DBFI kirjoitti:jartuo kirjoitti:Jos imusarjan läpät ottaa pois niin onko sillä mitään eroa mihinkään? Tehoihin, polttoaineen kulutukseen tjms?
Tästä aioin itsekin ...
Kyllä sillä on merkitystä, se on taasen pikkuisen eri asia, huomaako sitä käyttäjä sitä eroa.
Pienilllä rasituksilla, imusarjan virtaus hidastuu, monista syistä, en puutu nyt niihin, selvyyden vuoksi.
Pyörteilyn kannalta olisi parempi, jos ilma liikkuisi kuitenkin kohtuullisen ripeästi ja jo omalla massan hidastuvuudellaankin auttaisi pyörteen syntymistä sylinteriin.
Tämä, parempi polttoaineen/ilman sekoittuminen sylinterissä on suorasuihkareissa tavattoman tärkeää, se on heikoimmillaan juuri pienillä rasituksilla ja kierroksilla.
Kaikki parannukset auttaa tuossa vaiheessa aikaansaamaan paremman (=savuttomamman) palamisen.
Siis, vaikka ilma itseasiassa riittäisikin, niin vielä sen lisäksi se polttoaine täytyy saada tasaisena seoksena sinne happiatomien sekaan, jotta kaikilla polttoainepisaroilla olisi kunnolliset palamisen edellytykset.
Sitten, kun toinen kanava suljetaan, saadaan ahtopaine vastautumaan siinä heräämisvaiheessa pikkuisen paremmin.
Mersu on paineohjattu !!!!!
-> Kaasupolkimen vaste.
Mersuissa on mahdotonta saada moottoria pelaamaan kunnolla, ellei ahdin pelaa ensin kunnolla !
Sitten, kierrätys ei toimi, ellei pakosarjassa ole koko ajan suurempi paine, kuin imusarjassa.
Lisäksi pakokaasujen kunnollinen sekoittuminen "puhtaaseen" imuilmaan se vasta tärkeää onkin.
Jotta se seos olisi "kaikilta kohdiltaan" kuitenkin edelleen palamiskelpoista, kun se sinne sylinteriin menee.
Siksikin virtausnopeutta ja pyörteilyä ja painetta pitäisi olla.
Pakottamalla ilma kulkemaan "ahtaampaa" reittiä, saadaan vauhtia lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5