w115 mittariston irroitus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
MarkusT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 27.10.2003 08:06
Paikkakunta: Lieto

w115 mittariston irroitus

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

Jotta saisin käynnistys/sammutus vajeri vaihdettu pitäisi ilmeisesti mittaristo irroittaa ensin. Miten mahtaa olla kiinitetty?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mittaristo itsessään ei ole kiinni "millään", vaan sitä pitää paikallaan kuminen tiiviste, joka kiertää mittaristopahkuraa. Kojetaulun alapuolelta vain painamalla irti.

Nopeusmittarinvaijeri ja öljynpaineanturille tuleva letku on kuitenkin irrotettava, että mittäriston saa irti. Tietenkin myös sähköpiuhat ja lämmityslaitteen säätimiä valaisemaan tarkoitetut valokuidut on otettava irti, että mittariston vai kantaa sisätiloihin purettavaksi puhdistettavaksi, mikä ei ole paha rasti eli kannattaa puhdistaa, tulee kuin uuden auton mittaristo! :) Vanhemmissa pystäreissä on sitten lämpömittari "ei sähköllä toimivaa" mallia. Muistaakseni tämän lämpömittarin saa irti vain koneen kupeesta (voin muistaa väärinkin) ja se on aika helposti särkyvä.

Olikohan siinä kaikki? En kuitenkaan ole ihan varma, onko mittaristo irrotettava tuon käynnistys/sammutusvaijerin vaihdon takia.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kuten Saul jo tuossa totesi niin mittaristo on vain työnnetty koloonsa ja lähtee vetämällä (tai työntämällä takaa). Lattiamaton alta kannattaa ottaa nopeusmittarin vaijeri pois kaasupolkimen takana olevasta hakasesta jotta mittarivaijerissa on enemmän löysää eli mittaria saa hieman ulommaksi kolostaan. On aika ahdas kolo sorkkia sähköpistoketta ja öljynpaineputkea irti. Öljynpaineputki on kinni 10mm kierrettävällä holkilla.
Lämpömittari on joko sähköinen tai mekaaninen, tuo mekaaninen tosiaan lähtee (ehjänä) vain moottorin kyljestä.

Ps. älä vain käynnistä öljynpaineletkun ollessa irti, sieltä tulee öljyä paineella.
(kuulemma, itse en ole kokeillut...;))
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Olli Lajunen kirjoitti:Ps. älä vain käynnistä öljynpaineletkun ollessa irti, sieltä tulee öljyä paineella.
(kuulemma, itse en ole kokeillut...;))
Juu ne öljyt tulee suoraan syliin :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin