C230k kompressori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HeGeone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 11.10.2010 20:17

C230k kompressori

Viesti Kirjoittaja HeGeone »

Kertokaas nyt et mikä eatonin malli, 45 vai 62 tässä moottorissa on?
Pitäis siis olla malliltaan m111.

Eli oma on -02 230k 2.3litran sportcoupe ja tarkoitus olis vaihtaa mölöt kompuraan mutta ei löydy sitä roppua ainakaan yläpuolelta? Onko se kompuran hihnapyörän alapuolella? Pystyykö sieltä lisätä; vai onko se "säiliön" alareunassa se roppu?

Mistä pk-seudulta sais tätä GM:n s/c öljyä, hintoja?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2682
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C230k kompressori

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

HeGeone kirjoitti:Kertokaas nyt et mikä eatonin malli, 45 vai 62 tässä moottorissa on?
Pitäis siis olla malliltaan m111.

Eli oma on -02 230k 2.3litran sportcoupe ja tarkoitus olis vaihtaa mölöt kompuraan mutta ei löydy sitä roppua ainakaan yläpuolelta? Onko se kompuran hihnapyörän alapuolella? Pystyykö sieltä lisätä; vai onko se "säiliön" alareunassa se roppu?

Mistä pk-seudulta sais tätä GM:n s/c öljyä, hintoja?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Sivistynyt arvaus ilman varmaa tietoa ja pelkällä googlettamisella kertoo malliksi M62.

Itsellä E200 mallissa M45 ja tyhjennysproppua ei ole koska öljyä ei ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi.
Ainoastaan täyttöproppu, joka on ahtimen etuosassa ja malliltaan kuusiokolo. Täyttömäärä propun tasalle eli sama kuin useimmissa manuaalilaatikoissa.
Eli vaihto tapahtuu imaisemalla sopivalla letkunpätkällä vetopään kotelosta se vähän mikä sieltä tulee.

Öljyn saatavuudesta en osaa sanoa kun itse tilasin korjaussarjan Ebaystä ja sarjan mukana tuli ilman etikettiä oleva muovipullo notkean näköistä ja lähes väritöntä öljyä.

Ai niin, varoituksen sana tuosta propun puhdistuksesta, se kun on hihnan pölyä ja muuta töhnää täynnä: Siinä propun kieppeillä on ahtimen tunnuskilpi jossa punaisella tekstillä ahtimen tiedot ja varaosanumero.
Sitä EI KANNATA puhdistaa rasvanpoistajalla koska teksti lähtee ko. kilvestä samalla. Tai kannattaa ainakin kuvata kameralla kyseinen kilpi ennen puhdistusta.
HeGeone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 11.10.2010 20:17

Re: C230k kompressori

Viesti Kirjoittaja HeGeone »

Sivistynyt arvaus ilman varmaa tietoa ja pelkällä googlettamisella kertoo malliksi M62.
Tämän itsekin sain googlettamalla, mutta löytyy myös tietoa että olis sekä m62 sekä m45 käytetty tässä koneessa. Ainakaan sitä proppua ei löydy kompuran päältä. Täyttömäärän ja tyhjennyspropun puutteen tiedän jo muita threadejä selanneena, mutta missä pirussa se proppu on? Linkittämäni kuvan täydellinen kopio on kone, mutta ei ainakaan päältä päin pääse käsiksi mitenkään hihnapyörän luo. Otin myös kuvan tästä, en vain tiedä mille palvelimelle laittaisin sen esimerkiksi.

Öljyn saatavuudesta en osaa sanoa kun itse tilasin korjaussarjan Ebaystä ja sarjan mukana tuli ilman etikettiä oleva muovipullo notkean näköistä ja lähes väritöntä öljyä.
Mitä sarja sisälsi ja mitä oireita sulla oli kun korjaussarjan laitoit? Minkä hintainen oli? Ei varmaan itellä tarvetta kyllä muulle kun täytölle..
Ai niin, varoituksen sana tuosta propun puhdistuksesta, se kun on hihnan pölyä ja muuta töhnää täynnä: Siinä propun kieppeillä on ahtimen tunnuskilpi jossa punaisella tekstillä ahtimen tiedot ja varaosanumero.
Sitä EI KANNATA puhdistaa rasvanpoistajalla koska teksti lähtee ko. kilvestä samalla. Tai kannattaa ainakin kuvata kameralla kyseinen kilpi ennen puhdistusta.
Kiitos, tää on hyvä tietää. Varmaan olis aika kylmästi tullu putsattua ilman.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2682
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C230k kompressori

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

-"Tämän itsekin sain googlettamalla, mutta löytyy myös tietoa että olis sekä m62 sekä m45 käytetty tässä -koneessa. Ainakaan sitä proppua ei löydy kompuran päältä. Täyttömäärän ja tyhjennyspropun puutteen tiedän -jo muita threadejä selanneena, mutta missä pirussa se proppu on? Linkittämäni kuvan täydellinen kopio on -kone, mutta ei ainakaan päältä päin pääse käsiksi mitenkään hihnapyörän luo. Otin myös kuvan tästä, en vain -tiedä mille palvelimelle laittaisin sen esimerkiksi."

Tyhjennysproppu on`(M45) kuitenkin torx-kannalla, muistin väärin.
Tuosta kuvasta katsottuna se sijaitsee ahtimen hihnapyörän ja ahtimen ylemmän välipyörän puolenvälin kieppeillä, lähes ahtimen hihnapyörän takaa ja avautuu suoraan edestäpäin. Proppu on lähes pystypinnan tasolla ja hieman vaikea havaita sen pölyn ja lian keskeltä, joka käytetyssä moottorissa usein on.

Itselle tuli korjaussarjassa roottoreiden etu- ja takapään laakerit, stefat, öljy, vetopään liitoskappale (vihreä) ja vetopään stefa (parempi Viton). Sarjasta puuttui vetopään laakeri koska MB käyttää kuulemma jotain erikoisempaa laakeria. Hintaa koko satsille tuli noin 100€.

Luulin aikanaan virheellisesti, että ahtimessa olisi vikaa kun sieltä kuuluu lievä vihellys mutta ääni on pikemminkin
ominaisuus kun vetopäässä taitaa olla suorahampaiset hammaspyörät ja itse ahtimenkin siivet aiheuttavat viheltävää ääntä. Jotkut jopa ostavat mekaanisen ahtimen tuon äänen takia.
Lopulta lisäsin vain hieman öljyä mutta täytyy vielä vaihtaa kun ehtisi vaan tehdä.

Muistelin aikanaan eräällä tutulla kuulemaani Roots 6-71:n vihellystä mutta se oli aika raju ääni Chevrolet 350cid päälle laitettuna. Mersuhan on aivan sivistynyt siihen verrattuna.


-"Mitä sarja sisälsi ja mitä oireita sulla oli kun korjaussarjan laitoit? Minkä hintainen oli? Ei varmaan itellä tarvetta -kyllä muulle kun täytölle.."


Tuolla näkyy olevan huutokaupassa nyt pelkkää öljy+stefa+vetopään "liitoskappale" myytävänä. Ikävä kyllä ei ole "osta heti" hintaa.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SUPERCHA ... 51997a7f44" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo vihreä nylonin tapainen adapteri kuluu reikien osalta vanhemmiten soikeiksi ja alkaa kierroksilla ja myöhemmin myös tyhjäkäynnillä kolkottaa niin kuin olisi kiviä ahtimen kotelossa. Äänestä huolimatta vika on helppo korjata vaihtamalla uusi osa taas pyöreillä reijillä.
Vastaa Viestiin