Jarrupalailmaisimen nollaus?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 05.03.2011 12:39
Jarrupalailmaisimen nollaus?
Autoni on M-B C 220 CDI vm. 2002
Viikko sitten ajotietokoneen näyttöön ilestyi huomautus että jarrupalat ovat lopussa ja kehoitus korjaamolle. (Brake lining wear visit workshop)
Vein auton pajalle jossa jarrupalat vaihdettiin joka pyörään. Palat olivat jo aika lopussa ja oikeassa etupyörässä oleva ilmaisinpinni oli jo näkyvissä eli osui jarrulevyyn. Katselin vierestä kun palat vaihdettiin ja kaikki hoitui ripeästi ja huolellisesti kuten aina ennenkin. Korjaamo ei ole merkkikorjaamo.
Ongelmaksi tuli ettei vikakoodia saatu nollattua auton nappuloista eikä vikakoodin nollauslaitteella. Anturin liitin irroitettiin jotta tiedettiin ettei anturi ota maata jostain syystä palojen vaihdossa käytetyn kuparitahnan kautta mutta sekään ei auttanut.
Mikähän hommassa mättää? On harmillista ku aina käynnistettäessä ajotietokone herjaa jarrupaloista.
Miten ko. auton pysäköintijarru toimii? Onko siellä joku oma rumpusysteemi vai toimivatko takajarrut muuten pysäköintijarruna (= ns.käsijarru).
Viikko sitten ajotietokoneen näyttöön ilestyi huomautus että jarrupalat ovat lopussa ja kehoitus korjaamolle. (Brake lining wear visit workshop)
Vein auton pajalle jossa jarrupalat vaihdettiin joka pyörään. Palat olivat jo aika lopussa ja oikeassa etupyörässä oleva ilmaisinpinni oli jo näkyvissä eli osui jarrulevyyn. Katselin vierestä kun palat vaihdettiin ja kaikki hoitui ripeästi ja huolellisesti kuten aina ennenkin. Korjaamo ei ole merkkikorjaamo.
Ongelmaksi tuli ettei vikakoodia saatu nollattua auton nappuloista eikä vikakoodin nollauslaitteella. Anturin liitin irroitettiin jotta tiedettiin ettei anturi ota maata jostain syystä palojen vaihdossa käytetyn kuparitahnan kautta mutta sekään ei auttanut.
Mikähän hommassa mättää? On harmillista ku aina käynnistettäessä ajotietokone herjaa jarrupaloista.
Miten ko. auton pysäköintijarru toimii? Onko siellä joku oma rumpusysteemi vai toimivatko takajarrut muuten pysäköintijarruna (= ns.käsijarru).
Viimeksi muokannut saapaskallio, Ke 20.07.2011 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Ei tarvitse nollata mitenkään. Uusi ilmaisin lienee jostain syystä rikki tai sitten takanakin on ilmaisin ja palat lopussa ?
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 05.03.2011 12:39
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Kaikki palat vaihdettiin. Siis takpyöriinkin. Missään muussa pyörässä ei ilmaisinta ollut kuin oikeassa etupyörässä. Muissa ei ole edes ilmaisimen johdon liitintä. Ilmaisin on hyvin yksinkertainen piikki joka paljastuu jarrupalan sisältä palan kuluessa ja maadoittuu jarrulevyyn.
Uusien tarvikepalojen mukana ei tullut uutta ilmaisinpiikkiä joten käytimme entistä. Sähköalan ammattilaisena tutkin ilmaisimen ja se on vain piikki josta lähtee johto liittimeen. Keskustietokone hoitaa loput
En mitannut liittimen jännitettä ilmaisimen ollessa irti kun se ei silloin tullut se mieleenkään. Maattaako jarrupala sittenkin ilmaisimen jostain syystä vai kuinka.
Onko oikeasti niin ettei vikakoodia tarvitse nollata? Kokeilin myös ilmaisimen liitin irroitettuna ja silloinkaan koodia ei saatu nollattua nollausaparaatilla eikä ratista.
Uusien tarvikepalojen mukana ei tullut uutta ilmaisinpiikkiä joten käytimme entistä. Sähköalan ammattilaisena tutkin ilmaisimen ja se on vain piikki josta lähtee johto liittimeen. Keskustietokone hoitaa loput
En mitannut liittimen jännitettä ilmaisimen ollessa irti kun se ei silloin tullut se mieleenkään. Maattaako jarrupala sittenkin ilmaisimen jostain syystä vai kuinka.
Onko oikeasti niin ettei vikakoodia tarvitse nollata? Kokeilin myös ilmaisimen liitin irroitettuna ja silloinkaan koodia ei saatu nollattua nollausaparaatilla eikä ratista.
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
ei sinne mitään varoituksia pitäis jäädä jos palat vaihdetaan eikä pidä mitään nollailla, johto siellä on jostain kohdin maissa jos kerran vieläkin ilmoittelee
edit: onko mahdollista että se johto olis vaurioitunu siinä irtiottaessa/kiinni laitettaessa siihen pistokkeeseensa, että pääsis nastat yhteen ottamaan

edit: onko mahdollista että se johto olis vaurioitunu siinä irtiottaessa/kiinni laitettaessa siihen pistokkeeseensa, että pääsis nastat yhteen ottamaan

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 05.03.2011 12:39
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Jos noin on niin aika ihmeellistä sattumaa että johto olisi murtunut samaan aikaan kun jarrupalat loppuivat.
En epäile tietoasi ja aion tutkia johdon siltä osin kun se on mahdollista.
olisikohan sittenkin tullut halvemmaksi viedä auto merkkihuoltoon jossa olisi heti älytty että johto ottaa maihin, vai olisiko älytty?
Kiitos tiedosta.
En epäile tietoasi ja aion tutkia johdon siltä osin kun se on mahdollista.
olisikohan sittenkin tullut halvemmaksi viedä auto merkkihuoltoon jossa olisi heti älytty että johto ottaa maihin, vai olisiko älytty?
Kiitos tiedosta.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 05.03.2011 12:39
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Liitin irrroitettiin hellästi mutta vioittuminen voi olla tietysti mahdollista. Pitää mitata yleismittarila onko liittimestä yhteys jarrulevyyn.
Miksi liittimessä on kaksi nastaa ja niistä johdot sinne piikkiin. Onko toinen varmistusta vai miten?
Liitin irroitettunahan mitään maakontaktia (=jarrulevykontaktia) ei ole mutta silti vikakoodi oli päällä.
Miksi liittimessä on kaksi nastaa ja niistä johdot sinne piikkiin. Onko toinen varmistusta vai miten?
Liitin irroitettunahan mitään maakontaktia (=jarrulevykontaktia) ei ole mutta silti vikakoodi oli päällä.
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Anturi kun kuluu niin sähköt katkeaa. Kahden piuhan kuuluu olla yhdessä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 05.03.2011 12:39
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Tämä tieto lienee se kadotettu timantti ja selittää kaiken.
Jarrupalojen mukana ei tullut uutta anturia. Oli ehkä ollut paketissa mutta kadonnut johonkin sillä paketti ei ollut neitsyt vaan teipattu. Olin korjaamolla paikalla kun paloja vaihdettiin ja etupalojen paketteja oli kaksi. Toisissa anturin paikka oli eri kohdassa. Kun uutta anturia ei ollut niin käytimme vanhaa anturia.
Nyt jälkikäteen muistan ihmetelleeni sitä miksi anturin piikkin reikä oli vinossa. Syyhän on selvä, piikin kärki kuluu poikki ja singnaali katkeaa ja antaa hälyytyksen. Ei tullut silloin moista tutkittua kun ei tullut mieleenkään.
Taidatpa olla ainoa asiantuntija näissä piireissä. KIITOS.
Jarrupalojen mukana ei tullut uutta anturia. Oli ehkä ollut paketissa mutta kadonnut johonkin sillä paketti ei ollut neitsyt vaan teipattu. Olin korjaamolla paikalla kun paloja vaihdettiin ja etupalojen paketteja oli kaksi. Toisissa anturin paikka oli eri kohdassa. Kun uutta anturia ei ollut niin käytimme vanhaa anturia.
Nyt jälkikäteen muistan ihmetelleeni sitä miksi anturin piikkin reikä oli vinossa. Syyhän on selvä, piikin kärki kuluu poikki ja singnaali katkeaa ja antaa hälyytyksen. Ei tullut silloin moista tutkittua kun ei tullut mieleenkään.
Taidatpa olla ainoa asiantuntija näissä piireissä. KIITOS.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 05.03.2011 12:39
Re: Jarrupalailmaisimen nollaus?
Kieltämättä tässä remontissa korjaamo alitti itsensä. Muuten siellä on hommat hoituneet hyvin mutta taitaa uudempi anturitekniikka yms. olla hakusessa.
Otin tänään pyörän irti ja irroitin anturin. Sen mahtuu irroittamaan ilman muuta purkamista. Huolellisen pesun jälkeen selvisi että anturi on edellä kuvatun kaltainen lenkki ja se oli kulunut poikki. katkaisin anturin johdot ja kuorin ne ja liitin yhteen jolloin varoitusteksti hävisi itsekseen mitään nollailematta. Piuhojen eriste on aika vahvaa tavaraa, oisko jotain teflonia tai muuta kuumuutta kestävää liukasta ja sitkeää. Eristeeseen ei meinannut pystyä oikein mikään eli kuorinta ohutta kuparia katkaisematta oli hankalaa mutta onnistui lopulta kun hioin hienolla vesihiomapaperilla eristeen yhdeltä sivulta puhki.
Soitin korjaamolle ja kerroin tilanteen sekä vaadin että uusi anturi on hommattava samaan hintaan. Piti artikuloida tavallista selvemmin sillä korjaaja ei oikein ottanut virhettä omakseen vaan höpötti kaikkea muuta.
Onneksi on tämä palsta jossa on oikeitakin tietäjiä. Kiitos heille.
Otin tänään pyörän irti ja irroitin anturin. Sen mahtuu irroittamaan ilman muuta purkamista. Huolellisen pesun jälkeen selvisi että anturi on edellä kuvatun kaltainen lenkki ja se oli kulunut poikki. katkaisin anturin johdot ja kuorin ne ja liitin yhteen jolloin varoitusteksti hävisi itsekseen mitään nollailematta. Piuhojen eriste on aika vahvaa tavaraa, oisko jotain teflonia tai muuta kuumuutta kestävää liukasta ja sitkeää. Eristeeseen ei meinannut pystyä oikein mikään eli kuorinta ohutta kuparia katkaisematta oli hankalaa mutta onnistui lopulta kun hioin hienolla vesihiomapaperilla eristeen yhdeltä sivulta puhki.
Soitin korjaamolle ja kerroin tilanteen sekä vaadin että uusi anturi on hommattava samaan hintaan. Piti artikuloida tavallista selvemmin sillä korjaaja ei oikein ottanut virhettä omakseen vaan höpötti kaikkea muuta.
Onneksi on tämä palsta jossa on oikeitakin tietäjiä. Kiitos heille.