Kansiremonttia tiedossa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Jaahas, tänään tuli se päivä kun kansipahvi päätti palaa, kilometrejä oli vaivaiset 415tkm :D Nyt kyselisinkin tyhmänä että sopiiko om603 vaparin kansi om603 turbon kannen tilalle?
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei mene suoraan. ainakin esikammiot on erilaiset sekä venttiilit->vaihtaa männät.
w201 om605
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Roobert »

epäilen että öljy- ja vesitietkin on erilaiset noissa kansissa :roll:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sopii.

vaparin ja turbon kansissa ei ole muuta eroa, kun esikammioiden halkasija on turbollisessa millin isompi. mistäkö tiedän? siitä, kun itse painin asian kanssa tässä hiljattain ja laitoin vaparin kannen.

sitten taas vuosimallieroja on kansissa. en tiedä mistä vuosimallista eteenpäin on suuttimet vinossa ja suuttimen jenka on tihee. kun taas vanhemmissa on suuttimet suorassa ja suuttimen jenka on harva. siitä en ole varma, että meneekö ns uudemmat kammiot vanhempaan kanteen.

se on kuitenkin varma, että vaparin kansi käy turbolliseen alakertaan. esikammiot ja suuttimet voi joutua vaihtaan, jos on erilaiset, kun vanhassa. venttiilit ja muut hilut käy suoraan turbon kannesta vaparin kanteen.

EDIT: niin ja mittailin aika tarkalleen kaiken näköstä tossa remontissa. esim. esikammiot tulee saman verran kannen tasosta pihalle molemmissa kansissa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

vedän puheeni takaisin! olin jostakin lukevinani että kyttis- olisi laittamassa 606 kannen :mrgreen:
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:vedän puheeni takaisin! olin jostakin lukevinani että kyttis- olisi laittamassa 606 kannen :mrgreen:
ihmettelinkin pikkasen. se on kyllä totta, että venttiilit on erilaiset. vaikka ulkonäöllisesti ovat samanlaiset, niin turbollisessa on pakoventtiilit ..hmm.. en nyt muista sitä materiaalia, mutta kuitenkin niissä on eroa. kestää paremmin lämpöä.

sitä tässä vaan ihmettelen, että jos pahvi on palanu, niin miks koko kansi tarvii vaihtaa? kupliiko paisarissa tms.? jos kuplii ja nesteet häviää vikkelään, niin sanoisin, että 80% mahkulla kansi halki. jos taas savuttaa sinistä käy mahdollisesti huonosti ja saattaa jopa "nakuttaa", niin sanoisin, että 80% ääni kansipahville.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbomallissa oli siellä sisällä sitä jäähdytystä parantavaa ainetta. Vaparin kanteen on kohtuuhelppo ja halpa vaihtaa turbomallin pakoventtiilit ja ehkä suositeltavaakin, jos meinaa 'kilpaa' ajaa. Kansihan kannattaa kunnostaa aina venttiilien, varren kumien osalta sekä tietysti tasoplaanauksella samalla.

Muutenhan se on ihan plug and play swappi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Juu paisuntasäiliössä kuplii kivasti...:S No huomenna näkee tarkemmin lopullisen tuhon määrän ku saan kannen revittyä irti.. No noita turbollisen kansia ei tällä hetkellä löydy mun budjetille sopivaan hintaan tarpeeks nopeesti :oops:
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla olis yks vaparin kansi, mikä on takuu ehjä. ei ole edes halkeaman alkuja venttiilien/esikammioiden väleissä. esikammiot ja muuta tilpehööriä löytyy kans. irrotettu toimivasta autosta. eli mun vanhasta käyttiksestä, mikä jäis lopulta liiallisen ruosteen takia varaosa autoks. ilmottele, jos kiinnostaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Jaahas, varaosalista kasvaa, syyläristä toinen pääty halki...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla vois olla syylärikin. tosin ylemmän vesiletkun kaulasta halkes syylärin irrotuksessa puolet pois.. voisin kyllä korjata sen, jos niikseen tulee. niin ilmottele, jos kiinnostaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Hienosti luonas kannen irrotus siihen saakka kun..... motonetin avaimet on ihan hyviä ku niillä saa kannenpultit pyöreeks, ideoita?:D poraamalla sais kannan ainaki pois..
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

helmi homma. mulla kans joskus nuljas joku pultti. siinä sunkin koneessa on varmaan ne 12 kulmaset torx tyyppiset kannat kansipulteissa? ite tein sillain, että otin pykälää isomman avaimen, rälläköin siitä lievästi kiilamaiset ja hakkasin vasaralla nuljaantuneeseen pultin kantaan. isompi avain valssaa ittelensä sopivasti tilaa ja takertuu hyvin kiinni pulttiin, niin voi sitten koittaa uudestaan avata. jos ei sittenkään lähde, niin melkein porakoneella kanta pois, niin saa sen kannen nostettua meneen ja lopulta siitä pultin varresta putkipihdeillä tms. vääntää sen pultin jämän pois.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

pera8x kirjoitti:helmi homma. mulla kans joskus nuljas joku pultti. siinä sunkin koneessa on varmaan ne 12 kulmaset torx tyyppiset kannat kansipulteissa? ite tein sillain, että otin pykälää isomman avaimen, rälläköin siitä lievästi kiilamaiset ja hakkasin vasaralla nuljaantuneeseen pultin kantaan. isompi avain valssaa ittelensä sopivasti tilaa ja takertuu hyvin kiinni pulttiin, niin voi sitten koittaa uudestaan avata. jos ei sittenkään lähde, niin melkein porakoneella kanta pois, niin saa sen kannen nostettua meneen ja lopulta siitä pultin varresta putkipihdeillä tms. vääntää sen pultin jämän pois.
tai voihan sitä aina yrittää hitsata siihen pulttiin mutta se on tietysti siellä sisällä se nuljautunut yksilö :D
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:
pera8x kirjoitti:helmi homma. mulla kans joskus nuljas joku pultti. siinä sunkin koneessa on varmaan ne 12 kulmaset torx tyyppiset kannat kansipulteissa? ite tein sillain, että otin pykälää isomman avaimen, rälläköin siitä lievästi kiilamaiset ja hakkasin vasaralla nuljaantuneeseen pultin kantaan. isompi avain valssaa ittelensä sopivasti tilaa ja takertuu hyvin kiinni pulttiin, niin voi sitten koittaa uudestaan avata. jos ei sittenkään lähde, niin melkein porakoneella kanta pois, niin saa sen kannen nostettua meneen ja lopulta siitä pultin varresta putkipihdeillä tms. vääntää sen pultin jämän pois.
tai voihan sitä aina yrittää hitsata siihen pulttiin mutta se on tietysti siellä sisällä se nuljautunut yksilö :D
hitsaaminen on kans hyvä vaihtoehto. sopivasti lämpiää pulttikin, niin irtoo helpommin. tässä kohtaa vaan jättäisin kempin väliin, jos se tosiaan on joku niistä sisemmistä pulteista. muuten on kaikki ne hitsinöölit siellä koneen sisällä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

jep jep, torx kannathan siellä on, muistaakseni M10 kanta... sitä hitsaamista en lähde koittaan ennen ku on ihan pakko ettei vaa hitsaa mitkää laakerit kiinni, ja muutenki esabista lentelee roiskeita sinne tänne.... tarvii huomen koittaa sitä isompaa torxia hakata sinne piukkaan, tänään meni sen verran pahasti hermot ettei enää uskalla lähtee kokeileen...:D
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se kanta on XZN ja koko tosiaan 10.

Kuva

Torxilla jos tuota on koittanut tai koittaa niin varmasti on pultin pää pyöreänä.

Kuva

Kansihomma on sen verran tarkkaa hommaa, että kannattaa varmasti pelkästään kantta varten hakea yksi laatumerkkinen XZN avain ihan tätä tarkoitusta varten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Eikös tuohon mene perus hylsy, mutta vaan 12 kantasena?

http://www.stahlwille-online.de/index.p ... 9&pid=3670" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolla noita perus hylsyjä, (s loppuset on 6 kantasia?)

niinku esim tuo... http://www.stahlwille-online.de/picture ... ot_022.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Vensku_ kirjoitti:Eikös tuohon mene perus hylsy, mutta vaan 12 kantasena?

http://www.stahlwille-online.de/index.p ... 9&pid=3670" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolla noita perus hylsyjä, (s loppuset on 6 kantasia?)

niinku esim tuo... http://www.stahlwille-online.de/picture ... ot_022.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
muuten hyvä mutta hylsy ei käy kun pitää olla kärki
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitää olla pitkätappinen kärki, semmonen 10 cm on hyvä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikä ne oikein muljaakkaan, muutaku jos huolimattomasti alkaa vääntään. melkein paras on pulttipyssyllä aukoo, niin pysyy avain suorassa. mulla ainakin oli huolimattomuudesta kyse, kun omastani joskus muljasin.

kerran on yks avain katkennukki, kun väänsin kiinnippäin. oli vielä ihan merkki avain, mutta katkse silti. liian kovat momentit noin pienelle kannalle..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ensin sinne pultin nuppiin irroitusainetta, jos siellä on jotain kuivannutta öljyä jostain syystä, sitten paineilmalla puhtaaksi, tappipaikalleen, pienellä vasaralla napautus ja vääntämällä tai pyssyllä auki jos on epävarma. Varmasti lähtee ehjänä, ellei sitten ole kierre jo valmiiksi rikottu tai muuten vain pyöritetty liian syvälle. Jos sinne nuppiin jättää pohjalle öljyä ja alkaa epävarmasti kääntämään, niin tottahan se nuljahtaa pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1160
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Pulttipyssyllä on hyvä mahdollisuus saada pultti poikki kun tulee napakkaa iskua peräjälkeen. Pultin kanta puhtaaksi ja pitkällä varrella rauhallisesti kääntäen pitäs pysyä pultti ehjänä ja aueta.
IG: @pyrytakkunen
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

hmm.. motonet ei tunne om603 kannenpultteja..:D
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Jaahas, kannen sain eilen ehtoosti irti työllä ja tuskalla, perkule ku oli suuttimet piukassa:D Kansi tarvis nyt sit kiikuttaa tutkittavaks et onko vielä käyttökelponen
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

jekku90 kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:Eikös tuohon mene perus hylsy, mutta vaan 12 kantasena?

http://www.stahlwille-online.de/index.p ... 9&pid=3670" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolla noita perus hylsyjä, (s loppuset on 6 kantasia?)

niinku esim tuo... http://www.stahlwille-online.de/picture ... ot_022.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
muuten hyvä mutta hylsy ei käy kun pitää olla kärki
Niin tietenkin joo. :oops:

Mut onko noi muuten samat, 12 kantanen hylsy ja toi kärki?
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kannata arpoa, jos avaimessa lukee XZN-10 niin se on oikea ja siinä on kyllä 12 kulmaa.

Täälläkin saatiin taas kerran kansi onnellisesti auki, suuttimien kireydestä en tiedä kun 9 Barin pulttipyssyllä ne lähti aika hätäseen auki :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

muuan dieselpaja sanoi että 45nm pitäis laittaa kiinni :shock:
w201 om605
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyttis- kirjoitti:hmm.. motonet ei tunne om603 kannenpultteja..:D
Kl-varaosat ja Veho tuntee. :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kansiremonttia tiedossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyttis- kirjoitti:hmm.. motonet ei tunne om603 kannenpultteja..:D
Hmmm...


http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/251442/0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/251439/0" onclick="window.open(this.href);return false;

jostain syystä ei ole 6 sylinteriselle eli pitää ostaa 2 kpl om601 sarjaa :D


Mihin tuo 45 Nm liittyi ? Ilmeisesti suuttimiin, tiukassa ne on usein kun on ruostuneet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin