MB 300 TE öljynkulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarkko420sel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 22.10.2005 10:06

MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja jarkko420sel »

Olen nyt huomannut et moottoriöljyä kuluu reilusti liikaa ajomatkaan verrattuna ... ei kehtaa kertoa .... :o
mutta öljyä ei löydy parkkipaikalta moottorin alta ja ei isommin savuta edes liikennevaloista lähdettäessä ... 420:ssä jossa ilmeisesti vent.ohj.kumit kuluneet perästä tulee sinistä savua jonkin aikaa ....
eli onko öljyrenkaat sököt ???? vai mistä vikaa etsisi ..... ja kannattaako korjauttaa ..... vai etsii vaihtokonetta .......
auto on 4matic ... eli onko erona tav. malliin vain öljypohjassa jossa etu-perä eli lohko olis muuten samaa mallia ????? :crazy:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jarkko420sel kirjoitti:Olen nyt huomannut et moottoriöljyä kuluu reilusti liikaa ajomatkaan verrattuna ... ei kehtaa kertoa .... :o
mutta öljyä ei löydy parkkipaikalta moottorin alta ja ei isommin savuta edes liikennevaloista lähdettäessä ... 420:ssä jossa ilmeisesti vent.ohj.kumit kuluneet perästä tulee sinistä savua jonkin aikaa ....
eli onko öljyrenkaat sököt ???? vai mistä vikaa etsisi ..... ja kannattaako korjauttaa ..... vai etsii vaihtokonetta .......
auto on 4matic ... eli onko erona tav. malliin vain öljypohjassa jossa etu-perä eli lohko olis muuten samaa mallia ????? :crazy:

Sorry, en kyllä pääse kärryille puhutaanko tässä nyt 420 koneesta vai 300 koneesta ????
mutta kuitenkin, helpointa on varmaan aloittaa venttiilihommasta.....


.
Opel, "weird lieben autos"....
jarkko420sel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 22.10.2005 10:06

Re: MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja jarkko420sel »

Kyse M103 300E mutta toisessa autossa on ilm vent.kumit rikki ja sen takia öljy palaa mutta kun tässä 300E:ssä ei ole tota savu ongelmaa ..... niin ei oikeen viittis arvuutella ja availla moneen kertaan ...... vaan jos tietäs mahdollista vika kohtaa niin vois hakea moottorikorjaamoa tai vaihtokonetta .......
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja napa »

paljonko sitä kuluu/1000 km ja mitä merkkiä/laatua olet käyttänyt?

oma +500 000 km ajettu M103 koneinen 300E söi 2-3 ltr/1000 km shell helix 5w-40 öljyä, mutta valvolinen VR1 20W-50 mineraali taas pysyi koneessa jo "siedettävästi", eli kulutti vain n. 3 ltr/10 000 km... öljyissä on eroja, kuten viineissä (nekään ei aina pysy sisällä :P) ja synteettinen ei aina ole se paras öljy...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos siinä on katalysaattori ei sinistä savua näykään. Ohjurinkumithan on siinä tapauksessa yksi vaihtoehto.
jarkko420sel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 22.10.2005 10:06

Re: MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja jarkko420sel »

Moi ...
öljyä menee mittatikun väli 1000 - 2000 km ajolla ..... tollai ilman tarkempaa seurantaa ... ja jos laittaa noita mineraaliöljyjä voipi olla nostajat jumissa ........ tai niin olen ymmätänyt ... tää nykyinenkään ei ole mitään super kallista ( turha sitä on öljyä taivaalle käryttää ) muistaakseni 10 W40 semisynt

mun mielesta tosa 420:ssä -90 on kans katti ja siinä tulee sinistä savua ...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: MB 300 TE öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja napa »

ok. tuollainen halppisöljy paljon ajetussa (luultavasti, koska ei ole ihan uusi auto kyseessä) koneessa nyt ei vain yleensä pysy... ei ne nostajat tiedä onko synteettinen vai mineraali, kun ei vain mitään "suoraa SAE 50" koneeseen laita :D

ja se "semisynteettinen" on kyllä ihan täyttä mineraalia käytännössä, vähän laitettu lisäaineita vain normaalia enemmän :wink:

koita laittaa hyvä mineraali (esim. tuo valvolinen VR1 20w-50) yhden öljynvaihdon väliksi mitä tapahtuu... se ei kyllä ole kovin halpaa :wink: maksaa joku n. 50 €/5 ltr (samalla hintaa saa tarjouksesta 2 kannua täyssynteettistä 5w-40 öljyä)

http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/ ... w/10470/79 tuossa valvolinen hyvässä mineraalissa on luultavasti niin hyvät lisäaineet moottorin tiivisteiden kannalta, että öljynkulutus laski mullakin luultavasti niistä johtuen, eli tiivisteet (myös ohjurinkumit) pehmenivät taas sellaisiksi mitä niiden kuuluukin olla ja ylimääräinen öljynkulutus loppui siihen (ainahan sitä nyt vähän pitää öljyä kulua, ainakin + 500 000 km ajetussa koneessa...)

lainaus valvolinen sivulta -> "Sopii myös erinomaisesti vanhempiin harrasteautoihin, erinomainen yhteensopivuus eri tiivistemateriaalien kanssa." tuossa saattoi muuten olla loraus esteriä mukana, mikä selittäis sen tiivisteitä elvyttävän ominaisuuden :think: kuitenkin tuo on lähimpänä niitä öljyjä, millaisilla mersun M103 on suunniteltu toimivaksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin