Ehkä mesemies!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Moro,

olen tässä ensiautoa katsellut ja pohtinut, tiedä sitten mikä olisi hyvä vehje. Perinteiset bemarit, sierrat jne. ovat pyörineet päässä.
Mutta, entä jos! Mercedes-Benz 190, manuaali, takapotku, 2.0l bensakone. Sieltä 80-90 luvulta. Katselin että aika halvalla saa aika hyvä näkösen pelin jo. Mutta onko näky turhankin hyvä. Mikä voisi mennä pieleen? Haluaisin tietää kaiken tästä vehkeestä!

Tyyppivikoja, kulutusta, varaosien saantia jne kaikkea! Mersuhan taitaa olla enemmän noita diiseli koneita, mutta ovatko bensakoneet hyviä? Mikä on kilsalukema jonka jälkeen kannattaa alkaa kattaa toista kärryä? Nii ja mites noi E-versiot, enemmän heppoja näyttää olevan. Muuta?

Kiitoksia kaikille, toivottavasti tulee hyviä vastauksia! (Huonotkin käy)

See ya! :wave:
Viimeksi muokannut Pas(i)kiainen, Ke 03.08.2011 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja onre »

Kilometrejä ei kannata säikkyä tuonikäisissä, katselee ennemmin auton yleistä kuntoa. Se kertoo paljon enemmän.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep. kunto ratkaisee. ruoste on suurin ongelma... ja sitten ke-jetronic ruiskun metkut. alustan osat kanssa, mutta tuntuu silt että alkaa jo kaikissa tenavissa olee vaihettuna jo kertaalleen kumit, puslat ja koiranluut. Varaosat on halvempia ku corollaan.

niin ja tervetuloa foorumille!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tervetuloa! Voin suositella. 90-luvun malleissa on paremmat penkit. Kulutus on maantiellä nätisti ajettuna alle 7l/100km ja kaupungissa noin kympin.
Jos sattuu eteen 2.3E manuaali, niin osta semmoinen. Kulutus on aika samoissa kuin 2.0E:ssä mutta tehoeron tuntee persdynolla.

4/5v askilla ei suurta merkitystä, muuta kuin moottoritienopeuksissa ja 5v on helpompi myydä eteenpäin. Automaattia ei ole syytä säikkyä myöskään.
Riippuu hiukan budjetista, mutta ilmastointi on harvinainen mutta hieno varuste.

Mikään tykki se 2.0/2.3E ei ole. Suurin ilo kumpuaa hyvästä äänieristyksestä, ajo-ominaisuuksista ja yleisestä luotettavuudesta.
Kalliita varaosia ei oikestaan ole olemassakaan tuohon autoon. Käytettyjen varaosien saanti on erinomaisen hyvä.

Huonoja puolia on lähes olematon liikkeellelähtökyky talvella, muutenkin talviajo-ominaisuudet ovat mitä ovat. Turpaan tuli aikanaan TM:n talviautotestissä mm. Fiat Unolta. Tosin kyllä se parempi on kuin mikään sierra tai penari. Talvella W201-mersulla otetaan suurpiirteisesti ja ennen kaikkea rauhallisesti. Hyvät ja riittävän kapeat nastarenkaat auttavat paljon asiaa. Painoa voi lisätä perään jos haluaa.

Lämmityslaite on esimerkillisen hyvä ja tehokas. Autossa ei tarvitse palella.

Tämä foorumi toimii hyvin ja apua saa kun sitä osaa pyytää. Siitä on iso apu ensiautoa räplätessä.
Stereot on helppo vaihtaa ja kaiutinkoot vakiopaikoilla ovat yleiset 4" tai 5,25". Subbarin asennusta hankaloittaa polttoainetankin sijainti takapenkin selkänojan ja takaluukun välissä. Etupenkin alle tosin mahtuu kohtuulaadukas aktiivisubi mainiosti.

Huonoja puolia ovat suhteellisen onnettomat ajovalot, ruostumisherkkyys ja se että merkkiin jää jumiin. Pari vuotta kun ajelet mersulla niin se vie mennessään.

Suosittelen ostamaan suhteellisen alkuperäiskuntoisen ruosteettoman yksilön, josta on helppo muokata mieleisensä. Valmiiksi "tuunatuissa" voi tulla purkkapatentti vastaan, vaikka tosin harvemmin mersuissa niitä tulee vastaan verrattuna muihin merkkeihin.
Jälleenmyyntiarvo on edelleen hyvä. Ruiskusta en olisi huolissaan. Ostaa sellaisen joka ei koeajossa temppuile ja jos alkaa temppuilemaan niin korjauttaa jossain jossa asian päälle ymmärretään. Se maksaa jotain mutta säätötarve sen jälkeen on olematon. Halvimpien varaosien käyttöä kannattaa välttää ja suosia esim KL-varaosaa ostopaikkana. Joka puolelta suomea löytyy asiantunteva pienkorjaamo joka ymmärtää ja arvostaa tuon ikäisiä mersuja. Sitä ei voi sanoa monen muun merkin kohdalla.

Kannattaa kuitenkin ostaa esim Alfamerin korjausopas ja harjoitella itse. Isotkin remontit ovat suhteellisen helppoja suorittaa. Ainoastaan jousia varten vaaditaan MB-jousipuristin. Sellainen on hintava, mutta nuo edellämainitut pajat tekevät jousien vaihtotyön kohtuuhintaan. Alapallojen vaihto on myös sellainen homma jonka kanssa voi päästä perkele jos sitä itse tekee ekaa kertaa.

Suomekielisen käyttöohjekirjan saa (jos se puuttuu) parilla kympillä merkkiliikkeestä. Suosittelen hankkimaan ja tavaamaan läpi.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Eli ruisku vs. kaasari ruisku on parempi? Tuppaavat vaan olevan järjestäen noi nettiauton pelit kaasareilla. Onkohan mallinimessä tms. jotain eroa josta tunnistaa onko ruisku, vai pitääkö vaan kysyä myyjältä jos ei ole konehuoneesta kuvaa...?

Mites, jos nyt puhutaan nelivaihteisesta pelistä, voiko sillä ajella motarilla ihan rauhassa, vai onko hirveetä junnaamista korkeilla kiekoilla?
Broidilla nimittäin on Taunus nelivaihteisella lootalla. Sillä ei ainakaan pysty ajamaan motarilla hyvin, joutuu kierrättää niin kovaa että ei tykkää 30v auto!

Kiitti vinkeistä!

See ya! :wave:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ruiskun ottaisin enkä kaasaria. 4v aski ei ole ongelma maantienopeuksissa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Merkkaako tuo i tuossa injectionia eli ruiskukonetta?

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/4148888" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Pas(i)kiainen kirjoitti:Merkkaako tuo i tuossa injectionia eli ruiskukonetta?

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/4148888" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin voisi kuvitella vaikka yleensä Mersuissa E tarkoittaa ruiskua.

Varmatoimisin tuo emännän kaasari tenava on ollu verrattuna KE-Jetteihin mitä mulla on ollu eikä kulutuksessakaa ole ainakaa merkittävää eroa :)
Mutta mikäli meet katsomaa ruittaa pitää se KE-Jet:n toimivuus tarkistaa erityisen huolella eli ainakin kylmäkäynnistys, käynnistys kuumana ja käynnistys niin että ajaa koneen kuumaksi ja antaa jäähtyä vartin ja sitte starttaa. Joka kerta pitää lähteä näpäyttämällä käyntii ja jos ei lähde nii mä en ainakaa henk.koht. sekaantuis koko paskaan. KE-Jet on kohtalaisen mukava kapistus toimiessaan mutta vian tullessa infernaalisin kapistus korjata mitä Mersussa voi edes olla.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Eli 190E:tkö ovat ruiskukoneita, näin ainakin ymmärsin?

Mikä tämä KE-JET siis on, onko se siis ruisku, mitä näissä käytetään vai mikä? Vai joku käynnistys puolen homma?
Sori saattoi olla tyhmä kysymys, mutten googlettamalla löytänyt...

See ya :wave:

Oops :D tajusinkin että KE-JET on lyhenne tuosta KE-Jetronicista. Eli ruisku tarkoittanee.
Viimeksi muokannut Pas(i)kiainen, To 04.08.2011 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Myyjän omia merkintöjä, mutta kyllä tuo ruisku on. E on ruisku ja D on diesel.
http://www.ajovalo.net/Historia/mb_190.htm

http://www.autowiki.fi/index.php/KE-Jetronic
Tuohon KE-jetroniciin saa tuhlattua paljon aikaa, jos siihen keskittyy.
Sitä ei kuulu pelästyä. Kunnon koeajo vaan kuten edellä mainittiinkin jo.

Kaasutinmoottoriset eivät käsittääkseni ole mercedes-benzin E10-listalla?
Eikä se kaasutinkaan mikään puuhamaa ole jos se vikaantuu, toki osaajia on 100 yhtä KE-jetronic osaajaa kohti.
Viimeksi muokannut Huikko, To 04.08.2011 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Huikko kirjoitti:Myyjän omia merkintöjä, mutta kyllä tuo ruisku on. E on ruisku ja D on diesel.
http://www.ajovalo.net/Historia/mb_190.htm
Mites tuossa kun oli asiaa tuosta 1.8 litrasesta koneesta, onko se sitten millanen? Kuluttaa tuon linkin mukaan vähemmän ja lienee muutenkin parempi? Kokemuksia?
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ihan asiallinen kone se 1.8 on. Menee ehkä vähän pienemmällä juu. Vuodessa voi säästää kympin :)
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Huikko kirjoitti: Kaasutinmoottoriset eivät käsittääkseni ole mercedes-benzin E10-listalla?
Eikä se kaasutinkaan mikään puuhamaa ole jos se vikaantuu, toki osaajia on 100 yhtä KE-jetronic osaajaa kohti.
En ole kovin innostunut tuosta E10 bensasta, tiedä usklataako sitä laitteeseen työntää. Sinänsä ei pitäs olla ongelmaa, kun alan tässä viikon päästä opiskelemaan autoasentajaksi, luulis näistä laitteista oppivan jotain.

Joten tää koko aihe on vähän edellä, mutta ensi kesänä varmaan pitää mese ostaa !

See ya :wave:

Ja kiitos vinkeistä, jatkakaa toki !
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Siitä innostuu kun 98:n hinta nousee :P Säädetty KE-jetti kulkee E10:llä ja E20:llä mainiosti. 18-25 vuotiaasta kaasuttimesta en voi sanoa samaa.

Oman KE-jetin laitatin kuntoon lahdessa Hermusen Bosch-huollossa. Osien kanssa kustansi noin 300 euroa. Päivääkään en ole katunut, että tuli teetettyä jollain joka oikeasti ymmärtää asian päälle ja jolla on tarvittavat testerit pajalla. Saa samalla koneen säätöihinkin.

Kaasarikoneen vastaava huolto on 50-100 euroa, koska osaajia on enemmän ja osat edullisempia.

Pätkäajossa varsinkin talvella kaasutinmoottori kuluttaa enemmän, muuten eroa ei juurikaan ole.
Ruiskukoneellinen on helpompi myydä eteenpäin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Huikko kirjoitti:Siitä innostuu kun 98:n hinta nousee :P

Pätkäajossa varsinkin talvella kaasutinmoottori kuluttaa enemmän, muuten eroa ei juurikaan ole.
Ruiskukoneellinen on helpompi myydä eteenpäin.
Joo no se onkin ihan eriasia, huomattu on jo kun joutuu tota prätkääkin tankkaamaan niin helposti menee pari kymppiä, autolla sitten aika paljon enemmän!

Ja eikai johtotähteä eteenpäin kehtaa myydä, sillähän sit ajetaan! Ei vaines, kai sekin pitää joskus myydä pois

See ya :wave:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Tuli mieleen tässä jälleen kerran, oon tässä lueskellut vähän muita foorumia, ja iskenyt silmään, että Mersut on luetettavampia diiseleinä, kuin bensakoneella? Onko näin? Onko siis bensakoneessa heikkoja kohtia enemmän kuin diiselissä.

Diiseliä en kuitenkaan osta, ei ole varaa alkaa maksaamaan diiseliveroja.

See ya :wave:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mersun bensakoneet kestää yhtälailla. 500tkm ajettu bensa ei ole erikoinen tapaus. Jokatapaukses kestää se sen 2x kauemmin kuin muiden merkkien vastaavat romut.

btw, Tapani Kansan 380SE mersulla oli ajettu 1,2milj km kun siihen tehtiin eka kunnon koneremontti. Eri määrä sylintereitä (8), mutta saman aikakauden tekniikka ja suunnittelijat. Eli kyllä ne bensatkin kestää. Mulla itellä nyt täl hetkel vajaa 400tkm ajettu 3l kone ja ei ole mitään vikaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Pas(i)kiainen kirjoitti:Tuli mieleen tässä jälleen kerran, oon tässä lueskellut vähän muita foorumia, ja iskenyt silmään, että Mersut on luetettavampia diiseleinä, kuin bensakoneella? Onko näin? Onko siis bensakoneessa heikkoja kohtia enemmän kuin diiselissä.

Diiseliä en kuitenkaan osta, ei ole varaa alkaa maksaamaan diiseliveroja.

See ya :wave:

Ei se dieselvero nyt niin paha ole, kummasti saatat huomata kun kortin saat, että jopas tulee ajeltuaki :think: :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Jussi L. kirjoitti:
Pas(i)kiainen kirjoitti:Tuli mieleen tässä jälleen kerran, oon tässä lueskellut vähän muita foorumia, ja iskenyt silmään, että Mersut on luetettavampia diiseleinä, kuin bensakoneella? Onko näin? Onko siis bensakoneessa heikkoja kohtia enemmän kuin diiselissä.

Diiseliä en kuitenkaan osta, ei ole varaa alkaa maksaamaan diiseliveroja.

See ya :wave:

Ei se dieselvero nyt niin paha ole, kummasti saatat huomata kun kortin saat, että jopas tulee ajeltuaki :think: :)
Niin se voi olla kyllä hyvin paljon mahollista että tulee ajeltua todella paljon, sitä kylän kiertoakin! Mutta eikös se useamman satasen ole kuitenkin, 300-400? Vaikka tuo verotus helpottuukin 1.1.2012 mutta voin luulla että kun siinä menee muutenkin aika nätisti rahaa muuhunkin kun on kuitenkin siinä 18 nurkilla muuttoa jne. niin ei siinä välttämättä paljoa ole rahaa laittaa. Miten paljon pitää vuodessa ajaa että diesel maksaa itsensä takaisin?
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Pas(i)kiainen kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:
Pas(i)kiainen kirjoitti:Tuli mieleen tässä jälleen kerran, oon tässä lueskellut vähän muita foorumia, ja iskenyt silmään, että Mersut on luetettavampia diiseleinä, kuin bensakoneella? Onko näin? Onko siis bensakoneessa heikkoja kohtia enemmän kuin diiselissä.

Diiseliä en kuitenkaan osta, ei ole varaa alkaa maksaamaan diiseliveroja.

See ya :wave:

Ei se dieselvero nyt niin paha ole, kummasti saatat huomata kun kortin saat, että jopas tulee ajeltuaki :think: :)
Niin se voi olla kyllä hyvin paljon mahollista että tulee ajeltua todella paljon, sitä kylän kiertoakin! Mutta eikös se useamman satasen ole kuitenkin, 300-400? Vaikka tuo verotus helpottuukin 1.1.2012 mutta voin luulla että kun siinä menee muutenkin aika nätisti rahaa muuhunkin kun on kuitenkin siinä 18 nurkilla muuttoa jne. niin ei siinä välttämättä paljoa ole rahaa laittaa. Miten paljon pitää vuodessa ajaa että diesel maksaa itsensä takaisin?

ton hintaluokan autoissa ehkä 5000km ja diesel voittaa.....enkä edes laskenut vaan veikkasin. :D
mitä tulee bensan kestävyyteen, minulla on -96 bensamersu jossa 320tkm mittarissa...ei vie öljyä ja käy ja kukkuu hyvin....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja RH »

Pas(i)kiainen kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:
Pas(i)kiainen kirjoitti:Tuli mieleen tässä jälleen kerran, oon tässä lueskellut vähän muita foorumia, ja iskenyt silmään, että Mersut on luetettavampia diiseleinä, kuin bensakoneella? Onko näin? Onko siis bensakoneessa heikkoja kohtia enemmän kuin diiselissä.

Diiseliä en kuitenkaan osta, ei ole varaa alkaa maksaamaan diiseliveroja.

See ya :wave:

Ei se dieselvero nyt niin paha ole, kummasti saatat huomata kun kortin saat, että jopas tulee ajeltuaki :think: :)
Niin se voi olla kyllä hyvin paljon mahollista että tulee ajeltua todella paljon, sitä kylän kiertoakin! Mutta eikös se useamman satasen ole kuitenkin, 300-400? Vaikka tuo verotus helpottuukin 1.1.2012 mutta voin luulla että kun siinä menee muutenkin aika nätisti rahaa muuhunkin kun on kuitenkin siinä 18 nurkilla muuttoa jne. niin ei siinä välttämättä paljoa ole rahaa laittaa. Miten paljon pitää vuodessa ajaa että diesel maksaa itsensä takaisin?
Esim. se parilitrainen pikkudiisseli ei kulje mihinkään, mutta sekin on asenteesta kiinni, ja toisaalta se ei sitten kulutakaan juuri mitään ja kestää isältä pojalle ja pojantyttärelle. Jos paljon tulee kierreltyä kyliä, niin varsinkin tuossa vanha diisseli osoittaa ylivertaisuutensa. Se kun käytännössä syö saman ajaa sitten korttelia ympäri tai siivua maantiellä. Bensavehkeissä tuo menee kyllä sitten vähän toisella tapaa. Että jos vaan semmosen ehjän diisselin jostain löydät, niin tarraa kiinni. Et sitä ajamalla saa tapettua vaikka vasta ajokortti-ikään olet ilmeisesti tulossa. Toisaalta bensakone on tuossa W201:ssä ollut aikanaan Suomessakin ilmeisen suosittu vaihtoehto ja vähempi ajettuja ja yleiskunnoltaan parempia bensa-autoja lienee kuitenkin helpompi löytää.

Sitten sitä laskentoa:
Jos bensa-autolla nätisti pihistellen saa keskikulutukseksi 8,5 niin parilitrainen diisseli tuommosessa vie sitten sen 6. :arrow:
Nykyhinnoin n. 13,5€ vs. 8€ sadalla. Laskee tuosta, että jo kymppitonnilla saa säästöä semmosen pyöristetyn 500 polttoainekuluissa. Kuitenkin tämmösissä vanhoissa autoissa se kaikki muu kulunki voi yllättäen kääntää kaikki laskelmat pyllylleen. Ostotilanteessa viimeinen säästönihilismi voi sitten kostautua aika pian käyttökuluissa.

Onnea kelpo yksilön metsästykseen. Ainakin olet ilmeisen ajoissa liikkeellä tarrataksesi kiinni sitten kun sopiva yksilö markkinoille ilmestyy.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tietysti keskiverto suomalaisella diesel tulee veroineen halvemmaksi kuin bensiini, mutta ongelma onkin siinä, että mistä se 500 euron kertasumma saadaan. se o helpompi maksaa 3e/100km kuin 500e/kerta. Siinähän se suurin syy on miksi opiskelijoilla ja muilla matalatuloisilla ei dieseliä ole.

Mulla sen takia että se on periaate :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Saa sen 500e ainaki 4 osaan. Eihän 125e saa ku tankin bensaa tai verot 4kk.Parin vuoden päästä verot on polttoaineessa niin silloin vain kulutus merkitsee. Diesel maksaa silloin saman kuin bensa tai vähä enemmän. Nykymallilla bensaautolla kirpasee joka tankilla ja diesel vaan kerran vuodes.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Kiitoksia vinkeistä, mutta luulenpa että päädyn kuitenkin bensakoneeseen.

Voishan se olla että lopulta se diiseli olis taloudellisesti parempi, mutta jotenkin vaan tykkään enemmän näistä bensavehkeistä.

Mutta asiaan, tuli nimittäin mieleen eräs asia. Oliskohan samasta hintaluokasta, n. max. 2000e muita mersun malleja? Farmariakin voisin harkita. Pitäisi kuitenkin olla takapotku... Tykkään kyllä tästä 190:n ulkomuodosta, ja ainakin täällä kuullut oikeastaan pelkkää hyvää, mitä nyt talviominaisuudet on vissiin vähän huonot. Mutta olishan se kiva miettiä jotain muitakin malleja, jos sieltä löytyis vielä paremmin mulle sopiva auto :)

See ya :wave:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no se olis tuo w124. Sehän ny on kaikinpuolin enemmän kaikkea...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pas(i)kiainen kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Myyjän omia merkintöjä, mutta kyllä tuo ruisku on. E on ruisku ja D on diesel.
http://www.ajovalo.net/Historia/mb_190.htm
Mites tuossa kun oli asiaa tuosta 1.8 litrasesta koneesta, onko se sitten millanen? Kuluttaa tuon linkin mukaan vähemmän ja lienee muutenkin parempi? Kokemuksia?
1.8 oli verotuksellisista syistä tehty malli. Varustelu on hieman huonompi, mm. oviverhoilut MB-Texiä (vinyyliä) kankaan sijasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Sergey kirjoitti:no se olis tuo w124. Sehän ny on kaikinpuolin enemmän kaikkea...
Kattelin, tuppaavat olevan vähän turhan kalliita jo, melkeen kolmeen tonniin piti mennä löyty hyvän näköstä bensakoneella, joka on vielä järkevän kokonen kone, eikä mikään 3 litranen!

Ja siitä tuli vähän mieleen semmonen herrasmies kulkupeli. Pidetäänköhän 190:stä pappamallina?
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

W201 on ketterämpi ja mikroautomaisempi ajaa W124:n verrattuna. Tuo sama ominaisuus taas kääntyy W201 vastaan talvella tai huonoissa olosuhteissa. W124 on silloin vakaampi ajettava. Pappamaisuudesta en osaa sanoa kummankaan kohdalla. Naiset viihtyvät hyvin molemmissa, koska auto on kunnolla äänieristetty :)

Mutkatiellä kunnossa olevalla alustalla W201 on nautittava ajettava, eikä W124 sille paljoa häviä.
Kevyempihän tuo W201 toki on. Muistaakseni 1180kg 2.0E.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Huikko kirjoitti: Mutkatiellä kunnossa olevalla alustalla W201 on nautittava ajettava, eikä W124 sille paljoa häviä.
Kevyempihän tuo W201 toki on. Muistaakseni 1180kg 2.0E.
Eihän tuo W201 sitten niin kovin painava ole, olen pitänyt mersuja jotenkin isoina ja kankeina autoina. Olen selvästi ollut väärässä!
Kaipa tuo 2.0E jaksaa jotenkin liikutella tuota?

Tuli täs mieleen, et mikä mahtaa olla logiikka näissä Mersujen numeroinneissa, kun kulkevat kahdella numerolla? W201 ja sitten 190, w124 ja (muistaakseni) 230 jne. Ota näistä nyt selvää!
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Pas(i)kiainen kirjoitti:
Huikko kirjoitti: Mutkatiellä kunnossa olevalla alustalla W201 on nautittava ajettava, eikä W124 sille paljoa häviä.
Kevyempihän tuo W201 toki on. Muistaakseni 1180kg 2.0E.
Eihän tuo W201 sitten niin kovin painava ole, olen pitänyt mersuja jotenkin isoina ja kankeina autoina. Olen selvästi ollut väärässä!
Kaipa tuo 2.0E jaksaa jotenkin liikutella tuota?

Tuli täs mieleen, et mikä mahtaa olla logiikka näissä Mersujen numeroinneissa, kun kulkevat kahdella numerolla? W201 ja sitten 190, w124 ja (muistaakseni) 230 jne. Ota näistä nyt selvää!
w124, s211 jne kertovat korimallin. 230, 300 jne. ovat "myyntimalleja" ja kertovat yleensä jollain logiikalla moottorista; ennen numero kertoi suoraan tilavuuden (230 = 2,3L), mutta nykyään suoraa yhteyttä ei ole. Esim. 280CDI ja 320CDI ovat molemmat kolmelitraisia (tasan sama kone), mutta toisessa on kesympi ohjelma kuin toisessa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin