W124 ovien lukot jumissa, neuvoja kaivataan!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
leluville
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W124 ovien lukot jumissa, neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja leluville »

Nyt sitten kummankin oven lukot jumissa, toinen vielä avaimella aukeaa, mutta lukkoon ei mene, toinen täysin
jumissa. Mikä neuvoksi, uudet lukkopesät avaimineen Vehosta, kallista? Onko muita mahdollisuuksia, ja onko porattava
lukko kunnolla rikki, jotta avaimen saa kääntymään ja pesän pois?
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: W124 ovien lukot jumissa, neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos ovi on aukiasennossa avaimella kännetynä niin ei muuta kuin se pieni kuusiokolo ruuvi siitä oven kyljestä irti ja uus patruuna tilalle.
Kanatta tilata kl-varaosista ei oo kovin kallis.
Itellä oli tuo toinen lukko niin ettei avaimella auennut niin otin pihdit käteen ja renkutin sitä ja väänsin niin aukesi että sai sen patruunan
irti.
Kanaata koikeilla ei maksa mitään vaikka avain katkeaa pitää se pesä saada kummiskin pois sieltä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Siistuota, hetkinen...

Oliko lukkopesä jumissa; niin ettei toinen liiku mihinkään ja toinen liikkuu vain avaamissuuntaan? Mutta että itse lukkomekanismi toimii kuitenkin, kun laittaa ovet kiinni keskuslukolla tai oven yläreunan nupista painamalla?

Veholta saa auton omalla avaimella sarjoitettuja lukkopatruunoja, kyllä. Ja halvemmalta ilman autolle sarjoitetusta sitten muista liikkeistäkin. Virtalukko-ongelmia noissa kanssa tapaa toisinaan kanssa olla, ja niinpä kannattaa miettiä myös sen ja avaimen uusimista samalla. Ne kun avaimet ja lukkopesät tapaavat kulua pareiksi enemmän tai vähemmän, ja sitten vanhalla avaimella saa kulutettua uudet lukkopatruunat turhan nopeasti heikkoon kuntoon.

Niin, kuulemma sellaisen jumittuneen oven lukkopatruunan saa irti niin, että sahaa jonkun tangon rautasahalla poikki, kun on ensin avannut ovipahvin pois. Ja siinä yhteydessä ei sitten kuulemma tarvitse rikkoa muuta. Itse en ole kokeillut, mutta kaveri tuommoista kerran kertoi joutuneensa tekemään, kun jumittunutta patruunaa ei muuten enää saanut irti siitä.

T:T
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Nozkin kertoma Esson baarin juttu on tosi noin sen lukon saa irti jos ei muutoin lähde kerran tuon tehnyt 124 300ce malliin!
Merteil tai Kl edukkaimmat pesät tosin ei auton omalla sarjalla,vaan voihan nuokin viedä sepälle ja sarjoittaa,mikä nyt tulee halvimmaksi!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nozki
Mersumies
Mersumies

jaakko.putkisaari kirjoitti:Nozkin kertoma Esson baarin juttu on tosi noin sen lukon saa irti jos ei muutoin lähde kerran tuon tehnyt 124 300ce malliin!
Kiitos Jaakko tuesta, se tosin ei ollut Esson (eikä ST1:n) :wink: baarista kuultu juttu, vaan ihan luotettava kaverini oli appivanhempiensa 200D:tä ruuvannut (tai siis tässä tapauksessa sahannut) ja kertoili kokemuksiaan. :D No joo, kuulemma ei ollut erityisen miellyttävä homma se sahaaminen, kun ahtaassa välissä piti katkaista tanko, joka ei ihan ollut pehmeimmästä päästä metallia.

Kuitenkin, jo ennen kuin olin nähnyt tuon Jaakon viestin, mua jäi harmittamaan tuo aiemmin kirjoittamani viesti, kun se oli aika epätarkka. Niinpä menin siis omalle kärrylleni ja avasin sen lukon esille, jotta itsellekin muistuisi mieleen, miltä se systeemi näyttää.

Eli tuossa kuvassa:

- Kädessäni olevasta lukkopatruunasta sojottaa kohti ovenkahvaa nyt se tanko, joka pitää katkaista, jotta tämän nyt irrotetun osan saa irti. Siis siinä tapauksessa, ettei sitä pysty kääntämään avaamisasentoon, jossa sen voi ottaa pois vain vetämällä.
- Punaisella nuolella näkyy se paikka, josta pitää ruuvata 3mm kuusiokoloruuvi pois ennen kuin mitään saa irti. Siinä oli kumitulppa päällä.
- Vihreällä nuolella merkitty putkisokkatappi, jonka poistamalla saanee purettua tämän systeemin niin, että saa sen itse lukkopesän pois. (Tätä en tosin ryhtynyt enää tähän aikaan päivästä kokeilemaan, kun aina on se mahdollisuus, ettei saisikaan härveliä kasattua jostain syystä ihan käden käänteessä...) ;) Olen minä sen kyllä joku vuosi sitten puhdistaakseni avannut, eikä silloin mitään ongelmia ollut, mutta ihan tarkkaan en muista, mitä kaikkea ja miten silloin piti tehdä.

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

putkisokka ei pidä muutaku ton tangon paikallaan, ei ole ns. virkaa täs hommas. Avain pitää saaha käännettyä vaaka-asentoon vastapäivään että patruuna tulee ulos.

Salpa joka pitää patruunan pesässä
Kuva
salpa lukittuu tuohon uraan ja on vain vaaka-asennossa mahdollista vetää ulos (kuvassa siis pesän oikeassa laidassa "Kahvan" puolella)
Kuva
Täs näkyy hyvin ko. putkisokan reikä koko systeemin oikeassa päädyssä,
Kuva

Tuon tangon poikki sahaamises ei oo mitää järkee kun sen saa pihdeillä kääntämällä asentoon missä koko rakennelmae tulee ulos normaalisti. turhaa rikkoa jos ehjänä sen saa helpommin ja nopeammin :roll: eri asia tietysti jos ei putkisokka irtoo... mut oven sisällä sitä ei tarvi sahata että sen saa pois.

EDITTIÄ:
Mulla meni kolmisentuntia avaimen nitkutteluun ennenku patruuna kääntyi pesässään tarpeeksi. Ja sittenkin kun avain oli oikeassa asennossa, sai sitä parin tunninverran nylpyttää että patruuna tuli ulos pesästä. Mutta ko. toimenpiteillä ja alkuperäisillä lukoilla mennään viel tänäkinpäivänä ja remontista on jo pari vuotta aikaa.
Viimeksi muokannut Sergey, To 27.09.2012 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Nozki
Mersumies
Mersumies

No voi saakelin helkkari ja kaikkee vastaavaa - mä olen siis kirjoittanut väärää tietoa noihin aiempiin viestihini. Pitäis visssiin poistua paikalta vähin äänin häntä koipien välissä... :oops: Kiitokset Sergeylle taas korjaavasta tiedosta!

Tuostahan saa erinomaisen hyvin käsityksen asiasta, mutta yhtä kohtaa en ihan ymmärtänyt, ja siihen ajattelin vielä kysäistä tarkennusta. Eli tuon kuvassa mun kädessä olevan koko systeemin saa pois vain silloin, kun se tanko on oikeassa asennossa, ja se asento on se, jossa avainta on käännetty normaalista asennosta vastapäivään varttikierroksen verran, jolloin se on vaakatasossa. Nyt jos on niin, että lukko ei käänny avaimella mihinkään, niin miten sen tangon saa käännettyä pihdeillä irrotusasentoon, kuten tuossa mainitsit? Onko se joku sellainen homma, joka kanssa edellyttää oviverhoilun poistamista? Väännetäänkö siis suoraan sitä tankoa vai esim. enemmän tai vähemmän väkisin koko lukkopatruunaa? Vai siis niin, että ensin jotenkin poistetaan se putkisokka? Sen jälkeen purkaminen tietty onkin helppo homma; tuollainen mahdollisuus ei itselleni ainakaan tullutkaan aiemmin mieleen.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en muista mutta mielestäni vedin sen vain ulos tuostavaan, ilman että käänsin avainta (kun eihän se kääntynyt).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
felmit
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja felmit »

Nozki kirjoitti: - Punaisella nuolella näkyy se paikka, josta pitää ruuvata 3mm kuusiokoloruuvi pois ennen kuin mitään saa irti. Siinä oli kumitulppa päällä.
Kuva
Pieni tarkennus / helpotus
Ei tarvitse ruuvata pois. Löysääminen riittää
autodidakti
Vastaa Viestiin