
Nyt siis kiinnostaisi tietää, että minkäslaisia kokemuksia teillä muilla on tämän kokoluokan renkaista ja niiden kulutuskestävyydestä?
jos treadwear on alle 200 tai lähellä sitä, niin 10 000 km alkaa olla hyvä saavutusLopenUupunut kirjoitti:
ei nuo sinunkaan renkaat ihan 5500km aikana sais noin kulua....voisko sanoa olipa mikä hyvänsä luku kyljessä ?
napa kirjoitti:jos treadwear on alle 200 tai lähellä sitä, niin 10 000 km alkaa olla hyvä saavutusLopenUupunut kirjoitti:
ei nuo sinunkaan renkaat ihan 5500km aikana sais noin kulua....voisko sanoa olipa mikä hyvänsä luku kyljessä ?
hakusanalla treadwear....tj86430 kirjoitti:Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
ei sille oikein mitään muuntotaulukkoa ole olemassa, kun se TW luku on vain tehtaan oma arvio renkaan kulumisesta toiseen vastaavaan verokkiin... mutta mitä pienempi luku, niin sen nopeammin kuluu ja pito on parempi... slikseissä luku yleensä jotain 0 ja 60 väliltä... (pehmeä 0 ja kova 60)tj86430 kirjoitti:Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
kuka ne pyöränkulmat on noin pahoin vetänyt metsäänarto79 kirjoitti:TW on noissa Nokian Hakka Z:ssa 300. Tsekkasin eilen rengaspaineet ja toisessa vähän ehkä kuluneemmassa oli vain 2,2bar. Nyt on takana taas 2,9 ja edessä 2,7. Renkaat on itse asiassa vieläkin huonommassa kunnossa kun annoin ymmärtää. Rengas on nimittäin kulunut sisäreunalta melkein sileeksi. Niin ja kun nuo renkaat alle laitettiin, niin auto oli juuri silloin huollossa jolloin alusta säädettiin ja samalla rengaskulmat.
Tuleepa vaan mieleen, että kannattaisko sietää sisäreunojen enempi kuluminen, jos sillä vaikka tuplais tuon ajomäärän kuitenkin.arto79 kirjoitti:Oukei, soitin huoltoon sille kaverille joka noi kulmat on säätänyt, niin selitys nopeelle kulumiselle on seuraava: Alustaa on madallettu abaut 5 cm, jolloin takapyörien aurausta joutuu lisäämään syystä että rengas kuluisi tasaisemmin. Jos aurausta vähentää, niin rengas kuluu sisäreunasta entistäkin nopeammin.
Elikä suurin syypää on alustan madallus. Eipä tuossa vakioalustallakaan takarenkaat ihan koko kesää kestäneet.. Tarvii ostaa jatkossa halpoja kiinakumeja tohon vaan ja ajaa alusta comfort-asennossa..
jos renkaan käyttöikä on n.5000 km (nyt jo kuulemma sisäreuna sileänä) niin kyllä sille alustalle pitää jotain muuta tehdä, kuin poppakonsteja aurauksen kanssaRH kirjoitti:Tuleepa vaan mieleen, että kannattaisko sietää sisäreunojen enempi kuluminen, jos sillä vaikka tuplais tuon ajomäärän kuitenkin.arto79 kirjoitti:Oukei, soitin huoltoon sille kaverille joka noi kulmat on säätänyt, niin selitys nopeelle kulumiselle on seuraava: Alustaa on madallettu abaut 5 cm, jolloin takapyörien aurausta joutuu lisäämään syystä että rengas kuluisi tasaisemmin. Jos aurausta vähentää, niin rengas kuluu sisäreunasta entistäkin nopeammin.
Elikä suurin syypää on alustan madallus. Eipä tuossa vakioalustallakaan takarenkaat ihan koko kesää kestäneet.. Tarvii ostaa jatkossa halpoja kiinakumeja tohon vaan ja ajaa alusta comfort-asennossa..
Heh, joo. Löytyy mm. tieto, että TW 260 kestää teoriassa 2,6 kertaa pidempään kuin TW 100, ja että TW 100 pitäisi kestää laskennallisesti 30000 mailia = 48270 km. Näin ollen nuo minun renkaat pitäisi kestää laskennallisesti 125502km. Jotenkin epäilen...LopenUupunut kirjoitti:hakusanalla treadwear....tj86430 kirjoitti:Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
http://www.google.fi/search?q=treadwear ... d=0CF4QsAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuulostaa kyllä liialta auraukselta kokeile vaikka 0'05' per puoli niin voi tuplata renkaan keston.arto79 kirjoitti:6000km kesti takarenkaat silleen että kankaat näkyi vasemman puoleisen renkaan sisäreunasta. Ulkoreunassa oli pintaa 3 mm, eli eivät ne nyt ihan tasaisesti olleetkaan kuluneet.. Eturenkaissa pintaa sellaset 6,5-7 mm. Mitattiin samalla pyöränkulmat ja takapäässä camber -2,12 astetta kummallakin puolella ja auraus vasen 0'20' ja oikea 0'26'. Kuulemma säädöt juuri niin kuin pitääkin kun alustaa madallettu.
onkohan ihan rehellinen ammattilaisen fakta ?arto79 kirjoitti:6000km kesti takarenkaat silleen että kankaat näkyi vasemman puoleisen renkaan sisäreunasta. Ulkoreunassa oli pintaa 3 mm, eli eivät ne nyt ihan tasaisesti olleetkaan kuluneet.. Eturenkaissa pintaa sellaset 6,5-7 mm. Mitattiin samalla pyöränkulmat ja takapäässä camber -2,12 astetta kummallakin puolella ja auraus vasen 0'20' ja oikea 0'26'. Kuulemma säädöt juuri niin kuin pitääkin kun alustaa madallettu.
mulla kului ne omat 265/35 18" nexen 3000 (roadstone) takarenkaat käytännössä aika tasan, ehkä 1 mm oli ulkoreunalla enemmän kulutuspintaa, kun olivat vaihtokunnossa (apukuskin puoleisesta renkaasta alkoi keskeltä paistaa se kulumisvaroitin), luultavasti kevään kuovittamiset sitten tasas hieman sitä kulutustaRH kirjoitti:Tulipa tuossa noita omankin auton renkaita pällisteltyä. Eturenkaat näyttää kuluvan aika lailla tasaisesti. Takarenkaissa on pikkusen vajaa 10tkm matkalla ulkoreunassa pintaa semmonen 5,5mm ja sisällä 4mm. Taitaapi tulla pit stop renkaskauppaan ja heitetään ne pyörimään ristiin, kun ei noissa ole mitään muuta kuin pyörimissuunta määritelty. Sitten voisi kuvitella, että tuplaantuu jäljellä oleva käyttöaika ja kilometrit. Ja koreankumeissa on kokoa muuten 265/35-18. Jännä juttu sinänsä, että kapeammat tuuman pienemmät talvirenkaat näyttäisi kuluvan ihan tasaisesti.
On sulla jotain kyllä pahasti pielessä kulmien säädössä tai sitten on ajotyyli todella raju.?arto79 kirjoitti:5000km ajettu Fullway:llä, ja sisäreuna sen verran kulunut että pitää vaihtaa takarenkaat vanteelta toiselle. Taitaa olla järkevintä nostaa tota alustaa pari kolme senttiä tuosta, jotta saa camperin kohilleen. Alkuperäisestä tuota on madallettu jotain 50+ mm.
Osuit asian ytimeen...iän myötä on rengasleveys tullut tasaisesti alaspäin 305->185, enkä oikeastaan ymmärrä miksi nuorempana piti söheltää ja kärsiä liian leveiden renkaiden "ominaisuuksista".JarkkoN kirjoitti:Käytännössä matalan nopeusluokan kova rengas ja vielä korkeaprofiilisena
on mukavin ja taloudellisin rengas.