W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Yritin jo hakua käyttää, mutta en vastausta löytänyt joten laitetaan uusi aihe pystyyn.

Eli kaverin w203:sessa, vuosimallia -01 200CDI, ajettu n.190 tkm, on ollut jännä nykimisvika noin parin viikon ajan. Kaasuun vastaavuus on ollut huonoa, tyhjäkäynti kierroksilta tuonne reiluun 2000rpm:ään saakka. Nykinyt ja meininki oli vähän kuin olisi ns. "kengurubensaa" ollut tankissa. Auto oli vikatilassa (kierrokset eivät nousseet kuin 3000rpm:ään). Auto kävi piuhan päässä, ja vikakoodeiksi tuli seuraavat moottorin puolelta:

P0100 Hot film mass airflow sensor
P1664 Extra electrical heater

Saatiin vähän vihjeitä, että vian aiheuttaja voisi olla EGR-venttiilissä tai tukkeutuneessa katissa. Käytin EGR-venttiilin auki, ja olihan se tukossa, se puhdistettiin.
Katin tukkoisuutta koitin myös tutkia, mielestäni se ei tukossa ole. (Ei pidä ylimääräistä ääntä kaasun antamisen jälkeen turbon puolelta, missä "EGR-kello" ilmeisesti pitäisi jotain takaisin puhalluksen ääntä päästää, jos katti tukossa.)
Kaveri osti uuden ilmamassa mittarin, ja vaihtoi sen. Nykiminen helpotti, mutta jäi vaivaamaan liikkeellelähdössä ja matalilla (1200 rpm alle) kierroksilla. Vikatila kuitenkin poistui.

Tutkailtiin lisää foorumia ja päädyttiin seuraavaksi poistamaan imusarjan läpät ja puhdistamaan imusarja. Tämä suoritettiin lauantaina.
Läppien poisto ja imusarjan puhdistus sujui ihan kivuttomasti, vaikka ensimmäistä kertaa CDI:in kanssa olin tekemisissä.
Imusarja oli aika rajusti karstassa ja öljysotkussa, niinkuin pystyi olettamaankin. Läpät toimivat oiken, mutta poistettiin ne kuitenkin, koska ne kuulemma vikoja aiheuttavat ja eikä niiden poistoa millään tavalla huomaa.
Sähköjohdoista käytettiin irti se imusarjan läpi menevä johtonippu, jossa on startin piuha, läppien moottorin piuha, ö-paine anturin piuha, ym. Sekä pienempi nippu, joka kulkee imusarjan päällä. Tästä nipusta menee liitin kuskin etuloksun vieressä olevään boksiin sekä pieni liitin johonkin ohjaustehostimen pumpun maastoon.

No, saatiin vehje läjään taas, ja vielä käymäänkin; käynti normaalia. Mutta mutta, välittömästi alkaa mittaristossa välkkymään "Visit workshop, battery/altenator"...
Tarkistettiin lataus yleimittarilla, 12,3 tyhjäkäynnillä ja 12,4 kierroksilla. Päätettiin lyhyt koelenkki käydä heittämässä.

Selvästi kulku omistajan mielestä parani, mutta laturi vika ei koeajolenkillä häipynyt. Eipä tietenkään. Sekä nykiminen vaivaa vieläkin liikkeellelähdössä.

Kysymys kuuluu, onko jollakulla muulla tullut vastaavaa laturi vikaa tämän läppien poiston jälkeen?
Mikä on tuo liitin, mikä menee kuskinpuolen lokarin luona olevaan boksiin?
Voiko tämä remppa edes aiheuttaa laturin hajoamista, vai onko tässä taas vain huonoa tuuria?
Osaako joku antaa vihjeitä lisää tuohon nykimisvikaan?

Niin ja akun napa otettiin irti ennenkuin yhtäkään liitintä irroitettiin.
Nyt ei ole käytetty piuhan päässä.

Sekä parin viikon aikana on myös vaihettu:
Naftasuodatin, 1 suutin (vuoti) sekä kaikkiin suuttimiin tiivisteet.

PS. Jos jollakulla onnistuu koodauttaa EGR:rä pois käytöstä, ottakaa yhteyttä YV:llä. Auto sijaitsee Espoossa.
w124 300CDT
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja koyama »

P1664 Extra electrical heater=sähköinen lisälämmitin ?
Imusarjan putsauksen yhteydessä olis ollut helppo poistaa sähköinen lisälämmitin käytöstä,tai ostaa uusi.
Ettei vaan kummittelisi ja battery altenator johtuisi tuosta.
Star diagnoosiin ja samalla jerkkua lissää !
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Eero H kirjoitti:Yritin jo hakua käyttää, mutta en vastausta löytänyt joten laitetaan uusi aihe pystyyn.

Eli kaverin w203:sessa, vuosimallia -01 200CDI, ajettu n.190 tkm, on ollut jännä nykimisvika noin parin viikon ajan. Kaasuun vastaavuus on ollut huonoa, tyhjäkäynti kierroksilta tuonne reiluun 2000rpm:ään saakka. Nykinyt ja meininki oli vähän kuin olisi ns. "kengurubensaa" ollut tankissa. Auto oli vikatilassa (kierrokset eivät nousseet kuin 3000rpm:ään). Auto kävi piuhan päässä, ja vikakoodeiksi tuli seuraavat moottorin puolelta:

P0100 Hot film mass airflow sensor
P1664 Extra electrical heater

Saatiin vähän vihjeitä, että vian aiheuttaja voisi olla EGR-venttiilissä tai tukkeutuneessa katissa. Käytin EGR-venttiilin auki, ja olihan se tukossa, se puhdistettiin.
Katin tukkoisuutta koitin myös tutkia, mielestäni se ei tukossa ole. (Ei pidä ylimääräistä ääntä kaasun antamisen jälkeen turbon puolelta, missä "EGR-kello" ilmeisesti pitäisi jotain takaisin puhalluksen ääntä päästää, jos katti tukossa.)
Kaveri osti uuden ilmamassa mittarin, ja vaihtoi sen. Nykiminen helpotti, mutta jäi vaivaamaan liikkeellelähdössä ja matalilla (1200 rpm alle) kierroksilla. Vikatila kuitenkin poistui.

Tutkailtiin lisää foorumia ja päädyttiin seuraavaksi poistamaan imusarjan läpät ja puhdistamaan imusarja. Tämä suoritettiin lauantaina.
Läppien poisto ja imusarjan puhdistus sujui ihan kivuttomasti, vaikka ensimmäistä kertaa CDI:in kanssa olin tekemisissä.
Imusarja oli aika rajusti karstassa ja öljysotkussa, niinkuin pystyi olettamaankin. Läpät toimivat oiken, mutta poistettiin ne kuitenkin, koska ne kuulemma vikoja aiheuttavat ja eikä niiden poistoa millään tavalla huomaa.
Sähköjohdoista käytettiin irti se imusarjan läpi menevä johtonippu, jossa on startin piuha, läppien moottorin piuha, ö-paine anturin piuha, ym. Sekä pienempi nippu, joka kulkee imusarjan päällä. Tästä nipusta menee liitin kuskin etuloksun vieressä olevään boksiin sekä pieni liitin johonkin ohjaustehostimen pumpun maastoon.

No, saatiin vehje läjään taas, ja vielä käymäänkin; käynti normaalia. Mutta mutta, välittömästi alkaa mittaristossa välkkymään "Visit workshop, battery/altenator"...
Tarkistettiin lataus yleimittarilla, 12,3 tyhjäkäynnillä ja 12,4 kierroksilla. Päätettiin lyhyt koelenkki käydä heittämässä.

Selvästi kulku omistajan mielestä parani, mutta laturi vika ei koeajolenkillä häipynyt. Eipä tietenkään. Sekä nykiminen vaivaa vieläkin liikkeellelähdössä.

Kysymys kuuluu, onko jollakulla muulla tullut vastaavaa laturi vikaa tämän läppien poiston jälkeen?
Mikä on tuo liitin, mikä menee kuskinpuolen lokarin luona olevaan boksiin?
Voiko tämä remppa edes aiheuttaa laturin hajoamista, vai onko tässä taas vain huonoa tuuria?
Osaako joku antaa vihjeitä lisää tuohon nykimisvikaan?

Niin ja akun napa otettiin irti ennenkuin yhtäkään liitintä irroitettiin.
Nyt ei ole käytetty piuhan päässä.

Sekä parin viikon aikana on myös vaihettu:
Naftasuodatin, 1 suutin (vuoti) sekä kaikkiin suuttimiin tiivisteet.

PS. Jos jollakulla onnistuu koodauttaa EGR:rä pois käytöstä, ottakaa yhteyttä YV:llä. Auto sijaitsee Espoossa.
YV laiteltu

sähköinen lisä lämmitin mistä oli vika koodi
voi häirtä latausta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Jaahas, mites ko. lisälämmitin vaikuttaa lataukseen ja miten sen käytöstä poisto onnistuu?

Kyseessä taitaa olla tämä mötikkä?
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... 4042493c72" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkit, ym info tästä lisälämmittimestä kiinnostaa. Viisastuu aiheesta pikkuhiljaa.
Sylettää vain, että kun olisi tuon lisälämmittimen tajunnut "eliminoida" kun vehje oli levällään.
No kantapäänkautta tunnetusti oppii hyvin.
w124 300CDT
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ohjaukset tulee laturin suunasta, pois käytöstä sen saa kun katkasee siltä
virtajohdon, tosin se on siellä hankalassa paikassa (on kuvan osa 32 "sama osa löytyy monesta 210 mallista paisunta säilön läheltä") käytöstä poisto voi onnistua myös *:rilla
ja sitten ajotietokoneen valikosta sopivassa tilaanteesa
tuolla yhdestä tapauksesta

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja koyama »

[quote="CDI203"]Ohjaukset tulee laturin suunasta, pois käytöstä sen saa kun katkasee siltä
virtajohdon, tosin se on siellä hankalassa paikassa (on kuvan osa 32 "sama osa löytyy monesta 210 mallista paisunta säilön läheltä")

No ei sitä olisi tuotakaan tiennyt jos eilen kuoli :mrgreen:
oletin kuten ceestä, että sielä v..isessa paikassa,mutta hollilla näyttää möllöttävän omassa puawossa :D
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
spade
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 06.01.2010 16:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja spade »

Eero H onko vika saatu korjatua ?
Itsellä sama vika -imusarja
Spade
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja Eero H »

spade kirjoitti:Eero H onko vika saatu korjatua ?
Itsellä sama vika -imusarja
Spade
Unohtunu tääkin päivittää...

Joo, alkuperäinen nykimis vika tuli kuntoon ja hävisi myös ns. "laturi" ongelma kun viitsi tarkistaa uudelleen kaikki johdot; startin päästä oli iso-virta huonosti paikallaan. :oops:

Nyt mese on toiminut moitteetta taas muutaman tuhat kilsaa.
w124 300CDT
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: W203 200CDI imusarjan läppien poisto poiki uuden vian ?

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Eli jos tulkitsin oikein, niin imusarjan puhdistamisella loppu se röpöttäminen alle 2000 rpm alueella?`

On meinaan ärsyttävä jossain parkkipaikalla kun ykkösellä ajat ihan hiljaa nii käy ku zetori.
Vastaa Viestiin