Kuikuilin pellin alle ja huomasin, että pakosarjan poikki kulkee nykyään parinkymmenen sentin pituinen musta raita. Lienee halki siltä kohtaa. Heräsi pari kysymystä:
- Kuinka nopeasti tuo pitäisi korjauttaa? Eli onko vaaraa, että sarjasta lohkeaa pala tms hankalaa tapahtuu, jos noin ajelee pidempään?
- Noita näköjään korjataan hitsaamalla. Pitääkö sarja irroittaa sitä varten? Vaarnapultit ovat sen verran ruosteessa, että niiden kanssa tulee talkoot, jos ne pitää avata. Paikka on hyvin näkyvillä, joten periaatteessa paikallaan hitsauksen pitäisi onnistua.
Kone on M102 ja mittarissa n 420t.
pakosarja halki
Re: pakosarja halki
Eiköhä se lie halki ollu jo jonku aikaa, joten ei sitä nyt mikään tulipalokiire oo korjata. Kyllä sen sit äänestä kuulee, jos se enemmän repeää...
Jos tuo on parinkymmenen sentin matkalta halki, niin suosittelen ettimään tilalle vaikkapa vähemmän haljenneen sarjan, jonka sitte hitsaa irrallaan. Täysin ehjät M102:n pakosarjat lienee jo kiven alla, eli hitsaushommiin joutunee joka tapauksessa.
Nuo mutterit on kyllä tavannu lähtee yllättävän nätisti auki, vaikka näyttävätkin siltä että olisivat täysin jumiin ruostuneet. Jos tuon haluaa saaha kestämään, täytyy halkeama avata riittävän syvälle ennen ku hitsaa, ja sekin on aika ikävää hommaa tehä konehuoneessa. Samoin sarja kannattas esilämmittää ennen hitsausta ja jäähytellä sitte hitsaamisen jälkeen hitaasti villaan tai vaikka tulityömattoihin käärittynä.
Jos tuo on parinkymmenen sentin matkalta halki, niin suosittelen ettimään tilalle vaikkapa vähemmän haljenneen sarjan, jonka sitte hitsaa irrallaan. Täysin ehjät M102:n pakosarjat lienee jo kiven alla, eli hitsaushommiin joutunee joka tapauksessa.
Nuo mutterit on kyllä tavannu lähtee yllättävän nätisti auki, vaikka näyttävätkin siltä että olisivat täysin jumiin ruostuneet. Jos tuon haluaa saaha kestämään, täytyy halkeama avata riittävän syvälle ennen ku hitsaa, ja sekin on aika ikävää hommaa tehä konehuoneessa. Samoin sarja kannattas esilämmittää ennen hitsausta ja jäähytellä sitte hitsaamisen jälkeen hitaasti villaan tai vaikka tulityömattoihin käärittynä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: pakosarja halki
helpointa se on paikalla itsekkin parista autosta hitsannut ja hyvin on pitäneet--
Re: pakosarja halki
ei m102:n pakosarja oo niin vaikee irroittaa että kannattais piruvie ruveta kannen kupeessa konetilassa sitä tuikkimaan hitsata, 8 pulttia kanteen ja kahella pakoputkeen, vartissa tuon irti päästelee, näin siis nelipyttysessä ainaski
uudet tiivisteet kun takaisin asentaa 


Re: pakosarja halki
ei tarvi huolehtia jälkilämmityksistä yms. kun hitsailee paikoillaan ja käy ajelulla sen jälkeen
kuha vaa laittaa villaa ympärille ku tulee reissust.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021