MB 600 ruumisauto
MB 600 ruumisauto
Mielenkiintoinen ruumisauto, jolla kelpaa matkustaa viimeiseen leposijaan...
http://www.mbgrand600.com/forsale/65-600hearse.html
http://www.mbgrand600.com/forsale/65-600hearse.html
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tosta oli juttua yhdessä Mobilistissa, täytyykin katsoa josko löytäisin sen vanhempien luota kun siellä seuraavan kerran käyn.
Tuon tarina oli muistaakseni sellainen, että jonkun rikkaan äijän vaimo lähti tuolla uuden miehensä kanssa livohkaan (Pariisiin tai jonnekin). Auto saatiin takaisin lakimiehen avulla, mutta hempukka jäi sinne. Mies oli myrtsi, joten myi ruumishuoneelle autonsa. Kuulemma tuota ollaan entisöimässä täysin alkuperäiskuntoon...
Olis muuten mun mielestä maailman hienoin auto jos moisen vain saisi!
Tuon tarina oli muistaakseni sellainen, että jonkun rikkaan äijän vaimo lähti tuolla uuden miehensä kanssa livohkaan (Pariisiin tai jonnekin). Auto saatiin takaisin lakimiehen avulla, mutta hempukka jäi sinne. Mies oli myrtsi, joten myi ruumishuoneelle autonsa. Kuulemma tuota ollaan entisöimässä täysin alkuperäiskuntoon...
Olis muuten mun mielestä maailman hienoin auto jos moisen vain saisi!
Mobilisti lehdessä 7/2003 mielenkiintoinen juttu:
Mercedes 600 - aikansa ihmelapsi.
Monisivuinen, hyvillä kuvilla varustettu tietoisku., jossa mukana mm. tämä hauturi. Sekä tehtaan protomalli 123-kuosiin päivitetystä 600:sta
Mercedes 600 - aikansa ihmelapsi.
Monisivuinen, hyvillä kuvilla varustettu tietoisku., jossa mukana mm. tämä hauturi. Sekä tehtaan protomalli 123-kuosiin päivitetystä 600:sta
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Tuo bongaushan on niin wanha!erkki.k kirjoitti:Hemmetin hieno..
Mikä ihmeen "undertaker" tossa kilvessä on?
Saul tykkäis varmaan tosta..


No undertaker on se joka laittaa maan alle.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Eikös se ole entisöity jo?Tuc kirjoitti:Kuulemma tuota ollaan entisöimässä täysin alkuperäiskuntoon...
http://www.mbgrand600.com/forsale/65-600hearse.html kirjoitti:Karl Middelhauve preserved this one-off Grand 600 in a ground up, body off restoration. The restoration is extensively photographically documented. The photos to the left are some of the images reflecting this full mechanical and cosmetic transformation that has produced an automobile in virtually new condition, with specifications that, in fact, exceed the original.
Älä muuta viserrä!Tuc kirjoitti:Olis muuten mun mielestä maailman hienoin auto jos moisen vain saisi!


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Annanpa tässä pienen tietoiskun tästä W100 korimallisesta autosta, mitä tehtaan julkaisema myyntiesite tästä autosta pöydälläni kertoo.
(Tämä myyntiesite on odottanut raameja itsellensä jo jonkin aikaa päästäkseen myyntiesitekokoelmani kunniapaikalle, mutta kun se on taas kehtuuttanut niin hirveesti...
)
Tämä on sitten sellaista suuripiirteistä suomennosta, jota MB-klubin puheenjohtaja Anssi Juutilainen on tehnyt.
28 elokuuta 1963 esiteltiin 10:lle autotoimittajalle Belgian Ardenneilla jännityksellä odotettu suuri Mercedes-Benz edustusauto, malli 600.
Auto oli konservatiivisesti muotoiltu. Linjat olivat selkeät ja arvokkaat. Muotoilussa oli paljon yhteistä muun Mercedes-Benzin malliston kanssa. Panoraamaikkunat olivat tuttuja siivellisistä, etuvalot 300SL:stä, maskin molemmilla puolilla olevat ilmanottoaukot ponttoonimallisia. Selkeää ja tuttua Mercedes-Benz muotoilua uudella tavalla esitettynä.
"Istukaa autoon, kaikki on kuten ennenkin, paitsi aivan erilaista!"
Yllä olevat sanat sanoi ylpeänä mallin 600 isät. Insinööritohtori Fritz Nallinger, pääsuunnittelija Rudolf Uhlenhaut, Josef Müller ja Karl Wilfert. Heille oli annettu tehtäväksi suunnitella jälleen Grosser Mercedes (Tuossa Grosser - sanassa kuuluisi ss:n kohdalla olla se saksalaisten tupla s, mutta tämä ohjelma ei jostain syystä tue erikoismerkkejä...) matkustus ja edustuskäyttöön.
Sitten loput tiivistän ranskalaisilla viivoilla... tätä tekstiä on niin mahdottomasti.
-Auto suunniteltiin kustannuksista välittämättä.
-Suunnittelu aloitettiin 1956
-Normaalimallin pituus 5.450 mm, Pullman 6.240 mm, korkeus 1.500 mm
-Mukavuushydrauliikka - kaikki toimii hydraulisesti, oven sulkeminen, bensatankin luukku, penkkien säädöt sekä edessä että takana, ikkunat ja kattoluukku, radioantennit, ilmastoinnit - kaikki HYDRAULISESTI.
-Automaattisesti kytkeytyvä käsijarru kytkeytyy päältä pois kun autolla lähdetään liikkeelle.
Vuonna 1963 oli totuttu siihen, että suuret autot olivat kömpelöitä ajettavia. Ensiesittelyyn kutsutut lehtimiehet ihmettelivät, miksi mallin 600 esittely oli järjestetty mutkikkaalle ja vuoristoiselle Val De Poixin alueelle. Kuvittelivathan he, että auto on suunniteltu ja rakennettu matkantekoon, rauhalliseen ja mukavaan etenemiseen.
Yllätys oli suuri, kun kuljettajat tottuivat auton ulkomittoihin, he nauttivat ajamisesta täysin siemauksin odottaen seuraavaa mutkaa. 600:n ominaisuudet olivat monin osin vertailukelpoisia tuon ajan parhaiden urheiluautojen kanssa. Myös kiihtyvyys oli nollasta sataan alle kymmenen sekuntia, ja yli kahdensadan kilometrin huippunopeus hämmästyttivät koeajajia.
Moottorina oli rajulla 51 Mkp:n väännöllä varustettu 250 hevosvoimainen 6,3 litrainen legendaarinen V8. Vääntö saatiin matalilla kierroksilla, lisäksi moottori oli hyvin hiljainen ja kävi tasaisesti. Alusta oli erittäin kehittynyt, erillisripustus, ilmajousitus, tasonsäätö (myös ajon aikana), levyjarrut, edessä jopa kaksilla jarrusatuloilla.
Autossa yhdistyi kaikki teknisesti mahdollinen ja se osoitti suunnan tulevalle kehitykselle.
Syyskuussa 1963 auto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä.
Vielä yksi erikoinen vakiovaruste täytyy mainita.
Ilmastointilaitteessa takapenkin lattiassa oli omat ilmatyynyt viilentämässä lattiaa.
Esimerkkinä erikoisista toiveista oli eräälle osittain halvaantuneelle asiakkaalle 1967 toimitettu lyhytkorinen Landaulet (!), jossa oli ratin tilalla moottoripyörätyyppinen ohjaustanko, joka mahdollisti ajamisen pelkästään käsiä käyttämällä.
Kuuluisin 600 on Vatikaanin tilaama paavien Paavali IV ja Johannes Paavali II:n käytössä ollut auto, jossa oli takana vain yksi tuoli, joka voitiin nostaa hydraulisesti ylemmäs. Auto on tehtaan museossa Stuttgartissa.
Vuosien 1963 ja 1981 välillä valmistettiin kaikkiaan 2.677 autoa. Näistä 428 oli Pullman Limousineja, 59 Landauletteja, ja 2 Coupe prototyyppejä, joista toinen oli Fritz Nallingerin henkilökohtaisessa käytössä.
Runsaasti perusvarustellun lyhyen 600:n hinta vuonna 1964 oli 28.888 euroa ja Pullmanin vähintään 32.467 euroa. Rahalla sai tuohon aikaan Saksassa myös keskikokoisen omakotitalon. Mutta nämä hinnat olivat ainoastaan teoriaa, koska jokainen toimitettu 600 oli yksilö, myös hinnaltaan.
Hohhoijaa. Siinäpä teille taas pikkuisen historiaa - olkaapa hyvä.
(Tämä myyntiesite on odottanut raameja itsellensä jo jonkin aikaa päästäkseen myyntiesitekokoelmani kunniapaikalle, mutta kun se on taas kehtuuttanut niin hirveesti...

Tämä on sitten sellaista suuripiirteistä suomennosta, jota MB-klubin puheenjohtaja Anssi Juutilainen on tehnyt.
28 elokuuta 1963 esiteltiin 10:lle autotoimittajalle Belgian Ardenneilla jännityksellä odotettu suuri Mercedes-Benz edustusauto, malli 600.
Auto oli konservatiivisesti muotoiltu. Linjat olivat selkeät ja arvokkaat. Muotoilussa oli paljon yhteistä muun Mercedes-Benzin malliston kanssa. Panoraamaikkunat olivat tuttuja siivellisistä, etuvalot 300SL:stä, maskin molemmilla puolilla olevat ilmanottoaukot ponttoonimallisia. Selkeää ja tuttua Mercedes-Benz muotoilua uudella tavalla esitettynä.
"Istukaa autoon, kaikki on kuten ennenkin, paitsi aivan erilaista!"
Yllä olevat sanat sanoi ylpeänä mallin 600 isät. Insinööritohtori Fritz Nallinger, pääsuunnittelija Rudolf Uhlenhaut, Josef Müller ja Karl Wilfert. Heille oli annettu tehtäväksi suunnitella jälleen Grosser Mercedes (Tuossa Grosser - sanassa kuuluisi ss:n kohdalla olla se saksalaisten tupla s, mutta tämä ohjelma ei jostain syystä tue erikoismerkkejä...) matkustus ja edustuskäyttöön.
Sitten loput tiivistän ranskalaisilla viivoilla... tätä tekstiä on niin mahdottomasti.
-Auto suunniteltiin kustannuksista välittämättä.
-Suunnittelu aloitettiin 1956
-Normaalimallin pituus 5.450 mm, Pullman 6.240 mm, korkeus 1.500 mm
-Mukavuushydrauliikka - kaikki toimii hydraulisesti, oven sulkeminen, bensatankin luukku, penkkien säädöt sekä edessä että takana, ikkunat ja kattoluukku, radioantennit, ilmastoinnit - kaikki HYDRAULISESTI.
-Automaattisesti kytkeytyvä käsijarru kytkeytyy päältä pois kun autolla lähdetään liikkeelle.
Vuonna 1963 oli totuttu siihen, että suuret autot olivat kömpelöitä ajettavia. Ensiesittelyyn kutsutut lehtimiehet ihmettelivät, miksi mallin 600 esittely oli järjestetty mutkikkaalle ja vuoristoiselle Val De Poixin alueelle. Kuvittelivathan he, että auto on suunniteltu ja rakennettu matkantekoon, rauhalliseen ja mukavaan etenemiseen.
Yllätys oli suuri, kun kuljettajat tottuivat auton ulkomittoihin, he nauttivat ajamisesta täysin siemauksin odottaen seuraavaa mutkaa. 600:n ominaisuudet olivat monin osin vertailukelpoisia tuon ajan parhaiden urheiluautojen kanssa. Myös kiihtyvyys oli nollasta sataan alle kymmenen sekuntia, ja yli kahdensadan kilometrin huippunopeus hämmästyttivät koeajajia.
Moottorina oli rajulla 51 Mkp:n väännöllä varustettu 250 hevosvoimainen 6,3 litrainen legendaarinen V8. Vääntö saatiin matalilla kierroksilla, lisäksi moottori oli hyvin hiljainen ja kävi tasaisesti. Alusta oli erittäin kehittynyt, erillisripustus, ilmajousitus, tasonsäätö (myös ajon aikana), levyjarrut, edessä jopa kaksilla jarrusatuloilla.
Autossa yhdistyi kaikki teknisesti mahdollinen ja se osoitti suunnan tulevalle kehitykselle.
Syyskuussa 1963 auto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä.
Vielä yksi erikoinen vakiovaruste täytyy mainita.
Ilmastointilaitteessa takapenkin lattiassa oli omat ilmatyynyt viilentämässä lattiaa.
Esimerkkinä erikoisista toiveista oli eräälle osittain halvaantuneelle asiakkaalle 1967 toimitettu lyhytkorinen Landaulet (!), jossa oli ratin tilalla moottoripyörätyyppinen ohjaustanko, joka mahdollisti ajamisen pelkästään käsiä käyttämällä.
Kuuluisin 600 on Vatikaanin tilaama paavien Paavali IV ja Johannes Paavali II:n käytössä ollut auto, jossa oli takana vain yksi tuoli, joka voitiin nostaa hydraulisesti ylemmäs. Auto on tehtaan museossa Stuttgartissa.
Vuosien 1963 ja 1981 välillä valmistettiin kaikkiaan 2.677 autoa. Näistä 428 oli Pullman Limousineja, 59 Landauletteja, ja 2 Coupe prototyyppejä, joista toinen oli Fritz Nallingerin henkilökohtaisessa käytössä.
Runsaasti perusvarustellun lyhyen 600:n hinta vuonna 1964 oli 28.888 euroa ja Pullmanin vähintään 32.467 euroa. Rahalla sai tuohon aikaan Saksassa myös keskikokoisen omakotitalon. Mutta nämä hinnat olivat ainoastaan teoriaa, koska jokainen toimitettu 600 oli yksilö, myös hinnaltaan.
Hohhoijaa. Siinäpä teille taas pikkuisen historiaa - olkaapa hyvä.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kiitoksia! Oli siinä tuttua asiaa, mutta myös uutta. Esim. tuo hydrauliikan käyttö joka mahdollisessa paikassa oli kyllä jo ennestään tiedossa.Mesedesi kirjoitti:Hohhoijaa. Siinäpä teille taas pikkuisen historiaa - olkaapa hyvä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Se ilmastoitu lattia tosin vähän pisti ihmetyttämään, mutta kaipa se on mukava joskus viilentää patiineitten pohjallisiakin...
Sitten kun minusta tulee ziljardööri, niin minä ostan semmosen kuussatkun ja kertoilen täällä että miltä se ilmastoitu lattia tuntuu ...

Sitten kun minusta tulee ziljardööri, niin minä ostan semmosen kuussatkun ja kertoilen täällä että miltä se ilmastoitu lattia tuntuu ...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.