OBD-mittaus / katsastus
OBD-mittaus / katsastus
Mitä "vikoja" OBD rekisteröi ? Jos auton jättää huoltamatta tai vaihtaa itse esim. öljyt niin jääkö OBD:n merkintä huollon puuttumisesta ja sen seurauksena tulee hylky katsastuksesta ?
Asia kiinnostaa koska olen alkanut katselemaan uudempaa, mahdollisesti 2001 vuoden jälkeistä kulkuvälinetta nykyisen tilalle. Ei oikein innosta lähetä merkkikorjaamolle "nollaamaan" vikakoodeja huolto-ohjelman mukaisesti.
Kiitokset vastauksista etukäteen !
Asia kiinnostaa koska olen alkanut katselemaan uudempaa, mahdollisesti 2001 vuoden jälkeistä kulkuvälinetta nykyisen tilalle. Ei oikein innosta lähetä merkkikorjaamolle "nollaamaan" vikakoodeja huolto-ohjelman mukaisesti.
Kiitokset vastauksista etukäteen !
Re: OBD-mittaus / katsastus
eikös OBD potikkaan jää kaikki muistiin, kunnes ne sieltä nollaa/kuittaa
"tekemättömät" huollot myös... saatan toki olla väärässäkin, kun ei omissa autoissa tuollaista keksintöä ole, eikä luultavasti ikinä tulekkaan...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
katsastusmies ei ole kiinnostunut huolloista tai niiden tekemättömyydystä.
obd tosiaan tallentaa kaikkea kivaa, kiihtyvyyksiä ja viimeisen nopeuden jne...jopa viimeisen jarrutuksenkin.....vähän niinkuin mustalaatikko.
katsastusmiestä kiinnostaa vain turvallisuuteen liittyvät vikailmoitukset kuten abs,asr,ebc mitä lie näitä jupijupilyhenteitä....
E:ja päästöihin vaikuttavat vikakoodit.....
.
obd tosiaan tallentaa kaikkea kivaa, kiihtyvyyksiä ja viimeisen nopeuden jne...jopa viimeisen jarrutuksenkin.....vähän niinkuin mustalaatikko.
katsastusmiestä kiinnostaa vain turvallisuuteen liittyvät vikailmoitukset kuten abs,asr,ebc mitä lie näitä jupijupilyhenteitä....
E:ja päästöihin vaikuttavat vikakoodit.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
juu juu, mutta jos huolto on jätetty kuittaamatta -> vikavalo palaa -> hylky katsastuksessa
tai jotenkin näin tuon kuvion kuvittelen menevän...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
öö tota ei mulla ainakaan audissa, ducatossa eikä mondeossa ole koskaan syttynyt huollosta merkiksi vikavalo....ducatossa jakoavain, audissa lukee vaan käynnistyksen ajan "sevice" ja mondeossa ei syttynyt mitään....napa kirjoitti:juu juu, mutta jos huolto on jätetty kuittaamatta -> vikavalo palaa -> hylky katsastuksessatai jotenkin näin tuon kuvion kuvittelen menevän...
ei kai mersussa perkele jää se kolmio ruutuun ?
E+ot: tossa skootterissa on veikee huoltovalosdeemi....tulee ruutuun hihnankuva ja huollosta jakoavain+moottori....nollaus olis maksanut brandtilla 70€...väittivät saamari että tarvii jonkun laitteen....soitin sumekolle (maahantuoja) ja kyselin asiaa...kaunis (äänestä päätellen




.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
Kävin kuukausi sitten katsastamassa oman väykyn ja läpi meni vaikka tuo lenkkiavain paloi ruudussa ei kai katsastusmiehen tehtävä ole huolehtia onko auto huollettu vai ei eikö katsastusmies katso auton kuntoa eikä hultoväliä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: OBD-mittaus / katsastus
niin ja tuo ODB/sen liittyminen katsastukseen on sitten vain bensakoneisten juttuja, dieseleiden vikavaloja ei kannata sotkea tähän asiaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OBD-mittaus / katsastus
Eihän noita vikakoodeja tarvitse käydä nollaamassa marmoritiskillä näitä *.reja löytyy kuusen alta najetoista ja autotalleistaTeam Ahma kirjoitti:Mitä "vikoja" OBD rekisteröi ? Jos auton jättää huoltamatta tai vaihtaa itse esim. öljyt niin jääkö OBD:n merkintä huollon puuttumisesta ja sen seurauksena tulee hylky katsastuksesta ?
Asia kiinnostaa koska olen alkanut katselemaan uudempaa, mahdollisesti 2001 vuoden jälkeistä kulkuvälinetta nykyisen tilalle. Ei oikein innosta lähetä merkkikorjaamolle "nollaamaan" vikakoodeja huolto-ohjelman mukaisesti.
Kiitokset vastauksista etukäteen !
Moni joka omistaa *.rin on pätevämpi kuin nuo merkkihuollon huoltomiehet

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: OBD-mittaus / katsastus
"Testaus aloitetaan silmämääräisellä tarkastuksella. Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan, että kaikki osat jotka vaikuttavat pakokaasupäästöihin on kytkettyinä paikoilleen ja ovat silmämääräisesti tarkastettuna kunnossa.
Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan myös ML-valon (= moottorin toiminnan tarkastusvalo) toimintaa. ML-valon tulee syttyä kun ajoneuvoon kytketään virta ja sammua moottorin käynnistymisen jälkeen. Mikäli ML-valon toiminta poikkeaa tästä, valo ei ole toiminnassa tai päästöjärjestelmässä on vika.
OBD-mittaus tapahtuu seuraavasti:
liitetään testilaite auton 16-napaiseen diagnoosipistokkeeseen
kytketään sytytysvirta
käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä joutokäyntiä
valmistetaan testilaitteen ja moottorin ohjainlaitteen välinen tiedonsiirtoyhteys
suoritetaan testi ja tulostetaan sen tiedot.
HUOM! Jos OBD:n kaikkia toimintavalmiuden osatestejä ei ole suoritettu, on auton katsastukseen esittäjän saatettava ajoneuvo sellaiseen tilaan, jossa kaikki OBD:n osatestit on suoritettu.
Korotetun pyörintänopeuden päästötestissä ajoneuvon moottorin tulee olla normaalissa käyntilämpötilassa. Tämä voidaan todeta mittaamalla öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötila, tai muulla tavalla jolla voidaan varmistua moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.
Päästöjen mittaus tulee suorittaa vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella.
Tuloste
OBD-mittauksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa
tieto kaikkien sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta.
Lisäksi korotetulla pyörintänopeudella tehtävän päästötestin osalta tulosteissa:
lambda-arvo
CO- ja HC-arvot
O2- ja CO2-arvot
moottorin kierrosluku, mikäli se on mahdollista mitata
Mikäli OBD-testiä ja korotetun pyörintänopeuden päästötestiä ei pystytä tulostamaan samalle tulosteelle, voidaan ne tulostaa erikseen.
Tulosteeseen merkitään lisäksi ajoneuvon yksilöintitiedot (rek. tunnus tai valmistenumero), tarkastustoimipaikan nimi ja yhteystiedot, tarkastuspäivämäärä ja tarkastajan nimi varmennettuna allekirjoituksella. Tulosteeseen saa lisätä myös merkkikohtaiset ohjearvot ja moottorin lämpötilan.
Arvosteluperusteet
Auto voidaan pakokaasupäästöjen osalta hyväksyä katsastuksessa, mikäli OBD:n kaikki osatestit on suoritettu ja vikatapahtumia ei ole järjestelmän muistissa. Korotetun pyörintänopeuden arvosteluperusteet on CO [%] enin-tään 0,3; HC [ppm] enintään 100 ja lambda 1±0,03.
Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Ajoneuvohallintokeskukselle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörimisnopeutta, lambdaarvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.
Mikäli silmämääräisessä tarkastuksessa havaitaan vikaa tai puutteita taikka ajoneuvon ML-valo ei toimi, pakokaasupäästöjärjestelmän katsotaan olevan viallinen."
eli esim. sellainen asia, että autolla on ajettu liian vähän vikamuistin nollaamisen jälkeen aiheuttaa hylsyn katsastuksessa
Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan myös ML-valon (= moottorin toiminnan tarkastusvalo) toimintaa. ML-valon tulee syttyä kun ajoneuvoon kytketään virta ja sammua moottorin käynnistymisen jälkeen. Mikäli ML-valon toiminta poikkeaa tästä, valo ei ole toiminnassa tai päästöjärjestelmässä on vika.
OBD-mittaus tapahtuu seuraavasti:
liitetään testilaite auton 16-napaiseen diagnoosipistokkeeseen
kytketään sytytysvirta
käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä joutokäyntiä
valmistetaan testilaitteen ja moottorin ohjainlaitteen välinen tiedonsiirtoyhteys
suoritetaan testi ja tulostetaan sen tiedot.
HUOM! Jos OBD:n kaikkia toimintavalmiuden osatestejä ei ole suoritettu, on auton katsastukseen esittäjän saatettava ajoneuvo sellaiseen tilaan, jossa kaikki OBD:n osatestit on suoritettu.
Korotetun pyörintänopeuden päästötestissä ajoneuvon moottorin tulee olla normaalissa käyntilämpötilassa. Tämä voidaan todeta mittaamalla öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötila, tai muulla tavalla jolla voidaan varmistua moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.
Päästöjen mittaus tulee suorittaa vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella.
Tuloste
OBD-mittauksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa
tieto kaikkien sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta.
Lisäksi korotetulla pyörintänopeudella tehtävän päästötestin osalta tulosteissa:
lambda-arvo
CO- ja HC-arvot
O2- ja CO2-arvot
moottorin kierrosluku, mikäli se on mahdollista mitata
Mikäli OBD-testiä ja korotetun pyörintänopeuden päästötestiä ei pystytä tulostamaan samalle tulosteelle, voidaan ne tulostaa erikseen.
Tulosteeseen merkitään lisäksi ajoneuvon yksilöintitiedot (rek. tunnus tai valmistenumero), tarkastustoimipaikan nimi ja yhteystiedot, tarkastuspäivämäärä ja tarkastajan nimi varmennettuna allekirjoituksella. Tulosteeseen saa lisätä myös merkkikohtaiset ohjearvot ja moottorin lämpötilan.
Arvosteluperusteet
Auto voidaan pakokaasupäästöjen osalta hyväksyä katsastuksessa, mikäli OBD:n kaikki osatestit on suoritettu ja vikatapahtumia ei ole järjestelmän muistissa. Korotetun pyörintänopeuden arvosteluperusteet on CO [%] enin-tään 0,3; HC [ppm] enintään 100 ja lambda 1±0,03.
Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Ajoneuvohallintokeskukselle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörimisnopeutta, lambdaarvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.
Mikäli silmämääräisessä tarkastuksessa havaitaan vikaa tai puutteita taikka ajoneuvon ML-valo ei toimi, pakokaasupäästöjärjestelmän katsotaan olevan viallinen."
eli esim. sellainen asia, että autolla on ajettu liian vähän vikamuistin nollaamisen jälkeen aiheuttaa hylsyn katsastuksessa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
kuin niin, ainakin mun audista ja ducatosta on obd:stä vikakoodit katottu aina....napa kirjoitti:niin ja tuo ODB/sen liittyminen katsastukseen on sitten vain bensakoneisten juttuja, dieseleiden vikavaloja ei kannata sotkea tähän asiaan...



Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
voihan ne katsoa ne, mutta ei niillä mitään merkitystä pitäis dieselissä olla katsastuksen hyväksymiseenLopenUupunut kirjoitti:kuin niin, ainakin mun audista ja ducatosta on obd:stä vikakoodit katottu aina....napa kirjoitti:niin ja tuo ODB/sen liittyminen katsastukseen on sitten vain bensakoneisten juttuja, dieseleiden vikavaloja ei kannata sotkea tähän asiaan...![]()
![]()

edit: tai siis liityy tuohon bensakoneisen pakokaasupäästöjen mittaukseen... turvalaitteiden toiminnan varmasti tutkivat myös dieseleistä, koska samaa ODB porttia niiden lukemiseen käytetään)
mutta on kuitenkin taas yksi hyvä syy olla ostamatta vuonna 2000 ensirekisteröityä tai uudempaa autoa

Viimeksi muokannut napa, Pe 12.08.2011 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
mun käsittääkseni ne katsoo just noi turvavarusteet sieltä....???napa kirjoitti:voihan ne katsoa ne, mutta ei niillä mitään merkitystä pitäis dieselissä olla katsastuksen hyväksymiseenLopenUupunut kirjoitti:kuin niin, ainakin mun audista ja ducatosta on obd:stä vikakoodit katottu aina....napa kirjoitti:niin ja tuo ODB/sen liittyminen katsastukseen on sitten vain bensakoneisten juttuja, dieseleiden vikavaloja ei kannata sotkea tähän asiaan...![]()
![]()
tämä ODB on vain bensautoilijoiden kiusaksi tehty...
abs, jne.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
juu, mutta diesel ei pomppaa pakopäästöpäästöissä, jos ODB ilmoittaa että moottorin vikakoodit nollattu hiljattain, eikä riittävästi dataa ole kertynyt sen jälkeen tai jotain muuta... dieselin pakokaasupäästöt otetaan edelleen vain savutestinä...LopenUupunut kirjoitti:mun käsittääkseni ne katsoo just noi turvavarusteet sieltä....???napa kirjoitti:voihan ne katsoa ne, mutta ei niillä mitään merkitystä pitäis dieselissä olla katsastuksen hyväksymiseenLopenUupunut kirjoitti:kuin niin, ainakin mun audista ja ducatosta on obd:stä vikakoodit katottu aina....napa kirjoitti:niin ja tuo ODB/sen liittyminen katsastukseen on sitten vain bensakoneisten juttuja, dieseleiden vikavaloja ei kannata sotkea tähän asiaan...![]()
![]()
tämä ODB on vain bensautoilijoiden kiusaksi tehty...
abs, jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
napa kirjoitti:juu, mutta diesel ei pomppaa pakopäästöpäästöissä, jos ODB ilmoittaa että moottorin vikakoodit nollattu hiljattain, eikä riittävästi dataa ole kertynyt sen jälkeen tai jotain muuta... dieselin pakokaasupäästöt otetaan edelleen vain savutestinä...LopenUupunut kirjoitti:mun käsittääkseni ne katsoo just noi turvavarusteet sieltä....???napa kirjoitti:voihan ne katsoa ne, mutta ei niillä mitään merkitystä pitäis dieselissä olla katsastuksen hyväksymiseenLopenUupunut kirjoitti:kuin niin, ainakin mun audista ja ducatosta on obd:stä vikakoodit katottu aina....napa kirjoitti:niin ja tuo ODB/sen liittyminen katsastukseen on sitten vain bensakoneisten juttuja, dieseleiden vikavaloja ei kannata sotkea tähän asiaan...![]()
![]()
tämä ODB on vain bensautoilijoiden kiusaksi tehty...
abs, jne.
no eikös ne bensankin päästöt oteta ihan putken päästä....ainakin mun kaikissa bensoissa on otettu....?????
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
kyllä, mutta 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyissa ODB:n kautta pitää myös tulla hyväksytyt arvot... ei ole uuden bensakoneisen auton katsastus mikään läpihuuto juttu... eikä taatusti mennä enää millään "itse väsätyllä" moottorinohjauksella (megasquirt, haltec, hestec, tatech jne.) katsastamaanLopenUupunut kirjoitti:
no eikös ne bensankin päästöt oteta ihan putken päästä....ainakin mun kaikissa bensoissa on otettu....?????
.

Viimeksi muokannut napa, Pe 12.08.2011 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
totta....mutta ei ole dieselinkään....aika herkästi alkaa pari kolmevuotta vanha jäämään testissä kiinni....ja jos lastutettu ja ajetttu mummotyylillä...vielä herkemmin.napa kirjoitti:kyllä, mutta 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyissa ODB:n kautta pitää myös tulla hyväksytyt arvot... ei ole uuden bensakoneisen auton katsastus mikään läpihuuto juttu...LopenUupunut kirjoitti:
no eikös ne bensankin päästöt oteta ihan putken päästä....ainakin mun kaikissa bensoissa on otettu....?????
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
olisi pitänyt kai korostaa, että "täysin tehtaan jäljiltä olevan virittämättömänkään bensa auton katsastus"... kai sitä nyt ronkitulla dieselillä voi ongelmia tulla...LopenUupunut kirjoitti:
totta....mutta ei ole dieselinkään....aika herkästi alkaa pari kolmevuotta vanha jäämään testissä kiinni....ja jos lastutettu ja ajetttu mummotyylillä...vielä herkemmin.
.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
mikäs siellä uudehkossa (tai vanhemmassakaan) bensa-autossa aiheuttais kunnossa olessaan ongelman ?napa kirjoitti:olisi pitänyt kai korostaa, että "täysin tehtaan jäljiltä olevan virittämättömänkään bensa auton katsastus"... kai sitä nyt ronkitulla dieselillä voi ongelmia tulla...LopenUupunut kirjoitti:
totta....mutta ei ole dieselinkään....aika herkästi alkaa pari kolmevuotta vanha jäämään testissä kiinni....ja jos lastutettu ja ajetttu mummotyylillä...vielä herkemmin.
.
en nyt ensihätään keksi mitään......onko näistä jokin tilasto jossain....???
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OBD-mittaus / katsastus
liian vähän dataa (vikamuisti nollattu hiljattain...) tai liikaa dataa (vikamuistissa tietoja)LopenUupunut kirjoitti:
mikäs siellä uudehkossa (tai vanhemmassakaan) bensa-autossa aiheuttais kunnossa olessaan ongelman ?
en nyt ensihätään keksi mitään......onko näistä jokin tilasto jossain....???
.

tuo nyt ei ole mikään virallinen tilasto ja tilanne on varmasti jo parantunut, mutta alkuun tuo oli ihan pelleilyä... http://www.hs.fi/autot/artikkeli/P%C3%A ... SI1YO03hps
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OBD-mittaus / katsastus
Eli ei voi vaihtaa enään uudempaan autoon (-00) ku toi katsastaminen on muutenkin niin halvetun vaikeeta. 7 vuoteen ei oo menny kerrasta läpi ku aina nillitetään jostain aivan joutavasta. Tuntuu että on aivan mahdoton saada nykyään leimaa ilman lisämaksua. Ku noilla katsastuskonttoreilla menee NIIN huonosti et on ihan pakko saada se lisämaksu et pääsis voiton puolelle ku se on niin kauheen halpaa muutenkin.napa kirjoitti:kyllä, mutta 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyissa ODB:n kautta pitää myös tulla hyväksytyt arvot... ei ole uuden bensakoneisen auton katsastus mikään läpihuuto juttu... eikä taatusti mennä enää millään "itse väsätyllä" moottorinohjauksella (megasquirt, haltec, hestec, tatech jne.) katsastamaanLopenUupunut kirjoitti:
no eikös ne bensankin päästöt oteta ihan putken päästä....ainakin mun kaikissa bensoissa on otettu....?????
.kuten vanhoilla vähäpäästöisillä voi vielä tarvittaessa tehdä (jos ei mene itse mainostamaan, että on omatekemä ECU autossa kiinni tai niin pöljästi asennettu purkki, että katsastusmies sen huomaa...)
Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: OBD-mittaus / katsastus
Päästöt sekä diiseli että pesna vehkeissä putkenpäästä, OBD ja OBD|| kautta katotaa että onko jostain syystä sinne jäänyt vikakoodeja. vain turvajärjestelmien tai moottorin vikakoodien johdosta hylätään. esim jos vikakoodi flektistä niin ei hylkyä
Re: OBD-mittaus / katsastus
Luulisin että asiallisesti täytettyä huoltokirjaa näyttämällä pääsee OBD-testistä läpi vaikka huoltovalo palaa ?
OBD-mittaus ei liity millään lailla turvalaitteisiin tms. (saati sitten huoltoihin) vaan sillä tarkistetaan moottorinohjauksen vikakoodit.
ABSille ja bageille on omat vikavalot, jos ne palavat jatkuvasti tai eivät syty lainkaan virta päällä tulee hylky mutta töpselistä ei mittailla niitä katsastuksessa.
Päästöihin vaikuttava vika OBD-testissä aiheuttaa hylkäyksen, vähäpätöiset viat ja tilapäiset häiriöt eivät.
Jos MIL-valo palaa ei onnistu katsastaa niin että nollaa vikamuistin ja ajaa heti katsastukseen, testissä näkyy ettei nollauksen jälkeen ole ajettu tarpeeksi.
Tietysti autoilijan asenteen ollessa sellainen että vikavalon syttyessä huolena on pelkästään se missä ja kuka sammuttaisi valon mahdollisimman halvalla eikä ole mitään kiinnostusta korjata vikaa joka valon sytytti saattaa ennen pitkää tulla suuria ongelmia, yksi rikkinäinen osa hajottaa ennen pitkää muutakin väärin toimiessaan tai ollessaan tyystin "pimeänä".
Kaipa niitä pidetään muutenkin kunnossa.
Tai onhan minulla yksi mersukin, se hylättiin takaiskarista. Tunnin kuluttua olin taas näyttämässä.
Jälkitarkastuksesta eivät täälläpäin peri maksua lainkaan.

OBD-mittaus ei liity millään lailla turvalaitteisiin tms. (saati sitten huoltoihin) vaan sillä tarkistetaan moottorinohjauksen vikakoodit.
ABSille ja bageille on omat vikavalot, jos ne palavat jatkuvasti tai eivät syty lainkaan virta päällä tulee hylky mutta töpselistä ei mittailla niitä katsastuksessa.
Päästöihin vaikuttava vika OBD-testissä aiheuttaa hylkäyksen, vähäpätöiset viat ja tilapäiset häiriöt eivät.
Jos MIL-valo palaa ei onnistu katsastaa niin että nollaa vikamuistin ja ajaa heti katsastukseen, testissä näkyy ettei nollauksen jälkeen ole ajettu tarpeeksi.
Tietysti autoilijan asenteen ollessa sellainen että vikavalon syttyessä huolena on pelkästään se missä ja kuka sammuttaisi valon mahdollisimman halvalla eikä ole mitään kiinnostusta korjata vikaa joka valon sytytti saattaa ennen pitkää tulla suuria ongelmia, yksi rikkinäinen osa hajottaa ennen pitkää muutakin väärin toimiessaan tai ollessaan tyystin "pimeänä".
Hmmmm, omat romuni näyttävät menevän aina kerrasta läpi ja ilman ennalta tehtävää tarkastusta vaikka kilometrejä tulee n. 25000-30000 vuodessa.Tuntuu että on aivan mahdoton saada nykyään leimaa ilman lisämaksua.
Kaipa niitä pidetään muutenkin kunnossa.
Tai onhan minulla yksi mersukin, se hylättiin takaiskarista. Tunnin kuluttua olin taas näyttämässä.
Jälkitarkastuksesta eivät täälläpäin peri maksua lainkaan.
wiimax.fi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OBD-mittaus / katsastus
dealer kirjoitti:Luulisin että asiallisesti täytettyä huoltokirjaa näyttämällä pääsee OBD-testistä läpi vaikka huoltovalo palaa ?![]()
OBD-mittaus ei liity millään lailla turvalaitteisiin tms. (saati sitten huoltoihin) vaan sillä tarkistetaan moottorinohjauksen vikakoodit.
ABSille ja bageille on omat vikavalot, jos ne palavat jatkuvasti tai eivät syty lainkaan virta päällä tulee hylky mutta töpselistä ei mittailla niitä katsastuksessa.
Päästöihin vaikuttava vika OBD-testissä aiheuttaa hylkäyksen, vähäpätöiset viat ja tilapäiset häiriöt eivät.
Jos MIL-valo palaa ei onnistu katsastaa niin että nollaa vikamuistin ja ajaa heti katsastukseen, testissä näkyy ettei nollauksen jälkeen ole ajettu tarpeeksi.
Tietysti autoilijan asenteen ollessa sellainen että vikavalon syttyessä huolena on pelkästään se missä ja kuka sammuttaisi valon mahdollisimman halvalla eikä ole mitään kiinnostusta korjata vikaa joka valon sytytti saattaa ennen pitkää tulla suuria ongelmia, yksi rikkinäinen osa hajottaa ennen pitkää muutakin väärin toimiessaan tai ollessaan tyystin "pimeänä".
Hmmmm, omat romuni näyttävät menevän aina kerrasta läpi ja ilman ennalta tehtävää tarkastusta vaikka kilometrejä tulee n. 25000-30000 vuodessa.Tuntuu että on aivan mahdoton saada nykyään leimaa ilman lisämaksua.
Kaipa niitä pidetään muutenkin kunnossa.
Tai onhan minulla yksi mersukin, se hylättiin takaiskarista. Tunnin kuluttua olin taas näyttämässä.
Jälkitarkastuksesta eivät täälläpäin peri maksua lainkaan.
Omista autoista ne on tuolla obd:stä katsoneet kyllä ne bagit ja abs:ssät siltikin (suomenojalla) kuulemma noita valoja räplätään kun vikoja on....tuolta tulee heti vikakoodi ja sitä ei saa pois kovin helposti kuulemma ilman hyviä laitteita...???
no ihan sama, aina se on sinne sen töppelin työntänyt ja läpi on mennyt....mutta mersuun ei työnnä, se on saletti.

.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
- Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki
Re: OBD-mittaus / katsastus
Edellisessä bensiini toyotassa kun obd vikamuisti oli täynnä niin pomppasi katsastuksessa, savukeaskin kokoinen lukija jolla sai kuitattua päävaroitusvalon pois ja tyhjättyä muistin maksoi noin 90 euroa. Päästöt oli ok, mutta lambda-anturi jonka vaihdoin vaati noin 50 km:n ajelun ennenkuin kalibroitu tukki muistit. Joten huoltokirjoilla ei ole merkitystä, ei päästömittauksilla mutta kun se muisti ... jota ystävällinen katsastushenkilö ei voi tyhjentää ... aargh
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Re: OBD-mittaus / katsastus
Tuollaisia koodeja löytyi:
Traction/ESP:
C1140 Steering angle sensor, Open/short circuit, initialisation
C1202 BAS system
Tuleeko noilla koodeilla hylsy katsastuksessa?
Ei onnistunut nollaus Carsoftilla, pitäiskö auto olla käynnissä?
Traction/ESP:
C1140 Steering angle sensor, Open/short circuit, initialisation
C1202 BAS system
Tuleeko noilla koodeilla hylsy katsastuksessa?
Ei onnistunut nollaus Carsoftilla, pitäiskö auto olla käynnissä?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: OBD-mittaus / katsastus
Koitappa käänneelä pyörät laidasta laitaan muutaman kerran rauhallisesti tuon ensimmäisen vian kohdalla josko auttaisi
tuo toinen vika antaa luultavasti hylsyn
tuo toinen vika antaa luultavasti hylsyn
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: OBD-mittaus / katsastus
Toisella yrittämällä vikakoodien poisto onnistui, eikä tullut takaisin lyhyen ajon jälkeen
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: OBD-mittaus / katsastus
Eivät liity millään lailla OBD-testiin.Tuollaisia koodeja löytyi:
Traction/ESP:
C1140 Steering angle sensor, Open/short circuit, initialisation
C1202 BAS system
Tuleeko noilla koodeilla hylsy katsastuksessa?
Pistokkeesta testataan katsastuksessa vain moottorinohjausta.
wiimax.fi