w124 touring sportline m104 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
utularacing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 08.05.2011 10:14

w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja utularacing »

Juu elikkä tarkotus olis tossa kesän mittaan turbottaa tommonen 89vm 24v sportline farkku ja kysymys kuuluukin että mitä taikoja kannattaa koneelle tehdä jos meinaa n350hp ottaa ja käyttää autoa päivittäisessä ajossa?
Ruiskuksi tulee ms3 ja ahtamiseen 2kpl ihi rhb5 taikka 1kpl prochargerin remmi turbo.. Anyway onko kokemuksia autoomaatti askin tai perän kestosta?
ja onko tohon jotain korvaavaa imusarjaa jonka sais bolton perjaatteella paikalleen ja kävis OIKEET suuttimet. vai kannattaako tehä suoraan painekotelollinen sarja... Itse ajattelin että laittaisin cometicin 2mm tiivarin ja arpin pinnapultit ja ajelisin semmosilla kilon ahdoilla.
Ja jos jollain on jotain romuja kyseiseen projektiin kaupan niin voi ehdotella..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

perämurikka kestää melko hyvin, jos ei polta kumia yhdellä renkaallaa.

vaihdelaatikosta en oikein osaa sanoa, muutakun, että automaatti pitäis olla kestävimmästä päästä näitä perusvaihteistoja. ja vahvistettuna sitten tietenkin kestää tommoset tehot hyvin. noi perusmanuaalit ei kestä paljoakaan, ei ainakaan pitkään. niitä menee, kun leipää jo viis pyttysen diiselinkin kanssa. suosittelen automaattia, tai jos on rahaa, niin vahvistettua semmosta. toisaalta 350 heppaa pensakoneesta= ei älyttömän paljoa vääntöä. melkein veikkaisin, että ihan perus 722.3 aski kestää hyvin, jos vaan on kunnossa.

tosta moottorista en tiedä juuri mitään, kyllä siihenkin joku tietävämpi osaa jotakin sanoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

Single turbo vain pellin alle niin ei tarvii suuremmin rakennella . Omasta m 104 modasin imusarjaa hieman jyrsinkoneessa ja istutin holkit sinne sillai sai sopii boshin suuttimet jakotukin tein ohutseinäputkesta jossa normaali boshin paineensäädin . Jigi löytyy jos kiinnostusta on ja työkalut imusarjan modaamiseen. Foorumilla on tarinaa tuosta muutoksesta napa on myös rakentanut m103 mosasta joka ei imusarjan osalta suuremmin poikkea.vaihteistoksi sopii automaatti 722,3 jos loota on järjissään niin paineita nostamalla saa kestää jo suht hyvin mutta jos finaalissa niin remontoinniksi menee.
utularacing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 08.05.2011 10:14

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja utularacing »

Kahdella pienellä saa paremmin lähtemään alhaalta ja kuitenkin tuottoo riittää tarvittaessa sinne +500hp.. olis tossa hyllyssä yks hx40superi 18 pesällä mutta joskus vaan pitää tehdä vähän vaikeammin =) mutta aski ja perä on kestäviä.. vielä kun sais tietää alakerran keston että tietää tarviiko lähteä veivikauppaan. Aloin tekemään jo imusarjaa joka tulee olemaan 32mm x 25cm putkilla ja 1.8l painekotelolla ja 76mm läppärungolla. laittelen projektikuvia kun saan aikaseksi.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se hullu ruotsinvenäläinen Roman "turbobanditen" ajeli 400hv vakiokangilla useamman vuoden ja sitten ku laittoivat 500 hepoo ni kanget meni mutkalle penkissä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Innolla oottelen kehittymistä kun olis samanmoiset tavotteet omassa ens talvena.
Tosin yhellä puhaltimella.

Mitäs porukka on mieltä jos tota monivenaa kiusais Holsetin HX45 superilla :?: Vai HX40 olis parempi?

Kun katos ei ole tästä turbottamisesta oikeen kokemusta mut kaveri suositteli tota 45:sta kun vakio kamppeilla mennään näin alustavasti ja tehot jossain 300-400 korvilla.
Mitään jumalan pyssyä ei tästä kyl ole tarkotus tehä.

Ja aattelin et omaan vois ton 320:n moottorin laittaa kun siinä olis suoraan kaikki sähkövehkeet jne..
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

Manu300cea24 kirjoitti:
Mitäs porukka on mieltä jos tota monivenaa kiusais Holsetin HX45 superilla :?: Vai HX40 olis parempi?
vai olisko sittenkin HX35 superi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Mitäs porukka on mieltä jos tota monivenaa kiusais Holsetin HX45 superilla :?: Vai HX40 olis parempi?
vai olisko sittenkin HX35 superi...
No kun mä en tiiä :?:
Mikä se tollaselle olis hyvä?

Tosiaan vakio kamoilla olis tarkotus mennä ja kone ahtaa.
Millä ahtimella se kone kestäs "hyvin"?
Yläkiekoillahan noilla 45:lla ja 40:llä tehot tulee vissiin?

Kertokee työ viisammat. :)

Tavote olis se että näin alkuun vakiokone jos kestäs ahtamisen ja tehon nousut tonne 400HP:n nurkille niin se olis helevetin hyvä :!:
(jos on mahdollista käyttää esim. diiselin KK:n laakereita niin niitä käytetään ja kone käydään läpi ennen niputtamista. Ainut vaan toi budjetti on rajallinen muutehan tässä oltas menossa jo tähtiin). 8)
Ja alhaalta ei tehoja voida tolla paketilla ottaa kun vääntö kuulema "tappaa koneen". (niin sen kaveri mulle sano).
Ja kysymys millä pakopesillä/mitoilla jne. olis gut?

Elikkä jossain "tietyn kierrosrajan" yli kun mennään niin kestää kuulema paremmin vakiokin kone?
Ja työryhmää kouluttas Mega kun sopiva komppania on saatu läjään.
Nim.mer. Onko tyhmää kusetettu?

Sori kun lainaan tätä topiikkia. :shifty:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hx45 kuulostaa äkkiseltään kovin isolta 300-400 heppaseen pensakoneeseen. en mää näistä mitään tiedä, mutta jostakin on semmonen kuvitelma jääny mieleen, että pensa kone tarvii pajon vähemmän ilmaa, ku diiseli, jotta päästään samaan tehoon. kaverin 2,3 litran saabissa on 280 heppaa ja 450nm vääntö vakio ahtimella, mikä on semmonen pieni. muistuttaa melkein minkä vaan pikkudiiselin vakio ahdinta. kuvittelen, että jos 3 litrasat moniventtiili pensamersua aletaan ahtaa, nii se ei mitään hx45:sta tartte. ehkä enemmänkin sitä hx35:sta. joku näihin pensavehkeisiin enemmänkin panaeutunut osaa varmaan kertoa tarkemmin. tässä nyt kuitenkin jotakin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 touring sportline m104 turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

HX35 super riittää bensakoneessa n. 500 heppaan asti, HX45 super/pro taas on n. +750 hp:n ahdin... eikös se ole joku malesialaisten oma hybridi HX40 superin turbiinista ja HX50 kompurasta :roll:

HX40 super tais riittää juuri ja juuri siihen n. 700 heppaan bensassa...

ehkä ihan normi HX35 olis kaikkein paras tuohon 300-400 hepan luokkaan... tai sitten joku oma hybridi HX35 ja normi HX40 osista (se köyhän miehen "superi") kyllä näissä vaihtoehtoja riittää ja sitten on vielä garrettin valikoimat + muut valmistajat...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin