uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Nyt rupeaa kyllästyttämään om603 liki superturbo tekniikka (ilmeisesti kansi halki) ja tekisi mieli hieman erikoisempaa ratkaisua.
Ollut jo hetken aikaa perverssio rakentaa 4 syl monivena turbo, mutta käyttövarmuuden kannalta taitaa olla kuitenkin olla parempi vaihtaa cdi tekniikkaan. foorumilta varmaan löytyy henkilöitä jotka sais ajoneston poistettua esim e270cdi ecusta ja itseltä onnistuu kyllä muuten sähköjen rakennus joten käyntiin saaminen ei olisi ongelma. Mutta kuinkas vaikea cdi kone olisi kytkeä 722.3 vaihteistoon? cdi koneen oma vetolevy lienee pakko säilyttää, kun siinä on asento anturin hammastus, eli sopiiko 722.3 laatikon muunnin cdi:n vetolevyyn? Toki järkevintä olisi varmaan ottaa laatikkokin uudemmasta, mutta kun tuo vahvistettu laatikko nyt autossa jo on niin olisihan sitä kustannustehokas käyttää. Vakionahan tuokaan kone ei pysyisi, mutta noin 250 heppaa jos siitä ottais niin se piisaisi varsin hyvin, Suoritusarvot siinä varmaan olisi jo liki samat tuon om603 koneen kanssa, vaikka siinä nyt yli 350 heppaa onkin ollu, niin turboviive on ollu suurehko eikä sitten tiellä ole tuntunu juuri miltään.
Ollut jo hetken aikaa perverssio rakentaa 4 syl monivena turbo, mutta käyttövarmuuden kannalta taitaa olla kuitenkin olla parempi vaihtaa cdi tekniikkaan. foorumilta varmaan löytyy henkilöitä jotka sais ajoneston poistettua esim e270cdi ecusta ja itseltä onnistuu kyllä muuten sähköjen rakennus joten käyntiin saaminen ei olisi ongelma. Mutta kuinkas vaikea cdi kone olisi kytkeä 722.3 vaihteistoon? cdi koneen oma vetolevy lienee pakko säilyttää, kun siinä on asento anturin hammastus, eli sopiiko 722.3 laatikon muunnin cdi:n vetolevyyn? Toki järkevintä olisi varmaan ottaa laatikkokin uudemmasta, mutta kun tuo vahvistettu laatikko nyt autossa jo on niin olisihan sitä kustannustehokas käyttää. Vakionahan tuokaan kone ei pysyisi, mutta noin 250 heppaa jos siitä ottais niin se piisaisi varsin hyvin, Suoritusarvot siinä varmaan olisi jo liki samat tuon om603 koneen kanssa, vaikka siinä nyt yli 350 heppaa onkin ollu, niin turboviive on ollu suurehko eikä sitten tiellä ole tuntunu juuri miltään.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
No jos käyttövarmuutta nimenomaan haet nii mitä vit cdi kone
Jos 250 heppaa piisaa niin 606 ja siihen passeli turbo. Herääkin niinku vakio noilla tehoilla.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
S202 kirjoitti:No jos käyttövarmuutta nimenomaan haet nii mitä vit cdi koneJos 250 heppaa piisaa niin 606 ja siihen passeli turbo. Herääkin niinku vakio noilla tehoilla.
Tarkoitus olis samalla hieman parantaa hyötysuhdetta, sitäpaitsi 5 syl koneella jäis tilaakin keulalle enmmän on turhan ahdas tuo keula. Ja tuo 606 on jo niin tavallinen moottori 124 koriin että ei vaan kiinnosta. cdi koneita harvemmin näkyny. Jos kammiokonetta rupean uutta tekemään niin se on sitten om604 kannella ja 2 litrainen josta otettaisiin kaikki irti. Mutta sitten pitäisi ettiä uusi käyttis. Nyt kun Carinakaan ei ole enää katsastus kelpoinen niin ei voi sitäkään pitää vara-autona.
edit: korjattu kirjoitus virhe
Viimeksi muokannut Jani R-K, To 07.07.2011 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Ecu ei varmaan välitä tuon taivaaallista 722.3:sta jos ECU on manuaalivaihteisesta.
Mielenkiintoinen projekti jota kyllä meinaan seurata...itsellä on ollut mielessä istuttaa CDI kone vanhaan koriin mutta DIY ECU:lla...kohtuu suuri projekti siis...
Mielenkiintoinen projekti jota kyllä meinaan seurata...itsellä on ollut mielessä istuttaa CDI kone vanhaan koriin mutta DIY ECU:lla...kohtuu suuri projekti siis...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Joo pitää tutkailla vaihtoehtoja vielä ennen ku projekti alkaa. Niin ja pitäis joku ajoneuvokin ostaa millä voi projektin ajan liikkua.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Nojoo, olishan toki hieno nähdä jotain vähän erilaista. No 605 on lyhempi ja vie vähemmän polttoainetta 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Jani R-K kirjoitti:niin se on sitten om604 kannella ja litrainen josta otettaisiin kaikki irti.
OM 604 kansi ja litran iskutilavuus...mitä iloa siitä koeluontoisesta tekeleestä on hyötyä ?

Minkälaiseen lohkoon olet ajatellut kyseisen kannen istuttaa ?
Vai aiotko leikata OM 604:n lohkon yläosasta 45 mm pois ? Voipi olla, ettei operaation jälkeen enää se lohko kestä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Mitäs lohkon lyhentäminen hyödyttää? Saman liikkeen se kiertokanki kammen välityksellä tekee. Anyway janilla tais unohtua kakkonen tuosta pois 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
S202 kirjoitti:Mitäs lohkon lyhentäminen hyödyttää? Saman liikkeen se kiertokanki kammen välityksellä tekee. Anyway janilla tais unohtua kakkonen tuosta pois
Näin moottorinsuunnittelijana voisin ajatella iskutilavuuden muuttamisen olevan vaikeampaa ( kahdesta litrasta litraan ) lohkoa manipuloimalla.
Iskunpituutta sensijaan on suhteellisen helppo muuttaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
No minkä takia sitten ehdotat lohkon lyhentämistä????
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
En ole mitään ehdottanut, vaan kysyin toteamuksena mihin mainittu toimenpide johtaa.S202 kirjoitti:No minkä takia sitten ehdotat lohkon lyhentämistä????
Moottorisuunnittelussa pätee tietyt lainalaisuudet.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Voi ristus ja herranjestas mitä mikä mikä sieltä taas tulee 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
veskola kirjoitti:Voi ristus ja herranjestas mitä mikä mikä sieltä taas tulee
Vastauksesta ja hymiöstä päätellen Veskola on ulkona kuin lumiukko moottorisuunnittelun lainalaisuuksista.

Moottoreille ( mäntä ) voidaan tehdä muutoksia iskutilavuuden/iskunpituuden vain tietyin edellytyksin.
Riippuen tietysti mitä moottorin toiminta-aluetta haetaan.
Männänopeus m/s / moottorin maksimikierrosnopeus r/min rajaavat lohkon rakenteen.
Ei muutakuin suosittelen opiskelua muualtakin kuin informaatio-opintojen puitteissa.
Se tieto tulee moottoritekniikan saloihin vain harvoissa oppilaitoksissa.
EDIT; Veskolalle ja kaikille muillekin moottoritekniikan tietoa janoaville kerrottakoon, että moottorin lohko on kaikkein tärkein komponentti moottorikonstruktiossa. Seillä se salaisuus piilee, kaikki muut moottorin komponentit ovat pajasepän tehtävissä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Mitenkäs kun samaan lohkoon voidaan tehdä monella eri iskulla olevaa moottoria ja kaikista voidaan ottaa tehoa?
Taitaa tässäkin salatieteessä olla pelivaraa?
Taitaa tässäkin salatieteessä olla pelivaraa?
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
patroltd kirjoitti:Mitenkäs kun samaan lohkoon voidaan tehdä monella eri iskulla olevaa moottoria ja kaikista voidaan ottaa tehoa?
Taitaa tässäkin salatieteessä olla pelivaraa?
Joo...kyllähän toki voi, on vain kokonaisuus oltava balansissa. Siihen vaikuttaa lisäksi kaikkien liikkuvien osien massan voimavektorit ja summa.
Ei ole mitään salatiedettä, mutta muuttujia on melkoisesti.
Pelivaraa ei suunnittelussa ole lainkaan, vaan se on oltava justiinsa.
Yhden parametrin muuttaminen vaikuttaa heti tuhansiin muuttujiin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Ahaa eli kuka vaan voi kyhätä kampiakselin ja männät valaa tuosta vaan mutta lohko se on sellainen mötikkä se ettei niin vaan tehdä. No sotkettiimpa tässä taas yks aihe, kiitos siitä kuuluu yllätys yllätys rumilukselle



S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
kokemusta on tuosta om 605 turbo automaatin kanssa ja 2.65 perävälityksellä w124 sedanissa. jos päädyt tommoisen om 605 niin pistä ahtimeksi joku järkevän kokoinen muuten 5 pyttynen on semmoinen kuminauha aja että järki menee .Mietin ensin että muutan perävälityksen 3.07 mutta se jäi sitten vaihdoin 606 tilalle .Hyviä puolia on että polttoaineen kulutus on matka ajossa järkevä.cdi mootori olis kyllä hyvä vaihtoehto jos vain saa näplättyä softaa hiukan ajoneston ja laatikon ohjauksen osalta. Tutkin cdi sähköjä ja ei se mikään ihmeellinen paketti ole mutta askaretta piisaa.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
S202 kirjoitti:Ahaa eli kuka vaan voi kyhätä kampiakselin ja männät valaa tuosta vaan mutta lohko se on sellainen mötikkä se ettei niin vaan tehdä. No sotkettiimpa tässä taas yks aihe, kiitos siitä kuuluu yllätys yllätys rumilukselle![]()
No en tiedä kuka on sotkenut tämänkin topicin, mutta tavanomaisesti on helppo laittaa Rumiluksen piikkiin asiat, jotka eivät mene jakeluun...se ei ole ollut Rumilukselle yllätys.
Eikä yllätys ole sekään, että sama tietty joukkio Mersufoorumilaisista on niitä tahoja, jotka eivät näköjään ymmärrä hönkäsen pöläystä polttomoottoritekniikasta....jotka sitten on sekoittamassa soppaa omalla tyylillään.
Jos nyt täytyy vielä erikseen mainita S202:lle, että kampiakseli- ja männät ovat aika yksinkertaisia komponentteja valmistaa, jos se ei tullut selväksi aikaisemmasta kirjoituksestani.
Mitä tulee topicin aloittajan kaavailut OM 603 moottorin ja 722.3 automaattilaatikon kyllääntyminen kansihalkeamiin yms.
Ainahan on vaarana moottorin rikkoontuminen sen viritysasteen muuttuessa.
Kyllä oikein rakennettuna kyseisestä kokoonpanosta saa vallan mainiosti mieleisensä, ettei tarvitse muuta teniikkaa haaveilla W124 :n koppaan.
Itse kyllä suosittelen moottorin vaihtamista vaikka OM 605:een. Siinä on moottorityyppi, jota rakentamalla saa parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Kun tuota moottoritietoutta on kertynyt niin tälläinen rakentava ja kansantajuinen sekä positiivisessa hengessä esitetty on huomattavasti mielyttävämpää kuin pelkkä muiden lyttääminen. Kiitos siitä.rumilus kirjoitti:
Mitä tulee topicin aloittajan kaavailut OM 603 moottorin ja 722.3 automaattilaatikon kyllääntyminen kansihalkeamiin yms.
Ainahan on vaarana moottorin rikkoontuminen sen viritysasteen muuttuessa.
Kyllä oikein rakennettuna kyseisestä kokoonpanosta saa vallan mainiosti mieleisensä, ettei tarvitse muuta teniikkaa haaveilla W124 :n koppaan.
Itse kyllä suosittelen moottorin vaihtamista vaikka OM 605:een. Siinä on moottorityyppi, jota rakentamalla saa parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Tuota olen pohtinut että mikä siinä on jotta tuota viisi sylinteristä kehutaan superiaihiona järkeväksi? Tuleeko etu kannesta ja sen lämpökuormista ja niiden jakautumisesta vai mikä ihme siinä on. Noin teoriassahan yleensä kuutoskone, suora sellainen, katsotaan värinöiden ja niiden kerrannaisten kannalta hyväksi. Tuollainen 3,2l I6 cdi olisi kyllä mielenkiintoinen S124 nokalla, vaikka ihan perusvireessa tuollaisena 280 versionakin. Manuaalina saattaisi kulkea jopa kohtuu pienellä polttoainemäärällä. Eikös lisäksi kampiakselin runkolaakeroinnin kannalta kuutonen ole edullinen ratkaisu.
300td -91, manuaali.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
No kun se kutonen on tasapainossa, mutta sielä sisällä oli niitä voimia. Rumilus voi kertoa lisää. En tiedä onko tällä mitään merkitystä muutaku rumiluksen mielestä, koska ovatpa ne insinöörit tyhmiä kun työkoneisiin ja kuorma-autoihin yleisesti tuon rivikutosen laittavat. Mutta tottahan sitä vitosta pitää kehua ku sellasella ajelenki 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
JES!!
Yksi "samanlainen" topici lisää jossa mainitaan ainakin sanat: moottoritekniikka,insinööri ja moottorisuunnitelija
Onneksi viikonloppu on tulossa
Mahtava ajatus Janilla.
Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sieltä syntyy
Yksi "samanlainen" topici lisää jossa mainitaan ainakin sanat: moottoritekniikka,insinööri ja moottorisuunnitelija
Onneksi viikonloppu on tulossa

Mahtava ajatus Janilla.
Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sieltä syntyy

W210 320 CDI -99
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
S202 kirjoitti:No kun se kutonen on tasapainossa, mutta sielä sisällä oli niitä voimia. Rumilus voi kertoa lisää. En tiedä onko tällä mitään merkitystä muutaku rumiluksen mielestä, koska ovatpa ne insinöörit tyhmiä kun työkoneisiin ja kuorma-autoihin yleisesti tuon rivikutosen laittavat. Mutta tottahan sitä vitosta pitää kehua ku sellasella ajelenki
Ensinnäkään en ketään mollaa tällä foorumilla, se on fakta.
Sensijaan vienosti vittuilevia vihjailuja tulee niin valvojan kuin joidenkin muidenkin saantona.
Toiseksi...se kuusisylinterinen mäntämoottori EI OLE moottoriteknisesti tasapainossa, sen momenttipiste ei valitettavasti sulkeudu.
Ne moottorin kaikki liikkuvat massat vaikuttavat 6-syliterisessä konstruktiossa sen, ettei tuo tuiki tärkeä moottoritekninen momenttipiste sulkeudu.
Sillä Rumiluksen mielestä ole merkitystä, vaan sillä on Rumiluksen mukaan se tärkeä merkitys, että moottori on tasapainossa.
Ne insinöörit tietävät niikuin Rumiluskin, että 6-sylinterisiä voimakoneita voidaan suhteellisen turvallisesti valmistaa alle 2500 r/min kiertävinä koneina...mutta yli 4000 r/min kiertävät koneet ( nopeakäyntiset ) sensijaan altistuu erittäin suureen vaaraan värähtelytaajuuksien osuessa tiettyihin solmupisteisiin.
Eihän tälläisiä juttuja voi tavalliselle tallaajalle kertoa, koska se on aivan turhaa, kun ne vaarat eivät ole aistein havaittavissa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Kyllä on pojat foorumin taso pohojalla. Erittäin mielenkiintosen aiheen saa "rumilus" ja "S202" tuhotttua täysin.
Vaiha Turbiini foorumia niin voitas seurailla ihan rauhassa tätä rojektia. Tai jos ylläpito sais häiriköt vaikkapa harjottelupuolelle.
Vaiha Turbiini foorumia niin voitas seurailla ihan rauhassa tätä rojektia. Tai jos ylläpito sais häiriköt vaikkapa harjottelupuolelle.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Skyline, supra, bemarit, suorilla kutosilla solmuineen ja näistä kaikista on otettu tehoakin ja joitakin kierrätetty jopa yli neljätonnia.rumilus kirjoitti:S202 kirjoitti:No kun se kutonen on tasapainossa, mutta sielä sisällä oli niitä voimia. Rumilus voi kertoa lisää. En tiedä onko tällä mitään merkitystä muutaku rumiluksen mielestä, koska ovatpa ne insinöörit tyhmiä kun työkoneisiin ja kuorma-autoihin yleisesti tuon rivikutosen laittavat. Mutta tottahan sitä vitosta pitää kehua ku sellasella ajelenki
Ensinnäkään en ketään mollaa tällä foorumilla, se on fakta.
Sensijaan vienosti vittuilevia vihjailuja tulee niin valvojan kuin joidenkin muidenkin saantona.
Toiseksi...se kuusisylinterinen mäntämoottori EI OLE moottoriteknisesti tasapainossa, sen momenttipiste ei valitettavasti sulkeudu.
Ne moottorin kaikki liikkuvat massat vaikuttavat 6-syliterisessä konstruktiossa sen, ettei tuo tuiki tärkeä moottoritekninen momenttipiste sulkeudu.
Sillä Rumiluksen mielestä ole merkitystä, vaan sillä on Rumiluksen mukaan se tärkeä merkitys, että moottori on tasapainossa.
Ne insinöörit tietävät niikuin Rumiluskin, että 6-sylinterisiä voimakoneita voidaan suhteellisen turvallisesti valmistaa alle 2500 r/min kiertävinä koneina...mutta yli 4000 r/min kiertävät koneet ( nopeakäyntiset ) sensijaan altistuu erittäin suureen vaaraan värähtelytaajuuksien osuessa tiettyihin solmupisteisiin.
Eihän tälläisiä juttuja voi tavalliselle tallaajalle kertoa, koska se on aivan turhaa, kun ne vaarat eivät ole aistein havaittavissa.
Joo, tahtoo mennä OT:ksi mutta tohtorilta on kiva kysellä asioita.

Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Noniin ja asiaan. Ei vissii kukaa oo viritelly tuota 604:sta? Laita sellane 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Anteeksi kirjoitus virhe, siis 2litrainen eli om601 lohko jos ei italian vientimallin om604 konetta löydy. tuo siis ihan sen takia että 604 isoporauslohkoon ei ole sopivia turbo mäntiä, ja 601 lohkoon sais 605/606 sisuskalut.rumilus kirjoitti:Jani R-K kirjoitti:niin se on sitten om604 kannella ja litrainen josta otettaisiin kaikki irti.
OM 604 kansi ja litran iskutilavuus...mitä iloa siitä koeluontoisesta tekeleestä on hyötyä ?![]()
Minkälaiseen lohkoon olet ajatellut kyseisen kannen istuttaa ?
Vai aiotko leikata OM 604:n lohkon yläosasta 45 mm pois ? Voipi olla, ettei operaation jälkeen enää se lohko kestä.
Niin ja nyt on hommattu väliaikais kulkine josta myöhemmin kehittynee kesäinen harrasteauto, eli ostin drifting carinalle lajitoverin eli 83 vuotinen sedan mallinen bensa. JA yksi tekniikkakin 270cdi tekniikkakin sähköautomaatilla on tiedossa, eli voi olla että laatikkokin vaihtuu. NYt pitäis vielä tutkiskella paljonko on varaa budjetoida rojektiin, drifting carinan kunnostaminen/parantamiseenkin menee iso kasa seteleitä (värinätön vitonen ravisti kytkinlevystä keskiön irti niittauksesta ja toisesta levystäkin poorit ja tuhosi kytkin akselin)
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Jani R-K kirjoitti: (värinätön vitonen ravisti kytkinlevystä keskiön irti niittauksesta ja toisesta levystäkin poorit ja tuhosi kytkin akselin)
Olet poistanut alkuperäisen värinävaimentimen ja/tai vauhtipyörää...paineasetelmaa...kytkinlevyä manipuloitu...ei muuten synny mainitunlaisia vaurioita 5-sylinteriseen. Toinen vaihtoehto on että vaihteiston pääakseli on välystynyt...mahdollinen linjaus kaaveliin on pielessä ja/tai silmälaakeri viallinen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Hoffnari huuleen ja lasi gato negroa ja tämä topic.Kesäaamun viihdettä!
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Heh, taitaa olla melko trolli koko ukko.
(Kone) Tekniikan tohtori tai edes insinööri ei tekisi tuollaista lapsusta ajattelumaailmassaan jotta rupeaisi höpöttämään lohkon madaltamisesta ISKUtilavuuden pienentämiseksi. Tai sitten ajatukset on todella eri tasolla ja on samalla olut selvää että me, tavallinen kansa pidämme selviönä että samalla tulee ne helposti itsetehdyt uudet kampiakseli, kanget jne ja 45mm on vielä hyvinkin väärin "laskettu" vai mistä tuollainen luku... iskun pituutta pitäisi muuttaa suunnillee noin, mutta lohkoa madaltaen menisi niitä muita huomioon otettavia parametreja pahasti pieleen jos tuon verran sitä laittaisi...
Ja selvää on, että on totta että tuossa en ensimmäisen ja toisen kertaluokan värähtelyjä, niiden osalta käsittääkseni edelleenkin tuo kuutonen on aikaste hyvä. viitonen yksi teoreettisesti huonoimmista, siis näin luetun pohjalta arvioiden eikä itse tutkimuksia tehden. Pitkä kampiakseli sekä pitkä kansi voivat aiheuttaa omia ongelmiaan kyllä, omista syistään.
Mikä momenttipiste? Juu, jokaiselle voimalle on oma momenttipisteensä ja näiden summavektoreille ja vektorikentille jne, näin matematiikkaa ja fysiikkaa opiskelleena (ja vain virtausopillisesti sekä lämpöopillisesti ja kemialliselta kannalta polttomoottoreita opiskelleena) olisi mielenkiintoista kyllä oppia lisää noista momenttipisteistä, luulisin että matemaattinen tausta sekä vektorioppi on riittävällä tasolla jotta osaisin omaksua joitain perusasioita. Mitähän alan perusopuksia on joita kannattaisi tutkia jotta oppisi mitä värähtelyjä tässä pelätään?
Joka tapauksessahan kuten on mainittua niitä huomioon otettavia seikkoja (mm ilmamäärä, polttoaineen määrä ym) on hurjasti, mutta mutta, kaikki ne muuttuvat jatkuvasti kierrosluvun, kuormitusasteen jne perusteella... niinpä momenttipisteiden paikat saattavat olla hieman liikkeessa ja värähtelytaajuudet ja niiden kerrannaiset jne esiintyvät eri alueilla mutta silti juurikin resonansseja ajatellen uskoisin että kierrosluvulla suurin vaikutus (sopivalla sellaisella, ei niinkään kuinka korkea se on) noiden esiintymiseen.
No, antaapi olla ja anteeksi tämän alueen sotkeminen epäasiallisuuksin. Todella oikeasti mielenkiinnolla seurailen kyllä jos tuo cdi tekniikan siirtäminen 124 koriin onnistuu, ja se vaihdelaatikko kysymys etenkin kiinnostaa.
Osaltani tämä on tässä.
(Kone) Tekniikan tohtori tai edes insinööri ei tekisi tuollaista lapsusta ajattelumaailmassaan jotta rupeaisi höpöttämään lohkon madaltamisesta ISKUtilavuuden pienentämiseksi. Tai sitten ajatukset on todella eri tasolla ja on samalla olut selvää että me, tavallinen kansa pidämme selviönä että samalla tulee ne helposti itsetehdyt uudet kampiakseli, kanget jne ja 45mm on vielä hyvinkin väärin "laskettu" vai mistä tuollainen luku... iskun pituutta pitäisi muuttaa suunnillee noin, mutta lohkoa madaltaen menisi niitä muita huomioon otettavia parametreja pahasti pieleen jos tuon verran sitä laittaisi...
Ja selvää on, että on totta että tuossa en ensimmäisen ja toisen kertaluokan värähtelyjä, niiden osalta käsittääkseni edelleenkin tuo kuutonen on aikaste hyvä. viitonen yksi teoreettisesti huonoimmista, siis näin luetun pohjalta arvioiden eikä itse tutkimuksia tehden. Pitkä kampiakseli sekä pitkä kansi voivat aiheuttaa omia ongelmiaan kyllä, omista syistään.
Mikä momenttipiste? Juu, jokaiselle voimalle on oma momenttipisteensä ja näiden summavektoreille ja vektorikentille jne, näin matematiikkaa ja fysiikkaa opiskelleena (ja vain virtausopillisesti sekä lämpöopillisesti ja kemialliselta kannalta polttomoottoreita opiskelleena) olisi mielenkiintoista kyllä oppia lisää noista momenttipisteistä, luulisin että matemaattinen tausta sekä vektorioppi on riittävällä tasolla jotta osaisin omaksua joitain perusasioita. Mitähän alan perusopuksia on joita kannattaisi tutkia jotta oppisi mitä värähtelyjä tässä pelätään?
Joka tapauksessahan kuten on mainittua niitä huomioon otettavia seikkoja (mm ilmamäärä, polttoaineen määrä ym) on hurjasti, mutta mutta, kaikki ne muuttuvat jatkuvasti kierrosluvun, kuormitusasteen jne perusteella... niinpä momenttipisteiden paikat saattavat olla hieman liikkeessa ja värähtelytaajuudet ja niiden kerrannaiset jne esiintyvät eri alueilla mutta silti juurikin resonansseja ajatellen uskoisin että kierrosluvulla suurin vaikutus (sopivalla sellaisella, ei niinkään kuinka korkea se on) noiden esiintymiseen.
No, antaapi olla ja anteeksi tämän alueen sotkeminen epäasiallisuuksin. Todella oikeasti mielenkiinnolla seurailen kyllä jos tuo cdi tekniikan siirtäminen 124 koriin onnistuu, ja se vaihdelaatikko kysymys etenkin kiinnostaa.
Osaltani tämä on tässä.
300td -91, manuaali.
Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?
Muistaakseni rumilus joskus mainitsi, että tätä tietoa ei lueta kirjoista, vaan kulkeutuu vähän niinkuin perimätietona moottorisuunnittelijalta toiselle 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84