E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sunimh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.12.2008 17:54

E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja sunimh »

Tervehdys taas... SLK tuli myytyä ja nyt katselen hyppäystä isojen autojen sarjaan, eli E-sarjan farkku (W211) siintää mielessä. Mutta. Se talvi ja takaveto. Näistä syistä olen jo pitkään horjunut myös Audi A4/A6:n suuntaan, etenkin nelivetoisena.

Itseäni epäilyttää aika tavalla, kuinka mukavaa on valtavalla farmarilla suditella menemään takavetoisesti, varsinkin näin pienehköihin autoihin tottuneena. Kertokaa siis viisammat, millaisia kokemuksia tuosta on ja mitä pitäisi ottaa huomioon.
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Kyllä sillä pärjää, ja vieläpä paremmin kuin monella pikkuautolla.
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja mol »

Pärjää mutta ainakin kutoskoneen ja kitkarenkaiden kanssa saa opetella "höyhenkaasutuksen". Siltikin luistoneston valo tulee tutuksi näyksi. Kokemukset sedanista mutta oletettavasti farmari ei sen kummempi ole.
C220d T 4-Matic
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

S211:n saa myös nelivetona.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
sunimh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.12.2008 17:54

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja sunimh »

Valitettavasti nuo harvat myynnissä olevat nelivedot olen jo todennut olevan budjetin ulkopuolella...
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Kunhan miettii mihin ja mitenpäin pysäköi ja vähän ennakoi muutenkin ja ajattelee voiko tulla ongelmia jossain mäessä tms. niin pärjää vallan mainiosti. Kulkee lumessa ja sohjossa vielä mahaa myöten ihan hyvin . Kiinni en ole vielä saanut, yritystä viimetalvena oli, kun piti Helsingissä lumituiskun jälkeisenä aamuna parkkiin ajaa! Kyllä se kuski ratkaisee monesti enemmän kuin itse auto minne pääsee ja minne ei. Tosin hyvät renkaat aina plussaa, mutta nehän pitää olla aina oli auto taka-, etu-, tai neliveto...
EQB 300 4-matic -23
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Hyvä talviauto. Lähtee laakista tulille ja on lämmin. Luistonesto on melkoisen holhoava eli se vähentää hauskuutta, mutta onpahan turvallinen kenen tahansa käsissä.
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Ei valittamista noin 25 000 km:ä viime talvena W211 220 CDI Avantgarden (vm. 05) puikoissa, eka auto missä varpaat ei ollut jäässä ja hiki otsalla. Jos moitetta niin 225/55/16 renkaat (nasta) ja automaattiloota tekevät ohittamisen mielenkiintoiseksi mikäli keskellä tietä on pöperölunta. Aikaisemmin napapiirin tuntumassa asuneena niin takaloosteriin kunnon starttikaapelit, lapio, vanha matto tai vastaava ja hinausköysi sekä karkeaa hiekkaa pariin vanhaan lasolipulloon. Sen jälkeen on varsinainen teiden ritari kun avittelee varsinkin (itä)naapureidein volvogradin ajoneuvot liikenteeseen.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
sunimh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.12.2008 17:54

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja sunimh »

Toi hiekka onkin muuten ihan pätevä idea, eipä ole tullut aiemmin mieleen! Kenttälapio mallia vihreä jo toki löytyykin. Sen verran vedetään sivuun otsikosta, että kyselisin samalla myös, mistä vuosimallista alkaen tässä autossa on ollut saatavilla sähköinen takaluukun sulkemistoiminto? Entä saako takapenkit käännettyä niin että ne muodostavat vaakasuoran pohjan koko pituudelta?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

sunimh kirjoitti:Entä saako takapenkit käännettyä niin että ne muodostavat vaakasuoran pohjan koko pituudelta?
Takapenkkien kääntö lienee lisävaruste (varustekoodi 287), mutta jos/kun ko. varuste on, niin pohjasta tulee ihan tasainen koko pituudelta.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Division »

No aivan totaalisen paskahan se takavetoinen dieselhärkä on talvella ajaa, mutta silti pois en vaihtaisi mistään hinnasta. Kokonaisuus, paskoine lumiominaisuuksineenkin kääntyy kuitenkin niin paljon plussan puolelle, verrattuna moneen muuhun kulkuneuvoon, että voin joka tapauksessa suositella lämmöllä.

Eihän ne lumet kuitenkaan onneksi aina maassa ole.

TalviPlussat:
+Käynnistyy kuin palmun alta vaikka ilman mitään lisälämppäreitä
+On todella lämmin ajettava
+Ei pellit ruttaannu pehmeään penkkaan ajettaessa, riittää, kun hinaa takaisin ojasta ylös (3 kokemusta asiasta)
+Maailma paras ESP ja ASR, jonka ansiosta on ihan sama miten vähän osaisi lumilla ajaa takavetoisella
+Jämäkkä ja turvallinen ajettava. Rullaa lumilla hyvin, kun saa vaan sen ensin paikaltaan liikkeelle
+Ainoa omistamani auto, jonka lukot ei jäädy missään olosuhteissa
+Ei kyllä jäädy/hyydy oikein mikään muukaan näissä
+Kohtuullinen kulutus myös tosi kylmillä ilmoilla
+Hauskaa pyöräyttää donitsi lumella

TalviMiinukset:
-Jämähtää täysin paikoilleen jopa tasaisella n. 30-50% helpommin, kuin mikä tahansa etuveto (aivan sama mitä väitätte)
-hmmm…ööö, no eipä nyt muita miinuksia sitten olekkaan

MuitaPlussia:
+Ei takavedon antamaa fiilistä voita mikään, jos tehoja löytyy
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos valita saat, niin ota ihmeessä neliveto. Saat vetää naapureiden autot käymään ja ylös ojasta.
Hiekkasäkit voit unohtaa ja panna vaikka samppakaljaa takakonttiin.

Itse olen paljon ajanut takavetoisilla, mutta lopetin sen homman, kun ne jäävät märälle ruoholle
kiinni tasamaallakin. Kiihtyvyyskin on rättisitikan tasoa puolet vuodesta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2779
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, ääni nelivedolle. Isäukon 4maticci on niin vaivaton talvella verrattuna omaan takavetoiseen. Toki tuolla takavedollakin pääsee ihan riittävän hyvin liikkumaan, verrattuna vaikkapa w201:een. Pikkuisen ennakointia liikenteessä, niin ei mitään ongelmaa.
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

En kyllä sanoisi W211 -koppaista huonoksi talviautoksi. Pihassa on yksi 4-vetoinen legacy ja takavetoinen W211. Molemmissa uudehkot kitkat alla. Toki subaru menee vaikka auraamattomilla teillä, mutta ei se W211 mielestäni huonosti liiku talvella. Parempi se on kuin moni etuvetoinen. Isäukolla on vastaava 270:nen, niin se on selkeästi liukkaamman oloinen talvella kuin oma 220, toisaalta 270 kulkee huomattavasti kepeämmin, kun on pitoa.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
Praktikant
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 12.11.2005 19:14

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Praktikant »

tj86430 kirjoitti:
sunimh kirjoitti:Entä saako takapenkit käännettyä niin että ne muodostavat vaakasuoran pohjan koko pituudelta?
Takapenkkien kääntö lienee lisävaruste (varustekoodi 287), mutta jos/kun ko. varuste on, niin pohjasta tulee ihan tasainen koko pituudelta.
Farmarissa eli S211 (oli niin S210,S124 kuin jo S123) tuo takapenkkien kääntö/taittaminen on vakiovaruste. Taisi tosin S123:ssa olla lisävarusteena se että se kaatui joko 1/3 tai 2/3 osissa....muutoin kaatui koko penkki - vai muistankohan ihan väärin :)

t. Praktikant
Ihn zu fahren, könnte Ihr Herz belasten - Ihn nie zu fahren, könnte es brechen.

//// AMG Owners Club Finland
sunimh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.12.2008 17:54

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja sunimh »

Joo, no kuten todettua, nuo (Mersun) nelivedot ei näytä mun budjettiin, eli max. 18.000, mahtuvan millään. Käytännössä valinta on tällä hetkellä 2003-2004 W211-farkun ja 2002-2004 A4/A6 Avantin (Quattro tai ei) välillä. W210:een en halua mennä. W211:n tapauksessa joutuu ottamaan selkeästi yli 200.000 ajetun, Audeja saa joitain allekin sen, mutta tietenkin tuon ikäisissä melkein väistämättä on paljon kilometrejä. Yhden kiinnostavan auton myyjältä tarkistin, että ainakin siinä takapenkki kääntyy jopa sähköisesti, tiedä sitten onko tuokin yksi vikaantuva varuste lisää hyvä juttu, mutta onpahan kuitenkin. Ihan ulkonäkötekijöiden perusteella Mersu vie kyllä 6-0 (tosin onhan se uudempi korimallikin), joten hiukan alkaa valinta kallistumaan tuohon takavetoisissa pysymiseen... pärjäsihän sitä toki SLK:llakin pari talvea :)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Praktikant kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
sunimh kirjoitti:Entä saako takapenkit käännettyä niin että ne muodostavat vaakasuoran pohjan koko pituudelta?
Takapenkkien kääntö lienee lisävaruste (varustekoodi 287), mutta jos/kun ko. varuste on, niin pohjasta tulee ihan tasainen koko pituudelta.
Farmarissa eli S211 (oli niin S210,S124 kuin jo S123) tuo takapenkkien kääntö/taittaminen on vakiovaruste. Taisi tosin S123:ssa olla lisävarusteena se että se kaatui joko 1/3 tai 2/3 osissa....muutoin kaatui koko penkki - vai muistankohan ihan väärin :)

t. Praktikant
Omassa autossa (s211) se on listattu lisävarustelistassa koodilla 287. Saksalaisissa myynti-ilmoissa näkee autoja, joissa ko. varustetta ei ole listattu, eikä myöskään kuvissa näy takapenkin selkänojassa "väliä" (siis kohtaa josta saa taitettua osissa). Voi tietysti olla, että Suomen maahantuoja on tehnyt siitä vakiovarusteen suomalaisissa autoissa, tai että noissa saksalaisissakin kaatuu sitten koko penkki yhdessä osassa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Praktikant
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 12.11.2005 19:14

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Praktikant »

tj86430 kirjoitti:
Praktikant kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
sunimh kirjoitti:Entä saako takapenkit käännettyä niin että ne muodostavat vaakasuoran pohjan koko pituudelta?
Takapenkkien kääntö lienee lisävaruste (varustekoodi 287), mutta jos/kun ko. varuste on, niin pohjasta tulee ihan tasainen koko pituudelta.
Farmarissa eli S211 (oli niin S210,S124 kuin jo S123) tuo takapenkkien kääntö/taittaminen on vakiovaruste. Taisi tosin S123:ssa olla lisävarusteena se että se kaatui joko 1/3 tai 2/3 osissa....muutoin kaatui koko penkki - vai muistankohan ihan väärin :)

t. Praktikant
Omassa autossa (s211) se on listattu lisävarustelistassa koodilla 287. Saksalaisissa myynti-ilmoissa näkee autoja, joissa ko. varustetta ei ole listattu, eikä myöskään kuvissa näy takapenkin selkänojassa "väliä" (siis kohtaa josta saa taitettua osissa). Voi tietysti olla, että Suomen maahantuoja on tehnyt siitä vakiovarusteen suomalaisissa autoissa, tai että noissa saksalaisissakin kaatuu sitten koko penkki yhdessä osassa.
Olipas "mielenkiintoista" - pienet ilot näin helteen keskellä :lol:

Saksan S 211 hinnastoissa 1.8.2006 -> Serienaustattung - Design- und Austattungslinie "Classic" Interieur eli vakiovarusteet malli- ja varusteluversiossa Classic "Fondsitze klappbar 1/3 : 2/3" eli kääntyvä takapenkki 1/3 : 2/3 osissa on vakio. Saksan hinnastosta ei löydy farmarille tuota lisävarustekoodia "287", joka on sedanin eli W211 lisävarustekoodi (läpilastaus mahdollisuus eli osissa taittuva takapenkki + kuormakiinnikkeet tavaratilassa)

Suomen S211 hinnastosta 2.7.2007 vakiovarusteiden kohdassa mainitaan myös osissa taittuva takaselkänoja. Mutta yllätys yllätys löytyy tuo lisävarustekoodi 287 myös S211 kohdalta, mutta siinä kohtaa loogisesti kaikkien mallien kohdalla merkinta "S" eli vakiovaruste. :?

t. Praktikant
Ihn zu fahren, könnte Ihr Herz belasten - Ihn nie zu fahren, könnte es brechen.

//// AMG Owners Club Finland
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eikös tämä ole jo 211 ja menisi budjettiin:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/4055210" onclick="window.open(this.href);return false;

Mercedes-Benz E 320 Avantgarde Farmari A CDI
225 tkm 12.800 euroa + verot noin 5.000
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
sunimh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.12.2008 17:54

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja sunimh »

Olen nyt ilokseni lueskellut tuosta '03-mallisten W211:en vaihteisto-glykoliongelmista... :( Eli täytynee siis katsella vähintään 2004:sia (vai 2005:sia). Entistä tiukemmalle menee budjetin, kilometrien ja varustelun muodostama kolmio.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Praktikant kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
Praktikant kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
sunimh kirjoitti:Entä saako takapenkit käännettyä niin että ne muodostavat vaakasuoran pohjan koko pituudelta?
Takapenkkien kääntö lienee lisävaruste (varustekoodi 287), mutta jos/kun ko. varuste on, niin pohjasta tulee ihan tasainen koko pituudelta.
Farmarissa eli S211 (oli niin S210,S124 kuin jo S123) tuo takapenkkien kääntö/taittaminen on vakiovaruste. Taisi tosin S123:ssa olla lisävarusteena se että se kaatui joko 1/3 tai 2/3 osissa....muutoin kaatui koko penkki - vai muistankohan ihan väärin :)

t. Praktikant
Omassa autossa (s211) se on listattu lisävarustelistassa koodilla 287. Saksalaisissa myynti-ilmoissa näkee autoja, joissa ko. varustetta ei ole listattu, eikä myöskään kuvissa näy takapenkin selkänojassa "väliä" (siis kohtaa josta saa taitettua osissa). Voi tietysti olla, että Suomen maahantuoja on tehnyt siitä vakiovarusteen suomalaisissa autoissa, tai että noissa saksalaisissakin kaatuu sitten koko penkki yhdessä osassa.
Olipas "mielenkiintoista" - pienet ilot näin helteen keskellä :lol:

Saksan S 211 hinnastoissa 1.8.2006 -> Serienaustattung - Design- und Austattungslinie "Classic" Interieur eli vakiovarusteet malli- ja varusteluversiossa Classic "Fondsitze klappbar 1/3 : 2/3" eli kääntyvä takapenkki 1/3 : 2/3 osissa on vakio. Saksan hinnastosta ei löydy farmarille tuota lisävarustekoodia "287", joka on sedanin eli W211 lisävarustekoodi (läpilastaus mahdollisuus eli osissa taittuva takapenkki + kuormakiinnikkeet tavaratilassa)

Suomen S211 hinnastosta 2.7.2007 vakiovarusteiden kohdassa mainitaan myös osissa taittuva takaselkänoja. Mutta yllätys yllätys löytyy tuo lisävarustekoodi 287 myös S211 kohdalta, mutta siinä kohtaa loogisesti kaikkien mallien kohdalla merkinta "S" eli vakiovaruste. :?

t. Praktikant
Juu, tää on mielenkiintoista.

Tässä on yksi, jossa 287 puuttuu varustelistasta, kuva on sen verran tumma etten osaa varmuudella sanoa miltä takapenkki näyttää:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä taas toinen, jossa 287 mainitaan varusteena:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =EstateCar" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiedä nyt sitten näistä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: E-sarjalaisen farmarin (W211) talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Itsellä talveen kuuluu peräkärryn veto.

211 takapotkuna 100-0 parempi kuin etuvetoinen ko hommassa... eteneminen ja ajo-ominaisuudet arvostelussa.

Jouduin aikoinaan siirtymään B-vectrasta juurikin kärrynveto-ominaisuuksien vuoksi... ja toki ooppelin poikien keksimä nettohinnoittelu ja autoni arvon putoaminen yhdessä yössä 10 000 mk edesauttoi mersukuumeen puhkeamiseen.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Vastaa Viestiin