om606 ahtopaineet ja syötöt

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja E606 »

auto:
w210 avantgarde E300 Turbodiesel 1999
om606
karalan lastu

ahtopaineet vispaa 0,9-1,2 välissä lastutuksen jälkeen, mutta näissä vanhemmissa koneissa lastutus tarkoittaa kuulemma vain syöttöjen lisäämistä.

mistä on kaikista helpoin säätää:
1.Ahtopaineet
2.Syötöt

tarkoitus olis saada ahot johonkin 1,5 lähelle tai sinnepäin
jotku on höpöttäny map-anturin huijaamisesta, pitääkö paikkaa?
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikös ne noissa mene tietokoneella säätämiseks? ilmeisesti sähkönen syöttöpumppu, mitä ei voi mekaanisesti juuri sädellä. ja alipainetoiminen hukkaportti, mihin pätee kaiketi sama homma. ohjelmalla säädettävä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei noilla Karalan ohjelmilla juuri saavuteta mitään kyseisen moottorityypin piristyksen suhteen.
Mekaanisesti polttoaine-elementeillä varustettu ruiskutuspumppu, joten dieselpajalla käynti niin alkaa tapahtumaan.
Suosittelen kuitenkin, että säilytät ajopelin viritysasteen originaalina.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja xr »

E606 kirjoitti:auto:
w210 avantgarde E300 Turbodiesel 1999
om606
karalan lastu

ahtopaineet vispaa 0,9-1,2 välissä lastutuksen jälkeen, mutta näissä vanhemmissa koneissa lastutus tarkoittaa kuulemma vain syöttöjen lisäämistä.


mistä on kaikista helpoin säätää:
1.Ahtopaineet
2.Syötöt

tarkoitus olis saada ahot johonkin 1,5 lähelle tai sinnepäin
jotku on höpöttäny map-anturin huijaamisesta, pitääkö paikkaa?
totta mutta ajopelisi on jo uudempaa aikakautta ja ecu ojaa ahtopainetta vanhemmissa ei ole ecussa ahtopaineen ohjausta

mihin tarvit tuommosen ahtopaineen kun pumpussa on sisällä 6mm elementit ja niistä maksimissaan tulevan ruuan määrä on niin pieni
että kaikki palaa jo 1,15 ahtopaineella
korkeampi turha ahto lisää moottorin lämpökuormaa, laskee tehoa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja veskola »

xr kirjoitti:että kaikki palaa jo 1,15 ahtopaineella
Tuskinpa palaa jos on kyseessä vakioahdin :roll: pakopaine estää ilmamäärän nousemisen samalle tasolle mitä se olisi tuolla ahdolla ja isommalla ahtimella. No kuitenkin jos se savuttaa kaasupohjassa niin sitten ahtoa voi nostaa, mutta samalla pitää kyllä mitata pakopainetta, ei sitä kuitenkaan kannata moninkertaiseksi päästää ahtoon verrattuna.

Ahtopaine ja syöttö on tosiaan helpointa säätää halutuksi sieltä ohjelmasta, tietysti MAP huijaus on täysin mahdollista, mutta onko se vaivan väärti, en osaa sanoa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja patroltd »

606:sen vakioahdin on pakopuoleltaan niin ahdas että sillä on 3 litran koneessa ihan turha tehdä mitään virityksiä.
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja E606 »

tutulla on samanlainen ja se on kuulemma löytäny kellosta kaks 8 mm pulttia ja niistä se väänteli ja ahot on 2 baria, kuulumma 50 tuhannen kilsan jälkeen ei ole ainakaan särkeny mitään ja hyvin kulkee ja ohitukset sujuu mukavasti. tuo mesen kone ei ole kuulemma niin ronkeli ahtojen suhteessa.

ite en tartte aivan 2 baria vahiovehkeillä, mutta pieni korotus olis hyvä kun appiukko käskee minut aina hakemaan maalta halkokuormaa kaupunkiin sellaisella XL kärryllä, niin aattelin että LIIKKUIS NE HALOT NOPEAMMIN...
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Seuraavaksi joku tuttava pyytää peltohomiinkin. :D
Käytä vaan järkevästi autoasi, siinä on vakiona riittävästi voimaa ja vääntöä peräkärrynkin vetämiseen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei taida toteutua tuo 2 Bar aikuisten oikeasti paitsi bilteman mittarilla mitattuna, vaikka olisi tukkinut hukkaportin läpän lopullisesti sieltä kellon "pulteista", kone varmaan kestää kun se on niin vahva ja hyvin jäähdytetty ja jos tai kun ei kierroksia käytetä liikaa, mutta mitään järkeä tuommosessa ei ole. Tietokoneella ohjatussa ahtimessa (ahtopaineessa) ei pidä mistään ruuveista säädellä ahtoa. Siellä on pakopaine yli 5 Bar ja ilmaa ei mene moottorin läpi sen kummempia määriä, moottorin hyötysuhde romahtanut :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: om606 ahtopaineet ja syötöt

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Ei taida toteutua tuo 2 Bar aikuisten oikeasti paitsi bilteman mittarilla mitattuna, vaikka olisi tukkinut hukkaportin läpän lopullisesti sieltä kellon "pulteista", kone varmaan kestää kun se on niin vahva ja hyvin jäähdytetty ja jos tai kun ei kierroksia käytetä liikaa, mutta mitään järkeä tuommosessa ei ole. Tietokoneella ohjatussa ahtimessa (ahtopaineessa) ei pidä mistään ruuveista säädellä ahtoa. Siellä on pakopaine yli 5 Bar ja ilmaa ei mene moottorin läpi sen kummempia määriä, moottorin hyötysuhde romahtanut :clap:

Juman kekkare...alkaa tulla asiaa.
Moottorin toimintaedellytyksiin tarvitaan muutakin kuin ahtopaineiden nostoa, jos mielii viritysastetta muuttaa.
Moottorit on suunniteltu niille toiminta-alueelle, jossa sitä käytetään. Se pienikin muutos jo tarvitsee muutamaan muuhunkin kone-elimeen muutoksia. Täytöksen muuttuessa on koko voimakoneen läpihengittävyys mitoitettava uudelleen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Vastaa Viestiin