
R129 tärisee
R129 tärisee
Eli tärinä tai vapina tuntuu tulevan kuskin jakkaran takaa, ei ole jatkuvaa, vaan tulee epämääräisissä sykleissä... Pahimmillaan vähän alle 60 ja noin 110 kmh... Kaksilla renkailla kokeiltu, ei mitään eroa... Kardaani laitettu, ei mitään vaikutusta... Jos on tullut kohdalle vastaavaa ja asia ratkennut tai on muuten hyviä arvauksia, niin eikun tulemaan 

Re: R129 tärisee
- jarrulevyt ok ?
- pyörän laakerit ok ?
mitä tehty ennen ja jälkeen värinän ...
- pyörän laakerit ok ?
mitä tehty ennen ja jälkeen värinän ...
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: R129 tärisee
Onko iskarit kunnossa, mulla helpotti tärinät niiden vaihdon jälkeen vaikka katsastuksessa testi ilmoitti vanhojen olevqn ok.
Re: R129 tärisee
Juu, itellä kanssa ollu mielessä lähinnä nuo pyöränlaakerit ja sit että voiskohan vetoakselista johtua... Pyöränlaakeriin viittais myös pienoinen jurina jota olen olevinaan alkanut kuulla, jos ei sitten korvien välistä kuulu...
Iskarit on kyllä kanssa varmaan alkuperäiset, että ei niiden uusiminenkaan varmaan turhaa olis...

Re: R129 tärisee
Niin ja mainitaan vielä, että vika on tullut mielestäni pikku hiljaa ei minkään remontin eiku siis huollon yhteydessä 

Re: R129 tärisee
Ja pientä päivitystä tilanteeseen... Tänään kokeilin pelti auki vähän vedättää jarrua vasten ja kas kummaa... Pakki pesään ja hanaa, niin hyvä ettei koko mylly kellahda ulos konehuonesta... Eli ainakin toinen moottorin kumityyny on ihan sipulina, joten vaihdamme ne ja odotamme mitä vaikuttaa 

Re: R129 tärisee
No niin... Eipä auttanut moottorin kumityynyjen vaihto ei... Ei myöskään kaikkien iskunvaimentimien vaihto, eikä kuskin puolen hieman väljän narinahelan vaihto...
Kannattaa alkaa seurailla lahjoitetaan palstaa 


Re: R129 tärisee
Onko tullut selvyyttä tärinän aiheittajaan? . Itsellä ihan samoja oireita ja melkein kaikkea kokeiltu. Epäilen takaiskareita tai vetareita. Iskarit kyllä sai 68% just katsastuksessa.
Re: R129 tärisee
kannattaa tosiaan jatkaa tutkimista halvimmasta päästä eli jarrut, jumittaako palat ja onko levyt kieros 
vai onko jo syy selvinny?

vai onko jo syy selvinny?
Re: R129 tärisee
Eihän se vieläkään selvinnyt ole... Takajarrulevyt on tilauksessa
Onni onnettomuudessa on se, ettei vielä ole vaihdettu mitään täysin kunnossa ollutta... Nykyisellään tärinä tuntuu enemmänkin niin kuin takapää "pomppisi" eli pyörässä olisi päittäis heittoa... koneessa pyörät pyörii tosi siististi ja jotain 70 - 80 nopeutta menee ihan tasaseen... Niin ja joskus oire tuntuu selvästi jo melkein kävely vaudissa. Kivahan tuo olis, että ennen lumia selviis
Edit: Voi juma, mullahan on kaks profiilia 



No niin no!
Re: R129 tärisee
Mulla on tätä metsästetty nyt pari vuotta, vaihdettu moottorin tukikumit, rättinivelet, tasapainotettu kardaani, uusittu etuiskarit, tukivarsi eteen, puslia, raidetangot, taka-apurungon tukikumit, tehty nelipistesuuntaus jne. Ajettavuus ja alustan jämäkkyys parantunut paljon
mutta tärinän aiheuttajaa ei ole saatu selville.
Tärinä tuntuisi tulevan jo 40 nopeudessa, selvin piikki 60 kohdalla ja jatkuu pienenä siitä ylöspäin kunnes 110 kohdalla taas tuntuu selvemmin. Mielenkiintoista se että kylmänä tuntuu oikein selvästi 60 kohdalla mutta kun auto/alusta on lämmennyt niin huomattavasti vähemmän. Ihan uudella ja tasaisella asfaltilla myös hyvin vähän ja selvästi enemmän epätasaisella tiellä. Testattu eri renkailla ja vanteilla, ihan sama tärinä. Apurungon kumien vaihto auttoi paljon perän hieluntaan ja kuopista toipumisen joten sitä kyllä voi suositella jos ei ole tehty. Jarrut ja ohjaus hyvin tasaiset ja tärinättömät.
Omalla listalla on seuraavaksi vetarien tutkinta, ehkä takaiskarien/jousien uusinta ja laakerien vaihto. Pirullista kun pitää vaan eliminoida asia kerrallaan...kaikkia ideoita ja neuvoja otetaan kyllä vastaan..

Tärinä tuntuisi tulevan jo 40 nopeudessa, selvin piikki 60 kohdalla ja jatkuu pienenä siitä ylöspäin kunnes 110 kohdalla taas tuntuu selvemmin. Mielenkiintoista se että kylmänä tuntuu oikein selvästi 60 kohdalla mutta kun auto/alusta on lämmennyt niin huomattavasti vähemmän. Ihan uudella ja tasaisella asfaltilla myös hyvin vähän ja selvästi enemmän epätasaisella tiellä. Testattu eri renkailla ja vanteilla, ihan sama tärinä. Apurungon kumien vaihto auttoi paljon perän hieluntaan ja kuopista toipumisen joten sitä kyllä voi suositella jos ei ole tehty. Jarrut ja ohjaus hyvin tasaiset ja tärinättömät.
Omalla listalla on seuraavaksi vetarien tutkinta, ehkä takaiskarien/jousien uusinta ja laakerien vaihto. Pirullista kun pitää vaan eliminoida asia kerrallaan...kaikkia ideoita ja neuvoja otetaan kyllä vastaan..
Re: R129 tärisee
Siun auto on siis kans 129? Ihan kuullostaa kun tuosta omasta kertois tuo siun juttu
Mullakin se muuttuu kun pitempään ajaa ja nyt osien vaihdon yhteydessä on ehkä vähän luonnettaan muuttanut... Ne jarrulevyt nyt vaihdan seuraavaks ja satulat kattelen läpi, mut sit en taas tiedä mistä ettis... Toisen takapyöränlaakerinkin jo vaihdoin, ei mitään muutosta... Sen yhteydessä kopeloin sitä vetariakin, niin siitä en kyllä sanomista löytänyt... Sitkee on löytymään 


Re: R129 tärisee
Juu, 129 ja ajettu sellaiset 160tkm. Osien vaihdon myötä tärinä on mullakin pienentynyt varsinkin yli 100 nopeuksilla. Ajoin viikonloppuna 800 km ja kaveri joka ajoi välillä ei huomannut mitään isompaa kun sää ja kone/alusta oli lämmin... piti minua neuroottisena..
Eniten epäilyttää tällä hetkellä takaiskarit, koska takapää tuntuu "resonoivan" epätasaisesta tiestä ja lievästi "pomppivan" pienillä nopeuksilla vaikka iskarit sai hyvät pisteet katsastuksessa eikä niillä ole ajettu kuin 35-40tkm. Jostain luin että jos vain toinen iskari olisi viallinen tälläistä pientä tärinää voisi olka tuloksena.
Vetarit vois olla hyvä kakkonen omissa veikkauksissa vaikkakaan en tiedä miten ne yleensä 129 :ssa oireilee. Laakereita ei ole vaihdettu kun ei niissä väljää eikä ujellusta tunnu olevan. Puslat ja kumit on katsottu ja ne tuntuisivat nyt olevan aika hyvässä kunnossa enkä jarruja / levyjä tällä hetkellä suuresti epäile.
Etsintä jatkuu...

Eniten epäilyttää tällä hetkellä takaiskarit, koska takapää tuntuu "resonoivan" epätasaisesta tiestä ja lievästi "pomppivan" pienillä nopeuksilla vaikka iskarit sai hyvät pisteet katsastuksessa eikä niillä ole ajettu kuin 35-40tkm. Jostain luin että jos vain toinen iskari olisi viallinen tälläistä pientä tärinää voisi olka tuloksena.
Vetarit vois olla hyvä kakkonen omissa veikkauksissa vaikkakaan en tiedä miten ne yleensä 129 :ssa oireilee. Laakereita ei ole vaihdettu kun ei niissä väljää eikä ujellusta tunnu olevan. Puslat ja kumit on katsottu ja ne tuntuisivat nyt olevan aika hyvässä kunnossa enkä jarruja / levyjä tällä hetkellä suuresti epäile.
Etsintä jatkuu...

Re: R129 tärisee
Takaiskareiden vaihtoa kannattanee kokeilla. Itellä aikanaan auton takapää vähän "pomppi" töyssyjen/tien heittojen jälkeen (joskus kuopissa kolahtikin) vaikka katsastuksessa meni iskaritestissä läpi, niin heti, kun vaihdoin uudet takaiskarit, niin pomput ja muut hävis ja takapää myös pysyy tiessä kuin tauti.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Re: R129 tärisee
Mulla on samalainen tapaus kun 3kosken ja SLantin autot - onko teillä selvinnyt nämä cessit? ...Onkohan mulla jomman kumman vanha auto?
Olen aloittanut tästä ihan oman topicin mutta jatketaan tästä. Mulla on myös selvää pomppimista, tärinää tai ravistamista (miten haluaa asian ilmaista) jo 45km/h vauhdissa. Helteillä auto tuntuu menevän tasaisemmin kuin kylmällä. Vibra on epätasaisesti 1 - 3 sekunnin sykleissä tuleva tunne kuin jokin voima ravistaisi autoa. Ratti ei heilu vaan tunne on rungossa ja penkissä.
Renkaat tasapainotettu hunterin laitteella monesti, kokeiltu toisilla renkailla ja vanteilla, kardaanin kaikki osat vaihdettu ja alusta puslat tarkistettu = kuullostaa samanlaiselta ceissiltä kuin muillakin ja tärinä jatkuu.
Olen rajannut ongelman tulevan konehuoneesta / moottorin seudulta: Kun auto on parkissa (P-silmässä) ja nostan kierrokset esim. 1500rpm:ään ja pidän tasaisesti siinä --> tuntuu penkissä samalainen sykleissä tuleva vibra. Tämän tuntee kaverikin joka istuu pelkääjän paikalla. Tämä on mielestäni juuri se tärinä jota tässäkin topicissa metsästetään. Moottorin tukityynyt olisi tietysi se ensimmäiseksi mieleen tuleva mutta voisiko kyseessä olla jopa käyntihäiriö?
PS. Monissa ulkomaisissa keskuteluissa tärinä on vähentynyt kun kovan katon on laittanut päälle. Onko kokemusta? Mieleen tulisi, että katto vaan vaimentaan vian lähes huomaamattomaksi. Sääli jos klassikkoa pitää ajella hardtoppi päällä että kyydin kestää....


Olen aloittanut tästä ihan oman topicin mutta jatketaan tästä. Mulla on myös selvää pomppimista, tärinää tai ravistamista (miten haluaa asian ilmaista) jo 45km/h vauhdissa. Helteillä auto tuntuu menevän tasaisemmin kuin kylmällä. Vibra on epätasaisesti 1 - 3 sekunnin sykleissä tuleva tunne kuin jokin voima ravistaisi autoa. Ratti ei heilu vaan tunne on rungossa ja penkissä.
Renkaat tasapainotettu hunterin laitteella monesti, kokeiltu toisilla renkailla ja vanteilla, kardaanin kaikki osat vaihdettu ja alusta puslat tarkistettu = kuullostaa samanlaiselta ceissiltä kuin muillakin ja tärinä jatkuu.
Olen rajannut ongelman tulevan konehuoneesta / moottorin seudulta: Kun auto on parkissa (P-silmässä) ja nostan kierrokset esim. 1500rpm:ään ja pidän tasaisesti siinä --> tuntuu penkissä samalainen sykleissä tuleva vibra. Tämän tuntee kaverikin joka istuu pelkääjän paikalla. Tämä on mielestäni juuri se tärinä jota tässäkin topicissa metsästetään. Moottorin tukityynyt olisi tietysi se ensimmäiseksi mieleen tuleva mutta voisiko kyseessä olla jopa käyntihäiriö?
PS. Monissa ulkomaisissa keskuteluissa tärinä on vähentynyt kun kovan katon on laittanut päälle. Onko kokemusta? Mieleen tulisi, että katto vaan vaimentaan vian lähes huomaamattomaksi. Sääli jos klassikkoa pitää ajella hardtoppi päällä että kyydin kestää....

Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302 (mr)
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302 (mr)
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)