Lähdin koeajolle suurella mielenkiinnolla jo siitäkin syystä että lopputalvesta/alkukeväästä olin vielä 99,9% varma että tulen kevään korvalla tilaamaan ko auton..edes näkemättä sitä livenä,koeajosta puhumattakaan.
Olin siis varsin kiinnostunut mitä olisin saanut jos olisin mennyt tilaamaan "sian säkissä".
Ja sitten asiaan..
Ulkomuoto on ehkä kokonaisuutena auton hintaan nähden aavistuksen vaatimattoman oloinen,varsinkin katto päällä..katon alas laskeminen auttaa asiaa huomattavasti, kuten roadstereissa yleensäkin.
Mielestäni parasta antia ulkomuodon suhteen on ehdottomasti keula, joka on mielestäni varsin onnistuneesti muotoiltu (nyt kun silmä on ehtinyt jo SLR-lookiin tottumaan..) Sivuprofiili on sitten sitäkin vaatimattomampi..olisin kaivannut huomattavasti räyhäkämpää muotoilua myös sivusta katsovalle.
Perä on minun silmääni periaatteessa suht ok..mutta miinus siitä että se muistuttaa varsin paljon kilpailijansa BMW Z4:n perää, olemalla ikäänkuin Z4:n perämuotojen "kiltimpi versio". Eli siis aavistus turhaa vaatimattomuutta on muotoilijan kynässä ollut kun perää on piirretty..
Eli siis ulkoisesti jonkinverran liian vaatimaton/ huomaamattoman näköinen siihen nähden mitä itse toivoisin ja odottaisin tuon autotyypin autoilta yleensä. Kilpailijat BMW Z4 ja Porsche Boxster ovat onnistuneet muotoilussa huomattavasti paremmin.
Sitten sisätilat..
Tilaa tosiaan on aavistuksen verran enemmän kuin edeltäjässään..sitä en sitten tiedä mihin sitä lisätilaa tarvitaan, kun minusta vanhakin SLK oli/on varsin tilava matkustamoltaan..
Ergonomia yleisesti ottaen on ehkä vieläkin parempi..jos mahdollista..kuin edeltäjässään. Samoin kojelaudan ym muotoilusta pidin kovasti.
Penkit ovat muotoilultaan ja "perstuntumaltaan" aivan huimasti paremmat kuin mitä oli esim omassa SLK:ssa. Samoin mittaristo on mielestäni varsin onnistunut sekä ulkonäöllisesti että myös toimivuudeltaan.
Yhteenvetona sisätilat ovat sekä näyttävyydeltään ja ergonomialtaan huippuluokkaa..siitä pelkkää plussaa.
Ajaminen..
Tätä odotin kaikkein innokkaimmin,koska R170 SLK oli minusta varsin vaatimaton ajo-ominaisuuksiltaan..ja myös moottoriltaan, varsinkin 200K..osin myös 230K (joka oma SLK oli).
Moottori tuntui sinänsä vaatimattomiin tehoihinsa nähden jopa yllättävän pirteältä..tietämättä olisin varmasti veikannut sitä parikymmentä hv tehokkaammaksi kuin se onkaan. Samoin vääntökin tuntui..tosin kompurakoneelle tyypillisesti..varsin sopivalta.
Eli siis minusta moottoripuolella on kehitystä tapahtunut aikalailla verrattuna aikaisempaan.
Entäpä sitten ajo-ominaisuudet..
Jälleen kerran täytyy sanoa että petyin jälleen SLK:n ajettavuuteen.

Alusta on aavistuksen jämäkämpi kuin edeltäjässään, mutta ei vieläkään lähelläkään sitä mitä henk.koht autoltani toivoisin.
Tiedä sitten onko edelleen haettu mieluummin rauhalliseen kruisailuun sopivaa alustaa kuin sporttiseen ajamiseen sopivaa jämäkkyyttä..vai mistä mahtaa johtua..
No,johtui mistä johtui niin uskallan kuitenkin sanoa että urheiluautona markkinoitavassa autossa ajotuntuma tulisi olla jotain muuta kuin keskiverto perheauton ajettavuutta!!
Senkin uskallan sanoa että myös tämä SLK jää valovuoden päähän kilpailijoidensa BMW:n ja Porschen alustan ominaisuuksista.
Minusta urheiluauton pitää myös tuntua urheiluautolta ja ajo-ominaisuuksien on vastattava ulkomuodon,sisustan ja moottorin herättämiin lupauksiin..ja sitä ei (tämäkään) SLK minusta tee, valitettavasti.
No,toki on niin että urheilualusta varmasti auttaa asiaa,samoin saattaa auttaa hiukan jämympi rengastus..mutta toisaalta ei ole kovin ok-homma jos jo valmiiksi suht kalliiseen,urheiluautona markkinoituun peliin pitää samantien ruveta rakentamaan alustaa uusiksi saadakseen siitä lupauksia vastaavan..
Yhteenvetona voisin sanoa että ulkomuodoltaan hiukan liian "kesy", sisätiloiltaan kaikinpuolin melkeinpä täydellinen, moottoriltaan (200K) varsin onnistunut..mutta ajettavuudeltaan jotakin aivan muuta kuin urheiluautoluokkaan sopiva auto.
Suorastaan hiukan harmittaa ettei Mersun inssit osanneet korjata edellisen SLK:n pahinta puutetta,eli ajettavuutta, tähän uuteenkaan malliin.
Edelleen yhteenvetona voisin sanoa että nyt, koeajon jälkeen, ei harmita tippaakaan että käytin SLK:hon varatut rahat Audiin..saattaisi jopa olla että voisi aavistuksen harmittaa jos olisin tilannut "sian säkissä"..lähinnä siksi että itse toivon autoltani ennenkaikkea ajo-ominaisuuksia ja sitä kautta ajo-nautintoa.
No..eihän se SLK huono ostos olisi toki ollut sekään..mutta ei kuitenkaan olisi vastannut odotuksiani siinä määrin kuin olisin toivonut. Varsinkin kun samalla rahalla sai kuitenkin olennaisesti enemmän "ajajan autoa" kuin mitä SLK minun makuuni vaikutti tällä perusteella olevan.
En tosin missään tapauksessa sulje pois sitä vaihtoehtoa etteikö minulla joskus tulevaisuudessa voisi jälleen SLK olla..mutta jos on niin ehdottomasti hankinta vaatii kylkiäisenä sopivaa alustan virittelyä, jotta autosta saadaan kaikilta ominaisuuksiltaan sellainen kuin sen tulee ollakin.
Että näin..
