S320 W220 Käyttökokemuksia?
S320 W220 Käyttökokemuksia?
Olen jonkun aikaa pähkäillyt toisen auton ostamista ja erilaisia vaihtoehtoja mielessä on käynyt. Nyt on kuitenkin suureksi yllätyksekseni W220 koppainen ässä herättänyt mielenkiintoni vahvasti. Kolmekakskymppinen niistä eniten. Nyt haluaisinkin tiedustella Teiltä käyttäjäkokemeksia moisesta härvelistä, kulutusta, käytännön suorituskykyä, kestävyyttä ja kaikkea mitä Teillä mieleen vaan juolahtaa autosta kertoa. Hakusessa olisi siis kakstuhatta luvun alun S320 ja alle 200t ajettu. Juuri nyt en kuitenkaan ole autoa etsimässä, ensi kesän kuitenkin. S430 voisi myös kiinnostaa, mutta mietinkin mahdollisesti kasvavia huoltokuluja ja kulutuksen kasvua. Ässää en kuitekaan kaahaamiseen tarvitse, siihen on omat lelut... Yksi asia mikä myös kiinnostaa on auton alusta, kuinkahan sen madaltaminen onnistuu? Ässä ei mielestäni tarvitse kuin isot vanteet ja hyvän värin, joten olisihan sitä kiva maltillisesti madaltaa. Auton käyttötarkoitus olisi lähinnä kakkos auto nauttimista varten, eli kilometrejä kertyisi maltillisesti. Olisin oikein kiitollinen, jos Te viitsisitte valoittaa minulle ko auton sielunelämää.
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Oon ollut tuollaisen omistaja vasta kolmisen kuukautta, eli vielä liian tuore objektiiviseen arvosteluun..
Eli kaikki on pelannut jämptisti niinkuin pitää (tai jos jostain pitää valittaa, niin kello jätättää).
Hieman laiskan pulskea, kun alunperin oli hakusessa S500, joita tuli sitten enempi testattua.
Tässä S320:ssa vaan vei väri ja varusteet voiton, mutta ajoltaan mukava.
Eipä löytynyt vastusta uusista japanilaista ja saksalaisista saman hintaluokan värkeistä, mitä tähän olin alunperin budjetoinut..
Ja tämä ässä 12v.
Mutta oikeasti, kyllä näihin vikoja mahtuu, ja kalliita sellaisia. Mm. ilmajousituksen korjaaminen ei ole kovin edullista.
Haulla löytyy murheista lisää, aloita vaikka pelkällä "w220" sanalla
Ainiin ja se kulutus. Alkuun tankkasin piripintaan ja kilsat ylös. Aika tarkalleen aina 11,2 litraa satasella.
Mutta kulutus on täysin kiinni jokaisen ajotavasta ja ajaako pitkää vai pätkää..
Eli kaikki on pelannut jämptisti niinkuin pitää (tai jos jostain pitää valittaa, niin kello jätättää).
Hieman laiskan pulskea, kun alunperin oli hakusessa S500, joita tuli sitten enempi testattua.
Tässä S320:ssa vaan vei väri ja varusteet voiton, mutta ajoltaan mukava.
Eipä löytynyt vastusta uusista japanilaista ja saksalaisista saman hintaluokan värkeistä, mitä tähän olin alunperin budjetoinut..
Ja tämä ässä 12v.

Mutta oikeasti, kyllä näihin vikoja mahtuu, ja kalliita sellaisia. Mm. ilmajousituksen korjaaminen ei ole kovin edullista.
Haulla löytyy murheista lisää, aloita vaikka pelkällä "w220" sanalla

Ainiin ja se kulutus. Alkuun tankkasin piripintaan ja kilsat ylös. Aika tarkalleen aina 11,2 litraa satasella.
Mutta kulutus on täysin kiinni jokaisen ajotavasta ja ajaako pitkää vai pätkää..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Kiitos tipseistä! Toi kulkupuoli on mulle sinänsä se ja sama, koska auto tulee tosiaan fiilistelyyn. Tarkoitus olisi kuitenkin etsiä ns fully loaded auto pienillä kilsoilla. Värillä ei ole mitään merkitystä, koska vien sen suoraan maalarille. Se ilma-alusta on mullakin herättänyt epäilyksiä, koska sen korjaus on varmasti kallista. Toisaalta taas, jos se hajoaa voi senkin korvata perinteisellä tai coilover alustalla. Siinä vaan auton matkustus mukavuus kärsii oleellisesti... liikaa. Se minua kuitenkin on arvelluttanut noissa lukuisissa sähköleluissa, että ovatko ne kuinka vika alttiita. Toisaalta taas, aina noihin autoihin rahaa palaa, iästä ja merkistä riippumatta. Odotan, että pääsen ässää kokeilemaan ja moiseen rauhassa tutustumaan, kyyti on kuulema äänetöntä ja tasaista...
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Käyttökokemusta ei kovin paljoa ole mutta tämän kesän ohjelmaan on kuulunut osallistuminen w220:n hankinta- ja edelleen jatkuviin käyttöönottotalkoisiin joten jonkinlaista listaa on vastaantulleista autoista jäänyt mieleen.
Ilmajousitus on tosiaankin yksi remontin kohde: iskarit vuotaa (yleensä kuitenkin vasta pienellä pakkasella), liitokset myös ja kompressori hajoaa väsyttyään vuotavan systeemin pumppaamiseen. En tiedä onnistuuko korvaaminen perinteisillä jousilla ja iskareilla kun ei näitä ole niillä alunperin tehty, joten voi olla parempi asennoitua siihen että joutuu ennemmin tai myöhemmin korjaamaan. Toimiessaanhan se on kyllä tavallista mukavampi ja ilmajousitetun alustan madallus onnistuu lyhempiä antureitten säätötankoja käyttämällä helposti.
Ja tässä kohtaahan se vakiolohdutus on että se toinen vaihtoehto eli hydraulinen ABC-alusta on vielä kalliimpi korjata.
Sähköviat: niitä tietysti on ainakin puolitoistakertainen määrä perusautoon verrattuna joten tällaisen auton kanssa on diagnostiikkataidoista enemmän apua kun perinteisestä raudantaivuttamisesta. Tyyppivikoja: ilmamassamittari, pyörien ABS-anturit, mittariston valaistus himmenee, vilkkuu ja pimenee, imuovet ei ime, alkuperäinen puhein mykkä, lämppärin solenoidit, kiertovesipumppu, puhaltimen moottori...
EDIT: unohtui mainita nokka-akselin asentotunnistin
Kolmas tyyppivikaryhmä on ruoste: etu- ja takakaaret, etulokasuojien takakulmat ja ovien alareunat ovat arkoja paikkoja. Koska sokkeli on peitetty kokonaan muovilla, tilanne on siiinä vaiheessa yleensä huolestuttava kun ruoste yltää kurkistamaan paneelin tai listan alta esiin.
Ja neljänneksi ne kilometrit: jos tarkoitus on löytää oikeasti alle 200tkm ajettu, sattuu tarjokkaiden mukaan varmasti myös sammakoita. Luotettava selvitys on esimerkiksi rivi suomalaisen tai saksalaisen merkkiliikkeen leimoja huoltokirjassa (tai sähköisessä sellaisessa). Omassa matematiikassa km-lukeman "bonuskerroin" nousee huomattavasti jos historiassa on muita maita, pieniä villejä korjaamoita, itsetehtyjä merkintöjä tai puolen vuosikymmenen mittaisia aukkoja historiassa. Jos hinta on kohdallaan niin mikäpä siinä mutta kannattaa olla rehellinen itselleen.
Ilmajousitus on tosiaankin yksi remontin kohde: iskarit vuotaa (yleensä kuitenkin vasta pienellä pakkasella), liitokset myös ja kompressori hajoaa väsyttyään vuotavan systeemin pumppaamiseen. En tiedä onnistuuko korvaaminen perinteisillä jousilla ja iskareilla kun ei näitä ole niillä alunperin tehty, joten voi olla parempi asennoitua siihen että joutuu ennemmin tai myöhemmin korjaamaan. Toimiessaanhan se on kyllä tavallista mukavampi ja ilmajousitetun alustan madallus onnistuu lyhempiä antureitten säätötankoja käyttämällä helposti.
Ja tässä kohtaahan se vakiolohdutus on että se toinen vaihtoehto eli hydraulinen ABC-alusta on vielä kalliimpi korjata.
Sähköviat: niitä tietysti on ainakin puolitoistakertainen määrä perusautoon verrattuna joten tällaisen auton kanssa on diagnostiikkataidoista enemmän apua kun perinteisestä raudantaivuttamisesta. Tyyppivikoja: ilmamassamittari, pyörien ABS-anturit, mittariston valaistus himmenee, vilkkuu ja pimenee, imuovet ei ime, alkuperäinen puhein mykkä, lämppärin solenoidit, kiertovesipumppu, puhaltimen moottori...
EDIT: unohtui mainita nokka-akselin asentotunnistin
Kolmas tyyppivikaryhmä on ruoste: etu- ja takakaaret, etulokasuojien takakulmat ja ovien alareunat ovat arkoja paikkoja. Koska sokkeli on peitetty kokonaan muovilla, tilanne on siiinä vaiheessa yleensä huolestuttava kun ruoste yltää kurkistamaan paneelin tai listan alta esiin.
Ja neljänneksi ne kilometrit: jos tarkoitus on löytää oikeasti alle 200tkm ajettu, sattuu tarjokkaiden mukaan varmasti myös sammakoita. Luotettava selvitys on esimerkiksi rivi suomalaisen tai saksalaisen merkkiliikkeen leimoja huoltokirjassa (tai sähköisessä sellaisessa). Omassa matematiikassa km-lukeman "bonuskerroin" nousee huomattavasti jos historiassa on muita maita, pieniä villejä korjaamoita, itsetehtyjä merkintöjä tai puolen vuosikymmenen mittaisia aukkoja historiassa. Jos hinta on kohdallaan niin mikäpä siinä mutta kannattaa olla rehellinen itselleen.
Viimeksi muokannut jysi, Pe 29.07.2011 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Kiitos Jysi vastauksestasi. Kaiken kaikkiaan saa siis tarkkana olla. Alunalkaenkin tarkoitukseni on ollut etsiä auto, jossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, muita en huoli. Olenkin katsonut autoja hintahaitarin yläpäästä, koska hyvä ja halpa on kaksi eri asiaa. Tiedän lukuisia tapauksia kun on haettu/ostettu "halpa" auto jota on sittemmin korjattu isolla rahalla. Kuulun muutenkin siihen kastiin kuka ei kovin mielellään saksasta autoa hae, jos hakea tarvitsee aloitan etsimisen ruotsista. Auton löytäminen tulee olemaan äärimmäisen hankalaa, koska kriteerit on kovat, mutta aikaa on. Siihen en lähde, että ostan jonkun kun on aivan pakko saada ja heti... Omaan ja pitkäaikaiseen käyttöön autoa haen joten sen on oltava hyvä. Auto jääkin ns kesäautoksi, käyttöauto jo on. Mutta kiitokset vielä kerran perusteellisesta vastauksestasi.
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Ja vielä hieman oman ässän etsinnästä..
Taisi tulla lähemmäs parikymmentä autoa tsekattua ja oli tosi yllätys huomata, kuinka huonokuntoisiksi oli uutena Suomeen rekisteröidyt kymmenvuotiaat ässät päässeet.
Tarkoitan nimenomaan ruostetta. Eikä kilometreillä ollut mitään vaikutusta, joukossa 130-250tkm ajettuja Vehon kantahuollokkeja, eli mittarilukemat kait siltä osin luotettavia.
Yhden vinkin näille 2000-luvun mersujen ostajille annan:
Kannattaa ilman muuta käyttää auto jonkun Star-vikakoodien lukijan luona, joka oikeasti ymmärtää niistä jotain. Ennenkuin kirjoittaa nimeänsä mihinkään paperiin.
Tältäkin foorumiltakin löytyy sellaisia.
Se on pieni hinta, jos autossa onkin jotain kalliimpaa jo valmiiksi vialla.
Taisi tulla lähemmäs parikymmentä autoa tsekattua ja oli tosi yllätys huomata, kuinka huonokuntoisiksi oli uutena Suomeen rekisteröidyt kymmenvuotiaat ässät päässeet.
Tarkoitan nimenomaan ruostetta. Eikä kilometreillä ollut mitään vaikutusta, joukossa 130-250tkm ajettuja Vehon kantahuollokkeja, eli mittarilukemat kait siltä osin luotettavia.
Yhden vinkin näille 2000-luvun mersujen ostajille annan:
Kannattaa ilman muuta käyttää auto jonkun Star-vikakoodien lukijan luona, joka oikeasti ymmärtää niistä jotain. Ennenkuin kirjoittaa nimeänsä mihinkään paperiin.
Tältäkin foorumiltakin löytyy sellaisia.
Se on pieni hinta, jos autossa onkin jotain kalliimpaa jo valmiiksi vialla.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Samaa mieltä. Meillä oli oma testeri mukana ja systeemi toimi niin että ensin luettiin vikakoodit -> vikojen nollaus -> koeajolenkki ja kaikkien toimintojen räpläys läpi -> luettiin koodit uudestaan. Siellä kun tahtoo olla yleensä pohjilla varsin paljon kaikkea pientä sälää vaikka auto olisi muuten OK. Samalla saa kilometrilukemille lisää vertailukohteita (mittaristo vs. moottori ja ASSYST-systeemi vs. huoltokirja).Esa H. kirjoitti:Kannattaa ilman muuta käyttää auto jonkun Star-vikakoodien lukijan luona, joka oikeasti ymmärtää niistä jotain
Myyjiltä on tietysti syytä kysyä lupa etukäteen. Yleensä kaikki suostuu, vain yhden herra rakennusmestarin kanssa kävi niin että into myydä loppui kesken puhelun, toiseen vastasi ja lupasi soittaa takaisin, kolmanteen ei enää vastannut. Sitä takaisinsoittoa olen tässä odotellut jo toista kuukautta.
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Parhaat ässät ja suurin valikoima löytyy Saksasta merkkiliikkeistä, varsinkin kun ei rahasta ole kiinni ja kriteerit kovat.Dogo kirjoitti:Alunalkaenkin tarkoitukseni on ollut etsiä auto, jossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, muita en huoli. Olenkin katsonut autoja hintahaitarin yläpäästä, koska hyvä ja halpa on kaksi eri asiaa. Tiedän lukuisia tapauksia kun on haettu/ostettu "halpa" auto jota on sittemmin korjattu isolla rahalla. Kuulun muutenkin siihen kastiin kuka ei kovin mielellään saksasta autoa hae, jos hakea tarvitsee aloitan etsimisen ruotsista.
Auton löytäminen tulee olemaan äärimmäisen hankalaa, koska kriteerit on kovat, mutta aikaa on. Siihen en lähde, että ostan jonkun kun on aivan pakko saada ja heti... Omaan ja pitkäaikaiseen käyttöön autoa haen joten sen on oltava hyvä. Auto jääkin ns kesäautoksi, käyttöauto jo on. Mutta kiitokset vielä kerran perusteellisesta vastauksestasi.
Mielestäni w220 ei ole paras vaihtoehto kesäautoksi, koska siinä on niin paljon erilaista heebeliä jotka helpommin menevät jumiin kun niitä ei käytetä. Taitaa tosin olla sama tilanne lähes kaikkien nykyautojen kanssa.
Kannattaa käydä koeajamassa mahdollisimman monta yksilöä niin alkaa itsekin huomaamaan erot yksilöiden kunnossa.
Jos haet fiilistelyä, niin joku S55 tai S500 luulisi miellyttävän enemmän kuin S320, mutta makunsa kullakin.
Kun ässä tulee kesäautoksi, niin ei kai kulutuksella tai huoltokuluilla ole mitään merkitystä. Ylimääräisiä korjauksia ei tietenkään kukaan tee mielellään.
Suosittelen mahdollisimman uutta yksilöä jos vaan rahapussi sen sallii. Lastentaudit korjattu ja parhaat mediasysteemit.
Onnea etsintään!
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Kiitokset kaikille vastanneille, noviisi tarvitsee apua! Olen minä niitä kasimallejakin miettinyt, mutta auto on tulossa kruisailuun, joten sen ei välttämättä tarvitse olla tehokas. Mahdollisimman uusi, varusteltu ja vähän ajettu, vaikea tehtävä siis. Täytyykin rueta seurailemaan myös saksan merkkiliikkeitä. Käsittääkseni keskieuroopassa ei teitä niinkään suolata, joten ruosteongelmien luulisi olevan pienempiä. Voi kun olisikin rahaa lampsia kauppaan ja hakea pakasta vedetty ässä, ei ole joten täytyy etsiä se lompakolle sopiva. On kuitenkin ilo todeta se, että tällä foorumilla suhtaudutaan ystävällisesti ja avuliaasti kysymyksiin, noviisi kiittää! Ja hartaasti toivon joskus sen auton löytyvän. Viimeisen 15 vuotta olen autoja harrastanut, jotkut nopeita, jotkut näyttäviä, mutta lähes kaikkia rakenneltu. Nyt olisi kuitenkin sen ensimmäisen Mersun aika ja uskoisin sen olavan nautinnollinen ajaa, perheen kauniimpi osapuolikin on kanssani samoilla linjoilla.
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
Kai Keski-Euroopassa suolataan teitä vähintään siinä kuin Etelä-Suomessa, jos kyse on alueesta jossa lunta sataa. Siellä on kyllä paljon alueita joissa ei juuri lunta tarvitse poistaa suolaamallakaan. Pohjois-Suomi varmaan suolaamisen kannalta edullisempi kuin pohjoinen Saksa (siellä asuneet foorumilaiset osaavat paremmin vertailla).Dogo kirjoitti:Käsittääkseni keskieuroopassa ei teitä niinkään suolata, joten ruosteongelmien luulisi olevan pienempiä.
Re: S320 W220 Käyttökokemuksia?
W220:n yksi heikkous on myös johtosarjojen läpiviennit tulipellistä kabiiniin. (Brittitietoutta)
Jostain syystä läpivientien kumit päästävät vettä lävitsensä, joka tekee sitten sähkötepposia siellä sun täällä.
Tutki lattiamattoja ja niiden alusia ja tarkkaan myös kaikkea mihin pääset etulattialla.
Kosteutta ei saa tuntua missään.
Jostain syystä läpivientien kumit päästävät vettä lävitsensä, joka tekee sitten sähkötepposia siellä sun täällä.
Tutki lattiamattoja ja niiden alusia ja tarkkaan myös kaikkea mihin pääset etulattialla.
Kosteutta ei saa tuntua missään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.