124 puhaltimenmoottori mykkä KUNNOSSA
124 puhaltimenmoottori mykkä KUNNOSSA
Eli 320 te vm.-92 kyseessä. Vauhdista lopetti puhaltimen moottori toimintansa. Sulakkeet on tarkastettu, ei auta koputtelu eikä naputtelu. Mikään nopeus ei toimi. Mistäpäin sit osais vikaa etsiä? Voiko kuluneet hiilet tehä tuon että loppuu meno kerrasta. Olikos tässä joku rele mikä ohjaa puhallinta. Ilmastoinnillahan on rele ni meneekö sen kautta jotain puhaltimen sähköjä? Talvella -30 asteessa pari kertaa temppuili mutta lähti pyörimään parin kilometrin ajon jälkeen. Luulin pakkasen aiheuttamaksi jäykkyydeksi. Puhaltimen moottori otettu näkyville, eipä tule jännite moottorille saakka. Moottori toimii kun laittaa suoraan akulta syötön. Nopeudensäätövastus on näköjään tulipellissä, ilmeisesti sisäpuolelta kiinnitetty? Mistäs vielä osais vikaa etsiä?
Viimeksi muokannut MarkoT, La 25.06.2011 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 124 puhaltimenmoottori mykkä
vaihda sulake nro 1 UUTEEN sulakerasiassa, puhallinmoottori on sen takana. vesikaukaloa kun raotat niin näät sen puhallinmoottorin siellä, katso että siinä on piuhat paikallaan eivätkä oo hapettuneet ja mittaa liittimestä tuleeko sinne virtaa. monitoimirele ohjaa vilkkuja, pyyhkijää, puhallinta ja kaikkee mahollista.
Re: 124 puhaltimenmoottori mykkä
Moi!
Kyllä voi hiilet loppua kertalaakista, ei ole ihan harvinaista. Vaikkakin usein se hiukka ääntelee etukäteen ennen kuin noin käy. Kerran oon nähnyt sellaisenkin, että hiilen kuparijohdin oli hankautunut poikki roottorin osia vasten, hiilten kuluessa.
Ja edelliseen vastaukseen viitaten, puhallinmoottoria ei kyllä kannata etsiä sulakerasian takaa. Se on moottorin ja matkustamon välissä, keskellä autoa, kuten varmaan tiedätkin. Eri merkkisten ilmastointilaitteiden osalta ja eri versioden välillä purkamishommassa on eroja. Sellaista en oo ikinä kuullut, että monitoimirele olisi tuollaiseen syyllinen, mutta vasten parempaa tietoa ja kytkentäkaaviota en vastaankaan ala enempää väittää.
T:Timo
Kyllä voi hiilet loppua kertalaakista, ei ole ihan harvinaista. Vaikkakin usein se hiukka ääntelee etukäteen ennen kuin noin käy. Kerran oon nähnyt sellaisenkin, että hiilen kuparijohdin oli hankautunut poikki roottorin osia vasten, hiilten kuluessa.
Ja edelliseen vastaukseen viitaten, puhallinmoottoria ei kyllä kannata etsiä sulakerasian takaa. Se on moottorin ja matkustamon välissä, keskellä autoa, kuten varmaan tiedätkin. Eri merkkisten ilmastointilaitteiden osalta ja eri versioden välillä purkamishommassa on eroja. Sellaista en oo ikinä kuullut, että monitoimirele olisi tuollaiseen syyllinen, mutta vasten parempaa tietoa ja kytkentäkaaviota en vastaankaan ala enempää väittää.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 124 puhaltimenmoottori mykkä
tarkoitin että puhallinmoottorin virta on sulakkeen nro 1 takana, en itse puhallinmoottoria



Re: 124 puhaltimenmoottori mykkä
No juu, jotain sen suuntaista arvelinkin.Roobert kirjoitti:tarkoitin että puhallinmoottorin virta on sulakkeen nro 1 takana, en itse puhallinmoottoria![]()

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 124 puhaltimenmoottori mykkä KUNNOSSA
Vika löytyi, puhaltimen sulake oli todellakin palanut. Ainoastaan sulakkeen sijainti oli erikoinen, jokakodinautosähköasentaja oli asentanut sulakerasian sisälle puhaltimelle irtosulakkeen.
Alkuperäinen sulakkeenpidin oli hieman sulanut eikä ilmeisesti enään saanut kosketusta. Sulakkeen palaminen oli ilmeisesti aiheutunut jäykästä moottorista, tuntui käsin pyörittäen jäykältä. No nyt on huollettu tuokin osasto vikaa etsiessä. Moottorin laakerit voideltu ja roskat sekä lehdet imuroitu pois. Saapa nähdä kauanko voideltu moottori toimii. Onneksi tämä oli helppo purkaa, pyyhinkoneisto pois edestä ja moottorin päältä koppa pois muutamalla klipsillä.
