W123 200 kaasuttimen johdot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

W123 200 kaasuttimen johdot?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii ja kysymys alueelta "emmää oikeasti mitään tiedä vaikka paljon sättään..."

Eli vaihtelinpa tuossa W123:n bensaletkut konehuoneen puolelta.
Otin siinä sitten ihan vaan tilaa tehdäkseni irti ne pari johtoa kaasuttimen takapäästä. Voisiko joku nyt valottaa, mitä nämä mersun näpsäkällä kaksinapaisella liittimellä kytketyt johdot oikeastaan palvelevat?
Kävipä nimittäin niin, että unohdin pistää johdot kiinni kun löin koneen käyntiin liitosten tiiviydet tsekatakseni. Lähti käyntiin sähäkästi, kävi nätisti ja vastasi kaasuun ja sammui kiltisti vaikka johdot olivat irti? Eli onkos nämä nyt sitten jotain ryyppyyn liittyviä piuhoja vai mitä? Kun näillä keleillähän (+17 astetta) kone starttaa näin neljä päivää seistyäänkin ilman ryyppyä mainiosti...

PS. Mikäs logiikka siinä on, että bensaletkun "holkit" on erikokoiset eri päissä letkuja? Siinä, missä esim. paluuletkun kaasarin päähän menee letku oikein kevyesti, tankille menevän putken päähän sitä saa survoa otsasuoni pullistellen. Ja sama juttu tuloletkun kanssa. :shock: :? :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W123 200 kaasuttimen johdot?

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Aku P kirjoitti: PS. Mikäs logiikka siinä on, että bensaletkun "holkit" on erikokoiset eri päissä letkuja? Siinä, missä esim. paluuletkun kaasarin päähän menee letku oikein kevyesti, tankille menevän putken päähän sitä saa survoa otsasuoni pullistellen. Ja sama juttu tuloletkun kanssa. :shock: :? :?:
Tuota erikokoisuutta ihmettelin vaihtotöissä itsekkin. Hetken aikaa kuvittelin laittaneeni letkut väärin ja että tulo- ja paluuletkut ovat eri kokoisia halkaisijaltaan. Pakkohan ne on oikeen päin olla kun mylly käy ja kukkuu :D .

Jäi muuten vaivaamaan tuo ryypynkäyttö. Pystyykö siihen jotenkin vaikuttamaan, missä vaiheessa automaattiryyppy kytkeytyy pois päältä?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Re: W123 200 kaasuttimen johdot?

garbaazh kirjoitti: Tuota erikokoisuutta ihmettelin vaihtotöissä itsekkin. Hetken aikaa kuvittelin laittaneeni letkut väärin ja että tulo- ja paluuletkut ovat eri kokoisia halkaisijaltaan. Pakkohan ne on oikeen päin olla kun mylly käy ja kukkuu :D .
?
Pitää varmaan oikein mitata onkos ne alkuperäiset letkut jotenkin suippenevia tai eri paksuisia toisiinsa verrattuna. Mulla oli ihan normaalia nykyaikaista kumista bensaletkua "metritavarana", mitä pistin paikalleen. Kohta tietty tulee joku ja sanoo että ei sellaista missään nimessä...
garbaazh kirjoitti:Jäi muuten vaivaamaan tuo ryypynkäyttö. Pystyykö siihen jotenkin vaikuttamaan, missä vaiheessa automaattiryyppy kytkeytyy pois päältä?
Mun tietääkseni ei ainakaan "virallisesti". Ryyppihän pelaa kait bimetallijousella joka yksinkertaisesti avaa/sulkee läppiä sen mukaan mitä lämpöä on. Ehkä tätä jousta virittelemällä voisi saada jotain aikaiseksi, mutta tästä en tiedä juuri mitään.
Itse olen tyytynyt vaan olemaan polkaisematta ryyppyä päälle, mikäli a) on yli 5 lämmintä ja b) auto on seissyt alle vuorokauden. Muissa tilanteissa kokemuksen mukaan ei lähde jos ei ennen starttaamista ohjeen mukaan paina kerran nastaa lautaan. Strömperi kuitnekin rakenteensa vuoksi rikastaa ihan omin päin hiukan seosta kylmänä, jolloin ryyppyä ei "varsinaisesti" tarvitse pistää päälle.
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Sulla on siis Zenith-Strömberg? Onko sulla Pierburg ollut siis aikaisemmim?
Mulla on siis se paljon parjattu pierupurkki, joka pitäisi toimia kuin strömperi, mutta kun ei. :evil:

Itse käynnistän aina ilman kaasua. Kovilla pakkasilla vähän kuunnellen, että kaipaako monoa. Muita onkelmia on alaväännön vaihtelu. Joskus tuntuu kun nelonen pykälässä kiipeis vaikka vuoren seinämää, yleensä taas pienempätä pitää vaihtaa pienemmänkin nyppylän ylityksessä.

E320t cdi -00

BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

garbaazh kirjoitti:Sulla on siis Zenith-Strömberg? Onko sulla Pierburg ollut siis aikaisemmim?
Mulla on siis se paljon parjattu pierupurkki, joka pitäisi toimia kuin strömperi, mutta kun ei. :evil: .
Hmmmm....minusta kaikki nelipyttyiset W123:t tulivat Zenit-Strombergilla ja muut tuon ajan kaasari-MB:t Solexilla. Olisko joku jossain välissä tehnyt raa´ an vaihdon tuohon sinun autoosi, minusta Pierburgit tuli vasta W201- ja W124-sarjoihin.
Sinänsähän Pierburg ja Z-S ovat rakenteeltaan karkeasti ottaen identtisiä, mutta yksityiskohdissa on eroa. Sekä siinä että Pierburg ei tosiaankaan toimi yhtä hyvin. Mulla ei ole ollut tämän Z-S:n kanssa juuri mitään ongelmia, mitä nyt turhankin ärtsy seos pakkasilla (johtuu kai kuluneesta neulasta), mutta aikanaan W201:n Pierburgissa oli ties mitä nykimistä ja rykimistä talvikeleillä. Ongelmasta päästiin kylllä, kun asennettiin huoltosarja ja unohdettiin päästövaatimukset eli ruuvattiin seokset raisusti rikkaammalle.
Melkein suosittelisin tässä tapauksessa sinua heittämään vesilintua Pierburgilla ja löytämään tilalle Z-S:n. Sen tyyyppihän on 175 CDI eli samaa kaasaria on ollut mm Saabissa, Volvoissa, muistaakseni jopa Jaggessa ja myös halvemmissa brittiautoissa, näin muutamia muistellen. Näitä Z-Sia onkin näin tosi paljon liikkeellä ja samaten niihin liittyväät varaosaa ja ymmärtämystä.
garbaazh kirjoitti:Itse käynnistän aina ilman kaasua. Kovilla pakkasilla vähän kuunnellen, että kaipaako monoa. Muita onkelmia on alaväännön vaihtelu. Joskus tuntuu kun nelonen pykälässä kiipeis vaikka vuoren seinämää, yleensä taas pienempätä pitää vaihtaa pienemmänkin nyppylän ylityksessä.
No, jos tuolla lailla lähtee niin mikä jottei. Se ikimuistoinen ohje kylmäkäynnistyksiinhän on ollut, että ensin kerran kaasu pohjaan ja ylös ja sitten avaimesta kääntö. Kyllä tämä minun auto lähtee talvellakin muutaman tu nnin seistyään ilman kaasua käyntiin mutta esim. yön yli oltuaan ei varmalla. Ilman kaasun painamista saa sahata vaikka puoli tuntia tuloksetta. Jos ja kun polkaisee, lähtee sitten vaikka olis pakkasta 28 ja auto ilman roikkaa...nimimerkillä "kokemusta on..." :oops:

Tuommoista joskus harvoin vähän on meilläkin että nelosella vähän puuttuu vääntöä. Kerran kuussa voi mokomaa tapahtua. Meikä on päätellyt että tällaisissa tapauksissa nyt yhdistyy kostea keli ja vanhat tulpat ja joku takerteleva kaasarin luisti ja jakajan alipainesäätö ja mitä kaikkea. En oikein osaa ottaa tuota pientä häiriötä vedossa miksikään... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Ne johdot, mitkä tulevat siihen kaasuttimeen liittyvät ryyppyyn. Itse ryyppy toimii sillä metallikierukalla , mikä on sen kopan sisällä. Lämpiämisen vaikutuksesta se kääntää ryypyn pois. Mutta siellä on myös sähkövastus, joka nopeuttaa ryypyn pois lähtemistä. Ryyppyä voi yrittää säätää, kääntämällä sitä koppaa, vaikuttaa miten pitkään se on päällä.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Eksyispä gurut nyt tähän lankaan niin tietäisi onko pierburg ollut w123:ssa alkuperäisenä.

Voiskohan olla mahdollista, että autossani on vaihtokone, joka on napattu jostain 124:sesta tai sitten w201:stä?

Kyllähän tuolla nyt ajelee kuitenkin.

E320t cdi -00

BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

garbaazh kirjoitti:Eksyispä gurut nyt tähän lankaan niin tietäisi onko pierburg ollut w123:ssa alkuperäisenä.

Voiskohan olla mahdollista, että autossani on vaihtokone, joka on napattu jostain 124:sesta tai sitten w201:stä?

Kyllähän tuolla nyt ajelee kuitenkin.
Mun mielestä asia on edelleenkin niin, että jopa W201:ssa oli ensimmäisinä vuosina Zenit-Strömberg. W124:sta en mene takuuseen.

Mun mielestä Pp ei sovi kyllä Z-S:n tilalle ihan suoraan vaihtokaasuttiemksi jos justiinsa noita ilman tuloväyliä mietitään, niissä taitaa olla muodon puolesta eroa. :? Ei sulla konetilastasi olisi kuvaa, niin voisi katsoa mitä eroa siinä on omaan "pannuhuoneeseen"? Vai pitääkö mun näppäistä omasta joku kuva ja lähettää teikälle vertailukohteeksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Tässä on ollut puhetta siitä polkaisemalla ryypyn päälle pistämisestä. Olen aina elänyt siinä luulossa, että kaasupolkimen polkaisulla polkaistaan vain kiihdytyspumpulla hiukan lisää bensaa kaasuttimeen. Ja kaksoismetallilla toimiva automaattiryyppy on päällä aina, jos vain lämpötila on riittävän alhainen...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

JuhoK kirjoitti:Tässä on ollut puhetta siitä polkaisemalla ryypyn päälle pistämisestä. Olen aina elänyt siinä luulossa, että kaasupolkimen polkaisulla polkaistaan vain kiihdytyspumpulla hiukan lisää bensaa kaasuttimeen. Ja kaksoismetallilla toimiva automaattiryyppy on päällä aina, jos vain lämpötila on riittävän alhainen...
Näinhän mm. jenkkiautoissa tehdään, tosin jossain isossa Carter-mehumaijassa saa tiettävästi polkea kaasua ennen pakkasstarttia jopa kymmenen kertaa... :twisted:

Nyt täytyy itseni tunnustaa, että tuo ZS:n sielunelämä ja mitä se on syönyt, on meikäläiselle kyllä jokseenkin kuun pimeää puolta.
Mutku sen ryypyn saa lämmityskäytön aikana polkaistua myös pois päältä? SIis jos jätät auton paikallaan käymään kerran polkaistuasi -- jossan kohdassa kone lämmittyään huutaa jo reipasta 2000 kierroksen "tyhjäkäyntiä". Tässä kohdassa kun polkaiset kaasua, tyhjäkäynti palautuu normaaliksi.

Meikku on siis vaan päätellyt, että ryyppyhän siinä kytketään päälle. Ohjekirjasta tämä neuvo on tsekattu, ja sama "kerta-pohjaan"-neuvo löytyy sekä W201:n että W124:n että W123:n kirjoista.

...mistä muuten tullaankin mielenkiintoiseen ilmiöön omassa autossani.
Kun vehkeen pistää kertapolkaisun jälkeen pakkasella käyntiin ja lähtee melkein heti liikkeelle, ei mitään ongelmia ole. Tyhjäkäynti on hyvää ja veto.
MUTTA: jos annan auton käydä kovalla tyhjäkäynnillä about sen verran, että lämpömittari osoittaa viittäkymmntä astetta. Eipä auta mennä polkaisemaan ryyppyä pois tai tyhjäkäynnistä tulee todella huonoa siihen asti kunnes kone on lämmennyt normaaliksi.
Joku logiikka tässäkin varmaan on... :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
naftale_n
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Mulla kans pierupurkki.. Ennen kauheata rykimistä kun meinas tukehtua/ei sitten saanut bensaa??? Korjaussarja kii ja oli ku eri auto. Sitten tuli eteen tää miten rikkaalla käy, bensaa vei aika tuhottomasti ja tyhjäkäynti varmaan 1700 hujakoita :)

Auto kävi joskus aika railakkaasti rikkaalla kun tallissa pistettiin käyntiin, jätettiin tyhjäkäynnille ja ruuvattiin säätöjä niin yhtäkkiä bensankatku tuli kuin sumupilvenä päin ja aaah ku teki nannaa silmille, parit ärräpäät lens :D :D

ja sitten tämä ryyppy.. Kone on alkanut taas nostamaan tyhjäkäyntiä ihmeellisesti, voi johtua talvella tapahtuneesta pienestä räjähdyksestä jossa varmaan joku paineputki sai vähä kipeetä ja nyt vuotaa.. Ja olen myös miettinyt sitä että vedän vesiputket irti kaasarilta, putki väliin ja klemmareil kii ja revin viel ne piuhatki hiiteen.. Meneeköhän kovin sekasi? Ja mulle on kerrottu että piurupurkissa pohjaan tulevan anturin johto liittyisi jotenkin bensasyötön lopetukseen.. Kun mulle on se kiinnitys siitä hajonnu niin aina kun se on lähtenyt irti niin tahtoo jäädä käymään tyhjäkäyntiä..

Edit: Ja niin. Oma ei lähde ainakaan käyntiin tolla yhden polkasun taktiikalla.
Viimeksi muokannut naftale_n, Ti 04.05.2004 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Purin joskus Audin kakskurkkuisen Solexin ja tulin mm. siihen tulokseen, että ryypyn pois ottaminen on eri asia, kuin sen päälle laittaminen... :wink: ...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Naftale_n kirjoitti:Mulla kans pierupurkki.. Ennen kauheata rykimistä kun meinas tukehtua/ei sitten saanut bensaa??? Korjaussarja kii ja oli ku eri auto. Sitten tuli eteen tää miten rikkaalla käy, bensaa vei aika tuhottomasti ja tyhjäkäynti varmaan 1700 hujakoita :)
.
Mystistä on, jos korjaussarjan jälkeen tekee tuommoista.
Naftale_n kirjoitti: ja sitten tämä ryyppy.. Kone on alkanut taas nostamaan tyhjäkäyntiä ihmeellisesti, voi johtua talvella tapahtuneesta pienestä räjähdyksestä jossa varmaan joku paineputki sai vähä kipeetä ja nyt vuotaa.. Ja olen myös miettinyt sitä että vedän vesiputket irti kaasarilta, putki väliin ja klemmareil kii ja revin viel ne piuhatki hiiteen.. Meneeköhän kovin sekasi? Ja mulle on kerrottu että piurupurkissa pohjaan tulevan anturin johto liittyisi jotenkin bensasyötön lopetukseen.. Kun mulle on se kiinnitys siitä hajonnu niin aina kun se on lähtenyt irti niin tahtoo jäädä käymään tyhjäkäyntiä..
.
Joo, kyllä se johto juuri ohjaa bensansyötön katkeamista.
Kannattaa varmaan ku nnostaa, jatkuva jälkikäynti ei sekään tee koneelle hyvää.

Kokemuksen perusteella voisin sanoa, että ainakin kesäkelillä Strömppa pelaa hyvin ilman niitä ryyppijohtoja, joita siis tulee kaasarille kaksi kahden nippua. Heh.

.[/quote]
Edit: Ja niin. Oma ei lähde ainakaan käyntiin tolla yhden polkasun taktiikalla.[/quote]

Hmm. :? :shock:

Edit. Mikähän helvetti siinä on, että kun pitäisi töitä tehdä niin tässä sitä taas kirjotellaan nettiin ja sitä mukaa viivästyy kotiinlähtökin. :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Aku P kirjoitti:Ei sulla konetilastasi olisi kuvaa, niin voisi katsoa mitä eroa siinä on omaan "pannuhuoneeseen"? Vai pitääkö mun näppäistä omasta joku kuva ja lähettää teikälle vertailukohteeksi.
Sain hätäisesti äskön otettua pari ylivalottunutta kuvaa konehuoneesta:

http://koti.welho.com/kjaale/HPIM0191.JPG

http://koti.welho.com/kjaale/HPIM0192.JPG

Toivottavasti saa selvää :oops:

E320t cdi -00

BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Sai selvää, kiitos. Kyllä tuo kaasari nyt ainakin ulkomuotonsa perusteella on ihan identtinen mun Z-S:n kanssa. Olisko vaan joku ihan viimeisiä tätä mallia, jolloin nämä olisikin tulleet Pierburgilta.
Mä siis käsitin, että teikäläisellä olisi sellainen "pykälää uudempi" Pierburg joka on ulkonäöltään vähän erilainen (mm. öljyntäyttöaukko on semmoinen hemmetin iso ruuvi) ja joita oli mm. W201:ssa ja joiden kanssa on tapeltu enemmänkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Vastaa Viestiin