Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 17:13

Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Viimeisimmässä hankinnassa ei tuo kojetaulussa oleva sisätilan lämmönsäätönuppi toimi. Nappula kyllä kääntyy koko puoli kierrosta, minkä pitää, mutta silti puhaltaa kokoajan kuumaa.
Onko hana sähköinen vai mekaaninen? Missä hana itse sijaitsee? Jos palikat ovat sähköisiä, saako niitä mitenkään putsailtua kuntoon vai katoaako niistä sitten elämä kerralla, kun alkavat temppuilemaan?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mikäli kysees normaali 3 vipuinen niin vaijereita siellä menee mutta sisäilman kierto on alipaineella mitä ohjaa magneettikela.
Radion ja mittariston ympärillä oleva muovi lähtee helposti irti mutta laita kuvia jos alat enemmän purkamaan.
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 17:13

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja akyttala »

etrade kirjoitti:Mikäli kysees normaali 3 vipuinen niin vaijereita siellä menee mutta sisäilman kierto on alipaineella mitä ohjaa magneettikela.
Radion ja mittariston ympärillä oleva muovi lähtee helposti irti mutta laita kuvia jos alat enemmän purkamaan.
Kolme kierrettävää säädintä tuossa on. Vasemmalla puhaltimen nopeus, keskellä lämpö ja oikealla puhalluksen suunta.
VKL aikana kerkeän varmaan ottamaan tuon auki, koitan napata muutaman kuvan ihmeteltäväksi.

Onko tuo itse hana pahassa paikassa, löytyykö auton sisältä vai konetilasta ja löytyykö ihan vaijeria seuraamalla?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Konepellin kun avaa ja katsoo niin saattaisi olla että se hana olisi konehuoneen puolella apparin suunnalla missä vesiletku menee, mutta jos itse sotkisit kätesi... Tuntuuko siinä lämpötilasäätimestä kääntäes vastusta eli huomaa kyllä jos vaijeri poikki ja pyörii ihan tyhjään
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 17:13

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja akyttala »

etrade kirjoitti:Konepellin kun avaa ja katsoo niin saattaisi olla että se hana olisi konehuoneen puolella apparin suunnalla missä vesiletku menee, mutta jos itse sotkisit kätesi... Tuntuuko siinä lämpötilasäätimestä kääntäes vastusta eli huomaa kyllä jos vaijeri poikki ja pyörii ihan tyhjään
Juu katselin jo konepellin alta. 416:ssa hana on sähköinen ja on siinä puhallinkotelon kyljessä, mutta samassa kohtaa näkyi tässä vain letku, joka katosi jonnekkin koneen takapään suunnalle. Täytyy katsoa paremmin, kun en ole ajossa ja pystyn paskamaan kädet.
Eli viikonloppuna jatkan tutkimista, kiitos tähänastisesta.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

hana on mekaaninen ja sisäpuolella,saa purkaa kojetaulun ,miltei kokonaan

Jamppa
aer1967
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 04.05.2007 13:29
Paikkakunta: keuruu

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja aer1967 »

Juu sama vika 312 oli meillä.Vesiventtiili joka on tosiaan kojelaudan alla rintapellin juuressa tod.näk.tiiviste joka venttiilissä on niin väliin menny ja valskaa.Lämmintä siis tulee kesät/talvet =;) Itse vaihdoin osan kanssa,hosua ei kande ja onnistuu.Olihan tuo hurjan näköinen kun kuvia otin purettuna =;)
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 17:13

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, hana on paikallistettu ja taaki siinä näyttää liikkuvan ihan OK kun nappulaa kiertelee. Vika lienee siis hanassa itsessään, varmaakin tuo edellä mainittu tiivisteen jumittuminen hanassa?

Ennenkuin alan purkaa hanaa pois, onko vinkkejä, mitä kaikkea ja miten kojetaulusta puretaan? Onko jollain tiedossa hyviä ohjeita kojetaulun hajoitukseen?

Kojetaulun sisään on muuten ilmeisesti edellisessä talossakin kurkattu, sillä kaikki kiinnikkeet, paitsi hanskalokeron kannen alla olleet, ovat poikki.. "Naamalevy" on pysynyt paikallaan varmaan pelkällä pyhällä hengellä..
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 17:13

Re: Sprinter 412 lämmönsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, sain hanan viimein vaihdettua. Tässä ympäripyöreä ohje muille asian kanssa tuskaileville. Ei ole vaikea homma, mutta vaatii vähän aikaa ja jos olisi tiennyt etukäteen kaikki irrotettavat osat, olisi mennyt vielä helpommin.

Tarvittavat työkalut taisi suurinpiirtein olla hyvä ristipääruuvari,10mm hylsy ratin alasuojan irrotukseen ja kunnollinen klemmariavain. Ruuvimeisselillä on klemmareita turha alkaa pilaamaan, kun asiaan on olemassa omakin työkalu. Myös letkunpuristuspihdit olivat kätevä apu, mutta jos sellaisia ei ole, riittää varmasti, jos paisuntasäiliöstä letkuttaa puolilitraa nestettä pois.
Ruuvien paikat löytyy aika helposti eli ovat loogisissa paikoissa näkyvillä, ehkä parhaiten piilotetut ovat molemmissa päissä kaiutinritilöiden alla olevat sekä radion alapuolella peitelevyn alla oleva ruuvi.

Eli aluksi kojelaudasta mittarikehys irti, ~4 ruuvia. Tämän jälkeen hanskalokeron kansi, joka on kiinni kahdella ruuvilla. A-pilareista muovit pois, klipsu yläpäässä ja alapäässä väkänen, joka nousee kattoa kohti pilarin reiästä. Sitten kojetaulun päällinen onki helppo poistaa, kiinni n. 6 ruuvilla. Tämän jälkeen voi irrottaa ratin alapuolen suojan, joka on kiinni kahdella ruuvilla ja alapäästä mutterilla. Seuraavaksi hantin puolen polvipaneeli, taisi olla kuudella ruuvilla.
Tässä vaiheessa on sopiva väli irrotella letkut hanasta konepellin alta. Lähtee helposti, kun pudottaa ensin koko ilmanoton kotelon alas, kiinni viidellä mutterilla. Letkut kannattaa puristaa kasaan letkupihdeillä, jolloin ulostulevan veden määrä on minimaalinen, arviolta vain pari desiä. Kun letkut on irti, voi hanan karasta laskea vielä puhdasta vettä sisään, niin autoon sisälle ei valu pakkasnestettä edes pientä määrää, vain vähän puhdasta vettä.

Kun letkut on irti ulkopuolelta, alkaa sisäpuolelta ilmanottokotelon irrotus. Oli kiinni muistaakseni kuudella ruuvilla. Ruuvien irrotuksen jälkeen kun koteloa vetää 5-10cm sisäänpäin, mahtuu hana tulemaan paikoiltaan. Itse hana on kiinni kolmella ruuvilla laipastaan sekä yhdellä, joka kiinnittää koko hanarungon ilmakoteloon. Hana irti, uuden hanan pölytiiviste ensin läpi lämppärin johtosarjasta ja sen jälkeen kiinni hanaan, O-renkaisiin vähän O-rengasrasvaa ja hana paikoilleen. Kennolle menevä laippa kannattaa pyyhkiä märän rätin kanssa, jotta väliin ei jää pakkasnestettä. Vesi ei haittaa, koska kuivaa pois. Uusi hana paikalleen, kotelon työntäminen kohdalleen ja ruuvit kiinni, kojetaulun kasaus vastakkaisessa järjestyksessä ja sitten ulkopuolelta letkut kiinni ja ilmanottokotelo paikalleen.

Sitten vaan lämpösäädin kuumalle ja kone käymään, jotta kenno täyttyy nesteellä. Mulla ei nestettä juurikaan tarvinnut lisätä, mutta todennäköisesti kun hetken on ajanut, laskee nestepinta vähän.

Valitettavasti mulla ei ole mitään käsitystä, voiko lämppärikennon ilmata jostain. Sehän sijaitsee kuitenkin paljon korkeammalla kuin paisarin nestepinta, joten sinne jäänee helposti ilmataskuja. Toisaalta Sprinterin vedenkierto tuntuu olevan melko tehokas, joten ehkä ilma tulee veden edellä pois kennosta. Ainakin puhalsi lämmintä, kun käyttelin koneen Eberin kanssa lämpimäksi pihalla.

Itse lykkäsin hommaa näin pitkälle, koska ajattelin olevan hankala, mutta ehkäpä tämän pienen ohjeistuksen avulla muut uskaltavat lähteä vaihtamaan hanaa helpommin.
Vastaa Viestiin