Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?
Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?
Olen etsinyt 2000-luvun S- tai CL-korimallin autoa omaan käyttöön. Mulle tarjottiin juuri vuoden 2001 autoa 180tkm ajettuna, hp 25t€. Auto vaikutti ikään ja mittarilukemaan verrattuna hyväkuntoiselta. Kun rupesin kyselemään huoltokirjaa, sitä ei yllättäen löytynytkään. Auto on tuotu Saksasta viime vuonna.
Ostaisitko itse auton, jonka huoltohistoriasta tai mittarilukeman oikeellisuudesta ei ole mitään takeita? Minkä verran huoltokirjan puuttuminen alentaa auton arvoa?
Ostaisitko itse auton, jonka huoltohistoriasta tai mittarilukeman oikeellisuudesta ei ole mitään takeita? Minkä verran huoltokirjan puuttuminen alentaa auton arvoa?
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
Ex C36 AMG -95
Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?
Itse olen yleensä ostanut autoa, enkä huoltokirjaa. Joskus saanut molemmat, joskus en. Koskaan ei ole pettymystä tullut sen takia, ettei auton mukana huoltokirjaa ole ollut.
Jos olisin ostamassa uudehkoa, huomattavan arvokasta kapinetta, sitten ehkä voisin laskea enempikin arvoa tuon dokumentin varaan. Ihan jälleenmyyntiarvollisistakin syistä.
Jos olisin ostamassa uudehkoa, huomattavan arvokasta kapinetta, sitten ehkä voisin laskea enempikin arvoa tuon dokumentin varaan. Ihan jälleenmyyntiarvollisistakin syistä.
Kyllä minä tuon tasoista autoa ostaessa melkeinpä vaatisin sellaisen. Toisaalta jos auto on useamman tuhannen halvempi niin sillä kompensoi paljon. Jos ja kun sitten sen ostaa niin kannattaa hankkia uusi huoltokirja. Se nostaa auton jälleenmyyntiarvoa sekin. Mielummin vajavainen huoltohistoria kuin kokonaan puuttuva.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
niin, monen mielestä se on jo huoltokirja kun on vain ajettu ja huoltokirjasta ei löydy kuin öljynvaihdot 

Huoltokirjalla ei juuri ole mitään merkitystä jos puhutaan näistä alle kymppitonnin vehkeistä, mutta uusista ja kalliista autoista sen kyllä pitäisi löytyä. Etenkin niin uusista joissa huoltokirjalla on merkitystä takuu- ym. korjauksissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Avantgarde
- Mersumies
Signeerauksesi on "C36 AMG vm.1995".
Onko tuossa sigun harvinaisuudessa huoltokirjaa - ja jos on, niin minkälaista?
Ei millään pahalla, mutta kuitenkin kysyn!
Onko tuossa sigun harvinaisuudessa huoltokirjaa - ja jos on, niin minkälaista?
Ei millään pahalla, mutta kuitenkin kysyn!
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Olen ostanut montakin noin kahdenkympin autoa ilman minkäänlaista huoltokirjaa aikoinaan, kun vielä kehtasin ostaa "kalliimpia" autoja. Jos auto nitisee ja natisee, mutta "täydellinen huoltokirja" löytyy ja toinen auto on ilman sitä vihkoa ja parempikuntoinen, niin huoltokirjaton tulee ostettua. Eipä ole tarvinnut katua.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Ostin nykyisen autoni saksalaisittain keskikokoisesta autoliikkeestä läheltä Bremeniä vuonna 2004. Auton mittarilukema oli tuolloin 140tkm, huoltokirja oli, mutta vain 90tkm asti. Autolla oli ollut vain yksi omistaja, briefin mukaan keski-ikäinen nainen. Kaikki merkit viittasivat siihen, että km-lukema saattoi pitää paikkansa.Onko tuossa sigun harvinaisuudessa huoltokirjaa - ja jos on, niin minkälaista?
Täällä kotimaassa olen täytättänyt huoltokirjaa säännöllisesti. Jos olen vaihtanut öljyt ja suodattimen itse, merkitsen työt huoltokirjaan, muistaapahan jälkeenpäin mitä on tullut tehtyä (...vaikka leimaa ei tullutkaan

Olen samaa mieltä nimim. Sergey:n kanssa, että noinkin kalliin auton tapauksessa hkirjan puute täytyy näkyä ostohinnassa.
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
Ex C36 AMG -95
Netistä saa tilattua huoltokirjan haluamallaan runko/rek.numerolla, haluamaansa kilometrimäärään asti täytettynä V*hon leimoilla varustettuna. (en kerro osoitetta, koska en halua auttaa ketään laittomuuksiin)
Eli itse en mokomalle läpyskälle anna mitään arvoa, vaan tutkin onko auto hintaansa vastaavassa kunnossa.
Parhaan ja samalla arvokkaimman autoni olen ostanut nettikuvien perusteella saksasta. Ensimmäisen kerran näin autoni Vuosaaren satamassa, eli aina ei tule edes tutkittua.
Omassa huoltokirjassani on kauniita JeremyH "leimoja"
Nekin vain oman huonon muistin takia, ei jälleenmyynti arvon. Se että myynkö vai paalaanko auton sitten kun on aika luopua, on sen ajan murhe. Autoa pidetään kunnossa jotta se on mukava ja luotettava ajaa.
Eli itse en mokomalle läpyskälle anna mitään arvoa, vaan tutkin onko auto hintaansa vastaavassa kunnossa.
Parhaan ja samalla arvokkaimman autoni olen ostanut nettikuvien perusteella saksasta. Ensimmäisen kerran näin autoni Vuosaaren satamassa, eli aina ei tule edes tutkittua.
Omassa huoltokirjassani on kauniita JeremyH "leimoja"

Nekin vain oman huonon muistin takia, ei jälleenmyynti arvon. Se että myynkö vai paalaanko auton sitten kun on aika luopua, on sen ajan murhe. Autoa pidetään kunnossa jotta se on mukava ja luotettava ajaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Huolehdittava:
mulla on yleensä ollut huoltokirjana sellainen "A6" kokoinen ruutuvihko, siihen on kätevä merkitä öljynvaihdot ja muut huollot... myös siinä autossa jonka ostin 40 000 km ajettuna tuo oli pätevä tapa (olis siinä ollut oikein tehtaan tekemäkin, mutta se kai oli niin sekava, kun ei siinä ollut edes luovutushuollosta merkintää
), siinä tais tulla peräti 2 vihkoa täyteen, kun tuli kuitenkin yli 17 vuotta ja +300 000 km sillä ajeltua, öljyjen ja suodattimien vaihtomerkintöjä siinä vihkossa vain oli, mutta oli tuo muisti jo nuorempana niin hatara, että jotain apuvälinettä piti muistin tukena käyttää ja muutama sivu tuli varmaan lainailtua "huoltovihkosta" muihinkin juttuihin, kuin pelkkiin autoa koskeviin merkintöihin...
ja minä kyllä tohdin ostaa auton ilman mitään muitakaan "papereita", tuon oman 300E:n kohdallakin paperit oli lievästi sanottuna kyseenalaiset
että joku huoltokirjan puuttuminen nyt ei kauppaa varmasti käännä suuntaan tai toiseen...
edit: JeremyH:n kanssa näköjään taas samoilla linjoilla
auto on se mitä ostetaan ja paperit (huoltokirja, käyttöohjeet jne.) saa sitten kaupanpäälle, jos hyvä tuuri käy...

ja minä kyllä tohdin ostaa auton ilman mitään muitakaan "papereita", tuon oman 300E:n kohdallakin paperit oli lievästi sanottuna kyseenalaiset

edit: JeremyH:n kanssa näköjään taas samoilla linjoilla

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JeremyH kirjoitti:Omassa huoltokirjassani on kauniita JeremyH "leimoja"
Juurikin näin. Siitä on sitte helppo tarkastaa, mitä ja milloin on tehty. Ja tuo perinteinen vihko on monesti jopa nykyaikaa (tietokone) kätevämpi tapa, koska se kulkee autossa mukana. Sitten kun vääntäydyt sinne korjaushalliin, niin on tiedot mukana eikä kotona koneellanapa kirjoitti:mulla on yleensä ollut huoltokirjana sellainen "A6" kokoinen ruutuvihko, siihen on kätevä merkitä öljynvaihdot ja muut huollot... myös siinä autossa jonka ostin 40 000 km ajettuna tuo oli pätevä tapa (olis siinä ollut oikein tehtaan tekemäkin, mutta se kai oli niin sekava, kun ei siinä ollut edes luovutushuollosta merkintää), siinä tais tulla peräti 2 vihkoa täyteen, kun tuli kuitenkin yli 17 vuotta ja +300 000 km sillä ajeltua, öljyjen ja suodattimien vaihtomerkintöjä siinä vihkossa vain oli, mutta oli tuo muisti jo nuorempana niin hatara, että jotain apuvälinettä piti muistin tukena käyttää ja muutama sivu tuli varmaan lainailtua "huoltovihkosta" muihinkin juttuihin, kuin pelkkiin autoa koskeviin merkintöihin...
ja minä kyllä tohdin ostaa auton ilman mitään muitakaan "papereita", tuon oman 300E:n kohdallakin paperit oli lievästi sanottuna kyseenalaisetettä joku huoltokirjan puuttuminen nyt ei kauppaa varmasti käännä suuntaan tai toiseen...
edit: JeremyH:n kanssa näköjään taas samoilla linjoillaauto on se mitä ostetaan ja paperit (huoltokirja, käyttöohjeet jne.) saa sitten kaupanpäälle, jos hyvä tuuri käy...

Tätä aihettahan taannoin sivuttiin toisessakin topicissa, jossa jotkut taisi kertoa merkkaavansa ylös jopa auton pesut, vahaukset ja pissapojan nesteen lisäykset... Se sellainenhan vasta on todellinen HUOLTOkirja

Mulla on tietokoneella Word-tiedostona huoltokirja. Pirun kätevä kunhan muistaa aina väillä ottaa varmuuskopion ulkoselle kovolle
Huollot jotka on ulkoistettu korjaamolle nii niistä tietysti on kuitit vielä lisäks tallessa
Huollot jotka on ulkoistettu korjaamolle nii niistä tietysti on kuitit vielä lisäks tallessa
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Mersulta itseltään varmaan voisi huoltohistorian saada olettaen että huoltoja on merkkiliikkeessä tehty? Ainakin yhteen Fiatiin sai Deltasta uuden huoltokirjan johon sitten sai kaikki leimat huolloista jotka merkkiliikkeessä oli tehty. Itsekkään en kyllä käyttöauto tason autoihin mitään huoltokirjoja kaipaa mutta kyllä tuon tason autossa se mieluusti saisi olla, ihan jo vain siksi että helpottaa myös silloin kun itse auto joskus vielä myy.
Niinkuin tähän mun golfin malliin http://www.tankkaus.com" onclick="window.open(this.href);return false; huoltotyöt:RH kirjoitti:Tätä aihettahan taannoin sivuttiin toisessakin topicissa, jossa jotkut taisi kertoa merkkaavansa ylös jopa auton pesut, vahaukset ja pissapojan nesteen lisäykset... Se sellainenhan vasta on todellinen HUOLTOkirja.
2010
2011
polttoainekulut kuluneelta vuodelta (99%)
Sama setti jatkuu nyt sitten väyrysen osalta. Itse autossahan on huoltokirja mutta ei täydellinen. Viimeinen leima on 3v takaa mutta sen jälkeen on kuiteilla katettu loput. Volkkarissahan ei mitään huoltokirjaa ollut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Alle 10 vuotta vanhassa autossa huoltokirjan puuttuminen on mielestäni outoa ja siitä tulee tunne "Syytä epäillä".
Jokainen voi miettiä syitä huoltokirjan puuttumiseen.
Onhan se saatettu hukatakin, totta. Silloin lienee autolla ollut ainakin yksi omistaja joka ei juuri muustakaan piittaa.
Huoltokirjan voi väärentää mutta sehän ei vaikuta tähän asiaan.
Jos olisin ostamassa uudehkoa mersua tarkastaisin huoltokirjan ja auton huoltomuistin merkintöjen yhtäpitävyyden sekä sen millaisia vikoja löytyy huoltomuistista.
Jokainen voi miettiä syitä huoltokirjan puuttumiseen.
Onhan se saatettu hukatakin, totta. Silloin lienee autolla ollut ainakin yksi omistaja joka ei juuri muustakaan piittaa.
Huoltokirjan voi väärentää mutta sehän ei vaikuta tähän asiaan.
Jos olisin ostamassa uudehkoa mersua tarkastaisin huoltokirjan ja auton huoltomuistin merkintöjen yhtäpitävyyden sekä sen millaisia vikoja löytyy huoltomuistista.
wiimax.fi
Autoahan sitä tosiaan ollaan useimmiten ostamassa, ei huoltokirjaa..mutta toisaalta, miten noin 10 vuoden ikäisessä autossa huoltokirja voi olla hukassa?! No, varmasti siihen selityksiä löytyy, mutta kyllä se hiukan epäilyksiä herättää jos huoltokirja on "hukkunut". Toisaalta, jos huoltokirjan "hukkaamisella" halutaan peitellä jotakin, niin luulisi siinä tarkoituksessa olevan aika pieni vaiva hankkia uusi, "sopivalla tavalla" täytetty huoltokirja - mikä on ilmeisen helppoa sekin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Huoltokirja on autossa kai pääasiassa sitä varten että siitä löytyvän huoltoliikkeen nimen ja laskun numeron perusteella voi tarkistaa onko ko. merkintä oikea. Ja selvähän se on että huoltokirja ei ole auton tärkein osa, mutta kirjassa oleva "vika" voi olla kallis jos uudehkossa autossa ei olekaan takuu voimassa, ja kertoo samalla siitä että auton historiassa on ehkä jotakin muuta vikaa
Siinä vaiheessa kun suoritettujen huoltojen hinta alkaa ylittää auton jäljelläolevan arvon, alkaa tottakai sen kirjan merkitys vähentyä. Puuttuva huolto 50 tonnin autossa on pahempi juttu kun 10 puuttuvaa viiden tonnin autossa.
Siinä vaiheessa kun suoritettujen huoltojen hinta alkaa ylittää auton jäljelläolevan arvon, alkaa tottakai sen kirjan merkitys vähentyä. Puuttuva huolto 50 tonnin autossa on pahempi juttu kun 10 puuttuvaa viiden tonnin autossa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Minä ostaisin mieluummin sellaisen auton jossa on ruutupaperille kirjattu tehdyt toimenpiteet auton omistajan toimesta kuin auton joka on "huollettu" virallisen maahantuojan toimesta.....
Ai miksi?
Jos vaivaivautuu pitämään tarkkaa kirjaa mitä autolle tekee se kertoo yleisestä huolenpidosta ajoneuvon osalta.....jos luottaa huollot merkkiliikkeen/huoltoaseman "öljyt+suodatin" (+kirkkaan työvalot
) huolenpitoon melkein jättäisin auton siihen....varsinkn paljon ajetun.
No, kyllähän sitä aina silmäilee niitä holtokirjoja kun autoja silmäilee mutta ehkä sitä kuitenkin keskittyy enemmän siihen miltä se kulkine muuten tuntuu ja näyttää....
Niin ja tuossa nuoruudessa kun sitä näki miten se huoltokirja (puuttuvat merkinnät) tehdään ja jopa merkkiliikkeen koneelle ne huollot lisätään....ei paljon hetkauta onko se ihan täydellinen vai vaillinainen....
Ai miksi?
Jos vaivaivautuu pitämään tarkkaa kirjaa mitä autolle tekee se kertoo yleisestä huolenpidosta ajoneuvon osalta.....jos luottaa huollot merkkiliikkeen/huoltoaseman "öljyt+suodatin" (+kirkkaan työvalot

No, kyllähän sitä aina silmäilee niitä holtokirjoja kun autoja silmäilee mutta ehkä sitä kuitenkin keskittyy enemmän siihen miltä se kulkine muuten tuntuu ja näyttää....
Niin ja tuossa nuoruudessa kun sitä näki miten se huoltokirja (puuttuvat merkinnät) tehdään ja jopa merkkiliikkeen koneelle ne huollot lisätään....ei paljon hetkauta onko se ihan täydellinen vai vaillinainen....
Opel, "weird lieben autos"....
Siinä ruutuvihossa on vaan se vika että sen todistusarvo on aika kyseenalainen. Multa saat heti vaikkka kymmenen ruutuvihkoa täynnä huoltomerkintöjä, limoita vaan kilometrit ja päivämäärät. Rehellisyyden lisäksi myös ruutuvihon täyttäjien osaaminen vaihtelee ehkä enemmänkin kun merkkilikkeiden osaaminen.
Ja aika harvoin niiitä ruutuvihkoja tulee vastaan, perhepiirissä on yksi ruutuvihkoauto ja äskettäin autoa ostaessa vastaan tuli yleensä huoltokirja tai ei mitään ja kerran kasa merkkiliikkeen printtejä jossa oli mukana varaosanumerot vaihdetuista osista, oli muuten aika hyvää todistusaineistoa sekin!
Ja aika harvoin niiitä ruutuvihkoja tulee vastaan, perhepiirissä on yksi ruutuvihkoauto ja äskettäin autoa ostaessa vastaan tuli yleensä huoltokirja tai ei mitään ja kerran kasa merkkiliikkeen printtejä jossa oli mukana varaosanumerot vaihdetuista osista, oli muuten aika hyvää todistusaineistoa sekin!
ruutuvihkohan onkin auton senhetkisen omistajan tarpeisiin... kuka helvetti sitä nyt autoaan huoltais siksi, että joku mahdollisista tulevista omistajista siitä hyötyis
toki multa nyt ei ole yksikään auto lähtenyt enää eteenpäin, mutta silti AINA pidän tuota ruutuvihko huoltokirjaa... mulle auton jälleenmyyntihinta on siis aina 0€, joten ei tarvitse siitä murehtia
(joskus toki saattaa osina muutaman satasen saada, mutta ne nyt menee yleensä niihin purkukustannuksiin/rahteihin osan ostajien/tarvitsijoiden luo...)
käytetyn kun ostaa, niin aina saa varautua mitä ihmeellisempiin vikoihin/puutteisiin autossa, ne pitää vain osata hinnoitella siihen hankinta hintaan, siksi minäkään en yleensä yli 500 € autosta lupaa...
mun autokaupat on kyllä muutenkin hieman poikkeavia valtavirran tyylistä, ikinä en edes katsele niitä puunattuja/myyntifiksauksen läpikäyneitä, vaan jos olen auton liikkeestä ostanut, niin sitten sen pitää olla suoraan liikkeen omista ajoista (likaisena ja muutenkin sellaisena kuin on... markka aikana siinä saattoi säästää helposti tuollaisen 10 000 mk normaalin pluutaamisen lisäksi, kun toimi näin...)
muutenkin ihmisten kannattais miettiä, kannattaako autoon laittaa enemmän rahaa kiinni, kuin "päiväpalkka"
auto pitää voida jättää luiskaan ja hypätä taksiin, jos sellainen tilanne tulee eteen, suuremmin murehtimatta...
tylysti asia muotoiltuna "silloin on persaukisten haaveilusta kyse, jos huoltokirja/sen puuttuminen ratkaisee autokaupat"

käytetyn kun ostaa, niin aina saa varautua mitä ihmeellisempiin vikoihin/puutteisiin autossa, ne pitää vain osata hinnoitella siihen hankinta hintaan, siksi minäkään en yleensä yli 500 € autosta lupaa...
mun autokaupat on kyllä muutenkin hieman poikkeavia valtavirran tyylistä, ikinä en edes katsele niitä puunattuja/myyntifiksauksen läpikäyneitä, vaan jos olen auton liikkeestä ostanut, niin sitten sen pitää olla suoraan liikkeen omista ajoista (likaisena ja muutenkin sellaisena kuin on... markka aikana siinä saattoi säästää helposti tuollaisen 10 000 mk normaalin pluutaamisen lisäksi, kun toimi näin...)
muutenkin ihmisten kannattais miettiä, kannattaako autoon laittaa enemmän rahaa kiinni, kuin "päiväpalkka"

tylysti asia muotoiltuna "silloin on persaukisten haaveilusta kyse, jos huoltokirja/sen puuttuminen ratkaisee autokaupat"
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
jysi kirjoitti:Siinä ruutuvihossa on vaan se vika että sen todistusarvo on aika kyseenalainen. Multa saat heti vaikkka kymmenen ruutuvihkoa täynnä huoltomerkintöjä, limoita vaan kilometrit ja päivämäärät. Rehellisyyden lisäksi myös ruutuvihon täyttäjien osaaminen vaihtelee ehkä enemmänkin kun merkkilikkeiden osaaminen.
Joo mulla on sulle kuitteja metrin pino...sanot vaan mitä haluut että on huollettu ja mitä kuluvia osia vaihdeltu.....löytyy merkkiliikkeen kuitteja, biltemaa,motonettiä,merteiliä,kl-osaa jne.....ihan mitä haluat.....

.
Kysymys ei ollut kuiteista vaan tulostetusta huoltohistoriasta josta löytyy työmääräykset, työt, osat, päivämäärät, kilometrit. Kyllähän tuonkin tietysti näppärä mies tulostaa itse, mutta sen voi aina tarkistaa sieltä liikkeestä.LopenUupunut kirjoitti:Joo mulla on sulle kuitteja metrin pino...sanot vaan mitä haluut että on huollettu ja mitä kuluvia osia vaihdeltu.....löytyy merkkiliikkeen kuitteja, biltemaa,motonettiä,merteiliä,kl-osaa jne.....ihan mitä haluat.....
Ja tuli tämä auto muuten ostettua vaikkei siinä huoltokirjaa ollutkaan.
Tyhjä huoltokirja on parempi kuin ei mitään, niin uudetkin autot myydään.
Jos katsoo vaikkapa sopivaa Mersun huolto-ohjelmaa, niin autolle ei välttämättä
huollossa tehdä paljon mitään. Öljyjä ei vaihdeta kuin moottoriin ja siinäkin
vaihtoväli voi olla 30 tkm. Automaattilaatikot oli yhdessä vaiheessa umpioitu,
periin ei vaihdeta öljyjä, Long Life -jäähdytysneste kestää 15 vuotta, tulppien vaihtoväli
voi olla 100 tkm. Suodattimia ja öljyjä vaihdellaan, saranat voidellaan ja ruostetilanne tarkistetaan.
Lisäksi jarrut puhdistetaan "isossa" huollossa.
Raitisilmasuodattimen vaihto, jarrunesteen vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto ovat aina
lisätöitä, joita ei tehdä kuin eri pyynnöstä. Jokainen voi itse arvioida, mikä merkitys huoltokirjalla on
auton kuntoon. Asiantunteva harrastaja pystyy huoltamaan auton itse.
Toinen asia on huoltokirjan ja ajokilometrien suhde. Japanista ostetussa autossa on
50 tkm mittarissa, ei huoltokirjaa ja kilometrit luultavasti pitävät paikkansa. Saksasta ostetussa
on 150 tkm mittarissa, ei huoltokirjaa ja todellinen ajomäärä luultavasti paljon yli 250 tkm.
Jos katsoo vaikkapa sopivaa Mersun huolto-ohjelmaa, niin autolle ei välttämättä
huollossa tehdä paljon mitään. Öljyjä ei vaihdeta kuin moottoriin ja siinäkin
vaihtoväli voi olla 30 tkm. Automaattilaatikot oli yhdessä vaiheessa umpioitu,
periin ei vaihdeta öljyjä, Long Life -jäähdytysneste kestää 15 vuotta, tulppien vaihtoväli
voi olla 100 tkm. Suodattimia ja öljyjä vaihdellaan, saranat voidellaan ja ruostetilanne tarkistetaan.
Lisäksi jarrut puhdistetaan "isossa" huollossa.
Raitisilmasuodattimen vaihto, jarrunesteen vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto ovat aina
lisätöitä, joita ei tehdä kuin eri pyynnöstä. Jokainen voi itse arvioida, mikä merkitys huoltokirjalla on
auton kuntoon. Asiantunteva harrastaja pystyy huoltamaan auton itse.
Toinen asia on huoltokirjan ja ajokilometrien suhde. Japanista ostetussa autossa on
50 tkm mittarissa, ei huoltokirjaa ja kilometrit luultavasti pitävät paikkansa. Saksasta ostetussa
on 150 tkm mittarissa, ei huoltokirjaa ja todellinen ajomäärä luultavasti paljon yli 250 tkm.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Uudemmissa autoissa, ml. mersuissa ne merkkiliikkeen huollot ei todellisuudessa pidä sisällään mitään erikoista. Perus moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoa, ilmanputsarin ja pa-suodattimen vaihtoa ja lukuisia määriä erinäisiä saranan rasvauksia ja pyyhkimen sulkien, hihnojen kireyksien ja kuntojen tarkastuksia. Laatikkoon ja perään ei välttämäti ole tehty öljyn vaihtoja kertaakaan. Uudempaa mersua ostamassa, niin mukaan vaihteistoöljyn mittatikku ja aikaa tarkastella ja kuulostella autoa. Myyjälle kertoa, että jos mahdollista, niin älä aja autolla sinä päivänä kun on autoa menossa katsomaan. Auto kylmänä käyntiin, joten kuulee sen äänen kylmänäkin. Reilu koeajo eri nopeuksilla. Puhtaat korvat ja radio pois päältä ehdoton
Antaa käydä lämpöisenä ja tarkastaa vaihteistoöljyt. Pikimustat öljyt kertoo jo jotain...
Jos kaikki toimii ja kuulostaa niinkuin pitääkin, niin enpä pitäisi huonona vaihtoehtona, vaikkei huoltokirjaa olekaan.

Jos kaikki toimii ja kuulostaa niinkuin pitääkin, niin enpä pitäisi huonona vaihtoehtona, vaikkei huoltokirjaa olekaan.
W163 mölli
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Jos kyseessä on uudehko auto ja huollot tehty itse jättäisin ostamatta ellei olisi mahdollisuutta perusteelliseen tarkastukseen.
Harvalla autoilijalla riittää ammattitaito huoltamaan autoa oikein ja havaitsemaan alkavat viat ajoissa ennen kuin ne aiheuttavat lisää ongelmia, saatikka että korjaukset osattaisiin tehdä kunnolla.
Kyllä kyllä, juuri sinä lukija olet varmaan se joka tietää kaiken ja tekee huollot sekä korjaukset paremmin kuin ammattilainen - mutta ne kaikki muut ...
Harvalla autoilijalla riittää ammattitaito huoltamaan autoa oikein ja havaitsemaan alkavat viat ajoissa ennen kuin ne aiheuttavat lisää ongelmia, saatikka että korjaukset osattaisiin tehdä kunnolla.
Kyllä kyllä, juuri sinä lukija olet varmaan se joka tietää kaiken ja tekee huollot sekä korjaukset paremmin kuin ammattilainen - mutta ne kaikki muut ...
wiimax.fi
Tuosta ammattitaidosta sen verran, että jos huoltokirjasta löytyy yksikin V*hon leima, niin auton arvo putoaa minun silmissäni.dealer kirjoitti:Jos kyseessä on uudehko auto ja huollot tehty itse jättäisin ostamatta ellei olisi mahdollisuutta perusteelliseen tarkastukseen.
Sen verran paljon siellä sössitään hommia kun ei osata/viitsitä.
Eli Sirkka-sisustus-suunnittelijan tekemät huollot on todennäköisesti oikeasti jopa tehty, edes sinneppäin. merkkiliikkeen huollot on vain laskutettu. (rätillä päältäpäin puhtaaksi pyyhitty öljynsuodatin ei ole uus juttu)
Toki jos siellä on merkintä että Sirkka on itse tehnyt koneremontin, niin tenttaan Sirkkaa hieman, jotta saan edes jotain kuvaa hänen osaamisestaan.
ja ne "tarkastukset" on pelkkää täytettä, ei niitä oikeasti tehdä.
Omat:
Huolehdittava:
Huolehdittava:
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
JeremyH kirjoitti:Tuosta ammattitaidosta sen verran, että jos huoltokirjasta löytyy yksikin V*hon leima, niin auton arvo putoaa minun silmissäni.dealer kirjoitti:Jos kyseessä on uudehko auto ja huollot tehty itse jättäisin ostamatta ellei olisi mahdollisuutta perusteelliseen tarkastukseen.
Sen verran paljon siellä sössitään hommia kun ei osata/viitsitä.
Eli Sirkka-sisustus-suunnittelijan tekemät huollot on todennäköisesti oikeasti jopa tehty, edes sinneppäin. merkkiliikkeen huollot on vain laskutettu. (rätillä päältäpäin puhtaaksi pyyhitty öljynsuodatin ei ole uus juttu)
Toki jos siellä on merkintä että Sirkka on itse tehnyt koneremontin, niin tenttaan Sirkkaa hieman, jotta saan edes jotain kuvaa hänen osaamisestaan.
ja ne "tarkastukset" on pelkkää täytettä, ei niitä oikeasti tehdä.

tuon paremmin ei asiaa osaa kiteyttää....

kerrankin jollain on ballografi hallussa.

.
Tottakai kaikki muut osaa huoltaa autoja paremmin kun sitä työkseen tekevät, ja tekemätön huolto on parempi kun merkkiliikkeen tekemä - rikkovat vaan sen siellä tahallaan.
Kun ne on siellä tehtaallakin kuitenkin samanlaisia tumpeloita, eikö kannattais piirtää se auto siihen ruutuvihkoon ja rakentaa se itse niin pääsis näistä Mersun p**koista kokonaan eroon?
Kun ne on siellä tehtaallakin kuitenkin samanlaisia tumpeloita, eikö kannattais piirtää se auto siihen ruutuvihkoon ja rakentaa se itse niin pääsis näistä Mersun p**koista kokonaan eroon?
en minä ainakaan luota siihen, että joku muu tekee työn juuri niin, kuin itse olen halunnut... jos joskus tulee laiskuuttaan korjaamolla autoa käytettyä, niin ainakin olen jatkuvasti seuraamassa siinä auton vierellä, että kaikki ne työt tehdään mistä oli puhetta ja siten kuinka itse haluan (mitä öljyjä käytetään jne.) ducaton kanssakin kävi niin, että kun delta-auto lupasi jakohihnan ja laturinremmin vaihdon vielä kaupan tekijäisiksi, niin itse siinäkin piti sormensa liata, kun ei se tumpelo asentaja saanut niitä remmejä vaihdetuksijysi kirjoitti:Tottakai kaikki muut osaa huoltaa autoja paremmin kun sitä työkseen tekevät, ja tekemätön huolto on parempi kun merkkiliikkeen tekemä - rikkovat vaan sen siellä tahallaan.

edit: pakko laittaa vielä tämä mitä kaverille kävi -90 alussa, kun osti puoliuuden transiitin... huollatti fordin merkkihuollossa ja kotimatkalla sitten leipoi laatikko kiinni, kun vaihteiston öljyproppu oli siellä huollon montun reunalla... voit ihan vapaasti mennä kyselemään mitä mieltä hän on "merkkihuolloista" tai yleensä korjaamoilla työskentelevien tyyppien "ammattitaidosta"

niin, tämähän mulla on ollut yleensä tapana, paitsi ettei ole tarvinnut "piirrellä ruutuvihkoon"... nytkin olis w124 300E mersuun menossa mitsun konetta ja GM:n automaattilaatikkoa, luultavasti tulee vielä bemarin perä jossain vaiheessa jne. jarruthan onkin jo skodasta ja lukematon määrä pikkumuutoksia "omavalmiste osilla" toteutettuna... kyllä siitä alkaa pikkuhiljaa tulla sellainen auto, millainen sen haluan ollajysi kirjoitti:Kun ne on siellä tehtaallakin kuitenkin samanlaisia tumpeloita, eikö kannattais piirtää se auto siihen ruutuvihkoon ja rakentaa se itse niin pääsis näistä Mersun p**koista kokonaan eroon?

on siellä merkkihuollossakin töissä ammattitaitoisia kavereita. se on ihan sattumankauppaa kelle se työ sitten annetaan tehtäväksi. nimimerkillä niin monesti sellaisen mersuspesialistin kanssa jutelleena, joka on merkkihuollon leivissä
jos öljypropun unohtaa kiinni laittaa niin se ei ole sitä ammattitaitoa, kyllä loppupeleissä kuitenkin korjaamon jannuilla on se taito hyppysissä. mieti jos 20 vuotta päivästä toiseen rassaa autoja, niin eiköhän se luontevammin käy kuin sellaiselta joka on kerran itse öljyt ja suodattimen uusinut ja aikoo nyt ruveta kansiremonttiin..
toki hyvillä ohjeilla pääsee pitkälle, mutta se kokemus siinä on minkä avulla ne hommat hoituu. ei aina pidä polkea maanrakoon kaikkia suomen mekaanikkoja sen takia että juuri omalle kohdalle sattui se asentaja jota ei sinä tiettynä maanantaina oikein motivoinut öljynvaihto