Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Mistäs osasta lähdetään vikaa etsimään...
Aamuisin kun lähtee kruisiin niin tuntuu sellasen 5kilometrin verran kun vanteita ei olisi tasapainotettu ollenkaan eli etupää hytkyy erittäin epätodellisesti ylös ja sivuille
Sitten kun päästään alkuhytkyistä niin pientä vapinaa tuntuu vähän jokases nopeudes mut pahiten kuitenkin .. yllätysyllätys 90km/h
On koitettu kolmella eri rengas/vannesetillä, nyt alla pakastavedetyt renkaat, vanteissa ei ole heittoa.
Jarrulevyt oon just vaihtanu + muutama tonni sitten alapallot & pyöränlaakerit
Vaihdellaanko summanmutikassa seuraavaksi 14tkm ajetut koiranluut + vielä vanhemmat raidetangonpäät??
Eniten kuitenkin pistää miettimään et mistä johtuu just toi että ensimmäiset kilometrit kylmänä on ihan hulluu ajoa, mikä osa siellä sen verran lämpölaajenee et lämpösenä vispaus lähes katoaa verrattua kylmänä ajoon?
Auto katsastettu 2kk sitten ja sillon ilmeisesti ollut paikat kondiksessa et mikä on näin nopealla tahdilla antautunu??
Aamuisin kun lähtee kruisiin niin tuntuu sellasen 5kilometrin verran kun vanteita ei olisi tasapainotettu ollenkaan eli etupää hytkyy erittäin epätodellisesti ylös ja sivuille
Sitten kun päästään alkuhytkyistä niin pientä vapinaa tuntuu vähän jokases nopeudes mut pahiten kuitenkin .. yllätysyllätys 90km/h
On koitettu kolmella eri rengas/vannesetillä, nyt alla pakastavedetyt renkaat, vanteissa ei ole heittoa.
Jarrulevyt oon just vaihtanu + muutama tonni sitten alapallot & pyöränlaakerit
Vaihdellaanko summanmutikassa seuraavaksi 14tkm ajetut koiranluut + vielä vanhemmat raidetangonpäät??
Eniten kuitenkin pistää miettimään et mistä johtuu just toi että ensimmäiset kilometrit kylmänä on ihan hulluu ajoa, mikä osa siellä sen verran lämpölaajenee et lämpösenä vispaus lähes katoaa verrattua kylmänä ajoon?
Auto katsastettu 2kk sitten ja sillon ilmeisesti ollut paikat kondiksessa et mikä on näin nopealla tahdilla antautunu??
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Vika voisi olla kardaanin nivelissä jossa rasva on kuivunut ja kun lämpenee niin notkistuu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Huonot etu/alatukivarren puslat teki sen että 100km/h vauhdissa jarruttaessa alkoi vispaamaan ihan älyttömästi.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Onko kokeillut renkaat varmasti pyöreät? Sekä halpis- että merkkirenkaissa on usein pientä tai suurempaa pystyheittoa, joka kyllä hytkyttää pienessä 25-40 km/h nopeudessa. Samoin varsinkin talvella, mutta myös kesällä, auton seistessä pitkään renkaaseen syntyvä kuoppa tasoittuu välillä aika hitaasti.
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Rassaaja:
Renkaita kokeiltu kolme sarjaa merkiltään Continental, Kumho & nykyiset Falkenin kesätassut. Kaikilla sama ilmiö
Esukki:
Täytyy alkaa noita ravisteleen
Arska10:
Nyt kun asian otit puheeksi niin "kovemmas" kiihdytykses kyllä ehkä hieman tärrää perseen alla ja kyseessähän on automaattilaatikolla varustettu väyrynen niin vaihteen kun pistää silmään niin alkaa epämääräisesti tärisemään joka loppuu kun vaihtaa N:lle.
Täytyy ottaa toi kardaani syyniin
Renkaita kokeiltu kolme sarjaa merkiltään Continental, Kumho & nykyiset Falkenin kesätassut. Kaikilla sama ilmiö
Esukki:
Täytyy alkaa noita ravisteleen
Arska10:
Nyt kun asian otit puheeksi niin "kovemmas" kiihdytykses kyllä ehkä hieman tärrää perseen alla ja kyseessähän on automaattilaatikolla varustettu väyrynen niin vaihteen kun pistää silmään niin alkaa epämääräisesti tärisemään joka loppuu kun vaihtaa N:lle.
Täytyy ottaa toi kardaani syyniin
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Arska10 kirjoitti: "Vika voisi olla kardaanin nivelissä jossa rasva on kuivunut ja kun lämpenee niin notkistuu"
Mitä niveliä tarkoitat? Onko värysmersun voimansiirtolinjassa ristinivelet? Eikös siellä ole kumiset rättinivelet kardaanin molemmissa päissä...?
Tämä aihe kiinnostaa itseäkin ja autona on tuo allekirjoituksen w140. Siinä havaittavissa samanlaista väpinää/tärinää, kun lähtee tien päälle. Jossain vaiheessa se vaimenee, mutta ei lopu vaan jää taustalle kummittelemaan. Parhaiten sen huomaa repsikan penkin nojasta, joka tärisee, tuntuu toki muutenkin..Minullakin on alustaan vaihdettu lähes kaikki mitä voi,alla merkkikumit orkkis 18" vanteilla,nelipyöräsuuntaukset tehty,tasapainotettu toistuvasti ym ym.....ei apua. Ja sitten kaverin 20 vuotta vanha 400tkm ajettu neliveto hiace,pinnoitetuilla renkailla menee kuin juna ilman tärinöitä ja vapinoita....
Mitä niveliä tarkoitat? Onko värysmersun voimansiirtolinjassa ristinivelet? Eikös siellä ole kumiset rättinivelet kardaanin molemmissa päissä...?
Tämä aihe kiinnostaa itseäkin ja autona on tuo allekirjoituksen w140. Siinä havaittavissa samanlaista väpinää/tärinää, kun lähtee tien päälle. Jossain vaiheessa se vaimenee, mutta ei lopu vaan jää taustalle kummittelemaan. Parhaiten sen huomaa repsikan penkin nojasta, joka tärisee, tuntuu toki muutenkin..Minullakin on alustaan vaihdettu lähes kaikki mitä voi,alla merkkikumit orkkis 18" vanteilla,nelipyöräsuuntaukset tehty,tasapainotettu toistuvasti ym ym.....ei apua. Ja sitten kaverin 20 vuotta vanha 400tkm ajettu neliveto hiace,pinnoitetuilla renkailla menee kuin juna ilman tärinöitä ja vapinoita....

JALMARI
______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12
ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12
ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Mikähän tämä härpäke on jos ei kardaanin nivel jos olen väärässä niin täytyy lopettaa tuo mersujen ruuvausjalmari kirjoitti:Arska10 kirjoitti: "Vika voisi olla kardaanin nivelissä jossa rasva on kuivunut ja kun lämpenee niin notkistuu"
Mitä niveliä tarkoitat? Onko värysmersun voimansiirtolinjassa ristinivelet? Eikös siellä ole kumiset rättinivelet kardaanin molemmissa päissä...?
Tämä aihe kiinnostaa itseäkin ja autona on tuo allekirjoituksen w140. Siinä havaittavissa samanlaista väpinää/tärinää, kun lähtee tien päälle. Jossain vaiheessa se vaimenee, mutta ei lopu vaan jää taustalle kummittelemaan. Parhaiten sen huomaa repsikan penkin nojasta, joka tärisee, tuntuu toki muutenkin..Minullakin on alustaan vaihdettu lähes kaikki mitä voi,alla merkkikumit orkkis 18" vanteilla,nelipyöräsuuntaukset tehty,tasapainotettu toistuvasti ym ym.....ei apua. Ja sitten kaverin 20 vuotta vanha 400tkm ajettu neliveto hiace,pinnoitetuilla renkailla menee kuin juna ilman tärinöitä ja vapinoita....
ja siirtyä kutomaan villasukkia


Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Lähdetään siitä, että sinä jatkat mersujen ruuvausta ja minä keskityn villasukkiin...
Voitkohan valaista tietämätöntä sen verran, että onko tuossa w140 korisessa myös tuollainen ristinivel?


JALMARI
______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12
ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12
ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
On kaikissa näissä vanhemissa mersuissa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
Toistaseks on vika selvinnyt tai ainakaan jarrupalojen vaihdon/paikkojen rasvauksen jälkeen ei ole kylmänä tärisyttänyt eikä ollut vapinoita missään nopeudes.
Diagnoosi : Etujarrut (palat mallia motonet) jumittivat jollain tapaa ja muutamien kilometrien ajon jälkeen alkas vasta paikat notkistumaan ja tärinät katos
Diagnoosi : Etujarrut (palat mallia motonet) jumittivat jollain tapaa ja muutamien kilometrien ajon jälkeen alkas vasta paikat notkistumaan ja tärinät katos
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Väyrysen etupään (nivelten??) vapinoista
No ei ne motonetin sen enempää jumita kuin vehonkaan palat, niistä pitää aina smirklata ne reunat "auki" ja satuloista vastaavasti hammasharjamallisella teräsharjalla pinnat puhtaaksi, väliin kuparitahnaa.hc3 kirjoitti:Toistaseks on vika selvinnyt tai ainakaan jarrupalojen vaihdon/paikkojen rasvauksen jälkeen ei ole kylmänä tärisyttänyt eikä ollut vapinoita missään nopeudes.
Diagnoosi : Etujarrut (palat mallia motonet) jumittivat jollain tapaa ja muutamien kilometrien ajon jälkeen alkas vasta paikat notkistumaan ja tärinät katos
omassa on ihan menestyksellä menty yli 50tkm motonetin paloilla ilman minkään valtakunnan ongelmaa.....
aivan samalla tavalla ne vehon palat saa jumittamaan jos ei noita "temppuja" tee paloille....ehkä yksi parhaita temppuja olisi ensin smirklata ja sitten maalata ne kohdat, asentaa "kuivana" palaset paikalleen, uusilla liukutapeilla.
.
Opel, "weird lieben autos"....