Pakardisen "Ye Olde" rauta, w123 300d vm. -82

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vaikka vanteista hössöttäminen hauskaa ajanvietettä onkin, niin nyt pitäs sitte vissiin välillä puhua asiaakin, eli:

Tuolla aiemmin kerroin tuosta lämpenemisongelmasta. Siihen on nyt ensiapuna käytetty jäähdytysjärjestelmän huuhtelua (useasti) sekä vaihtosyyläriä. Edelleen lämpeää. Jotenkin nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että tässä on vähintään kansipahvivika, ellei peräti kansivika. Semminkin, kun tuo lämpeäminen oirehtii nyt jäähdytysjärjestelmään tehtyjen toimenpiteiden jälkeen seuraavasti.

Kaikki Kuopion seudulla asuvat tietävät, mitä tarkoitetaan moottoritiellä Vuorelan notkolla. Siilinjärveä päin ajettaessa, siinä notkon ylämäessä lämmöt nousi esim. tänä aamuna noin 85 asteesta tuonne noin 95 asteeseen, vaikka ulkolämpötila ei nyt hirveästi yli kahdenkymmenen ollu siihen aikaan. Eli koneen kuormituksen kasvaessa lämmöt nousee selvästi, vaikka kuormituksen kasvu nyt ei mitään dramaattista oliskaan. Ja lämpöjen tasaantumiseen menee sitten vähän pitempi aika. No nythän on niin, että jos tuohon tarvii ruveta kansipahvi-/kansiremonttia tekemään, niin sitten vaihtuu kyllä samalla koko kone. Tykkäisin nimittäin, että vähän enemmän henkeä olis pellin alla. Nytpä kysynkin mielipiteitä siihen, että mikäs sinne sitte laitettas?

Kunkkudieselihän se eniten houkuttelis, mutta on kyllä käyttisklassikkoon turhan julma kone. OM603 turbo olis ehkä eniten lähinnä sydäntä, kun satun vähän perkeleesti tykkäämään tuosta kutoskoneen äänestä ja siitäkin sais melko vähällä mulle riittävät tehot, kun en kuitenkaan edes 200hv olis hakemassa. Mulle riittää kun saa tarvittaessa perus Tojotat yllätettyä. No sitte taas tuli tuossa äsken mieleen, että pitäskö sinne kuitennii laittaa joku CDI -pata? Sais samat tehot (enemmänkin) huomattavasti pienemmällä kulutuksella. Mutta jos sen tekee, niin mites sillon nuo vähäpäästöisyys asiat? Entäpä OM605 turbo, se C -sarjalaisen kone? Bensakone on (lähestulkoon) poissuljettu, dieselit on mielestäni käyttäjäystävällisempiä.

Jos nyt aatellaan, että sinne se OM603:n tulis laitettua, niin mitäs muuta siihen tarvii vaihtaa? Laatikko ja perä nyt tietysti, mutta entäpä kardaani, vetoakselit tms.? Kun ajatuksena oli, että hommais kokonaisen lankun (vaikkapa Sergeyn kautta Ruotsista), josta ottas tarvittavat hilkkeet ja loppu romu paaliin.

Ajatuksia, ehdotuksia?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Sergey »

helepompaa se on om606 laittaa ku cdi, ... tai ainaki luulen että on :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin minäki luulen. Eikä se nyt oikein kypsä ajatus ollu muutenkaan tuo CDI -ajatus, aivopieru... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja juuso he »

minkäskokoset kumit täs pakarisen mesessä nyt sit loppuusa on ku itelle tulee leveet 16" pellit tohon 123 alle nii tietäis mitkä siel pyörii... ite olen vasta alottelevA 123 *harrastelija* mulla oli tuossa vuos sit 126 musta secci täs kuopiossa mut mulla näköjään menee mersu kanta juuri toisin päin kun sulla :)
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Edestä löytyy 195/45 ja takaata 225/40.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pakardinen kirjoitti:Vaikka vanteista hössöttäminen hauskaa ajanvietettä onkin, niin nyt pitäs sitte vissiin välillä puhua asiaakin, eli:

Tuolla aiemmin kerroin tuosta lämpenemisongelmasta. Siihen on nyt ensiapuna käytetty jäähdytysjärjestelmän huuhtelua (useasti) sekä vaihtosyyläriä. Edelleen lämpeää. Jotenkin nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että tässä on vähintään kansipahvivika, ellei peräti kansivika. Semminkin, kun tuo lämpeäminen oirehtii nyt jäähdytysjärjestelmään tehtyjen toimenpiteiden jälkeen seuraavasti.

Kaikki Kuopion seudulla asuvat tietävät, mitä tarkoitetaan moottoritiellä Vuorelan notkolla. Siilinjärveä päin ajettaessa, siinä notkon ylämäessä lämmöt nousi esim. tänä aamuna noin 85 asteesta tuonne noin 95 asteeseen, vaikka ulkolämpötila ei nyt hirveästi yli kahdenkymmenen ollu siihen aikaan. Eli koneen kuormituksen kasvaessa lämmöt nousee selvästi, vaikka kuormituksen kasvu nyt ei mitään dramaattista oliskaan. Ja lämpöjen tasaantumiseen menee sitten vähän pitempi aika. No nythän on niin, että jos tuohon tarvii ruveta kansipahvi-/kansiremonttia tekemään, niin sitten vaihtuu kyllä samalla koko kone.
Jos jostain löytäisit hyvän orkkis vesipumpun niin tilanne saattais sillä korjaantua. Toisaalta tuo on kyllä melko normaalia w123:selle tuo lämpöjen nostelu, mulla on kaikki mersut paisi 72 W115 220D käyttäytyneet juuri noin vaikkei olisi mitään vikaa ollutkaan. Kansipahvi tai kansi noissa on viimeinen paikka mikä hajoaa joten 99% varmuudella voin sanoa ettei autossasi ole kansi tai pahvivikaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

PTracing kirjoitti:Ei se vapari pitäs lämmetä normaalisti kun vähän yli 80 asteen.
jari_w123 kirjoitti:Toisaalta tuo on kyllä melko normaalia w123:selle tuo lämpöjen nostelu, mulla on kaikki mersut paisi 72 W115 220D käyttäytyneet juuri noin vaikkei olisi mitään vikaa ollutkaan. Kansipahvi tai kansi noissa on viimeinen paikka mikä hajoaa joten 99% varmuudella voin sanoa ettei autossasi ole kansi tai pahvivikaa.
Hmmm, kumpaa uskoa...? :)

Jotain häikkää tässä kyllä on, ei näillä reilun parinkympin keleillä pysty ajelemaan, kuin maksimissaan 95km/h. Jos satasta ajelee, niin lämmöt nousee niin lähelle satasta, että pakko tiputtaa vauhtia. Ei tämä näin voi olla...

Tuo vesipumppujuttu pitänee vielä kokeilla, sitten en enää tiedä mistä lähteä vikaa hakemaan. :crazy:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hmm, joo on siinä jotain. Ei tuo noin reilusti pitäisi lämmetä, joku vajaa 90 astetta tasaisella satasen nopeudella on normaalia mutta 100 lämmöt ei oo. Onkohan pumpun ajoitus oikein, sekin vaikuttaa jonkinverran lämpöihin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Heavy »

No onko se jäähdytin nyt oikeasti hyvä mikä siellä on paikoillaan?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jari_w123 kirjoitti:Hmm, joo on siinä jotain. Ei tuo noin reilusti pitäisi lämmetä, joku vajaa 90 astetta tasaisella satasen nopeudella on normaalia mutta 100 lämmöt ei oo. Onkohan pumpun ajoitus oikein, sekin vaikuttaa jonkinverran lämpöihin.
Pakko siinä on jotain olla pielessä, minustakin. Pumpun ajoituksesta ei aavistustakaan... Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että ajoitus olisi pielessä. Käyntiääni tasaisen nätti raksutus, kone vetää hyvin, eikä savuttelekaan mitään ihmeempiä.
Heavy kirjoitti:No onko se jäähdytin nyt oikeasti hyvä mikä siellä on paikoillaan?
Jep. Käytetty, mutta hyväkuntoinen. Kennosto puhdas, läpi näkyy joka paikasta, neste kiertää kakistelematta läpi ym. Joteskin tuntuu, että vika on nyt muualla, kuin syylärissä. Sillä vajavaisella moottoritekniikan tiedolla mitä mulla on, niin en keksi oikein mitään muuta syytä, kuin syystä x aiheutuva huono jäähdytysnesteen kierto, tai sitten kansiongelmat.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Millainen termostaatti sulla on?

Mun kokemukset tarvikkeista (joku ranskalainen fermetti tai mikä lienee) on että sen kanssa lämmöt oli 80-95 Cels. välillä. Vehosta kävin hakemassa marmoritiskiltä n.12 Eurolla sellaisen mikä kuuluukin olla pellin alla ja lämmöt on ollu 80-82 Cels välillä sen jälkee oli ajotilanne mikä tahansa.

Sama orkkis termari ollut nyt kahdessa autossa/moottorissa ja kummastakin on samanlaiset kokemukset.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No tuo termostaattihan se on vielä yks vaihtoehto... Kettu, ku sitä osaa olla viksu. :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 736
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Ajelin perässäs kuopion kohilla aamulla, siisti muuten mutta kuppaset helmat pomppas silmään.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No terve vaan airakselalle näin jälkikäteen. Olisit huiskuttanu... :wave:

Eihän helmat oo kuppaset, niistä on vaan maali karissu... Lokarit sitte on ihan eri juttu. :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "wanha" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Rupesin tuossa tänään miettimään tuota termariasiaa. Niin oliskohan kuitenkin se lämpiämisen syy siellä. Nimittäin sillon, kun rupesin tuota jäähdytysjärjestelmää huuhtelemaan, niin ekat nesteet mitkä tuli ulos, ei kovin paljoakaan vaikuttanut jäähdytysnesteeltä, vaan enempi lietelannalta. Oli erittäin ruskeaa ja ruosteista. Edit: Erittäin hyvin sillä liejulla kyllä kuoli kaikki elollinenkin pihalta, kun ne metsän reunaan viskasin... :lol: Niin oliskohan nyt termari sitten tykännyt kyttyrää ja ruostunut niin, ettei se aukea kun osittain...? Miltähän se tuommoinen ajatusketju tuntuis teistä, jotka asian päälle oikeasti ymmärrätte?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Haiskahtas siltä että sun kannattas vaihtaa termari uuteen orkkikseen :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja PTracing »

jari_w123 kirjoitti:Haiskahtas siltä että sun kannattas vaihtaa termari uuteen orkkikseen :wink: .
Tarvike termarithan on tunnetusti melkein poikkeuksetta kaikki uutena susia! Tosiaan uusi original paikalleen ja jos vielä lämmöt nousee niin sitten alkaa olla jo mysteeri!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2161
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tarvike termareista itse käytän ainoastaan Wahlerin valmistamia ja niistä on hyviä kokemuksia muun merkkiset voi viskata suoraan roskikseen
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Behrikös se alkuperäinen on, vai mikä? Ja Veholta nyt ainakin löytynee, mutta onko KL:llä?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu behr on orkkistermarin merkki, mun autossa ei toiminu edes wahler :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaisi ehkä testata lämpömittarin toiminta...esim. infrapunamitarilla termostaattikotelon päältä tai lohkosta. Useassa lämpöongelmaisessa w123:ssa on ollutkin vain mittarivika. Lämpömittariin tulee sekä maa, että 12V, monesti on toinen noista vedoista piirilevyllä ollut poikki, jolloin mittari näyttää n. 10-15 astetta liikaa...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

unski kirjoitti:Kannattaisi ehkä testata lämpömittarin toiminta...esim. infrapunamitarilla termostaattikotelon päältä tai lohkosta. Useassa lämpöongelmaisessa w123:ssa on ollutkin vain mittarivika. Lämpömittariin tulee sekä maa, että 12V, monesti on toinen noista vedoista piirilevyllä ollut poikki, jolloin mittari näyttää n. 10-15 astetta liikaa...
Olen miettinyt tuotakin asiaa jonkun verran, että mahtaako mittari sitten kuitenkaan näyttää oikeaa...

No eniveis, nyt on vaihdettu Wahlerin 87 asteinen termari Behrin 82 asteiseen. Ei vaikutusta, vieläkin lämmöt nousee. :evil: Tai siis unskin edellä kirjoittaman perusteella ainakin lämpömittari nousee. Sinne 95 asteeseen paukuttaa satasen vauhdissa, näin iltasellakin kun ulkona on "enää" 23 astetta lämmintä...

Enää on vikalistalla ennen kantta tai kansipahvia vesipumppu tai tuo mittarivirhe...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
mesew123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 05.05.2011 16:32

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja mesew123 »

meillä kans nousee farkussa 300d w124 lämmöt aina tuonne 95 asteeseen ja jos on paikallaan niin 100 asteeseen ja ei siinäkään oo mittään kansivikkaa eikä vuoja kansipahavikkaan, kait se on ihan normaalia :roll: , vaikka kylläkin meilläki muissa mersuissa nousee lämpö sinne 80-90 asteen paikkeille. en tiää onko kukkaan vielä tätä kysyny, mutta kerrääkö se painetta syylärin? kun seki on yks merkki kansiviasta
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

mesew123 kirjoitti:kerrääkö se painetta syylärin?
Ei. Eikä nesteen seassa ole öljyä. Eilen koeajolenkillä pistäydyin naapurin korjaamolla kysymässä, että olisko niillä laitetta jolla voi mitata onko nesteen seassa pakokaasua. Eivätpä omista sellaista.

Nyt kun keksis jonkun paikan, josta tuollaista infrapunamittaria vois lainata, niin mittais sillä sieltä termarikotelosta lämmöt. Jos sekin näyttää korkeita lukemia, niin sitten vesipumpun vaihto ja jos ei silläkään tokene, niin sitten peukalo suuhun ja sikiöasentoon nurkkaan itkemään. Alkaa olla keinot aika vähissä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos ei lämpömittaria löydy, niin voisi kokeilla toisella "varmalla" mittaristolla ja kannattaisi myös ehkä vaitaa anturi... sekin saattaa intoilla itsekseen. Hinta on kuitenkin muutama euro.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

unski kirjoitti:Jos ei lämpömittaria löydy, niin voisi kokeilla toisella "varmalla" mittaristolla ja kannattaisi myös ehkä vaitaa anturi... sekin saattaa intoilla itsekseen. Hinta on kuitenkin muutama euro.
Mistähän sen "varman" mittarin sitten löytäis... :) Missä tuon anturin kotipesä on?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja unski »

Eikö se anturi möllötä siinä 2. ja 3. syliterin hehkujen välissä, tuossa Petterin kuvassa näkyy lommi johon se tulee kiinni : Kuva

Jos jollain tuttavallasi olisi mittaristoa lainata, irrotukseenhan menee vain muutama minuutti....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja unski »

Itselläni on tuommonen, monta vikaa on sillä löytynyt ja varmistunut...mm. pakosarjoja on kiva mittailla, löytyy pimeä tulppa hetkessä. Biltema 54,90€

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tuossa parina kertana kun olen klassikkoa pessyt, olen katsonut että kaipais vahausta. Vähän vajaan kolmenkymmenen vuoden auringonotto on jättänyt jälkensä maalipintaan. Kaikki suuret vaakapinnat (katto, konepelti, takapoksin kansi) olivat "hieman" haalistuneet, kunto vaihteli mykistävästä tyrmistyttävään. Toimikoon katto huonokuntoisimpana esimerkkinä:

Kuva

Viikonloppuna se kipinä sitten vahaukseen iski ja "Vahauksellahan tuosta selviää", kaikessa yksinkertaisuudessaan ajatteli hän. Vaan sepä ei mennytkään niinkuin elokuvissa. Vahauksen jälkeen katto näytti tältä: (Huomatkaa upea Lynyrd Skynyrdin lippu... :) )

Kuva

Just joo, pientä savottaa siis tiedossa. Siispä hiomatahna (AutoGlymin Paint Renovator) käyttöön. Hink hink muutama tunti ja:

Kuva

Sitten AutoGlymin punainen ja kulta ja lopputulos on:

Kuva

Ei virheetön, mutta selkeästi lähtökohtaa parempi. Hyvän jos meinais tehdä, pitäs myllyttää koko vehje. En viiti, kun pitää noita ruosteitakin tuosta joskus hävittää, kattoo sitten joskus sen jälkeen.

Sitten hieman lisää kuvasaastetta. Ajattelin tuossa vahauksen yhteydessä kokeilla, millainen ero on vanhalla ja käsitellyllä pinnalla. Esimerkkinä etupuskurin kulma:

Kuva

Kromille tuota Paint Renovatoria ja muoville / kumille Bumper Carea:

Kuva

Tulihan siitäkin vähän erinäkönen...

Että tämmöstä tällä kertaa. :wave:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen "ye olde" rauta, w123 300d vm. -82

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Lämpöhalvauksen oireita tutkittu. Lämpömittari näyttää mitä ilmeisemmin oikeata lukemaa. Mittarin näyttäessä noin 95 astetta termarikotelosta tulee infrapunamittarilla lukemaksi pyöreät 92 -93 astetta. Alavesi"letkusta" (siis siitä metallisesta pätkästä) ennen termarikoteloa lukemaksi tulee n. 45 astetta, eli jäähdytin toimii kyllä.

Mutta. Tuohon asiaan tuli nyt paneuduttua tarkemmin tuon mittailun yhteydessä, jolloin havaitsin että: 1. visko ei lukitu lainkaan ja 2. vesipumpun akselissa on väljää. :oops: Olisko noilla vaikutusta...? :D

Noh, palataanpas asiaan sitten kun visko ja pumppu on vaihdettu. Mikäli viskon siipi ei sitä ennen lennä syyläristä läpi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin