Pakardisen "Ye Olde" rauta, w123 300d vm. -82
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Vaikka vanteista hössöttäminen hauskaa ajanvietettä onkin, niin nyt pitäs sitte vissiin välillä puhua asiaakin, eli:
Tuolla aiemmin kerroin tuosta lämpenemisongelmasta. Siihen on nyt ensiapuna käytetty jäähdytysjärjestelmän huuhtelua (useasti) sekä vaihtosyyläriä. Edelleen lämpeää. Jotenkin nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että tässä on vähintään kansipahvivika, ellei peräti kansivika. Semminkin, kun tuo lämpeäminen oirehtii nyt jäähdytysjärjestelmään tehtyjen toimenpiteiden jälkeen seuraavasti.
Kaikki Kuopion seudulla asuvat tietävät, mitä tarkoitetaan moottoritiellä Vuorelan notkolla. Siilinjärveä päin ajettaessa, siinä notkon ylämäessä lämmöt nousi esim. tänä aamuna noin 85 asteesta tuonne noin 95 asteeseen, vaikka ulkolämpötila ei nyt hirveästi yli kahdenkymmenen ollu siihen aikaan. Eli koneen kuormituksen kasvaessa lämmöt nousee selvästi, vaikka kuormituksen kasvu nyt ei mitään dramaattista oliskaan. Ja lämpöjen tasaantumiseen menee sitten vähän pitempi aika. No nythän on niin, että jos tuohon tarvii ruveta kansipahvi-/kansiremonttia tekemään, niin sitten vaihtuu kyllä samalla koko kone. Tykkäisin nimittäin, että vähän enemmän henkeä olis pellin alla. Nytpä kysynkin mielipiteitä siihen, että mikäs sinne sitte laitettas?
Kunkkudieselihän se eniten houkuttelis, mutta on kyllä käyttisklassikkoon turhan julma kone. OM603 turbo olis ehkä eniten lähinnä sydäntä, kun satun vähän perkeleesti tykkäämään tuosta kutoskoneen äänestä ja siitäkin sais melko vähällä mulle riittävät tehot, kun en kuitenkaan edes 200hv olis hakemassa. Mulle riittää kun saa tarvittaessa perus Tojotat yllätettyä. No sitte taas tuli tuossa äsken mieleen, että pitäskö sinne kuitennii laittaa joku CDI -pata? Sais samat tehot (enemmänkin) huomattavasti pienemmällä kulutuksella. Mutta jos sen tekee, niin mites sillon nuo vähäpäästöisyys asiat? Entäpä OM605 turbo, se C -sarjalaisen kone? Bensakone on (lähestulkoon) poissuljettu, dieselit on mielestäni käyttäjäystävällisempiä.
Jos nyt aatellaan, että sinne se OM603:n tulis laitettua, niin mitäs muuta siihen tarvii vaihtaa? Laatikko ja perä nyt tietysti, mutta entäpä kardaani, vetoakselit tms.? Kun ajatuksena oli, että hommais kokonaisen lankun (vaikkapa Sergeyn kautta Ruotsista), josta ottas tarvittavat hilkkeet ja loppu romu paaliin.
Ajatuksia, ehdotuksia?
Tuolla aiemmin kerroin tuosta lämpenemisongelmasta. Siihen on nyt ensiapuna käytetty jäähdytysjärjestelmän huuhtelua (useasti) sekä vaihtosyyläriä. Edelleen lämpeää. Jotenkin nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että tässä on vähintään kansipahvivika, ellei peräti kansivika. Semminkin, kun tuo lämpeäminen oirehtii nyt jäähdytysjärjestelmään tehtyjen toimenpiteiden jälkeen seuraavasti.
Kaikki Kuopion seudulla asuvat tietävät, mitä tarkoitetaan moottoritiellä Vuorelan notkolla. Siilinjärveä päin ajettaessa, siinä notkon ylämäessä lämmöt nousi esim. tänä aamuna noin 85 asteesta tuonne noin 95 asteeseen, vaikka ulkolämpötila ei nyt hirveästi yli kahdenkymmenen ollu siihen aikaan. Eli koneen kuormituksen kasvaessa lämmöt nousee selvästi, vaikka kuormituksen kasvu nyt ei mitään dramaattista oliskaan. Ja lämpöjen tasaantumiseen menee sitten vähän pitempi aika. No nythän on niin, että jos tuohon tarvii ruveta kansipahvi-/kansiremonttia tekemään, niin sitten vaihtuu kyllä samalla koko kone. Tykkäisin nimittäin, että vähän enemmän henkeä olis pellin alla. Nytpä kysynkin mielipiteitä siihen, että mikäs sinne sitte laitettas?
Kunkkudieselihän se eniten houkuttelis, mutta on kyllä käyttisklassikkoon turhan julma kone. OM603 turbo olis ehkä eniten lähinnä sydäntä, kun satun vähän perkeleesti tykkäämään tuosta kutoskoneen äänestä ja siitäkin sais melko vähällä mulle riittävät tehot, kun en kuitenkaan edes 200hv olis hakemassa. Mulle riittää kun saa tarvittaessa perus Tojotat yllätettyä. No sitte taas tuli tuossa äsken mieleen, että pitäskö sinne kuitennii laittaa joku CDI -pata? Sais samat tehot (enemmänkin) huomattavasti pienemmällä kulutuksella. Mutta jos sen tekee, niin mites sillon nuo vähäpäästöisyys asiat? Entäpä OM605 turbo, se C -sarjalaisen kone? Bensakone on (lähestulkoon) poissuljettu, dieselit on mielestäni käyttäjäystävällisempiä.
Jos nyt aatellaan, että sinne se OM603:n tulis laitettua, niin mitäs muuta siihen tarvii vaihtaa? Laatikko ja perä nyt tietysti, mutta entäpä kardaani, vetoakselit tms.? Kun ajatuksena oli, että hommais kokonaisen lankun (vaikkapa Sergeyn kautta Ruotsista), josta ottas tarvittavat hilkkeet ja loppu romu paaliin.
Ajatuksia, ehdotuksia?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
helepompaa se on om606 laittaa ku cdi, ... tai ainaki luulen että on 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Niin minäki luulen. Eikä se nyt oikein kypsä ajatus ollu muutenkaan tuo CDI -ajatus, aivopieru... 

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
minkäskokoset kumit täs pakarisen mesessä nyt sit loppuusa on ku itelle tulee leveet 16" pellit tohon 123 alle nii tietäis mitkä siel pyörii... ite olen vasta alottelevA 123 *harrastelija* mulla oli tuossa vuos sit 126 musta secci täs kuopiossa mut mulla näköjään menee mersu kanta juuri toisin päin kun sulla 

hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Edestä löytyy 195/45 ja takaata 225/40.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Jos jostain löytäisit hyvän orkkis vesipumpun niin tilanne saattais sillä korjaantua. Toisaalta tuo on kyllä melko normaalia w123:selle tuo lämpöjen nostelu, mulla on kaikki mersut paisi 72 W115 220D käyttäytyneet juuri noin vaikkei olisi mitään vikaa ollutkaan. Kansipahvi tai kansi noissa on viimeinen paikka mikä hajoaa joten 99% varmuudella voin sanoa ettei autossasi ole kansi tai pahvivikaa.Pakardinen kirjoitti:Vaikka vanteista hössöttäminen hauskaa ajanvietettä onkin, niin nyt pitäs sitte vissiin välillä puhua asiaakin, eli:
Tuolla aiemmin kerroin tuosta lämpenemisongelmasta. Siihen on nyt ensiapuna käytetty jäähdytysjärjestelmän huuhtelua (useasti) sekä vaihtosyyläriä. Edelleen lämpeää. Jotenkin nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että tässä on vähintään kansipahvivika, ellei peräti kansivika. Semminkin, kun tuo lämpeäminen oirehtii nyt jäähdytysjärjestelmään tehtyjen toimenpiteiden jälkeen seuraavasti.
Kaikki Kuopion seudulla asuvat tietävät, mitä tarkoitetaan moottoritiellä Vuorelan notkolla. Siilinjärveä päin ajettaessa, siinä notkon ylämäessä lämmöt nousi esim. tänä aamuna noin 85 asteesta tuonne noin 95 asteeseen, vaikka ulkolämpötila ei nyt hirveästi yli kahdenkymmenen ollu siihen aikaan. Eli koneen kuormituksen kasvaessa lämmöt nousee selvästi, vaikka kuormituksen kasvu nyt ei mitään dramaattista oliskaan. Ja lämpöjen tasaantumiseen menee sitten vähän pitempi aika. No nythän on niin, että jos tuohon tarvii ruveta kansipahvi-/kansiremonttia tekemään, niin sitten vaihtuu kyllä samalla koko kone.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
PTracing kirjoitti:Ei se vapari pitäs lämmetä normaalisti kun vähän yli 80 asteen.
Hmmm, kumpaa uskoa...?jari_w123 kirjoitti:Toisaalta tuo on kyllä melko normaalia w123:selle tuo lämpöjen nostelu, mulla on kaikki mersut paisi 72 W115 220D käyttäytyneet juuri noin vaikkei olisi mitään vikaa ollutkaan. Kansipahvi tai kansi noissa on viimeinen paikka mikä hajoaa joten 99% varmuudella voin sanoa ettei autossasi ole kansi tai pahvivikaa.

Jotain häikkää tässä kyllä on, ei näillä reilun parinkympin keleillä pysty ajelemaan, kuin maksimissaan 95km/h. Jos satasta ajelee, niin lämmöt nousee niin lähelle satasta, että pakko tiputtaa vauhtia. Ei tämä näin voi olla...
Tuo vesipumppujuttu pitänee vielä kokeilla, sitten en enää tiedä mistä lähteä vikaa hakemaan.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Hmm, joo on siinä jotain. Ei tuo noin reilusti pitäisi lämmetä, joku vajaa 90 astetta tasaisella satasen nopeudella on normaalia mutta 100 lämmöt ei oo. Onkohan pumpun ajoitus oikein, sekin vaikuttaa jonkinverran lämpöihin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
No onko se jäähdytin nyt oikeasti hyvä mikä siellä on paikoillaan?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Pakko siinä on jotain olla pielessä, minustakin. Pumpun ajoituksesta ei aavistustakaan... Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että ajoitus olisi pielessä. Käyntiääni tasaisen nätti raksutus, kone vetää hyvin, eikä savuttelekaan mitään ihmeempiä.jari_w123 kirjoitti:Hmm, joo on siinä jotain. Ei tuo noin reilusti pitäisi lämmetä, joku vajaa 90 astetta tasaisella satasen nopeudella on normaalia mutta 100 lämmöt ei oo. Onkohan pumpun ajoitus oikein, sekin vaikuttaa jonkinverran lämpöihin.
Jep. Käytetty, mutta hyväkuntoinen. Kennosto puhdas, läpi näkyy joka paikasta, neste kiertää kakistelematta läpi ym. Joteskin tuntuu, että vika on nyt muualla, kuin syylärissä. Sillä vajavaisella moottoritekniikan tiedolla mitä mulla on, niin en keksi oikein mitään muuta syytä, kuin syystä x aiheutuva huono jäähdytysnesteen kierto, tai sitten kansiongelmat.Heavy kirjoitti:No onko se jäähdytin nyt oikeasti hyvä mikä siellä on paikoillaan?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Millainen termostaatti sulla on?
Mun kokemukset tarvikkeista (joku ranskalainen fermetti tai mikä lienee) on että sen kanssa lämmöt oli 80-95 Cels. välillä. Vehosta kävin hakemassa marmoritiskiltä n.12 Eurolla sellaisen mikä kuuluukin olla pellin alla ja lämmöt on ollu 80-82 Cels välillä sen jälkee oli ajotilanne mikä tahansa.
Sama orkkis termari ollut nyt kahdessa autossa/moottorissa ja kummastakin on samanlaiset kokemukset.
Mun kokemukset tarvikkeista (joku ranskalainen fermetti tai mikä lienee) on että sen kanssa lämmöt oli 80-95 Cels. välillä. Vehosta kävin hakemassa marmoritiskiltä n.12 Eurolla sellaisen mikä kuuluukin olla pellin alla ja lämmöt on ollu 80-82 Cels välillä sen jälkee oli ajotilanne mikä tahansa.
Sama orkkis termari ollut nyt kahdessa autossa/moottorissa ja kummastakin on samanlaiset kokemukset.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
No tuo termostaattihan se on vielä yks vaihtoehto... Kettu, ku sitä osaa olla viksu. 

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Ajelin perässäs kuopion kohilla aamulla, siisti muuten mutta kuppaset helmat pomppas silmään.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
No terve vaan airakselalle näin jälkikäteen. Olisit huiskuttanu...
Eihän helmat oo kuppaset, niistä on vaan maali karissu... Lokarit sitte on ihan eri juttu.

Eihän helmat oo kuppaset, niistä on vaan maali karissu... Lokarit sitte on ihan eri juttu.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82
Rupesin tuossa tänään miettimään tuota termariasiaa. Niin oliskohan kuitenkin se lämpiämisen syy siellä. Nimittäin sillon, kun rupesin tuota jäähdytysjärjestelmää huuhtelemaan, niin ekat nesteet mitkä tuli ulos, ei kovin paljoakaan vaikuttanut jäähdytysnesteeltä, vaan enempi lietelannalta. Oli erittäin ruskeaa ja ruosteista. Edit: Erittäin hyvin sillä liejulla kyllä kuoli kaikki elollinenkin pihalta, kun ne metsän reunaan viskasin...
Niin oliskohan nyt termari sitten tykännyt kyttyrää ja ruostunut niin, ettei se aukea kun osittain...? Miltähän se tuommoinen ajatusketju tuntuis teistä, jotka asian päälle oikeasti ymmärrätte?

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Haiskahtas siltä että sun kannattas vaihtaa termari uuteen orkkikseen
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Tarvike termarithan on tunnetusti melkein poikkeuksetta kaikki uutena susia! Tosiaan uusi original paikalleen ja jos vielä lämmöt nousee niin sitten alkaa olla jo mysteeri!jari_w123 kirjoitti:Haiskahtas siltä että sun kannattas vaihtaa termari uuteen orkkikseen.
IG: @pyrytakkunen
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Tarvike termareista itse käytän ainoastaan Wahlerin valmistamia ja niistä on hyviä kokemuksia muun merkkiset voi viskata suoraan roskikseen
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Behrikös se alkuperäinen on, vai mikä? Ja Veholta nyt ainakin löytynee, mutta onko KL:llä?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Juu behr on orkkistermarin merkki, mun autossa ei toiminu edes wahler
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Kannattaisi ehkä testata lämpömittarin toiminta...esim. infrapunamitarilla termostaattikotelon päältä tai lohkosta. Useassa lämpöongelmaisessa w123:ssa on ollutkin vain mittarivika. Lämpömittariin tulee sekä maa, että 12V, monesti on toinen noista vedoista piirilevyllä ollut poikki, jolloin mittari näyttää n. 10-15 astetta liikaa...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Olen miettinyt tuotakin asiaa jonkun verran, että mahtaako mittari sitten kuitenkaan näyttää oikeaa...unski kirjoitti:Kannattaisi ehkä testata lämpömittarin toiminta...esim. infrapunamitarilla termostaattikotelon päältä tai lohkosta. Useassa lämpöongelmaisessa w123:ssa on ollutkin vain mittarivika. Lämpömittariin tulee sekä maa, että 12V, monesti on toinen noista vedoista piirilevyllä ollut poikki, jolloin mittari näyttää n. 10-15 astetta liikaa...
No eniveis, nyt on vaihdettu Wahlerin 87 asteinen termari Behrin 82 asteiseen. Ei vaikutusta, vieläkin lämmöt nousee.

Enää on vikalistalla ennen kantta tai kansipahvia vesipumppu tai tuo mittarivirhe...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
meillä kans nousee farkussa 300d w124 lämmöt aina tuonne 95 asteeseen ja jos on paikallaan niin 100 asteeseen ja ei siinäkään oo mittään kansivikkaa eikä vuoja kansipahavikkaan, kait se on ihan normaalia
, vaikka kylläkin meilläki muissa mersuissa nousee lämpö sinne 80-90 asteen paikkeille. en tiää onko kukkaan vielä tätä kysyny, mutta kerrääkö se painetta syylärin? kun seki on yks merkki kansiviasta

- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Ei. Eikä nesteen seassa ole öljyä. Eilen koeajolenkillä pistäydyin naapurin korjaamolla kysymässä, että olisko niillä laitetta jolla voi mitata onko nesteen seassa pakokaasua. Eivätpä omista sellaista.mesew123 kirjoitti:kerrääkö se painetta syylärin?
Nyt kun keksis jonkun paikan, josta tuollaista infrapunamittaria vois lainata, niin mittais sillä sieltä termarikotelosta lämmöt. Jos sekin näyttää korkeita lukemia, niin sitten vesipumpun vaihto ja jos ei silläkään tokene, niin sitten peukalo suuhun ja sikiöasentoon nurkkaan itkemään. Alkaa olla keinot aika vähissä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Jos ei lämpömittaria löydy, niin voisi kokeilla toisella "varmalla" mittaristolla ja kannattaisi myös ehkä vaitaa anturi... sekin saattaa intoilla itsekseen. Hinta on kuitenkin muutama euro.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Mistähän sen "varman" mittarin sitten löytäis...unski kirjoitti:Jos ei lämpömittaria löydy, niin voisi kokeilla toisella "varmalla" mittaristolla ja kannattaisi myös ehkä vaitaa anturi... sekin saattaa intoilla itsekseen. Hinta on kuitenkin muutama euro.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Eikö se anturi möllötä siinä 2. ja 3. syliterin hehkujen välissä, tuossa Petterin kuvassa näkyy lommi johon se tulee kiinni : 
Jos jollain tuttavallasi olisi mittaristoa lainata, irrotukseenhan menee vain muutama minuutti....

Jos jollain tuttavallasi olisi mittaristoa lainata, irrotukseenhan menee vain muutama minuutti....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Itselläni on tuommonen, monta vikaa on sillä löytynyt ja varmistunut...mm. pakosarjoja on kiva mittailla, löytyy pimeä tulppa hetkessä. Biltema 54,90€


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Tuossa parina kertana kun olen klassikkoa pessyt, olen katsonut että kaipais vahausta. Vähän vajaan kolmenkymmenen vuoden auringonotto on jättänyt jälkensä maalipintaan. Kaikki suuret vaakapinnat (katto, konepelti, takapoksin kansi) olivat "hieman" haalistuneet, kunto vaihteli mykistävästä tyrmistyttävään. Toimikoon katto huonokuntoisimpana esimerkkinä:

Viikonloppuna se kipinä sitten vahaukseen iski ja "Vahauksellahan tuosta selviää", kaikessa yksinkertaisuudessaan ajatteli hän. Vaan sepä ei mennytkään niinkuin elokuvissa. Vahauksen jälkeen katto näytti tältä: (Huomatkaa upea Lynyrd Skynyrdin lippu...
)

Just joo, pientä savottaa siis tiedossa. Siispä hiomatahna (AutoGlymin Paint Renovator) käyttöön. Hink hink muutama tunti ja:

Sitten AutoGlymin punainen ja kulta ja lopputulos on:

Ei virheetön, mutta selkeästi lähtökohtaa parempi. Hyvän jos meinais tehdä, pitäs myllyttää koko vehje. En viiti, kun pitää noita ruosteitakin tuosta joskus hävittää, kattoo sitten joskus sen jälkeen.
Sitten hieman lisää kuvasaastetta. Ajattelin tuossa vahauksen yhteydessä kokeilla, millainen ero on vanhalla ja käsitellyllä pinnalla. Esimerkkinä etupuskurin kulma:

Kromille tuota Paint Renovatoria ja muoville / kumille Bumper Carea:

Tulihan siitäkin vähän erinäkönen...
Että tämmöstä tällä kertaa.

Viikonloppuna se kipinä sitten vahaukseen iski ja "Vahauksellahan tuosta selviää", kaikessa yksinkertaisuudessaan ajatteli hän. Vaan sepä ei mennytkään niinkuin elokuvissa. Vahauksen jälkeen katto näytti tältä: (Huomatkaa upea Lynyrd Skynyrdin lippu...


Just joo, pientä savottaa siis tiedossa. Siispä hiomatahna (AutoGlymin Paint Renovator) käyttöön. Hink hink muutama tunti ja:

Sitten AutoGlymin punainen ja kulta ja lopputulos on:

Ei virheetön, mutta selkeästi lähtökohtaa parempi. Hyvän jos meinais tehdä, pitäs myllyttää koko vehje. En viiti, kun pitää noita ruosteitakin tuosta joskus hävittää, kattoo sitten joskus sen jälkeen.
Sitten hieman lisää kuvasaastetta. Ajattelin tuossa vahauksen yhteydessä kokeilla, millainen ero on vanhalla ja käsitellyllä pinnalla. Esimerkkinä etupuskurin kulma:

Kromille tuota Paint Renovatoria ja muoville / kumille Bumper Carea:

Tulihan siitäkin vähän erinäkönen...
Että tämmöstä tällä kertaa.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82
Lämpöhalvauksen oireita tutkittu. Lämpömittari näyttää mitä ilmeisemmin oikeata lukemaa. Mittarin näyttäessä noin 95 astetta termarikotelosta tulee infrapunamittarilla lukemaksi pyöreät 92 -93 astetta. Alavesi"letkusta" (siis siitä metallisesta pätkästä) ennen termarikoteloa lukemaksi tulee n. 45 astetta, eli jäähdytin toimii kyllä.
Mutta. Tuohon asiaan tuli nyt paneuduttua tarkemmin tuon mittailun yhteydessä, jolloin havaitsin että: 1. visko ei lukitu lainkaan ja 2. vesipumpun akselissa on väljää.
Olisko noilla vaikutusta...?
Noh, palataanpas asiaan sitten kun visko ja pumppu on vaihdettu. Mikäli viskon siipi ei sitä ennen lennä syyläristä läpi...
Mutta. Tuohon asiaan tuli nyt paneuduttua tarkemmin tuon mittailun yhteydessä, jolloin havaitsin että: 1. visko ei lukitu lainkaan ja 2. vesipumpun akselissa on väljää.


Noh, palataanpas asiaan sitten kun visko ja pumppu on vaihdettu. Mikäli viskon siipi ei sitä ennen lennä syyläristä läpi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.