on tosi paha testata. Mitä autolla on ajettu?
157000km.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

RikuK kirjoitti:
Jolle kirjoitti: Narinanivelten välystä on tosi paha testata. Mitä autolla on ajettu?
157000km.
Mulla meni Paavosta vaihtoon molemmat ja kilometrejä n.175tkm. Katsottiin askettäin
isäukonkin autosta jolla ajettu n. 110tkm niin niin vänkärin puolella on jo väljää vähäsen.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Kulmia säädetty uudelleen ja edelleen ratti vinossa vasemmalle, vaikka laitettiin hieman ennakkoa oikealle ja casteria aste enemmän oikeaan eturenkaaseen. Taidan seuraavaksi kääntää rattia raakasti sellaiset 10-15 astetta oikealle ja sitten säädetään. Oikealle kampeaminen sentään vahentyi. Onko tuolla ohjauksessa jotain niveliä taikka muuta joka voisi olla kulunut tai antaisi periksi? Ei siinä silti klappia mielestäni ole...
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja RikuK »

No niin, nyt kulmat säädetty taasen ja parani oikein paljonkin. Puoltamista ei enää esiinny kuin kaltevalla tienpinnalla ja sekin väheni.
Edellisessä säädössä eri korjaamolla olivat laittaneet taakse liikaa aurausta ja se kuulemma edesauttoi takapään "hakevaa" käytöstä. Ei hae enää. Tuossa vielä arvot miten säädettiin.
Kuva
Viimeksi muokannut RikuK, To 19.05.2011 16:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
m.benz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 14.02.2011 21:58
Paikkakunta: kouvola

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja m.benz »

eikös ole myös että saksalaisia madaltaessa renkaat kääntyy sisään päin (ns. v asentoon) ? eli aurauskulmien säätö erittäin tarpeellista madallettuun autoon renkaiden kulumisen kannalta kun kuluvat jo ominaisasennossaan madallettua.. ? :?:
mercedes benz c280 amg look 194hv
m.benz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 14.02.2011 21:58
Paikkakunta: kouvola

Re:

Viesti Kirjoittaja m.benz »

Juhis. kirjoitti:Osittain aiheeseen liittyen. Onko kenellään kokemuksia Kouvolan seudun pyöränkulmien säädätysten hinnoista? Veho? Joku muu?
kouvolas semi hyvä on tos kuusaan seol, hintaa on 50e. itelläni on maanantain aika mesen hoivaamiseen sinne :angel: voisin vaikka suositella :thumbup:
mercedes benz c280 amg look 194hv
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tampereelta löytyi toinenkin paikka, jossa MB-kulmat osataan oikeasti tehdä. Euromaster Lakalaiva. Kaikkien pyörien säätö molemmille akseleille, myös camberit eteen 60 euroa. En pidä pahana ollenkaan. 10e putosi hinta kun tingin klubin kortti kädessä.
Autona siis -92 W201.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Vastaa Viestiin