Onko kenelläkään kokemuksia Free Air asenneteuista subbareista?
Äänen laatu?
Paineen?
Olen miettinyt jos w123:sen ensiapukotelon tilalle laittaisi 10" Free Air elementin. Tulisi jokapäiväiseen kuunteluun, eli ei mikään paine auto. Eikä myöskään ole tarkoitus, että naapurit 500 m säteellä kuulee kun laitan musiikin päälle.
Free Air subbari
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Valitettavasti on
Laitoin yhteen e30 bemariin juurikin tilansäästön toivossa 2 kpl Pioneerin 12" free-air subbareita.
Leikkasin härskisti takapenkin takana olevaan peltiin 12" reiät ja panin taakse ensin akustisesti hengittävää kangasta (pysyy roskat pois kaiuttimen kalvoilta), sitten paksun puisen tukilevyn jossa samanlainen reikä, ja pulttasin subbarit noihin tukilevyihin. Perään vahvistin ja ei ku luukuttamaan.
No eipä ollut soundeissa kehumista. Velipojan (nykyisin mun) 8" Rockford puch refleksikotelossa soi yhtä kovin ja paljon terävämmin.
Mikä ei toki tarkoita ettei autossa olisi tukka tärissyt, takapenkkiläiset saivat kyllä oivaa selkähierontaa, mutta 17cm erillissarjat edessä ja laadukkaat 6x9" kajarit takana hoitivat bassontuotantoa niin ettei millään säädöillä subbareita saanut tuotua kovin ihmeellisesti esille muun musiikin seasta. Mikä kertoo jo paljon niiden tehosta. Ääni oli tosi pehmeä ja puuromainen ja niin "out of phase" kuin pääsee.
Olen itse miettinyt ihan samaa ratkaisua jota esitit - free-air hattuhyllylle - mutta ainakin tähänastiset kokemukset eivät kauheasti kannusta moiseen.
Henkka
Leikkasin härskisti takapenkin takana olevaan peltiin 12" reiät ja panin taakse ensin akustisesti hengittävää kangasta (pysyy roskat pois kaiuttimen kalvoilta), sitten paksun puisen tukilevyn jossa samanlainen reikä, ja pulttasin subbarit noihin tukilevyihin. Perään vahvistin ja ei ku luukuttamaan.
No eipä ollut soundeissa kehumista. Velipojan (nykyisin mun) 8" Rockford puch refleksikotelossa soi yhtä kovin ja paljon terävämmin.
Mikä ei toki tarkoita ettei autossa olisi tukka tärissyt, takapenkkiläiset saivat kyllä oivaa selkähierontaa, mutta 17cm erillissarjat edessä ja laadukkaat 6x9" kajarit takana hoitivat bassontuotantoa niin ettei millään säädöillä subbareita saanut tuotua kovin ihmeellisesti esille muun musiikin seasta. Mikä kertoo jo paljon niiden tehosta. Ääni oli tosi pehmeä ja puuromainen ja niin "out of phase" kuin pääsee.
Olen itse miettinyt ihan samaa ratkaisua jota esitit - free-air hattuhyllylle - mutta ainakin tähänastiset kokemukset eivät kauheasti kannusta moiseen.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
koetin..
124:een 10" hattuhyllyn pohjassa petolevyyn pultattuna. Hattuhyllyssä oli vain 100 mm reikä (olis saanu olla ehkä isompi). Toimi mutta ei kestäny luukutusta (normaalisoittoon ok). Free asennus vaatii toki omanlaatuisen elkun. On sanottu olevan asennuksena äänenlaadultaan tarkin, mutta mesen kontti ei liene kuitenkaan riittävän tiivis ja isokin se on. 

S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05