V6 E320 Cdi:n MAF

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Division »

Osaako joku sanoa, että minkälainen MAF on tuossa V6 E320 Cdi:ssä ja mistä sen saisi tilattua halvimmalla?

Netistä, kun etsii niin en ole onnistunut mistään löytämään kyseiseen malliin maffia. Vanhempaan rivi-6 koneeseen ja kaikkiin muihin löytyy kyllä maffeja monestakin paikasta.

www.maf-shop.com ei myöskään näytä myyvän V6 malliin maffia.

Vaikuttaisi siltä, että osanumero ainakin itse MAFin sisuksille on:

Mercedes: A 642 094 01 48
Bosch: 0 281 002 695

Löysin yhden tällaisen jostain saksan eBaysta hintaan 49,00 eur, mutta en lähde sitä tilaamaan, kun ei ole ihan täyttä varmuutta, että onko se kiinakopio vai oikea Boschilainen. Hinta on ainakin epäilyttävän halpa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Tämä V6 moottori on niin mukava tämän ilmamassamittarin suhteen. Ensinnäkin moottorissa on kaksi kappaletta ilmamassamittareitta jotka sijaitsevat siinä putkessa mikä menee ilmanputsareilta turbolle. Valmistaja (mersu) ei toimita erikseen ilmamassamittaria vaan sinun tulee ostaa se koko putki kokonaisuus. Elikkä 2 * ilmamassamittari ja se putki jossa ne on. No onneksi tämä kokonaisuus ei sitten maksa kuin vaivaset n. 350€.

Noista linkeistä mitä laitoit niin tuossa toisessa missä on sivun ala laidassa tuo Pierburg Air flow sensor 7.22684.09.0 (722684090) ilmamassamittari niin se näyttäisi samanlaiselta mitä boschin ilmamassamittari on. Teknisistä ominaisuuksista en osaa sanoa mitään.

Siis tämä hässäkkä
http://cgi.ebay.de/Saugrohr-incl-Luftma ... 255e8ace8f

Tuon hinnan tuolle putki hässäkälle tiedän siksi kun ite ostin ko. tuotteen Veholta. Pienenä vinkkinä voisin sanoa, että minulta löytyy yksi ylimääränen ilmaputki jossa on molemmat ilmamassamittarit paikoillaan.

Yv:tä laitettu niin voit vaikka soittaa.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Voiko tämän mallin maffia puhdistaa, eli irtoaako tuosta putkesta? Ainakin aikaisemmista kulkineista tuli noita vastaavia puhdisteltua, uutta en ole vielä koskaan joutunut laittamaan... :roll:
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Tuosta puhdistuksesta tulikin mieleen, hommasin crc:n air censor cleaneria, tohtiiko sitä pruutailla noin vaan tonne maffiin? Ei kehtais kahta uutta sitte ostaa.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Viesti Kirjoittaja PEPI »

XV70D kirjoitti:Voiko tämän mallin maffia puhdistaa, eli irtoaako tuosta putkesta? Ainakin aikaisemmista kulkineista tuli noita vastaavia puhdisteltua, uutta en ole vielä koskaan joutunut laittamaan... :roll:
Kylläpä se irtoaa kun ne pari metalli klipsua ottaa irti. Tuosta puhistuksesta en sitte osaa sanoa yhtään mitään.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Oma kokemukseni noista MAFfin puhdistuksista on se, että aina on joutunut kuitenkin ostamaan sen uuden MAFfin, eli ei ole wörkkinyt.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Eukon A-sarjalaisesta puhdistin juuri tuolla crc:n air censor cleanerillä.
Ihan suihkutin suoraan paikoillaan olevaan MAF:fiin -> pari tuntia kuivattelua ja rupes pelittään. 8)
PLAY LOUD

V12
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja XV70D »

No niin. Nyt se löi tuohon minunkin autoon tehorajoituksen päälle! :evil: Ei edes vikavaloja syttynyt ennenkuin sammutin auton ekan kerran. Ei auttanut minulla ainakaan Maffien puhdistus, vaikka toinen näytti silmämääräisestikin likaiselta. Turbon säätimen katsoin että ainakin liikkui kaasutettaessa, mutta ei kierrä kuin 3000. Ei auta kuin mennä testeriin, vai kuinka?
W211 E320cdi V6
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jeps *:rin piuhan päähän jonnekin
Saman näköinen ilmamassa mitatari mitä henkilö v6 on 2kpl
On yksi v6 pakuissa 318, ym
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Saako noita maffeja yksitellen mistään? Ruotsissa näkyy olevan purkaamoissa vaan. Suomessa myydään koko hässäkkää n. 350 e.
W211 E320cdi V6
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

XV70D kirjoitti:Saako noita maffeja yksitellen mistään? Ruotsissa näkyy olevan purkaamoissa vaan. Suomessa myydään koko hässäkkää n. 350 e.
Kanatta katsoa mitä yllä oleva paku malli maksaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Division »

XV70D kirjoitti:Saako noita maffeja yksitellen mistään? Ruotsissa näkyy olevan purkaamoissa vaan. Suomessa myydään koko hässäkkää n. 350 e.
Siis tarkoitatko koko hässäkällä, E320Cdi (V6) malliin tehtyä hässäkkää, jossa on ne 2 kpl maffeja siinä tuubissa? Vai jotain muuta?

Jos tuota E-malliin kuuluvaa löytyy jostain 350 eur nykyjään niin ostopaikka kiinnostaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja XV70D »

KL-varaosa ja Merteil löytyy...
W211 E320cdi V6
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Division »

Täytyypi kysellä. Viimeksi oli vähän hiljaisempaa, mutta nyt nämä V6 koneet taitavat olla jo niin yleisiä ja ikääntyneitä, että tavaraa rupeaa löytymään jo hyllyistä, myös kohtuu hinnalla. Vuosi sitten taisi olla halvimmillaan lähes 700 eur, mistä nyt sitten sattuikaan löytymään.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Vuosi sitten ite ostin koko MAF "hässäkän" (kaksi ilmamassamittaria + putkisto) Veholta ja muistaakseni se kustansi n. 350€. Minulta löytyy edelleen se vanha. Vika ei ollut ilmamassamittareissa vaan paine-eroanturissa. Sillä käytetyllä on ajettu n. 217tkm ja kiinnostuneen kanssa voidaan keskustella hinnasta (ei oo hirveen kallis).

EDIT: YV:llä saa kiinni, ollaan nyt keski-eurooppaa kiertämässä ja juhannusviikolla takas suomessa.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Division »

Maffi kannattaa vaihtaa 100 tkm välein, eli sillä 217 tkm käytetyllä ei tee kyllä enää mitään, vaikka auto nyt ei sillä vielä ihan vikatilaa tarjoaisikaan.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
jukka.hautala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 02.07.2011 23:12

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja jukka.hautala »

Vaihdoin juuri 1999 valmistetun (E320 Cdi) auton ja törmäsin tuohon vikatilailmiöön ensimmäisellä pidemmällä ajolla. Liikkeessä tutkivat ilmiötä mutta eivät löytäneet vikaa ilmamassamittarista. Jäi kiinostamaan, mikä on tuo "paine-eroanturi". Ilmeisesti minun on vietävä auto uudelleen letkun päähän luettavaksi - mahtaakohan nämä viat tätä kautta selkiytyä? Ja onko todella niin, kuten edellä kirjoitettiin, että MAF-systeemi tulisi uusia noin 100thkm välein?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jukka.hautala kirjoitti:Vaihdoin juuri 1999 valmistetun (E320 Cdi) auton ja törmäsin tuohon vikatilailmiöön ensimmäisellä pidemmällä ajolla. Liikkeessä tutkivat ilmiötä mutta eivät löytäneet vikaa ilmamassamittarista. Jäi kiinostamaan, mikä on tuo "paine-eroanturi". Ilmeisesti minun on vietävä auto uudelleen letkun päähän luettavaksi - mahtaakohan nämä viat tätä kautta selkiytyä? Ja onko todella niin, kuten edellä kirjoitettiin, että MAF-systeemi tulisi uusia noin 100thkm välein?
Paine ero anturista ei huolta noin vanhassa sitä ei ole,
vika voi olla monessa muusakin paikassa kuin ilmamassamittarissa,
vikatilasta ja sen aiheutajasta jää vika koodi eli jonnekin *:rin piuhan päähän niin selkenee
(ihme että eivät vika koodeja katsoneet :roll: vika tilasta varmasti tallentuu jotain)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersun moottorin (tehon ja toiminnan) ohjaus on paineohjattu.
Perustuu siis käytännössä pelkästään imusarjassa tapahtuviin paineen muutoksiin.
Ilmamassamittarin "varulta" vaihdosta ei ole, eikä saavuteta mitään etua, se on aivan turhaa.
Vaihtaa sitten, kun on "pakko".
Ilmamassamittarin toiminta vaikuttaa kierrätysilman määrään ja ahtimen toimintaan.

Vikatilan arvuuttelu ilman vikamuistin lukua on tosiaankin vaan arvuuttelua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jukka.hautala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 02.07.2011 23:12

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja jukka.hautala »

Ilmeisesti ongelma ratkesi testerin ja testauksen kautta. Ahtopainetunnistin ja ilmanmassamittarin vaihdon jälkeen vikaa ei ainakaan noin 180 km:n koeajan jälkeen esiintynyt. Kiitoksia asiantuntevista kommenteista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti: Paine ero anturista ei huolta noin vanhassa sitä ei ole,
Niin tuli vaan mieleen foorumin aiemmista viesteistä että joku Porin Veho voi silti onnistua vaihtamaan paine-eroanturin vanhemmastakin autosta, tai ainakin löytämään siitä vian ja vähintäänkin laskuttamaan sen korjauksesta. :wink:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=366" onclick="window.open(this.href);return false;

oletko tuolta kysynyt jo ?

kyselin omaan autooni kun ei tuolla listalla ollut, hinta oli puolet vehon hinnasta.

E: tai täältä...
http://www.caudalimetro.net/product_inf ... 81140355e8" onclick="window.open(this.href);return false;

offtopiccina onko kukaan tätä kauppaa käyttänyt koskaan ?
http://www.expressauto24.net/epages/eb8 ... ies/Lambda" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, To 07.07.2011 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Paine ero anturista ei huolta noin vanhassa sitä ei ole,
Niin tuli vaan mieleen foorumin aiemmista viesteistä että joku Porin Veho voi silti onnistua vaihtamaan paine-eroanturin vanhemmastakin autosta, tai ainakin löytämään siitä vian ja vähintäänkin laskuttamaan sen korjauksesta. :wink:
Taitaa olla mahdolista monen muunkin kylän vastaavissa paikoissa,
milloin löytävät vnt ahtimesta hukkaportin, korjaavat 200€ laatikovikaa tuhansilla, millon mitäkin.. :roll:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Division »

tuikku kirjoitti:.
Mersun moottorin (tehon ja toiminnan) ohjaus on paineohjattu.
Perustuu siis käytännössä pelkästään imusarjassa tapahtuviin paineen muutoksiin.
Ilmamassamittarin "varulta" vaihdosta ei ole, eikä saavuteta mitään etua, se on aivan turhaa.
Vaihtaa sitten, kun on "pakko".
Ilmamassamittarin toiminta vaikuttaa kierrätysilman määrään ja ahtimen toimintaan.
"Ilmamassamittarin toiminta vaikuttaa kierrätysilman määrään ja ahtimen toimintaan." ja syöttöihin, eli tehoon ja kulutukseen eli ylipäätään koneen toimintaan...

Pakko vaihtaa vasta sitten, kun heittää auton vikatilaan. Kuitenkin siihen mennessä on usein kärsitty jo hyvin pitkään erilaisista oireista, esim. kulutuksen ja tehojen osalta sekä lievien koneen oireilujen takia. Pääosa näistä lievistä oireista tai tehon menetyksistä ei kyllä hetkauta tavan autoilijaa, eikä niitä välttämättä edes huomaa.

Kuitenkin, esim. viritellessä autoa ne karanneet hevoset löytyvät helposti, kun uusii maffin. Kevyt pintakaasuajo ja jopa laatikon toimintakin muuttuu joissain tapauksissa mukavammaksi, kun maffi on kunnossa.

Maffin osalta täytyy myös huomioida se, että vaihtotarve kasvaa oleellisesti, jos auto on käytössä suurkaupungissa tai taajamissa. Mitä kehnompi ilmanlaatu, sen paskaisempi maffi. Maaseudulla saa ajella samalla maffilla hautaan asti, kun suvituuli puhaltelee hehkulankaan, eikä ilmansaasteista ole tietoakaan.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Elä kuule vääntele minun sanomisiani.
Voit olla mitä mieltä haluat, mutta totuuden, tai todellisen toiminnan kanssa sillä sinun mielipiteelläsi ei ole mitään tekemistä.
Sinunkin autosi moottori on paineohjattu, paine, ei ilmamamassa, vaan paine.
Vaikka minä ottaisin siitä sen ilmassamittarin ohjelmasta kokonaan poikkeen, niin edelleenkin olisi ihan tarkalleen samat tehot.
Ei pienintäkään eroa.
Teho ja toiminta ja syöttömäärä riippuu vaan ja ainoastaan imusarjassa olevasta paineesta ja moottorin kierroksista.
Se on vaan niin yksinkertaista.
Siksi mersun moottorin kunnollinen toiminta todellakin vaatii hyvin toimivan ahtimen.

Ilmamassamittarin antaman arvon (=ilmamäärän) perusteella ohjelma pystyy ennakoimaan ahtimen muuttuvia olosuhteita.
Ahtopaine piikittää rajusti, jos maffi poistetaan, mutta saa sen kuitenkin toimimaan "kuten ennenkin", paljon työtä vaan.

Maffin toiminnan hiljalleen muuttuessa moottori todellakin rupeaa käyttäytymään joissain tilanteissa epäloogisesti, "erilailla".
Mutta tehoon tälläkään ei ole vaikutusta, kaasupohjassa egr-venttiili on kiinni.
Jos toiminnassa huomaa jotain, niin silloinhan osa on jo epäkunnossa ja "pakko" tilanne on muodostunut - osa pitää vaihtaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Monista sprinteristä se ilmamassa mittari puttuu alkujaankin ja hyvin toimi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Division »

tuikku kirjoitti:.
Elä kuule vääntele minun sanomisiani.
Voit olla mitä mieltä haluat, mutta totuuden, tai todellisen toiminnan kanssa sillä sinun mielipiteelläsi ei ole mitään tekemistä.
Sinunkin autosi moottori on paineohjattu, paine, ei ilmamamassa, vaan paine.
Vaikka minä ottaisin siitä sen ilmassamittarin ohjelmasta kokonaan poikkeen, niin edelleenkin olisi ihan tarkalleen samat tehot.
Ei pienintäkään eroa.
Teho ja toiminta ja syöttömäärä riippuu vaan ja ainoastaan imusarjassa olevasta paineesta ja moottorin kierroksista.
Se on vaan niin yksinkertaista.
Siksi mersun moottorin kunnollinen toiminta todellakin vaatii hyvin toimivan ahtimen.

Ilmamassamittarin antaman arvon (=ilmamäärän) perusteella ohjelma pystyy ennakoimaan ahtimen muuttuvia olosuhteita.
Ahtopaine piikittää rajusti, jos maffi poistetaan, mutta saa sen kuitenkin toimimaan "kuten ennenkin", paljon työtä vaan.

Maffin toiminnan hiljalleen muuttuessa moottori todellakin rupeaa käyttäytymään joissain tilanteissa epäloogisesti, "erilailla".
Mutta tehoon tälläkään ei ole vaikutusta, kaasupohjassa egr-venttiili on kiinni.
Jos toiminnassa huomaa jotain, niin silloinhan osa on jo epäkunnossa ja "pakko" tilanne on muodostunut - osa pitää vaihtaa.
En huomaa väännelleeni sinun sanomisiasi, joten en ymmärrä mitä tarkoitat sillä, mutta se ei liene oleellista.

Autoni toki on paineohjattu, kun kerran mersu on ja olkoonkin, että juuri tässä mallissa sillä maffilla ei ole välitöntä merkitystä tehoihin, kuten yleensä maffilla on autoissa, joissa se kertoo koneelle tulevan ilman määrän, seosta varten. Joka tapauksessa sillä on iso merkitys auton toimivuudelle, jos se (maf) on epäkunnossa tai ikääntynyt, kuten itsekin kirjoitat. Tuolla teillä ajelee tuhansia autoja lahoilla maffeilla ja 90%:lla ei ole mitään hajua, että heidän autonsa tuntuisi erilaiselta jos siihen vaihdettaisi uusi maf...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Valle
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 25.06.2019 13:19

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Valle »

Division kirjoitti:Osaako joku sanoa, että minkälainen MAF on tuossa V6 E320 Cdi:ssä ja mistä sen saisi tilattua halvimmalla?

Netistä, kun etsii niin en ole onnistunut mistään löytämään kyseiseen malliin maffia. Vanhempaan rivi-6 koneeseen ja kaikkiin muihin löytyy kyllä maffeja monestakin paikasta.

http://www.maf-shop.com" onclick="window.open(this.href);return false; ei myöskään näytä myyvän V6 malliin maffia.

Vaikuttaisi siltä, että osanumero ainakin itse MAFin sisuksille on:

Mercedes: A 642 094 01 48
Bosch: 0 281 002 695

Löysin yhden tällaisen jostain saksan eBaysta hintaan 49,00 eur, mutta en lähde sitä tilaamaan, kun ei ole ihan täyttä varmuutta, että onko se kiinakopio vai oikea Boschilainen. Hinta on ainakin epäilyttävän halpa.
Tervehdys! Mites, onko asian tiimolta tullut uusia kokemuksia foorumilaisille? Vieläkö koko asetelman joutuu ostamaan kerralla?

Itse ajelen vuoden 2010 E350 CDI 4matic Blue efficiencyllä ja moottorivalon sytyttävät vikakoodit ovat herjanneet erikseen kahta diagnoosia, vasen ilmanmassasensori sekä ilmeisesti tähän liittyviä ilman lämpötilaa mittaavia lämpötila-antureita. Jos olen oikein ymmärtänyt, tähän ilmanmassamittariin olisi integroitu samaan pakettiin myös lämpötila-anturi?

Onko miten tavanomaista, että vikakoodi vaihtuu kun vanhan kuittaa pois ja moottorivalo syttyy uudelleen heti perään antaen eri viestin lukulaitteelle?

Jos Turun seudulta löytyy Starin omaava asiantuntija niin palveluita saa nyt tarjota, kiitos.
Rantalankila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 19.07.2018 16:16

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja Rantalankila »

Valle kirjoitti: Ti 25.06.2019 13:28
Division kirjoitti:Osaako joku sanoa, että minkälainen MAF on tuossa V6 E320 Cdi:ssä ja mistä sen saisi tilattua halvimmalla?

Netistä, kun etsii niin en ole onnistunut mistään löytämään kyseiseen malliin maffia. Vanhempaan rivi-6 koneeseen ja kaikkiin muihin löytyy kyllä maffeja monestakin paikasta.

http://www.maf-shop.com" onclick="window.open(this.href);return false; ei myöskään näytä myyvän V6 malliin maffia.

Vaikuttaisi siltä, että osanumero ainakin itse MAFin sisuksille on:

Mercedes: A 642 094 01 48
Bosch: 0 281 002 695

Löysin yhden tällaisen jostain saksan eBaysta hintaan 49,00 eur, mutta en lähde sitä tilaamaan, kun ei ole ihan täyttä varmuutta, että onko se kiinakopio vai oikea Boschilainen. Hinta on ainakin epäilyttävän halpa.
Tervehdys! Mites, onko asian tiimolta tullut uusia kokemuksia foorumilaisille? Vieläkö koko asetelman joutuu ostamaan kerralla?

Itse ajelen vuoden 2010 E350 CDI 4matic Blue efficiencyllä ja moottorivalon sytyttävät vikakoodit ovat herjanneet erikseen kahta diagnoosia, vasen ilmanmassasensori sekä ilmeisesti tähän liittyviä ilman lämpötilaa mittaavia lämpötila-antureita. Jos olen oikein ymmärtänyt, tähän ilmanmassamittariin olisi integroitu samaan pakettiin myös lämpötila-anturi?

Onko miten tavanomaista, että vikakoodi vaihtuu kun vanhan kuittaa pois ja moottorivalo syttyy uudelleen heti perään antaen eri viestin lukulaitteelle?

Jos Turun seudulta löytyy Starin omaava asiantuntija niin palveluita saa nyt tarjota, kiitos.
Onko Valle saanut vikaa poistumaan? Minulla myös samanlaisia oireita ja vikakoodeja MAF:n kanssa. Millä olet saanut kuntoon??

Joudunko vain uusimaan Y-haaran? Mielestäni kaikki muut on kokeiltu (turbon paineensäädin, dpf-paine-ero anturi, imusarjan läppämoottorin ohitus vastuksella, akku, laturi ja jännitteen säädin vaihdettu (latasi 15,2V).
w212 350cdi 4-matic
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 E320 Cdi:n MAF

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Rantalankila kirjoitti: Ti 08.12.2020 09:01 Joudunko vain uusimaan Y-haaran? Mielestäni kaikki muut on kokeiltu (turbon paineensäädin, dpf-paine-ero anturi, imusarjan läppämoottorin ohitus vastuksella, akku, laturi ja jännitteen säädin vaihdettu (latasi 15,2V).
Millä perustella nuo osat on vaihdettu onko *:ri antunut niistä vika koodin?
ja nyt siis antaa vika koodin ilmamassamittarista?
mitä lataa nyt
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin