Joutokäynnin raksatus...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
C250td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 24.03.2011 17:52

Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja C250td »

Alkaa nyppiä!!! Ja ärsyttää ajaa pienillä kierroksilla esim: kaupungilla kun kuulostaa että ois saksalaiset hyökkäämässä tankilla.

Onko autossani oikeasti jotain vikaa kun se välillä raksuttaa joutokäynnillä ja hiljenee kun nostaa kierrokset sinne 1300tuntumaan?

Raksutus tullut kansiremontin jälkeen jolloin uusittiin myös suutinkärjet+säätö.

Ajoittain tosin käy tosi siististi ilman mitään raksutusta, niin kuin pitääkin.

Ajettu remontin jälkeen 8000km ja ei tunnu ajamalla hiljenevän. Vetoja on ihan niikuin pitääkin eli ei suurta vikaa luulis olevan. Ja kaikki muu toimii niinkuin pitääkin.

Auto oli siis C250 td farkku 1999.
Pappatunturi-1970
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 01.06.2010 21:18

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi-1970 »

Minulla raksuttaa vm. 97 ihan samalla lailla, aina kun nostaa jalan kaasulta ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille niin sepelimylly lähtee pyörimään. Olisko tuo ihan ominaisuus, yli 60 000 km on tullut autolla ajeltua.
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja Roobert »

liekköön onnistunu kansiremontti ihan täysin jos suuttimet ranklattaa jo 8 tkm jälkeen :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuotahan muuten kannattaisi ihan tutkia mielenkiinnosta kytkemällä öljynpainemittari kannen perään ja sitten vastaavaan raksuttamattomaan autoon ja vertailla onko kannen öljynpaineissa vikaa.

Voihan se olla nostajakin vähän viallinen, varsinkin jos on tarvikenostajat tullut hankittua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
C250td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 24.03.2011 17:52

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja C250td »

Roobert kirjoitti:liekköön onnistunu kansiremontti ihan täysin jos suuttimet ranklattaa jo 8 tkm jälkeen :roll:
Luulen että kansiremppa on onnistunut kun öljyt ja nesteet pysyy omilla osastoillaan eikä tee painetta yms.. Suuttimet korjattu alan liikkeessä.
Ääni ei oikein vaikuta nostimien ääniltä.. Ajettu nyt vähän yli 280000km ja itse en nostimia ole uusinut ja uskon että orkkis kalut sielä on.

Mutta silloin kun se mylly hiljenee niin silloin kyllä käy niin helvetin hiljasesti ja siististi kuin tuo vaan voi käydä..

Joku epäili jotain lämpätila anturia ja että säätäisi ajoitusta sen mukaan.. Kylmä käynnistys juttuja ym... :roll:

Yhden lämpöanturin löysin ja siinä johto kiinni ja mittari pelaa ok. Onko muita antureita? itse en löytänyt.

Mistäs sen öljypaineen mittaus ropun löytää??
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja Roobert »

eikö tuo vaikuta ihan suuttimista tulevalta kolinalta, kun kerran pikkasen kierroksia lisäämällä loppuu, mittee ne foorumin diiselispesialistit on mieltä asiasta :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai tuossakaan ajoitusta voida sähköisesti muuttaa, eli vika ei voi olla missään sähköanturissa :roll:

Vaikea se on kuulematta päätellä netin välityksellä mistä "raksutus" tulee. Kuitenkin mersussa voi hyvinkin epäonnistua kannentiivisteen vaihto ja niin on monelle käynyt. Vedet ja öljyt eivät mene sekaisin mutta kanteen tuleva painestettu öljykanava vuotaa jakokotelon kautta takaisin öljypohjaan ja kannen öljynpaine laskee hitusen -> nostajat eivät saa riittävää painetta. No mutta jos ei ole nostajien nokotusta niin sitten ei ole kyse tuosta.

Moniurahihnan "räpästystä" ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Loppuuko nakutus kuin seinään siinä 1300 kierroksen kohtaa?
Tiedän kaveripiirisssä kaksi muuta mersua mitkä tekee vastaavaa ääntä ja vaimenee kuiin seinään kun nostaa kierroksia :D
Molemmat on "vähän ajettuja" saksan tuonteja ja olen olettanut että ääni on peräisin kiertokangenlaakereista :roll:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja etrade »

Sori mutta mikä tämä kyseessäoleva moottori on tarkalleen kun nyt osui kerrankin viestiketju mihin oma sprintterin ongelma osuu tarkalleen.
C250td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 24.03.2011 17:52

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja C250td »

Suuttimia itsekin epäilen.
Raksatus loppuu kuin seinään kierrooksia nostaessa. n.1300-1400...
Kylmänä raksattaa kaikkein kovaa.

Miksi sitten joskus on hiljaa ja joskus raksattaa?

2.5litranen turbodiesel 605.960. korjatkoon joku jos väärä koodi.

Omasta mielestä ei ole nostajan ääni. Tämä on tosi terävä ja hieman korkea "nakutus" ääni ja sen todella kuulee. eli ei ole pieni tikitys nostimesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitäs jos heittäisi kokeeksi 2T öljyä dieselin joukkoon muutaman desin ?

(eliminoidaan suuttimista kuuluva vika).
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja etrade »

Millaisen määrään dieseliä pari desiä? Tankki ei ole koskaan täynnä :x. Rikkooko ilmavaivat suuttimia?
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Onko remontin yhteydessä vaihdettu jakoketju ja ketjun kiristin? Entä onko ruiskutushetki laitettu mihin asentoon? Oireet saattaisivat viitata vähän liian myöhäiseen ruiskutushetkeen (jos siis koneessa on kulunut=venynyt ketju), jolloin kone käy vähän miten sattuu matalilla kierroksilla. Kun ennakonsäätö tulee korkeimmilla kierroksilla mukaan niin tilanne hieman korjaantuu.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja etrade »

^kuten edellä jo mainittiin niin miten se voi sitten välillä käydä tosi nätisti?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja pera8x »

näillä oirekuvauksilla itse sanoisin, että ääni tulee palotapahtumasta. ensimmäinen vika, mikä tulee mieleen on ne suuttimet. vuotavat suuttimet, taikka surkea sumukuvio, niin ääni on tuollainen kalkatus/raksutus. lisänä vielä väärä paine, niin ei ainakaan paranna asiaa. ja kylmänä raksuttaa enemmän, niin sopii juurikin huonoon palotapahtumaan. toinen vika, mikä äkkiseltään tulee mieleen on se ruiskuennakko. sitä vaan en osaa sanoa, että onko se sitten liian aikasella, vai myöhäsellä. toisinaan, kun tuntuu raksuttavan, jos on liiakseen jompaan kumpaan suuntaan. no, ehkä se on myöhäsellä, koska jos olis paljon aikasella, niin raksuttelis kyllä kaasua painettaessa enemmän. tsekkaa, missä kohdin se ruiskuennakko nyt on, niin saa senkin poissuljettua. ja jos ei muu auta, niin suuttimet irti vaan ja testeriin katteleen sumukuvioo ja paineita.
W201 250DT 20V
w201 190E
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Joutokäynnin raksatus...

Viesti Kirjoittaja etrade »

Sprintterin kalkatus tyhjäkäynnillä tais ollakin kaksoismassavauhtipyörä. Voiko olla mahdollista? Laakeri ainakin alkanut siristä.
Vastaa Viestiin