200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
herrakani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 21.03.2011 09:24
Paikkakunta: Helsinki

200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja herrakani »

Kuva

Yritin tossa parkkipaikalla irroittaa imusarjan puhdistusta varten. Jäi tosta vikasta alapultista kiinni, en saanu mitään työkalua mahtumaan, kertokaas viisaammat miten sen saa? Alta? Ja saako sen johtonipun, joka siin välissä kulkee, irti? Auton alle en viittiny mennä ja alko satamaan kesken homman ni jäi vähän pintapuoliseks toi imusarjan pesu. Mitenkä se imusarjan takana oleva alumiininen juttu mis menee pakokanava egr:lle ja jotai vesijuttuja (polttoaineen lämmitin?) Pitääkö se irrottaa ennen imusarjan irrotusta?

Mites EGR, huuteleeko auto vikatilaa heti kun sen poistaa, vai voiko sen poistaa ja ajaa koodattavaks kun joutaa? Itsellä kun ei ole softaa jolla pääsee MB sisään.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muistaakseni sopivilla jatkoilla ja pienellä hylsysatsilla piti lähtä.
Johtonippu nousee poikkeen, kunhan irroitat alapäästä kaikista liittimistä.
Se mööpeli on se vesijäähdytetty egr.venttiili.
Heti menee vikatilaan, jos ei ohjelmasta deaktivoida.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
herrakani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 21.03.2011 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja herrakani »

Thx.
Löysinkin tos _tosi_ kapeen 1/4" räikän, sillä varmaan saa operoitua.
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja urpitom »

ei tartte sitä alumiinista egr pakokanaavaa irroittaa.. olen käyttänyt c:stä (-05) ja kahdesta e:stä(-01) imusarjat irti ja se on vähän p:stä, kun on ahdasta varsinkin c:ssä. poista samalla läppäsysteemit kokonaan, ettei tarvi toiste aukoa. läpät ja akselit irti.. tee kierteet ja tiivisteaineen kanssa lyhyet pultit tukoksi.. olikohan m18..
Kuva
Avatar
herrakani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 21.03.2011 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja herrakani »

Thx havainnollistavasta kuvasta. Murheenkryyninä mulla toi alhaalla vasemmanpuolimmaisin ruuvi. Mieli tekis poistaa toi EGR samalla käytöstä ja sahata se kohta suoraks niin ei tarttis enää putsatakaan. 'PM a nigga' jos joku moiseen proggikseen viitsisi ryhtyä pääkaupunkiseudun liepeillä.
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Minkä vuoksi porukka poistaa ton EGR:än ja eikö se vaikuta päästöihin tai jotain? Valistakaa tietämätöntä, kiitos?
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
herrakani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 21.03.2011 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja herrakani »

Mulla oli ainakin melkeen tukkoon asti nokeutunut siitä egr:n kohdalta. Ei sitä toki pakko oo poistaa, voi sen vaan putsatakkin. EGR on se mitä sanoo olevansakin, pakokaasujen kierrätysjärjestelmä. Palamistapahtumaan tuodaan jonkun verran auton omaa pakokaasua. 60-70-luvulla kun ei oikeen muuta päästöjen kontrollointia tunnettu, tämä oli vielä älykkäähkö tapa vähentää tyhjäkäyntipäästöjä. Niinkuin kalkkeeripaperi oli siihen aikaan hieno tapa tuottaa kopio kirjoituskoneella luotavasta dokumentista.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

herrakani kirjoitti:Thx havainnollistavasta kuvasta. Murheenkryyninä mulla toi alhaalla vasemmanpuolimmaisin ruuvi. Mieli tekis poistaa toi EGR samalla käytöstä ja sahata se kohta suoraks niin ei tarttis enää putsatakaan. 'PM a nigga' jos joku moiseen proggikseen viitsisi ryhtyä pääkaupunkiseudun liepeillä.

Ohjelmasta voin sen pois laittaa ko alueela
(tätä en tiedä mitä meinaa PM a nigga)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jylppy kirjoitti:Minkä vuoksi porukka poistaa ton EGR:än ja eikö se vaikuta päästöihin tai jotain? Valistakaa tietämätöntä, kiitos?
auto pysyisi mahdolisimman pitkään ajokuntoisena, muita syyitä hajalle mennyt egr systeemi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jos imusarjan läpät ottaa pois niin onko sillä mitään eroa mihinkään? Tehoihin, polttoaineen kulutukseen tjms?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13729
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jartuo kirjoitti:Jos imusarjan läpät ottaa pois niin onko sillä mitään eroa mihinkään? Tehoihin, polttoaineen kulutukseen tjms?
Tästä aioin itsekin herätellä keskustelua eli nuo imusarjan läpäthän eivät ole pelkästään emissioita parantamassa (kuten EGR?) vaan noilla tehostetaan palotapahtumaa alhaisella kuormituksella. Tuo kyllä pienentää myös emissioita, mm. partikkeleita mutta tehostuntu palaminenhan parantaa myös hyötysuhdetta. WIS ei kyllä anna mitään lukuarvoja siitä kuinka suuri vaikutus noilla läpillä on mutta ei kai insinööri niitä laittaisi jos niistä ei hyötyä olisi.

After evaluating the input signals, the CDI control unit actuates the motor for the inlet port shutoff switchover valve (M55) by means of a pulse width modulation (PWM) signal. In the lower engine speed and load range, half of the inlet ports are closed by the flaps. In the open intake ports, the flow rate is thus increased. This leads to a higher swirl. The resulting stronger swirl brings about a more effective premixing of the fuel with air, and therefore more efficient combustion and reduction of the amount of particulate matter (PM) in the exhaust gas. As the engine speed and engine load increase, the closed inlet ducts are continuously opened so that the best possible relationship between eddy and air mass is available for every operating phase of the engine. In this way, the exhaust characteristics and the engine performance are optimized.
Avatar
herrakani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 21.03.2011 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja herrakani »

CDI203 kirjoitti: (tätä en tiedä mitä meinaa PM a nigga)
PM a nigga on suomeks "lait yksityisviesti" :D
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

CDI203 kirjoitti:
jylppy kirjoitti:Minkä vuoksi porukka poistaa ton EGR:än ja eikö se vaikuta päästöihin tai jotain? Valistakaa tietämätöntä, kiitos?
auto pysyisi mahdolisimman pitkään ajokuntoisena, muita syyitä hajalle mennyt egr systeemi
Kuva poimittu joskus foorumilta:
Kuva
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja tuikku »

DBFI kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Jos imusarjan läpät ottaa pois niin onko sillä mitään eroa mihinkään? Tehoihin, polttoaineen kulutukseen tjms?
Tästä aioin itsekin ...
Kyllä sillä on merkitystä, se on taasen pikkuisen eri asia, huomaako sitä käyttäjä sitä eroa.

Pienilllä rasituksilla, imusarjan virtaus hidastuu, monista syistä, en puutu nyt niihin, selvyyden vuoksi.
Pyörteilyn kannalta olisi parempi, jos ilma liikkuisi kuitenkin kohtuullisen ripeästi ja jo omalla massan hidastuvuudellaankin auttaisi pyörteen syntymistä sylinteriin.
Tämä, parempi polttoaineen/ilman sekoittuminen sylinterissä on suorasuihkareissa tavattoman tärkeää, se on heikoimmillaan juuri pienillä rasituksilla ja kierroksilla.
Kaikki parannukset auttaa tuossa vaiheessa aikaansaamaan paremman (=savuttomamman) palamisen.
Siis, vaikka ilma itseasiassa riittäisikin, niin vielä sen lisäksi se polttoaine täytyy saada tasaisena seoksena sinne happiatomien sekaan, jotta kaikilla polttoainepisaroilla olisi kunnolliset palamisen edellytykset.

Sitten, kun toinen kanava suljetaan, saadaan ahtopaine vastautumaan siinä heräämisvaiheessa pikkuisen paremmin.
Mersu on paineohjattu !!!!!
-> Kaasupolkimen vaste.
Mersuissa on mahdotonta saada moottoria pelaamaan kunnolla, ellei ahdin pelaa ensin kunnolla !

Sitten, kierrätys ei toimi, ellei pakosarjassa ole koko ajan suurempi paine, kuin imusarjassa.
Lisäksi pakokaasujen kunnollinen sekoittuminen "puhtaaseen" imuilmaan se vasta tärkeää onkin.
Jotta se seos olisi "kaikilta kohdiltaan" kuitenkin edelleen palamiskelpoista, kun se sinne sylinteriin menee.
Siksikin virtausnopeutta ja pyörteilyä ja painetta pitäisi olla.
Pakottamalla ilma kulkemaan "ahtaampaa" reittiä, saadaan vauhtia lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Esa H. kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
jylppy kirjoitti:Minkä vuoksi porukka poistaa ton EGR:än ja eikö se vaikuta päästöihin tai jotain? Valistakaa tietämätöntä, kiitos?
auto pysyisi mahdolisimman pitkään ajokuntoisena, muita syyitä hajalle mennyt egr systeemi
Kuva poimittu joskus foorumilta:
Kuva

Voisin melkeen veikata että tässä omassa "uudessa" autossa se on just ton näkönen. Mulla savuttaa aika tavalla ja tossa tänään tutkin ja huomasin, että varsinkin valoissa seisoessa vaihde päällä savuttaa niin pirusti. Parkilla ei savuta juuri lainkaan. Tossa tosin varmasti vuotaa yksi suutin ja se turbolle menevä/vai lähtevä musta muoviputki ei välttämättä ole kunnossa, mutta en ole kerennyt varmistamaan. Auto ollu vasta viikon ja on ollu muutakin tekemistä.

Johtuuko toi savutus esim. kaikista noiden summista vai olisiko vielä jotain muuta, mitä mun olis hyvä tarkistella että saa savutuksen kuriin. Meinaan ensiviikolla alkaa kesäloma ja siten alkaa ton koneen kuntoon laitto. Suuttimen tiivisteet olen jo ostanut ja todella toivon et sen vuodon saa sillä kuntoon. En mä kyl aio nyt aluksi ainakaan tota EGR:ää pois ottaa mut putsata se ainakin pitää. Toi auto ei oo varmaan kunnon huoltoa nähnyt vuosikausiin...
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Suutimen tiivisteelä tarkoita sitä kupari prikaa?
Jos niin sen vaihdossa ei kannata aikailla(tai sitten ei aja sillä aikkaa)
Jos meinaa pelkästään sillä päästä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja etrade »

Nuo imusarjan läpät on tietenkin vain moniventtilidieseleissä? Onko kaikki Cdi koneet moniventtiilisiä?
Johtuuko Cdi:n miellyttävä alavääntö lähinnä korkeapaine sumusta vai onko läpillä merkittävä osa myös?

"Urpitomin" linkittämäs kuvas näkyy Egr sisäänmeno imusarjan lopussa? Eikai tuo koko imusarja voi mennä paskasta täyteen kuten om602 suoraruiskus missä paskaa tungetaan ennen imusarjaa ja menee tukkoon kuten allekirjoittaneen keuhkoputket?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

etrade kirjoitti:Nuo imusarjan läpät on tietenkin vain moniventtilidieseleissä? Onko kaikki Cdi koneet moniventtiilisiä?
Johtuuko Cdi:n miellyttävä alavääntö lähinnä korkeapaine sumusta vai onko läpillä merkittävä osa myös?

"Urpitomin" linkittämäs kuvas näkyy Egr sisäänmeno imusarjan lopussa? Eikai tuo koko imusarja voi mennä paskasta täyteen kuten om602 suoraruiskus missä paskaa tungetaan ennen imusarjaa ja menee tukkoon kuten allekirjoittaneen keuhkoputket?
Niin tossa yllä kuvassa näkyyvä on kyllä ihan juuri ennen imusarjaa siinä sisään menossa
(mistä paska leviää hyvin ympäri imusarajaa...)
Läpillä ei ole merkittävää osaa
(varsikaan jos paikat on kuvan kaltaisessa kunnossa...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
herrakani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 21.03.2011 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja herrakani »

valitettavasti vaan voi tukkia koko imusarjan, kaivoin omastani peukalon kokoisia paloja sellasta paksua pikeä.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja jartuo »

eli läppiä turha irroittaa jos ei muuta vikaa ole? Eikö?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200CDI EGR:stä ja imusarjan putsaamisesta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

herrakani kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: (tätä en tiedä mitä meinaa PM a nigga)
PM a nigga on suomeks "lait yksityisviesti" :D
Kiitos käänöksestä ja niin tein
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin