Apu aamukäynnistymättömyyteen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saapaskallio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.03.2011 12:39

Apu aamukäynnistymättömyyteen.

Viesti Kirjoittaja saapaskallio »

Dieselmersu alkoi oikutella.
Yön yli seisottuaan kone hörähti startista käyntiin mutta sammui heti. Sitten saikin startata jo minuutin, toistakin, ennenkuin käynnistyi. Sen jälkeen toimi hyvin mutta taas seuraavan pitemmän seisokin jälkeen sama.
Vika on seuraavanlainen. Naftasuodattimen ja ruiskutuspumpun (korkeapainepumpun) välinen letku on kiinni ala-arvoisilla pikaliittimillä. Niissä olevat kumiset O-renkaat kovettuvat ja koska suodattimen lähtö on polttoainelinjan korkein kohta niin siitä mehii ilmaa järjestelmään. Ilma poistuu automaatti-ilmauksella mutta vaatii sen minuutin starttaamisen.
Tiivisterenkaat kovettuvat aina aikanaan. Nuo kestävät reilut puolenkymmentä vuotta. Kun naftasuodatin vaihdetaan niin kovettunut tiivistekumi ei enää uudessa kiinnityksessä pidä ja falskaa ilmaa.
Homma on helppo korjata vaikka itse. Moottorin päällä oleva muovinen kansi irroitetaan. Siihen tarvitaan Toroks kärkinen avain (T 30) Sitten painetaan ko. letkun liittimen U-muotoinen valkoinen lenkki sisään jolloin se vapauttaa pienet kynnet jotka pitävät liittimen paikoillaan. Suodattimen pää on helppo mutta pumpun pää on ahtaampi, onnistuu kuitenkin. Uusi letku maksaa 21,80 € ja se menee paikoilleen helposti kliksauttamalla. Pelkät tiivisterenkatkin voi vaihtaa mutta niiden on oltava just sopivan kokoisia. Helpompi vaihtaa koko letku liittimineen. O-renkaisiin kannattaa pyyhkäistä naftaa sormella ennen asennusta jotta ne liukuvat helposti paikoilleen. Asennuksessa on huomioitava ettei likaa pääse polttoainejärjestelmään eli ennen vanhan letkun irroitusta kannattaa putsata letkun liitinten ympäristö. Huoltomiehet eivät oikein myönnä asiaa ja jättävät laiskuuttaa letkun vaihtamatta lähes 10 v. ikäisiiiä autoissa joissa se pitäisi olla perusvaihdettava osa siinä kuin suodatinkin.
Mersu toimii taas kuin unelma konsanaan. Auto on v. 2002.
isokuti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 18.06.2011 20:51

Re: Apu aamukäynnistymättömyyteen.

Viesti Kirjoittaja isokuti »

Sama vika rahikaisella. Auto oli huollossa ja ennen sitä toimi moitteettomasti. Huollon jälkeen tuli noi ongelmat. Kahvimaan auto ei uskonut kun sanoin vikaa tulleen huollon aikana. Lopulta vaihtoivat o renkaat, mutta vika ilmeni seuraavana aamuna uudestaan. Ei ollut aikaa ajaa uudestaan sinne samantien joten sattui sitten menemään startti. Tuli hinauslasku jne yli 400 euroa. Nyt auto seisoo Kahvimaan pihalla ja odottaa maanantai aamua. Olisiko 11 vuotta vanhassa autossa järkevää vaihtaa noin halpa osa samalla jottei tule isompia vahinkoja.... Saas nähdä mitä sanovat huomenna kun näkevät auton ilmaantuneen pihalle..
Oilman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 18.06.2011 19:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apu aamukäynnistymättömyyteen.

Viesti Kirjoittaja Oilman »

Aina kun vaihdetaan O-renkaita, pitää käyttää runsaasti silicon rasva, sittem homma onnistu hyvin.
Vastaa Viestiin