250D käyttiksen piristysruiske

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
JocceKoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 16.01.2008 17:46

250D käyttiksen piristysruiske

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Sattuipa sattumalta kohdalle sopivasti alkuperäisen vitoskoneisin turbon imusarja, pakosarja, turbo, downpipe ja
vielä mynällä säädetty pumppu vakioelementeillä.
No siitä se ajatus sitten lähti.
Mitä kaikkea hommaan tarvii edellä mainittujen ja välijäähdyttimen ja silikooniletkujen, klemmareiden yms. lisäksi, jotta autolla uskaltaa vielä ajellakin?

Tarkoitus olisi, että autosta tulisi mahdollisimman alkuperäisen näköinen ja kestävä. ST-hommia ei siis olla suunnittelemassa, vaan jotain 120-140hv käyttövehjettä. Tällähetkellä autossa alkaa olemaan vakiokytkin lopussa, ja kytkinremppa täytyy tehdä vielä ennen turbotusta. Kannattaako samalla laittaa jotain vahvempaa tilalle, vai riittääkö ihan orggis?

Moottoriöljyjen jäähdyttäminen tai turbon syyläri tuskin ovat tarpeellisia?

Mitä tuollaisen paketin kesto mahtaa olla motaripainotteisessa ajossa, jossa ajonopeudet pysyvät 120km/h lähettyvillä vaikka 40km putkeen? Onko silloin järkevää miettiä lisäjäähdytystä 30 asteen helteitä silmällä pitäen?

Mitä kaikkea muuta tulee ottaa huomioon? Pakopaineet tuskin pääsevät tuolla pikku mutkallakaan liian suuriksi, jos pysytään maltillisissa tehoissa.
Ja mistä kannattaa ostella tarvikkeet hommaan, kuten kuulerit yms ? Motonetissä ainakin näyttäisi olevan kohtuullisen huokeasti tarjolla jotain. Silikoniletkujen tarvitsisi kyllä väriltään olla mustia, motonetissä näytti olevan vain sinistää tarjolla.

Ja jos jonkun kokeneemman mielestä on vuodessa 50tkm liikkuvaan käyttikseen "idioottimainen idea" niin voi sanoa vielä tässä vaiheessa, vielä kerkee pelkän pumpunkin säädättämään vaikka mynällä :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 250D käyttiksen piristysruiske

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hommaa vain se turbon suodatinjalka ja siihen öljynjäähdytin. Vakio vesijäähdytin varmaankin on ihan jees tai ainakin se oon helppo vaihtaa jos lämmöt tuntuu nousevan ajotavan mukaan.

Trubolle tarvitset öljyn syötön ja öljyn paluun. Yleensä paluu porataan sinne lohkon alareunaan reikä, huom. riittävän iso reikä ~18mm. Pahimmillaan öljy on otettu kannenpäästä,siellä valmiina olevasta tulpasta. Tämä on tietysti pois kannen öljynpaineesta, mutta ei se kait ole ollut ongelma muutoin ehjässä koneessa.

Mikäli kone avataan, ainakin öljypohja niin siitä on 2 etua:
- samalla voit vaihtaa pienemmän rattaan öljypumpulle -> tuotto suurenee
- öljynpaluun reiän poraaminen on helpompaa, porauslastut on hallussa...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 82#p567882" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 250D käyttiksen piristysruiske

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mistä se öljynpaine nyt sitten kannattaa turbolle ottaa??
S124 300TE
W124 300D
JocceKoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 16.01.2008 17:46

Re: 250D käyttiksen piristysruiske

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Noniin, asiaa funtsittu taas työpäivä ja kasa uusia kysymyksiä.

-Kannattaako tuosta turbon vakioimusarjasta alkaa vääntelemään imusarjaa soppeliksi coolerille, vai löytyykö jostain valmis ja siisti ratkaisu? Kun modaamatta tuo coolerilta tuleva putki tulisi väärälle puolelle imusarjaa.

-Katuautossa ainakin olisi öljynjäähdyttimiä, riittäisikö tuollainen?

-Riittääkö vakioputkisto niille tehoille, mitä tolla vaparialakerralla ja pikkuturbolla uskaltaa ottaa?

Muutakin oli mielessä, mutta eipä mieleen muistu millään. Mutta jospa se kokonaiskuva siitä pikkuhiljaa hahmottuisi.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 250D käyttiksen piristysruiske

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sanoisin, että molemmat noista riittää, pakari ja öljynjäähdytin. mää ajelin puolivuotta vakio pakarilla ja 7mm pumpulla, garretin t04 ahtimella. eniten se pakari vaikutti turbon heräämiseen. no tehoihin kans tietty jonkun verran.

joskus, kun omaan autooni asentelin öljyn jäähdytintä, niin tein sitten mittauksia. suunnilleen saman kokosella öljynjäähdyttimellä, mitä tossa esitit sai pelleillä jo polkea vartin verran,että sai öljyn lämpötilan nouseen n.80 asteesta jonnekkin 90 asteen korville. sillon oli kyllä jotakin kevättä, ehkä joku nollakeli, jos en väärin muista. tästä vois päätellä, että kyllä se öljynjäähdytin piisaa, jos tehot on jotakin 150 hepan luokkaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin