Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mun suosikkitopic elää :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja sonikki »

No oijoi ku tekee hyvää välillä katsella ahdettua BENSAA ja vieläpä kaiken lisäksi REMMIllä! Mahtaa olla hivenen sivistyneempi kampe käytökseltää ku dieselit :twisted:
Nättiä jälkeä oot kyllä saannu aikaseks :thumbup:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jönni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 05.05.2010 23:34
Paikkakunta: Huittinen

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jönni »

pirun komiaa jälkee on kyllä ja pikkusen harvinaisempi kampe tällä foorumilla tämmönen cossumersu missä on oikeen cossun oma kone ahettu eikä mikään diisselli :clap: eihän tässä voi muutaku jäädä vesi kielellä odottaan elävää kuvaa kyseisestä rakkineesta :thumbup:
c36 AMG -94
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

Joo melko sivistynyt laite luulis tulevan jo siitäkin syystä että lain sallimat tehorajat tuskin ylittyvät edes vahingossa :)

Tänään koitin ensimmäisen kerran keskustella Tatechin kanssa läppärin välityksellä mutta ei saanut yhteyttä.
En tiä oisko USB->RS232 adapterissa vika vai missä. Täytyy huomenna selvitellä lisää.
Kun sen saa pelittään ja antureiden toiminnan testattua niin siten voiskin ottaa ensi savut.
Viimeksi muokannut jesse, Ti 31.05.2011 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja napa »

jesse kirjoitti: En tiä oisko USB->RS232 adapterissa vika vai missä. Täytyy huomenna selvitellä lisää.
mikä käyttis sulla on koneella... ainakin megasquirtin kanssa varminta on käyttää vanhaa kunnon XP:tä... linuxin, vistan ja win 7 kanssa on tiedossa lähinnä yhteysongelmia :evil:

ja sitten vain yksinkertaisesti on niitäkin USB->RS232 adaptereita, mitkä ei toimi minkään kanssa :crazy: no, eipä nuo nykyään montaa euroa maksa/kpl (kiinalaisa tai saada kolmella eurolla...), joten uutta vain kehiin, jos takkuaa epämääräisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

On koitettu nyt win 7 koneella + ubs adapterilla ja myös xp-koneella jossa kiinteä sarjaportti. Sama ongelma molemmilla, eli ei se sitten voi adapterissa olla.
Kumma juttu, tulee virrat ja maat oikein tatechille ja RS232 piuhan pinnitkin on oikein kytketty.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko koneessa sopivat ajurit USB-RS232 -adapteria varten? Googlaa esim. usb rs232 driver, niin saat lisätietoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kyllä siinä ajurit pitäis olla kunnossa. Ja tatech tosiaan tunnistaa että COM1 portti on olemassa mutta ei vain osaa keskustella sen kanssa. Oon myös koittanut muutella niitä sarjaportin asetuksia (bit rate, pariteetti ja mitä lie niitä onkaan) mutta ei auta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tämän takia rakennetaan dieseleitä... :wink: :lol: :shifty:

Hienoa jälkeä. :thumbup:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

:)
kyllä se tästä vielä...
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (ensi savut otettu!

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ensi savut otettu viimein!
Tatechin kaveri kävi tallilla jeesaamassa.
Win7 koneella (jossa USB-RS232 adapteri) ei saatu yhteyttä boksiin toimimaan kunnolla joten otettiin käyttöön vanha sarjaportillinen xp-läppäri.
Muutamien alkuongelmien jälkeen tärähti käyntiin ja käytettiin samantien lämpimäks.
Remmi pysy rullillaan, mikään ei vuoda ja anturit näyttäs pelaavan.
Seuraavaks jarrut kuntoon ja sit dynoon.

Ahtimen bypass venttiilin ohjaus pitää miettiä uusiks. Siinähän on alipainekello ja olin laittanut sen letkuun vastaventtiilin joka toimii kyllä muuten hyvin mutta kun se kerran imasee venttiilin auki niin sehän ei siitä enää palaudu :))
En tiä kestäiskö alipainekellon kalvo jos vastaventtiilin ottais vaan kylmästi pois. Tapa jolla letku on kiinni kellossa viittaa siihen että se ei ole tarkoitettu kestämään painetta. Letku siis vain tönätään sellasen putken päähän eikä siihen saa mitään klemmariakaan kun se on sellasessa poterossa.
Tietääkö kukaan miten tämä yleensä on hoidettu?
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (ensisavut otettu!)

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

Onnittelut ensi savuista :D :)
Diiiiiiiissseli
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (ensisavut otettu!)

Viesti Kirjoittaja jesse »

Auto oli dynossa kesäkuun lopulla ja tulos oli juuri se mitä odotinkin, eli 230hv. Max vääntö 270Nm ja käyrä tosi lätty:)
Ahtopaine oli jossain 0,3-0,4 välissä, ei oikein saanu tarkkaa arvoa selville kun MAP arvo heitteli aikalailla.
Muuten kaikki meni ihan putkeen mutta Innovaten laajakaista lambda ei suostunut pelittään ja piti vaihtaa se lennossa PLX:n vastaavaan.
Ja täytyy kuulemma siirtää HOME anturi nokka-akselille (tai virranjakajaan) jotta saa kiihdytyspumput säädettyä kunnolla.
Nythän sekä HOME että RPM anturit on kampuralla joten suihkutus on "ryhmä" moodissa, pitää olla kuulemma sekventiaalinen.
Innovaten lambdankin sain toimiin sitten lopulta tallilla kun vähän muutin sen virransaantia.
Kyllästyin taistelmaan RS323-USB-adapterin ja win7 läppärin kanssa ja käytän säätöön nyt vanhaa läppäriä jossa natiivi sarjaportti.

Kuva

Muuta tehty:
- jarrunesteet vaihdettu
- takajarrujen männät herkistelty, pölytiivisteet ja palat uusittu
- käsijarrukengät uusittu
- uudet takaiskarit asennettu ja eteen tulossa myös uutta osaa
Kuva

Kuva

- ruosteita korjailtu etolokarien takaa
Mun kaaliin ei kyllä mahdu mikä idea siinä on ollut kun tuossa korin etuosan ja "hytin"
liitoskohdassa ei ole ollenkaan pohjamaalia! Ihan viivasuorat rajat näkyy mihin pohjamaali loppuu, eli se on jotenkin tarkoituksella suojattu ennen maalausta. Ja luonnollisesti tuo liitoskohta on ruostunut melko pahasti molemmin puolin autoa. Varsinkin alaosasta jossa oli molemmin puolin jo reikiäkin. Eikä tämä ole mikään poikkeustapaus, vaan käsittääkseni nämä ruostuu todella usein juuri näistä kohdista. Ja varmaankin juuri samasta syystä, eli pohjamaalin puutteesta.
Voiko olla että korin etuosa on tehtaalla liitetty muuhun koriin vasta pohjamaalauksen jälkeen?? Eihän siinä mitään järkeä tunnu olevan mutta ei tätä millään muullakaan selitä.
Kuva

Kuva

Vasen pyörän kotelo:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei näin :) :
Kuva

Kuva

Reilusti peltiä pois ja uutta tilalle:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tunkin paikat ja vasen helma:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hall-anturi siirretty virranjakajaan, jotta saatiin ruisku sekventiaaliseksi:
Kuva

Muita kuvia:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, Ma 14.05.2012 10:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (update: käytetty dynos

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 41#p773141" onclick="window.open(this.href);return false; auttakaa viisaammat!:D
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (leimattu ja MYYNNISSÄ!

Viesti Kirjoittaja jesse »

Vähän päivitystä pitkästä aikaa..

Eli auto leimattiin viime syksynä ja oli ajossa n. 500km ennen lumien tuloa.
Ihan soiva peli siitä tuli, hienosti käy ja kukkuu.
Vääntökäyrä on tosi tasainen ja meno sen mukaista eli lähtee heti kun kaasuun koskee ja
vetää tasaisesti koko kierrosalueen läpi, niinkuin remmipelin pitääkin :)
Tällä ahtimella ei mikään supertykki mutta systeemit rakennettu niin että potkua saa tarvittaessa lisää pienellä vaivalla eli isompaa
ahdinta vaan kiinni.

Periaatteessa olis hieno vielä jatkaa itse tämän parissa (isompaa ahdinta...), mutta seuraava projekti polttelee jo mielessä ja rakentelutilaa on valitettavasti vain yhdelle :(

Eli tämä peli olis nyt myynnissä!

Riippuen siitä minkälaista kiinnostusta tämä herättää, yksi vaihtoehto on että pidän auton itsellä ja vaihdan ahtimen isompaan Eaton M90:een, joka itseasiassa odotteleekin jo hyllyssä 8)

Tämän topicin lukemalla saa pintapuolisen käsityksen siitä mitä autolle on tehty mutta tässä pääasiat "pähkinänkuoressa":

- Vuosien 06-11 aikana, ilman kiirettä rakennettu aito 190E 2.3-16 "Cosworth"
- Kori täysin läpikäyty ja oikeasti ruosteeton (hitsaukset puskusaumoilla, tarvittaessa tinattu, suojattu happomaalilla ja kunnon pintamaaleilla, kaikki kotelot ruiskutettu kotelonsuoja-aineella), tämä topic puhuu puolestaan
- Eaton M45 remmiahdin + Tatech 5 moottorinohjaus, penkitetty 230hv / 270Nm
- Hukkakipinäsytytys, 2x hall anturit, Bosch motorsport tulpanjohdot
- Suuttimet Bosch
- Custom johtosarja, kaikki liitokset tinattu
- Martelius 2,5" rosteriputkisto
- AM-Works custom bensakisko + paineensäädin + custom teräspunos bensalinjat
- PLX laajakaistalambda (näytöllä, kytketty Tatechiin)
- Setrab öljynjäähdytin
- Unipoint sähköflekti
- Intercooler omilla mitoilla, 3" lähdöillä, iso K&N kartiofiltteri
- Kone läpikäyty, mekaaninen kunto erittäin hyvä, suurin osa kulutusosista vaihdettu, puristuspaineet spekseissä, ei syö öljyä jne..
- Alustassa Bilstein Sprintit ja Koni madallusjouset
- Sport Getrag 265 laatikko käännetyllä vaihdekaaviolla (sama kuin M3:ssa), sisässä Redlinen öljyt, äänetön
- Kitkalukkoperä, äänetön
- Paljon uutta osaa vaihdettu, mm.:
- Kaikki jakopään osat: jakoketku, pyörät, laahaimet, kiristin, stefat
- Jarrulevyt, kaikki palat ja jarrunesteet vaihdettu
- Uudet rättinivelet ja kardaanin keskilaakeri
- Etuiskarien "ylänivelet"
- Moottorin tukikumit
- Käsijarrun vaijerit ja kengät uusittu
- jms..

Muita tietoja autosta:
- Musta täysnahkasisusta, hyvässä kunnossa
- Korin väri metalli blauschwartz (199)
- Alkuperäinen 16V levikesarja lukuunottamatta takaspoileria
- 17" Alessio alumiinivanteet (virheettömät) + Marangoni renkaat 215/40, pintaa hyvin jäljellä
- VIN: WDB2010341F150717

Jesse Rontu
jesse.rontu@gmail.com
Viimeksi muokannut jesse, Ke 09.04.2014 11:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (leimattu ja MYYNNISSÄ!

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ei saa myydä, arvaa nyt tekeekö mieli ostaa lisää autoja pihaan :evil:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (leimattu ja MYYNNISSÄ!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ohhoh, nyt se siitä sitten luopuu. Tuo voima ei tosiaan ole mikään räjähtävä, mutta sen luonne on varmasti upea :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Viesti Kirjoittaja jesse »

Auto olis nyt myynnissa halvalla kun olis vähän kiirus...

Eli H. 5000e
Hintapyyntö selkeesti alle sen mitä osista saa erikseen, mutta nyt ei ole aikaa osakauppaan.

Ilmoitus nettiautossa:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/6347624" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesse
jesse.rontu@gmail.com
044-4166536
Vastaa Viestiin