r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tervehdys Mersumiehet (ja naiset)!
Olen hankkimassa ensimmäistä Mersua ja toteutan viimein pitkäaikaisen haaveeni = r129 koppaisen SL-mesen. Löytyykö foorumilta SL:n omistajia - kaipailisin heidän vinkkejä auton ostoon.
Hakusessa on alle 20k€ maksava yksilö (Vm91-96), ehdottomasti takapenkeillä (2+2) ja mahdollisemman vähän räpellettynä. Auto tulee ympärivuotiseen käyttöön (luit oikein) ja ottaa tallissa "kauppakassi" Audin A5:n paikan tänä syksynä.
- Millaisia kilometrimääriä näiden automaattilaatikot kestää?
- Jos autoon on vaihdettu laatikko niin onko ollut vain maanantaikappale vai onko kohdelu väärin?
- Onko tiettyjä vuosimalleja joita välttäisit? (wiring harness -ongelmasta on paljon höttöä jenkkifoorumeilla - miten tuttu ongelma täällä?)
- Koneeksi 500 vai 320? (tehoilla ei niin merkitystä - enemmän kestävyydellä) Pienemmällä koneella pääsee tuoreempaan yksilöön helpommin.
- Mistä ostatte varaosat? Merteil, joku nettipulju?
- Missä n. 15-20 vuotta vanhaa klassikkoa kannattaa huoltaa pääkaupunkiseudulla? Paikkoja joita suosittelette? Paljon huonoja kokemuksia nyrkkipajoista ja marmoritiskeistä löytyy ja mm. bemar€id€n huoltaminen on ollut yhtä helv....
Olen hankkimassa ensimmäistä Mersua ja toteutan viimein pitkäaikaisen haaveeni = r129 koppaisen SL-mesen. Löytyykö foorumilta SL:n omistajia - kaipailisin heidän vinkkejä auton ostoon.
Hakusessa on alle 20k€ maksava yksilö (Vm91-96), ehdottomasti takapenkeillä (2+2) ja mahdollisemman vähän räpellettynä. Auto tulee ympärivuotiseen käyttöön (luit oikein) ja ottaa tallissa "kauppakassi" Audin A5:n paikan tänä syksynä.
- Millaisia kilometrimääriä näiden automaattilaatikot kestää?
- Jos autoon on vaihdettu laatikko niin onko ollut vain maanantaikappale vai onko kohdelu väärin?
- Onko tiettyjä vuosimalleja joita välttäisit? (wiring harness -ongelmasta on paljon höttöä jenkkifoorumeilla - miten tuttu ongelma täällä?)
- Koneeksi 500 vai 320? (tehoilla ei niin merkitystä - enemmän kestävyydellä) Pienemmällä koneella pääsee tuoreempaan yksilöön helpommin.
- Mistä ostatte varaosat? Merteil, joku nettipulju?
- Missä n. 15-20 vuotta vanhaa klassikkoa kannattaa huoltaa pääkaupunkiseudulla? Paikkoja joita suosittelette? Paljon huonoja kokemuksia nyrkkipajoista ja marmoritiskeistä löytyy ja mm. bemar€id€n huoltaminen on ollut yhtä helv....
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Juuri myin hyväkuntoisen 107 tkm ajetun SL500:n vm. 1998 pois (pyyntö oli 21.800 euroa).
20 tonniin saa luultavasti jo valita minkä tahansa SL:n vm. 1991-1996.
Vuosimalli 1996 on jo facelift-malli, eli siinä on erilainen sisustus ja pieniä eroja ulkonäössä (kaksi kidusaukkoa
kolmen sijasta ja korinväriset puskurit). Vuosimalli vaihtuu heinäkuussa 1995. Uudempiin sai mm. lasikaton
ja jopa ESP:n ja sivuturvatyynyt ovat vakiona, jos muistan oikein.
Takapenkillä ei mahdu istumaan, mutta sinne saa laillisesti laittaa jonkun makaamaan. Takapenkki
vie subbarin tilat eli Sound System jää pois. Jos takapenkillä on joku, turvakaaren olisi syytä olla ylhäällä,
koska muuten se on vaaraksi, jos se laukeaa vahingossa.
Noin vanhoissa on yhä ei-sähköohjattu automaatti, johon kuuluu vaihtaa öljyt.
Laatikko on 722.3 sekä SL500:ssa että SL320:ssa ja se lienee kestävimpiä Mersun vaihteistoja.
Heikkoutena voi olla kovasssa pakkasessa aina peruuttaen liikkeelle lähteminen, joka voi aiheuttaa korjaustarvetta.
Luullakseni tuommoisella ajelee 500.000 - 1.000.000 km ajotavasta riippuen, jos öljyt ja suodatin vaihdetaan säännöllisesti.
Jos laatikko on jo vaihdettu, niin se on ollut huono yksilö tai siitä on öljyt karanneet tms.
Vuonna 1996 tuli sähköohjattu laatikko, joka on paljon miellyttävämpi käytössä ja vaihtaa nopeammin. Ekana
vuonna 1996 laatikoissa oli ongelmia, mutta ne korjattiin. Laatikko on suljettu eli siinä ei ole öljytikkua eikä
öljynvaihtoja. Kestoikä lienee puolet siitä, mitä 722.3:lla. Näihin on laitettu jälkikäteen öljytikut ja suositeltava
öljynvaihtoväli on 60.000 km, jos haluaa pitkää elinikää.
Vuosina 1993-1995 kaikkien Mersujen moottoreiden johtosarjat olivat huonoja. Varsinkin V8 käy kuumana ja
on melko varmaa, että johtosarjat on vaihdettu tai vaihdettava. On epäselvää, milloin ongelma korjaantui, mutta
luultavasti vasta vuoden 1996 puolella.
Vuosimallissa 1992 on yhä KE-Jetronic, joka vanhemmiten on vikaherkkä ja vian etsintä on hakuammuntaa.
Uudemmisssa autoissa on paremmat vikakoodit ja parempi moottorinohjaus, joka pysyy säädöissä ja on
taloudellinen bensan suhteen. Omassa 1998-mallissa oli jo suorasytytys (8 puolaa) nakutustunnistimilla, joka
on varmatoiminen ja helppo korjata. Tulppien vaihtoväli on pitkä, jopa yli 100.000 km. Jos tulpan kärkiväli
kuluu liian suureksi, puola voi hajota. Puola on helppo ja halpa (70 euroa) vaihtaa. V12-malleissa kampiakselin
kerrotaan olevan herkkä katkeamaan, jos pyttyjä jää pois pelistä, joten niiden huolto on tavallista tärkeämpää.
Moottoriksi ilman muuta V8, kuutonen ei jaksa viedä autoa ulkonäön edellyttämällä tavalla. V8 on lisäksi
vihreä vaihtoehto, koska se kuluttaa paljon vähemmän bensiiniä kuin V12.
Varaosat ostin KL-varaosista.
Tätä huoltoa on kehuttu, ei ole omia kokemuksia:
Rollen Tähtihuolto Ky, Rolf Segersven, Linnanherrankuja 3, 00950 Helsinki, puh. 09- 341 4065
MB-Klubin SL-tyyppivastaava ehkä tietää muitakin huoltoja.
Auton tulisi olla ruosteeton ja kolaroimaton ja kilometrien tulisi pitää paikkansa.
Jos budjetti olisi 20 tonnia, katselisin vuosimalleja 1996-1998. Ainakin SL320:n pitäisi mahtua
hyvin 20 tonnin rajan alle.
Katto kuluu vanhemmiten ja on kallis vaihtaa, joten se ei saisi olla kovin kulunut tai vuotaa.
Kattomekanismi on monimutkainen ja siinä on paljon osia. Hydrauliikka vuotaa vanhemmiten.
Katon ja turvakaaren toiminta kannattaa testata ostotilanteessa.
Tämän vihreän lasikattoisen SL320:n ostaisin heti, jos kuutoskone kelpaisi:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/4093230" onclick="window.open(this.href);return false;
20 tonniin saa luultavasti jo valita minkä tahansa SL:n vm. 1991-1996.
Vuosimalli 1996 on jo facelift-malli, eli siinä on erilainen sisustus ja pieniä eroja ulkonäössä (kaksi kidusaukkoa
kolmen sijasta ja korinväriset puskurit). Vuosimalli vaihtuu heinäkuussa 1995. Uudempiin sai mm. lasikaton
ja jopa ESP:n ja sivuturvatyynyt ovat vakiona, jos muistan oikein.
Takapenkillä ei mahdu istumaan, mutta sinne saa laillisesti laittaa jonkun makaamaan. Takapenkki
vie subbarin tilat eli Sound System jää pois. Jos takapenkillä on joku, turvakaaren olisi syytä olla ylhäällä,
koska muuten se on vaaraksi, jos se laukeaa vahingossa.
Noin vanhoissa on yhä ei-sähköohjattu automaatti, johon kuuluu vaihtaa öljyt.
Laatikko on 722.3 sekä SL500:ssa että SL320:ssa ja se lienee kestävimpiä Mersun vaihteistoja.
Heikkoutena voi olla kovasssa pakkasessa aina peruuttaen liikkeelle lähteminen, joka voi aiheuttaa korjaustarvetta.
Luullakseni tuommoisella ajelee 500.000 - 1.000.000 km ajotavasta riippuen, jos öljyt ja suodatin vaihdetaan säännöllisesti.
Jos laatikko on jo vaihdettu, niin se on ollut huono yksilö tai siitä on öljyt karanneet tms.
Vuonna 1996 tuli sähköohjattu laatikko, joka on paljon miellyttävämpi käytössä ja vaihtaa nopeammin. Ekana
vuonna 1996 laatikoissa oli ongelmia, mutta ne korjattiin. Laatikko on suljettu eli siinä ei ole öljytikkua eikä
öljynvaihtoja. Kestoikä lienee puolet siitä, mitä 722.3:lla. Näihin on laitettu jälkikäteen öljytikut ja suositeltava
öljynvaihtoväli on 60.000 km, jos haluaa pitkää elinikää.
Vuosina 1993-1995 kaikkien Mersujen moottoreiden johtosarjat olivat huonoja. Varsinkin V8 käy kuumana ja
on melko varmaa, että johtosarjat on vaihdettu tai vaihdettava. On epäselvää, milloin ongelma korjaantui, mutta
luultavasti vasta vuoden 1996 puolella.
Vuosimallissa 1992 on yhä KE-Jetronic, joka vanhemmiten on vikaherkkä ja vian etsintä on hakuammuntaa.
Uudemmisssa autoissa on paremmat vikakoodit ja parempi moottorinohjaus, joka pysyy säädöissä ja on
taloudellinen bensan suhteen. Omassa 1998-mallissa oli jo suorasytytys (8 puolaa) nakutustunnistimilla, joka
on varmatoiminen ja helppo korjata. Tulppien vaihtoväli on pitkä, jopa yli 100.000 km. Jos tulpan kärkiväli
kuluu liian suureksi, puola voi hajota. Puola on helppo ja halpa (70 euroa) vaihtaa. V12-malleissa kampiakselin
kerrotaan olevan herkkä katkeamaan, jos pyttyjä jää pois pelistä, joten niiden huolto on tavallista tärkeämpää.
Moottoriksi ilman muuta V8, kuutonen ei jaksa viedä autoa ulkonäön edellyttämällä tavalla. V8 on lisäksi
vihreä vaihtoehto, koska se kuluttaa paljon vähemmän bensiiniä kuin V12.
Varaosat ostin KL-varaosista.
Tätä huoltoa on kehuttu, ei ole omia kokemuksia:
Rollen Tähtihuolto Ky, Rolf Segersven, Linnanherrankuja 3, 00950 Helsinki, puh. 09- 341 4065
MB-Klubin SL-tyyppivastaava ehkä tietää muitakin huoltoja.
Auton tulisi olla ruosteeton ja kolaroimaton ja kilometrien tulisi pitää paikkansa.
Jos budjetti olisi 20 tonnia, katselisin vuosimalleja 1996-1998. Ainakin SL320:n pitäisi mahtua
hyvin 20 tonnin rajan alle.
Katto kuluu vanhemmiten ja on kallis vaihtaa, joten se ei saisi olla kovin kulunut tai vuotaa.
Kattomekanismi on monimutkainen ja siinä on paljon osia. Hydrauliikka vuotaa vanhemmiten.
Katon ja turvakaaren toiminta kannattaa testata ostotilanteessa.
Tämän vihreän lasikattoisen SL320:n ostaisin heti, jos kuutoskone kelpaisi:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/4093230" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Sinun SL olisi ollut todella helmi ja oikeassa ”haarukassa” mutta hienoa että kauppa kävi. Minulla on takarajana marraskuu kun Audin liisari loppuu ja muutama kk tässä on vielä aikaa etsiä hyvää yksilöä.
Takapenkit tulevat 5v poikamme käyttöön ja soveltuvat varmaan hänen kokoiselle mainiosti. Turvakaaren laukeamista olen myös miettinyt ja päätellyt, että kannattaa pitää kaarta ylhäällä kun takana istuu joku. Pääasia että tähän avoautoon koko perhe pääsee kyytiin yhdellä kertaa.
Sähköohjatun laatikon öljynvaihdosta: Jos mittarissa on vaikka 150tkm mutta öljytikkumodausta ei ole tehty, kannattaako öljyjä lähteä enää sitten vaihtamaan? Bemareiden laatikoissa vanhan pa$kan liikkeellelähtö sai aikaan riskin, että koko laatikko meni rikki. Eli jos oli mennyt runsaasti yli vaihtovälin niin sitten oli parempi jättää öljynvaihto kokonaan tekemättä. Kenen valmistamia mesen laatikot muuten ovat?
V8 olisi tietysti tämän auton luonteelle ainoa järkevä moottori. Jos ostaisin auton pelkästään kesäkäyttöön olisi hakusessa ehdottomasti 500:n. Autolla tulee ajamaan myös vaimo ja kyydissä on usein myös lapsi = joten auto ei tule paljoa ”kenkää” saamaan ja 320:n tehoilla pärjäämme vallan mainiostikkin.
Jos kattomekanismissa on hydrauliikkavuotoja niin mistä kohtaa sen näkee?
Tämä vihreä on ollut harkinnassa! Toinen mielenkiinnon herättänyt 500:n on ollut tämä mutta vähän liian vanhaksi menee: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/3874155" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinun SL olisi ollut todella helmi ja oikeassa ”haarukassa” mutta hienoa että kauppa kävi. Minulla on takarajana marraskuu kun Audin liisari loppuu ja muutama kk tässä on vielä aikaa etsiä hyvää yksilöä.
Takapenkit tulevat 5v poikamme käyttöön ja soveltuvat varmaan hänen kokoiselle mainiosti. Turvakaaren laukeamista olen myös miettinyt ja päätellyt, että kannattaa pitää kaarta ylhäällä kun takana istuu joku. Pääasia että tähän avoautoon koko perhe pääsee kyytiin yhdellä kertaa.
Sähköohjatun laatikon öljynvaihdosta: Jos mittarissa on vaikka 150tkm mutta öljytikkumodausta ei ole tehty, kannattaako öljyjä lähteä enää sitten vaihtamaan? Bemareiden laatikoissa vanhan pa$kan liikkeellelähtö sai aikaan riskin, että koko laatikko meni rikki. Eli jos oli mennyt runsaasti yli vaihtovälin niin sitten oli parempi jättää öljynvaihto kokonaan tekemättä. Kenen valmistamia mesen laatikot muuten ovat?
V8 olisi tietysti tämän auton luonteelle ainoa järkevä moottori. Jos ostaisin auton pelkästään kesäkäyttöön olisi hakusessa ehdottomasti 500:n. Autolla tulee ajamaan myös vaimo ja kyydissä on usein myös lapsi = joten auto ei tule paljoa ”kenkää” saamaan ja 320:n tehoilla pärjäämme vallan mainiostikkin.
Jos kattomekanismissa on hydrauliikkavuotoja niin mistä kohtaa sen näkee?
Tämä vihreä on ollut harkinnassa! Toinen mielenkiinnon herättänyt 500:n on ollut tämä mutta vähän liian vanhaksi menee: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/3874155" onclick="window.open(this.href);return false;
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
SL on nyt hankittu ja kävin hakemassa sen vihreän yksilön jota tässä ketjussa mainostettiin. Auto pitää nostaa tontista vakkarijousilla ja huollattaa talvea varten, muuten vaikuttaa oikeen hyvälle pelille. Yksi mesefoorumilainen siis lisää. 

Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onneksi olkoon, olen kateellinen.
Älä nosta, eikös se ole alkuperäisillä AMG-jousilla?
Levikkeet ja vanteet ovat tehtaan AMG-varusteita ja madallus kuuluu niiden seuraksi.
Poikkeuksellisen hyvin varustettu auto ja hyvät värit.
Code Текст
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
340 ADDITIONAL 3RD STOP LAMP
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
415 GLASS ROOF (R129)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
512 MB RADIO SPECIAL WITH TRAFF. MESS., RDS
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
565 REAR SEATS USED ON SL MODELS
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
612 XENON HEADLIGHT
740 BLACK SOFT TOP FABRIC 9001
774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
793 AMG-WHEE.8,5X18 SQUE.-IN DEPTH 25 245/40 SEV.PARTS
806 AEJ 06/1/M/X
819 CD CHANGER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
980 REG. DOC. AND ABE NO. ON TYPE LABEL FOR EXPORT
200A LEATHER
269 TOURMALINE GREEN METALLIC
265A LEATHER MUSHROOM
Älä nosta, eikös se ole alkuperäisillä AMG-jousilla?
Levikkeet ja vanteet ovat tehtaan AMG-varusteita ja madallus kuuluu niiden seuraksi.
Poikkeuksellisen hyvin varustettu auto ja hyvät värit.
Code Текст
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
340 ADDITIONAL 3RD STOP LAMP
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
415 GLASS ROOF (R129)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
512 MB RADIO SPECIAL WITH TRAFF. MESS., RDS
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
565 REAR SEATS USED ON SL MODELS
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
612 XENON HEADLIGHT
740 BLACK SOFT TOP FABRIC 9001
774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
793 AMG-WHEE.8,5X18 SQUE.-IN DEPTH 25 245/40 SEV.PARTS
806 AEJ 06/1/M/X
819 CD CHANGER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
980 REG. DOC. AND ABE NO. ON TYPE LABEL FOR EXPORT
200A LEATHER
269 TOURMALINE GREEN METALLIC
265A LEATHER MUSHROOM
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ma 22.08.2011 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kuvista katsoen oli todella hyvässä kunnossa! Onneks vielä on kelejä, katto alhaalla.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Huh huh, onpas kertakaikkiaan kadehdittavan hieno SL. 

2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Varusteet on tosi jees mutta voiko olla, että ratin säätöjä ei ole (eli ne on ollut lisävarusteena)? Vai olenko ihan AT etten löydä mistä säädetään?
Auto on pakko nostaa kun en pääse autohalliin sisälle kun raapii nokasta ja vaimo hajottaa ton talvella saman tien. Laitan jouset tietysti talteen.
Jouset on kyllä yllättävän pehmeät vaikka auto käytännössä nuolee maata, en ihmettele jos on joku AMG:n oma satsi kyseessä.
Kutosen ääni on myös positiivinen yllätys.

Auto on pakko nostaa kun en pääse autohalliin sisälle kun raapii nokasta ja vaimo hajottaa ton talvella saman tien. Laitan jouset tietysti talteen.

Kutosen ääni on myös positiivinen yllätys.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onnittelut vielä tätäkin kauttaE38 kirjoitti:Auto on pakko nostaa kun en pääse autohalliin sisälle kun raapii nokasta ja vaimo hajottaa ton talvella saman tien. Laitan jouset tietysti talteen.Jouset on kyllä yllättävän pehmeät vaikka auto käytännössä nuolee maata, en ihmettele jos on joku AMG:n oma satsi kyseessä.

Onkos R129 samanlainen jousitus kuin w210, eli korkeutta voi säätää jousien yläpäähän tulevalla paloilla?

Tossa ainakin näyttäis olevan jousien päissä palikat. Riittääkö noilla nostaminen?
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kallista kun joutuu ostamaan osia kun on niin erikoinen auto pää osin vain vehon kautta.Koneen korjaus ei ole kovinkaan halpaa jos ei osaa itse tehdä (500).PS.om 500sl 90vm.ajetti 200T.Olen tehnyt pää osin itse kun ei kannata korjauttaa (kallista).Tein kansi remontin ja jakopää kunnostuksen viime talvena ja tuli maksamaa €!Muuten auto on tosi kiva ja siiati.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
KL-varaosista saa kaikkia osia.
Omassa SL:ssa turvakaari pamahti kerran omia aikojaan ylös.
Jos ratissa on säätö, se on joko ohjauspylvään alla (mekaaninen syvyyssäätö) tai
ohjausakselin vasemmalla puolella (sähkösäädöt). Ratti on kyllä tehtaalla laitettu
oikeaan paikkaan ja säädöt siten katsottu tarpeettomiksi.
Omassa SL:ssa turvakaari pamahti kerran omia aikojaan ylös.
Jos ratissa on säätö, se on joko ohjauspylvään alla (mekaaninen syvyyssäätö) tai
ohjausakselin vasemmalla puolella (sähkösäädöt). Ratti on kyllä tehtaalla laitettu
oikeaan paikkaan ja säädöt siten katsottu tarpeettomiksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
no on se paljo parempi ku v8E38 kirjoitti:Kutosen ääni on myös positiivinen yllätys.

saattaa tulla pöljän näkönen jos korottaa ja pitää nuo vanteet. Talveksi sitten standardivanne/rengas yhdistelmä. vanteet 8x16et34 ja renkaat 225/55/16. kyl se vain on siisti auto. erityisen harvinaista että se on jo tehtaalta lähtenyt noilla moniosaisilla vanteilla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitokset kommenteista
Mitä tämä varuste sisältää tarkalleen: 774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
Käväsin Veholla ja varaosatiskillä kerrottiin että liittyy jotenkin koriin mutta minusta puskurit yms. ovat tavalliset?
Varasin ajan Rollen putiikkiin ja yritämme auton nostoa aluksi korkeimmilla paloilla. Niillä voi saada muutaman cm:n lisää maavaraa joka olisi jo tarpeeksi. Uusilla jousilla auto nousee varmaan sitten lähemmäksi 10cm joka on jo liikaa.

Mitä tämä varuste sisältää tarkalleen: 774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
Käväsin Veholla ja varaosatiskillä kerrottiin että liittyy jotenkin koriin mutta minusta puskurit yms. ovat tavalliset?

Varasin ajan Rollen putiikkiin ja yritämme auton nostoa aluksi korkeimmilla paloilla. Niillä voi saada muutaman cm:n lisää maavaraa joka olisi jo tarpeeksi. Uusilla jousilla auto nousee varmaan sitten lähemmäksi 10cm joka on jo liikaa.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
On hieno auto, onnea ja tervetuloa foorumille. SA 774 tarkoittanee kaarien mankelointia suurempien vanteiden myötä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Jokos ratin säätö löytyi?
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mankelointi sekä peltien sekä puskureiden ulospäin tuonti muovisilla prikoilla. Tavallisten puskurien siisTimo L. kirjoitti:On hieno auto, onnea ja tervetuloa foorumille. SA 774 tarkoittanee kaarien mankelointia suurempien vanteiden myötä.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Upean SL:n ostit. Ko auton väriyhdistelmä ei taida olla tavallisimmasta päästä, mutta toimii. Itselläkin alkanut nyt tämän kesän aikana tekeen mieli katotonta kesäautoa... SL olisi kyllä makea. 

ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
OK, kyseessä on siis aitoa MB thyyninkiä!Sergey kirjoitti:Mankelointi sekä peltien sekä puskureiden ulospäin tuonti muovisilla prikoilla. Tavallisten puskurien siisTimo L. kirjoitti:On hieno auto, onnea ja tervetuloa foorumille. SA 774 tarkoittanee kaarien mankelointia suurempien vanteiden myötä.Harva autovalmistaja tarjoaa tehtaalta aitoa TUNINKIA, eli tommosta kikkailua. Takalokarit saattaa olla jopa rälläköity ja hitsattu uuteen uskoon.


Tomp:
Ratin säätöjä ei ole mutta penkistä löytyy kiitettävästi säätömahdollisuuksia ja hyvän asennon saa aikaiseksi.
Groove:
Väricombo on tosi tyylikäs ja sopii mielstäni malliin hienosti. Sisätilan jalopuut menevät näiden värien kanssa kuin nenä päähän ja paketti on arvokkaan oloinen. Siksi totaalinen tontitus ei ole tähän ko autoon se paras ratkaisu. Mutta tietysti toiset tykkää äidistä ja toiset...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tollasen löysin. Mikäli samanlainen rattimekanismi sinulla kuin tuossa autossa, niin rattia ilmeisesti ei saa säädettyä.
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=49923" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=49923" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Minulla oli SL:ssa sähkösäädöt ratissa, vaikkei sitä erikseen mainita lisävarusteissa:
Code Текст
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
284 SELECTOR LEVER, WOOD
289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL
330 COMPARTMENT FOR COMPACT DISCS IN CENTRE CONSOLE
472 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
501 OUTSIDE MIRRORS LE/RI WITH MEMORY
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
612 XENON HEADLIGHT
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
740 BLACK SOFT TOP FABRIC 9001
755 RADIO MB SPECIAL CD
808 AEJ 06/1/M/X
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
923 EMISSION CONTROL D3-MEASURES
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
200A LEATHER
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
261A LEATHER BLACK
En minäkään madalluksista muuten välitä, paitsi jos se on alkuperäinen tai autossa on alkuperäiset AMG-levitykset ja vanteeet.
Tuo sinun madalluksesi saattaa olla tehtaan jäljiltä alkuperäinen, ehkä IN DEPTH 25 voisi tarkoittaa 25 mm madallusta?
793 AMG-WHEE.8,5X18 SQUE.-IN DEPTH 25 245/40 SEV.PARTS
Code Текст
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
284 SELECTOR LEVER, WOOD
289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL
330 COMPARTMENT FOR COMPACT DISCS IN CENTRE CONSOLE
472 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
501 OUTSIDE MIRRORS LE/RI WITH MEMORY
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
612 XENON HEADLIGHT
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
740 BLACK SOFT TOP FABRIC 9001
755 RADIO MB SPECIAL CD
808 AEJ 06/1/M/X
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
923 EMISSION CONTROL D3-MEASURES
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
200A LEATHER
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
261A LEATHER BLACK
En minäkään madalluksista muuten välitä, paitsi jos se on alkuperäinen tai autossa on alkuperäiset AMG-levitykset ja vanteeet.
Tuo sinun madalluksesi saattaa olla tehtaan jäljiltä alkuperäinen, ehkä IN DEPTH 25 voisi tarkoittaa 25 mm madallusta?
793 AMG-WHEE.8,5X18 SQUE.-IN DEPTH 25 245/40 SEV.PARTS
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Manuaalin mukaan sähkösäädöt on helposti löydettävissä ratin pylväästä mutta tässä niitä ei ole.JarkkoN kirjoitti:Minulla oli SL:ssa sähkösäädöt ratissa, vaikkei sitä erikseen mainita lisävarusteissa:
Jos autossa olisi tehtaan madallus niin silloin käsittääkseni rekisteriotteessa ei olisi erikseen mainintaan alustasarjasta ? Nyt rekkarissa on maininta. Madallus on mielestäni luokkaa 50 - 60mm, enkä ole koskaan nähnyt noin tontissa olevaa 129:ä. Ei tolla HKI:n miinakentillä selviä millään. Liikkeestä josta kävin hakemassa ton, oli sisällä Audi R8 ja siinä oli oikeasti enemmän maavaraa nokassa...JarkkoN kirjoitti:En minäkään madalluksista muuten välitä, paitsi jos se on alkuperäinen tai autossa on alkuperäiset AMG-levitykset ja vanteeet.
Tuo sinun madalluksesi saattaa olla tehtaan jäljiltä alkuperäinen, ehkä IN DEPTH 25 voisi tarkoittaa 25 mm madallusta?
793 AMG-WHEE.8,5X18 SQUE.-IN DEPTH 25 245/40 SEV.PARTS

Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Auto on kai nyt 3. omistajalla. Ensimmäinen omistaja oli saksalainen. Kysäisepä
edelliseltä omistajalta, mitä hän tietää alustasarjasta.
Kuvista ei oikein saanut käsitystä madalluksen suuruudesta.
Mitä ilmeisimmin nykyinen alustasarja on jälkiasennus ja aivan liian matala.
Muistaakseni AMG-madallus on juurikin 25 mm ainakin joissain Mersun malleissa.
Se sopii ulkonäön ja mukavuuden puolesta parhaiten autoon.
edelliseltä omistajalta, mitä hän tietää alustasarjasta.
Kuvista ei oikein saanut käsitystä madalluksen suuruudesta.
Mitä ilmeisimmin nykyinen alustasarja on jälkiasennus ja aivan liian matala.
Muistaakseni AMG-madallus on juurikin 25 mm ainakin joissain Mersun malleissa.
Se sopii ulkonäön ja mukavuuden puolesta parhaiten autoon.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tarkistin hinnastosta ja tuo lisävarustekoodi 793 on pelkät AMG-vanteet ilman alustasarjaa.
Hintaa on tällä varusteella ollut 9.947,50 DEM eli noin 5.000 Euroa Saksassa 1997. Siis
vakiovanteiden (12-reikäiset alut v. 1997) sijasta, ei lisäksi. On hauska tuo 50 pfennigin tarkkuus hinnassa.
Alustasarjan kanssa vanteiden SA-koodi olisi 783 ja hintaa tasaraha 13.915,00 DEM.
Jos jollain on Vehon hinnasto, niin tarkistakaapa Suomen hinta. 14.000 D-markkaa oli jotain
52.000 markkaa ja autoverollisena varmaan jotain 140.000 markkaa. Kohtuuhinta AMG-alustasta,
kun vanteetkin ovat moniosaiset.
Lasikatto maksoi vain 5405 DEM.
Hintaa on tällä varusteella ollut 9.947,50 DEM eli noin 5.000 Euroa Saksassa 1997. Siis
vakiovanteiden (12-reikäiset alut v. 1997) sijasta, ei lisäksi. On hauska tuo 50 pfennigin tarkkuus hinnassa.
Alustasarjan kanssa vanteiden SA-koodi olisi 783 ja hintaa tasaraha 13.915,00 DEM.
Jos jollain on Vehon hinnasto, niin tarkistakaapa Suomen hinta. 14.000 D-markkaa oli jotain
52.000 markkaa ja autoverollisena varmaan jotain 140.000 markkaa. Kohtuuhinta AMG-alustasta,
kun vanteetkin ovat moniosaiset.
Lasikatto maksoi vain 5405 DEM.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tässä arvon raadille muutama kuva. Taaempana olevasta rotvallista saa joitan osviittaa maavarasta = rotvalli on n 6 -7 cm korkea (eli sitä voi juuri kutsua rotvalliksi).





Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Autohan on nyt upea. Voi sääli, että sitä on pakko nostaa käytännöllisyyden nimissä. Se vaikuttaa ulkonäköön negatiivisesti ja kokonaisuuteen enemmän kuin heti tulee mieleenkään. Ehdotan vaimolle ajokieltoa.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Olen etsinyt (lyhyen) aikaa SL Mersua ja katselin myös samaa autoa kuin ostit, komia yksilö!. Luin kyllä useita keskusteluketjuja foorumilta mutta hulluus iski oikein kunnolla. Ostin tänään 600 SL Roadsterin. Kaikki varoittivat 600:n vikaherkkyydestä ja kalliista käyttökustannuksista.
Koeajoin yhden "halvan" 600:n ja se oli käytökseltään hieman outo ja varoitusvaloja paloi koelaudassa kuin lentokoneessa. Ajoin myös 300:sta SL:ää ja se ei liikkunut mihinkään, kuin olisi ajanut tiiliskivellä. Muuten hieno oli kyllä. Tänään lähes kädet täristen menin katsomaan 600 SL:n vm 1993. Ajokilometrit 80000 km joka on aina suhteellinen fakta vanhassa autossa. Auto oli joka asiassa myyjän kertoman mukainen !! Olen etsinyt uutta harrasteautoa pidempään, eri merkkisiä ja vaikka usein on puhelimessa kerrottu hyvin auton kunnosta, paikan päällä on ollut pettymys. Otan itselleni ison osan syytä koska minulla on jo yksi harrasteauto jonka olen itse kunnostanut. Rima oli korkealla sekä ominaisuuksien ja kunnon suhteen. Pari 500:sta meni ohi tutustumisesta kun auto olikin muualla (Tuusula/Hyrylä.....).
Tänään sitten osui kohdalleen, kunto (kaikki toimii) ja ominaisuudet (vaimokin innostui hetkessä) sekä tunnelma/fiilis (se on tärkeä minulle harrasteautossa). Kaupat kiinni ja jostain kummasta syystä rahat oli mukana.......
Ajo-ominaisuudet ovat täysin vertailukykyiset nykyaikaisille autoille. Melutaso on hieman korkeampi (vert. B180 CDI) mutta ei kuitenkaan mitenkään huono. Moottori tekee auton ja erityisesti SL 600:ssa koska 6 l V12 koneella tämä auto on höyhen kevyt....keveni koko ajan lisää kaasua painaessa koska n. 300 km ja reilut puoli tankillista on mennyt.
Lähden takaisin autotalliin...
Koeajoin yhden "halvan" 600:n ja se oli käytökseltään hieman outo ja varoitusvaloja paloi koelaudassa kuin lentokoneessa. Ajoin myös 300:sta SL:ää ja se ei liikkunut mihinkään, kuin olisi ajanut tiiliskivellä. Muuten hieno oli kyllä. Tänään lähes kädet täristen menin katsomaan 600 SL:n vm 1993. Ajokilometrit 80000 km joka on aina suhteellinen fakta vanhassa autossa. Auto oli joka asiassa myyjän kertoman mukainen !! Olen etsinyt uutta harrasteautoa pidempään, eri merkkisiä ja vaikka usein on puhelimessa kerrottu hyvin auton kunnosta, paikan päällä on ollut pettymys. Otan itselleni ison osan syytä koska minulla on jo yksi harrasteauto jonka olen itse kunnostanut. Rima oli korkealla sekä ominaisuuksien ja kunnon suhteen. Pari 500:sta meni ohi tutustumisesta kun auto olikin muualla (Tuusula/Hyrylä.....).
Tänään sitten osui kohdalleen, kunto (kaikki toimii) ja ominaisuudet (vaimokin innostui hetkessä) sekä tunnelma/fiilis (se on tärkeä minulle harrasteautossa). Kaupat kiinni ja jostain kummasta syystä rahat oli mukana.......
Ajo-ominaisuudet ovat täysin vertailukykyiset nykyaikaisille autoille. Melutaso on hieman korkeampi (vert. B180 CDI) mutta ei kuitenkaan mitenkään huono. Moottori tekee auton ja erityisesti SL 600:ssa koska 6 l V12 koneella tämä auto on höyhen kevyt....keveni koko ajan lisää kaasua painaessa koska n. 300 km ja reilut puoli tankillista on mennyt.
Lähden takaisin autotalliin...
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ei pääse Kaivariin cruisailemaan kun hidastetöyssyissä etupuskuri jää sinne - pakko saada lisää käytännöllisyyttä!Sway-bar kirjoitti:Autohan on nyt upea. Voi sääli, että sitä on pakko nostaa käytännöllisyyden nimissä. Se vaikuttaa ulkonäköön negatiivisesti ja kokonaisuuteen enemmän kuin heti tulee mieleenkään. Ehdotan vaimolle ajokieltoa.

Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
en ymmärrä mikä hinku joillakin tyypeillä on puolustella madallusta, jos se tekee autosta käytännössä liikuntakyvyttömänE38 kirjoitti:Ei pääse Kaivariin cruisailemaan kun hidastetöyssyissä etupuskuri jää sinne - pakko saada lisää käytännöllisyyttä!Sway-bar kirjoitti:Autohan on nyt upea. Voi sääli, että sitä on pakko nostaa käytännöllisyyden nimissä. Se vaikuttaa ulkonäköön negatiivisesti ja kokonaisuuteen enemmän kuin heti tulee mieleenkään. Ehdotan vaimolle ajokieltoa.Ei tiedä mistäpäin porukat täällä on mutta ainakin HKI:n keskustassa on kymmenittäin paikkoja jossa on 10-15 cm syviä monttuja tiessä, liittyen vuodesta toiseen jatkuviin rakennustyömaihin, kiskotöihin jne. Ei tollasella maavaralla ole mukava ajella.

ja tuo, että tiessä/kadulla on 10-15 cm syviä monttuja, kuulostaa ihan normaalilta suomalaiselta kaupungilta nykyaikana...
niin ja auto vaikuttaa erittäin pätevältä noin muuten


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onnea "kuningas" 129:n hankinnasta! Sinulla auto on varmaan vain kesäkäytössä niin silloin suuremmalle myllylle on selvä tarve. 6satanen on kyllä jo aika paljon.SL666 kirjoitti:Olen etsinyt (lyhyen) aikaa SL Mersua ja katselin myös samaa autoa kuin ostit, komia yksilö!. Luin kyllä useita keskusteluketjuja foorumilta mutta hulluus iski oikein kunnolla. Ostin tänään 600 SL Roadsterin. Kaikki varoittivat 600:n vikaherkkyydestä ja kalliista käyttökustannuksista.
Koeajoin yhden "halvan" 600:n ja se oli käytökseltään hieman outo ja varoitusvaloja paloi koelaudassa kuin lentokoneessa. Ajoin myös 300:sta SL:ää ja se ei liikkunut mihinkään, kuin olisi ajanut tiiliskivellä. Muuten hieno oli kyllä. Tänään lähes kädet täristen menin katsomaan 600 SL:n vm 1993. Ajokilometrit 80000 km joka on aina suhteellinen fakta vanhassa autossa. Auto oli joka asiassa myyjän kertoman mukainen !! Olen etsinyt uutta harrasteautoa pidempään, eri merkkisiä ja vaikka usein on puhelimessa kerrottu hyvin auton kunnosta, paikan päällä on ollut pettymys. Otan itselleni ison osan syytä koska minulla on jo yksi harrasteauto jonka olen itse kunnostanut. Rima oli korkealla sekä ominaisuuksien ja kunnon suhteen. Pari 500:sta meni ohi tutustumisesta kun auto olikin muualla (Tuusula/Hyrylä.....).
Tänään sitten osui kohdalleen, kunto (kaikki toimii) ja ominaisuudet (vaimokin innostui hetkessä) sekä tunnelma/fiilis (se on tärkeä minulle harrasteautossa). Kaupat kiinni ja jostain kummasta syystä rahat oli mukana.......
Ajo-ominaisuudet ovat täysin vertailukykyiset nykyaikaisille autoille. Melutaso on hieman korkeampi (vert. B180 CDI) mutta ei kuitenkaan mitenkään huono. Moottori tekee auton ja erityisesti SL 600:ssa koska 6 l V12 koneella tämä auto on höyhen kevyt....keveni koko ajan lisää kaasua painaessa koska n. 300 km ja reilut puoli tankillista on mennyt.
Lähden takaisin autotalliin...

PS. Olen varmasti hyvin samantapainen autoharrastaja kuin sinä ja olen katsellut autoja monttu auki, naurua pidellen kun täydellistä pommia myydään "huippusiistinä"?! Minulla autot on aina siistejä ja tiptop kunnossa = sellaisia kuin ne ovat olleet uutena. Kaikilla ei mene ihan näin.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Jep, seurantaa seuraa. Joko tähän topikkiin tai tarvittaessa uuteen. Huomenna taas kerätään lisää kokemuksia.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)