320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Tästä aiheesta on paljon ollutkin juttua, mutta jotkut asiat vielä askarruttaa.
Meikäläisen S 320 CDI -02 tupsauttaa mustaa savua jonkin verran edelleen kovasti kiihdytellessä. Suuttimet ovat nyt testien mukaan ok (pari vaihdettiin), ilmamassamittari ja ilmanputsari uusittu. Joskus menee edelleen myös vikatilaan kun pyssytellyt enemmän.
Lienee ehkä ilman puutetta ja tukkoisuutta, joten seuraavana hommana voisi olla imusarjan ja EGR:n putsaus.
Eri artikkeleja kun lueskelin, niin saattaisi ehkä onnistua homma tämmöiseltä vähemmän koneremontteja tehneeltäkin. Toisaalta mielenkiintoakin perehtyä tämmöisen nokivasaran seulunelämään löytyy.
Löytyykö jostain tähän urakkaan tarkempaa ohjeistusta ja kuvasarjaa, jotta minimoisi ammattimiehen kutsumistarvetta autotalliin kasaamaan paketti takaisin paikalleen?
Tarvitaanko varautua millä varaosilla ennen purkuun ryhtymistä? Imusarjan tiiviste varmaan ainakin hyvä olla, entäs muuta?
Tarvitaanko muita kuin Torx-avaimia ja muita perustyökaluja?
Tarvitseeko miettiä momentteja kiristyshommissa?
Meikäläisen S 320 CDI -02 tupsauttaa mustaa savua jonkin verran edelleen kovasti kiihdytellessä. Suuttimet ovat nyt testien mukaan ok (pari vaihdettiin), ilmamassamittari ja ilmanputsari uusittu. Joskus menee edelleen myös vikatilaan kun pyssytellyt enemmän.
Lienee ehkä ilman puutetta ja tukkoisuutta, joten seuraavana hommana voisi olla imusarjan ja EGR:n putsaus.
Eri artikkeleja kun lueskelin, niin saattaisi ehkä onnistua homma tämmöiseltä vähemmän koneremontteja tehneeltäkin. Toisaalta mielenkiintoakin perehtyä tämmöisen nokivasaran seulunelämään löytyy.
Löytyykö jostain tähän urakkaan tarkempaa ohjeistusta ja kuvasarjaa, jotta minimoisi ammattimiehen kutsumistarvetta autotalliin kasaamaan paketti takaisin paikalleen?
Tarvitaanko varautua millä varaosilla ennen purkuun ryhtymistä? Imusarjan tiiviste varmaan ainakin hyvä olla, entäs muuta?
Tarvitaanko muita kuin Torx-avaimia ja muita perustyökaluja?
Tarvitseeko miettiä momentteja kiristyshommissa?
ei ole kuvia, mutta putsasin omastani pari vuotta sitten kylläkin e200cdi, mutta ei kai siinä ole eroja kuin koossa..
kyllä onnistuu ihan maallikolta, kun onnistu minultakin, eikä tarvi mitään erikoistyökaluja.. ihan vaan hyvät torxit ja pitkiä jatkoja.. tiivisteet kannattaa vaihtaa samalla.. en tiedä on tarkkoja momentteja, mutta itse kiristin kaikkia vuorotellen tasaisesti kireälle..
jotain ohjeita:
1. suojat pois
2. nafta suodatin ja ohjaustehostimen öljysäiliö irti (nelosessa ei tarvinut letkuja irroittaa, kun sievästi väännättää edestä pois, en tiedä 6:sta)
3. kaikki torxit irti millä imusarja ja muut edessä olevat ovat kiinni
4. sitten kun sarja irti ota läppiensäätömoottorin piuha irti ja taisi sieltä mennä joku sähköjohto läpi mikä piti irroittaa koneen kylestä..
5. sitten vain kaivamaan imusarja tyhjäksi.. itse pesin kuumavesipesurilla, jolla lähti aika puhtaaksi.
6. ja puhdas takaisin paikoilleen kaikki kaikki letkut ja piuhat samallain pakoilleen.
en tiedä kutosen läpistä, että oireileeko ne, jos oireilee tai on reilusti kilometrejä kannattaa poistaa samalla purku kerralla.. itse jätin poistamatta ja jouduin käyttää uudestaa irti, että sain läpät irti..
oisko näistä mitään apua..
kyllä onnistuu ihan maallikolta, kun onnistu minultakin, eikä tarvi mitään erikoistyökaluja.. ihan vaan hyvät torxit ja pitkiä jatkoja.. tiivisteet kannattaa vaihtaa samalla.. en tiedä on tarkkoja momentteja, mutta itse kiristin kaikkia vuorotellen tasaisesti kireälle..
jotain ohjeita:
1. suojat pois
2. nafta suodatin ja ohjaustehostimen öljysäiliö irti (nelosessa ei tarvinut letkuja irroittaa, kun sievästi väännättää edestä pois, en tiedä 6:sta)
3. kaikki torxit irti millä imusarja ja muut edessä olevat ovat kiinni
4. sitten kun sarja irti ota läppiensäätömoottorin piuha irti ja taisi sieltä mennä joku sähköjohto läpi mikä piti irroittaa koneen kylestä..
5. sitten vain kaivamaan imusarja tyhjäksi.. itse pesin kuumavesipesurilla, jolla lähti aika puhtaaksi.
6. ja puhdas takaisin paikoilleen kaikki kaikki letkut ja piuhat samallain pakoilleen.
en tiedä kutosen läpistä, että oireileeko ne, jos oireilee tai on reilusti kilometrejä kannattaa poistaa samalla purku kerralla.. itse jätin poistamatta ja jouduin käyttää uudestaa irti, että sain läpät irti..
oisko näistä mitään apua..
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
[quote="Jussi*"]
Meikäläisen S 320 CDI -02 tupsauttaa mustaa savua jonkin verran edelleen kovasti kiihdytellessä. /quote]
Eikös se jonkin verran saakin tupsauttaa, ilman että se vielä vaatii toimenpiteitä ?
Meikäläisen S 320 CDI -02 tupsauttaa mustaa savua jonkin verran edelleen kovasti kiihdytellessä. /quote]
Eikös se jonkin verran saakin tupsauttaa, ilman että se vielä vaatii toimenpiteitä ?
W203CDI
Kiitokset kommentista eli maallikkokin töihin voi ryhtyä...
Sen verran komea on tupsahdus kunnolla kaasutellessa, että ei ehkä ihan normaalia ole. Kylmänä jonkun verran tupruttaa enemmän harmaana, mutta koneen lämmettyä normaaliajossa mennään ihan rivimiehenä muiden joukossa.
Tuosta satunnaisesti vikatilaan menosta yksi mersuihin erikoistunut asentajakaveri vaan kommentoi, että voisi johtua egr:stä.
Sen verran komea on tupsahdus kunnolla kaasutellessa, että ei ehkä ihan normaalia ole. Kylmänä jonkun verran tupruttaa enemmän harmaana, mutta koneen lämmettyä normaaliajossa mennään ihan rivimiehenä muiden joukossa.
Tuosta satunnaisesti vikatilaan menosta yksi mersuihin erikoistunut asentajakaveri vaan kommentoi, että voisi johtua egr:stä.
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Morjens.
Itselläkin olisi ajankohtaista imusarjan (muovisen sellaisen) puhdistus. Jos läppäsysteemissä on jotain häikkään voiko läpät ottaa irti ja reikien tilalle laittaa pultit myös 270 CDI ja 320 CDI koneissa? 200CDI:ssähän tämä on kyllä mahdollista mutta entäs nuo isommat. Onko kellään kokemuksia? Itellä tuo w203 270 CDI
Itselläkin olisi ajankohtaista imusarjan (muovisen sellaisen) puhdistus. Jos läppäsysteemissä on jotain häikkään voiko läpät ottaa irti ja reikien tilalle laittaa pultit myös 270 CDI ja 320 CDI koneissa? 200CDI:ssähän tämä on kyllä mahdollista mutta entäs nuo isommat. Onko kellään kokemuksia? Itellä tuo w203 270 CDI
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Kaikista voi sen tehdä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Viisaammat valistakoon, mutta jos läpät ottaa pois niin eikö samalla pidä *:lla ottaa tuo toiminto pois päältä tai muuten menee pannu vikatilaan?
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Ei mene vikatilaan kun jättää sen moottorin liikkumaan sinne vapaasti että moottorinhjaus luulee läppien avautuvan ja sulkeutuvan niin kuin kuuluukin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Ahaa, jostain muistan vaan lukeneeni, että tuo egr haistelee samalla imusarjan ilmamäärää tms. ja jos se ei muutu niin seurauksena on vikatila.
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Niin siis Egr eri asia kun imusarjan läpät. Egr jos tukkii niin CDI-koneinen mersu menee vikatilaan koska moottorinohjaus huomaa sen ja tästä seuraa vikatila.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Terveyhdys
Tiedustelisin tätä läppähommaa voinko irroittaa läpät 320cdi stä ilman vikatiloja imusarja alumiinia tai jotakin vastaavaa?
Mersu on vuosimallia 01.

Tiedustelisin tätä läppähommaa voinko irroittaa läpät 320cdi stä ilman vikatiloja imusarja alumiinia tai jotakin vastaavaa?
Mersu on vuosimallia 01.

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Läpät voi irrottaa kunhan jätää sen niitä kääntelevän moottorin sinnetapsa300 kirjoitti:Terveyhdys
Tiedustelisin tätä läppähommaa voinko irroittaa läpät 320cdi stä ilman vikatiloja imusarja alumiinia tai jotakin vastaavaa?
Mersu on vuosimallia 01.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: 320 CDI imusarjan ja EGR:n puhdistus
Moi!
Itse aloin taas vannoutuneena BMW ihmisenä näihin meisselihin sekaantuun ;D
No kyssäriä olis kun rupesin ässää purkaa imusarja,egr,turbo,DPF...
joo johtosarjasta mese insseille kiitos. oisha ton fiksumminki uittaa...
imusarja oli läppien ja egr vian takia mennyt täysin tukkoon. auto silti toimi muuten hyvin paitsi 20" tuumaset ei kulunut
Imusarja paljuun ja läpi ei mennyt ku pilli per imusarjakanava. uskomatonta että kävi ja lähti käyntiin.
Autossa täydellinen juoltohistoria ja Veho mittarissa nyt 198Tkm.
Kävi kolme kertaa läppämoottorin vivuston iroamisen syystä kl-huollossa.
joo ei oo korjannut...
Onko haisua kun olen oticomia,atocomiadelpiä... käyttänyt onko * opittavissa näin vanhalta vielä noilla pohjilla?
Idea oli EGR poisto ja läpät tulppaa. Vähän voisi tietty käyriäki optimoida- Onnistuuko ilman byteshooteria koodin purku*?
Itse aloin taas vannoutuneena BMW ihmisenä näihin meisselihin sekaantuun ;D
No kyssäriä olis kun rupesin ässää purkaa imusarja,egr,turbo,DPF...
joo johtosarjasta mese insseille kiitos. oisha ton fiksumminki uittaa...
imusarja oli läppien ja egr vian takia mennyt täysin tukkoon. auto silti toimi muuten hyvin paitsi 20" tuumaset ei kulunut

Imusarja paljuun ja läpi ei mennyt ku pilli per imusarjakanava. uskomatonta että kävi ja lähti käyntiin.
Autossa täydellinen juoltohistoria ja Veho mittarissa nyt 198Tkm.
Kävi kolme kertaa läppämoottorin vivuston iroamisen syystä kl-huollossa.
joo ei oo korjannut...
Onko haisua kun olen oticomia,atocomiadelpiä... käyttänyt onko * opittavissa näin vanhalta vielä noilla pohjilla?
Idea oli EGR poisto ja läpät tulppaa. Vähän voisi tietty käyriäki optimoida- Onnistuuko ilman byteshooteria koodin purku*?