Vaihteiden vaihtaminen takkuilee 124 vm-88 250D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Vaihteiden vaihtaminen takkuilee 124 vm-88 250D

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Moi

Kertokaapa joku tällä amatöörille että onko kytkin tähän syynä vai mikä.

Kun painan kytimen pohjaan niin toisinaan vaihteet eivät meinaa mennä päällä vaan kuuluu "varattu" runksahdus, tai jos ollaan rehellisiä se toisinaan on melkein aina.
Pääsylinteri kytkimestä vaihdettu ja työsylinterissä uudet kumit.
Kytkimen saa painaa ihan lattiaan aina kun vaihdetta vaihtaa ja kun sitä nostaa niin heti auto lähtee kulkemaan (hienosti selitetty :oops: )
Talvella vaihdekeppi on kylmänä jäykkä mutta veltostuu lämmetessään, siis auto :wink: voisko vika olla öljyissä tai jossain muussa kun hirvittää jo etukäteen kytkinremontti...
niin ja vaihdetta vaihtaessa tuntuu tarvittavan malttia aikalailla muuten sanoo taas "runks"
Jos jollain teorioita niin otan vastaan mieleläni ennen kuin vien kalliiseen huoltoon.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Kuulostaa siltä, että kytkinpiirissä on ilmaa, ja irrottaa vasta lattia rajasta, eikä kunnolla silloinkaan.
Olet tehnyt kytkinremppaa, mitenkö ilmasitte?

Mesen kytkin ilmataan etujarrulla:
letku vasemmasta jarrun ilmaruuvista kytkimen työsylinterin ilmaruuviin, molemmat auki ja ei kun painelemaan jarrua niin kauan, kun säiliöön tulee ilmakuplia.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kun saat tuon kytkimen ilmattua, luulis pelaavan paremmin. Tuo vaihdekepin jäykkyys johtuu nivelten kuivuudesta vaihdekepissä, korjauksena suojasukka kepistä ylös ja suihkaus jotain ohutta öljyä (CRC, WD-40) tai jotain muuta vastaavaa.

Kerran kun voitelee niin tuo vaikutus kestää ainakin pari vuotta.
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja mahannus »

jorma-k kirjoitti:Kuulostaa siltä, että kytkinpiirissä on ilmaa, ja irrottaa vasta lattia rajasta, eikä kunnolla silloinkaan.
Olet tehnyt kytkinremppaa, mitenkö ilmasitte?

Mesen kytkin ilmataan etujarrulla:
letku vasemmasta jarrun ilmaruuvista kytkimen työsylinterin ilmaruuviin, molemmat auki ja ei kun painelemaan jarrua niin kauan, kun säiliöön tulee ilmakuplia.
Juu teetin tuon kytkinsylinterien vaihdon tuossa mersukorjaajalla, ilmauksesta en tiiä muuta kun sen että korjaaja painoi paineilmaaa sinne kytkimen säiliöön?? miksiköhän ...
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja mahannus »

voisko joku kertoo mulle sen jarru/kytkinneste säiliön päällä olevien mustien suojakumien tarkoituksen ja miksi siinä korkissa on se reikä?...
en kehtaa oikeen korjaajalta mennä uteleen :oops: , että miksi sinne piti paineilmaa laittaa?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

En ala neuvomaan ilmauksen kanssa, mutta meillä oli samaa ongelmaa, kun tuo ferrari tuli taloon.

Vika korjaantui, kun lisäsin parin otteeseen jarrunestettä säiliöön. Säiliön takaosa oli ilmeisesti vajaa ja sen takia ei toiminut. Kytkin on autossa suht uusi.

Lisäyksien jälkeen on ajettu 25tkm eikä ogelma ole tullut enään vastaan.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

mahannus kirjoitti:voisko joku kertoo mulle sen jarru/kytkinneste säiliön päällä olevien mustien suojakumien tarkoituksen ja miksi siinä korkissa on se reikä?...
en kehtaa oikeen korjaajalta mennä uteleen :oops: , että miksi sinne piti paineilmaa laittaa?
Reikä tarvitaan, ettei säiliöön tule alipaine nesteen vähetessä kenkien kulumisen verran. Suojakumeilla yritetään(?) pitää pöly poissa purkista.

Paineilmalla voidaan ilmata jarrut yksinkertaisesti avaamalla ilmaruuvit. Ei tarttee poleksia poljinta, kun paineilma hoitaa homman. Tsydeemi ei näes erota, onko paine saatu aikaan polkemalla pääsylinteriä vai paineilmalla pääsylinterin takaa.

Juju on siinä, että kytkinpiiri ei ilmaannu myötävirtaan. Se ilmataan eturjarrun avulla vastavirtaan. Asentaja ei ole tainnut ennen ilmata mesen kytkintä?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin