Näin myyt Mersusi oikein

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tässä foorumilla on nyt viime aikoina ollut ihmetteleviä viestejä siitä, kuinka nettimyynti-ilmoitus kannattaa tehdä, ja mikä on mennyt vikaan, kun ei oma auto menekään netissä kaupaksi. Tämä viesti sisältää vähän omia mietteitä asiasta (YMMV... Your Mileage May Vary - "sisältö yksilöllistä") ja asia-aihe on poikkeuksien suo, mutta yritän saada vähän ilmoille omia mielipiteitä ja "ajattelun laukaisijoita". En väitä olevani asiantuntija. Myymisestä on jonkun verran kokemusta, ostamisesta vähän enemmän, joko välillisesti tai välittömästi. Siitä päästäänkin aasinsiltaa ensimmäiseen aiheeseen...

Aseta itsesi ostajan näkövinkkeliin.

Haluat ostaa auton. Mihin perustuen kiinnostut ilmoituksen kohteesta, etkä vain sulje ilmoitusta ja siirry seuraavaan? Itselläni siihen vaikuttavat seuraavat asiat: auto itse, hinta ja myyjä.

Unohda ihan ensimmäiseksi se, mitä autosi on sinulle itsellesi merkinnyt. Keskity siihen mitä autoa ostavat ihmiset etsivät, ja minkä noista "rooleista" autosi täyttää paremmin kuin muut saman hintaiset autot. Samalla tavalla kuin ihmisen kannattaa erikoistua pärjätäkseen kapitalistisessa yhteiskunnassa, täytyy myös käytetyn auton erikoistua tullakseen tehokkaasti myydyksi.

W201, W123, W124, W126, G, SL, AMG, ym. mallit usein yritetään myydä keräilyautona. Silloin on asetuttava autoharrastajan ja/tai -keräilijän saappaisiin ja mietittävä seuraavaa:
- Keräilyautoksi halutaan yleensä valita hyväkuntoinen yksilö. Semmoiset yleensä maksavat vähän enemmän kuin keskiverto ko. mallinen auto. Jos autosi on hyväkuntoinen, mielesi tekee siis hinnoitella se vähän korkeammalle. Pystyykö autosi kuitenkaan vastaamaan korkeamman hintaluokan autoille varustelussa?
- Keräilyautoksi halutaan yleensä paremmin varusteltu yksilö. Sama periaate kuin yllä. Jos autostasi puuttuu jotain, mitä on saatavilla muiden ilmoituksissa, joudut pudottamaan hintaa. Ja kaikkien varusteiden on toimittava!
- Varusteluun kuuluu myös autoon kiinteiden varusteiden lisäksi irtonainen varustelu: keräilyauton ostaja haluaa, että autossa on ajan henkeen ja automalliin kuuluvat tarrat, ohjekirjat, esitteet, paperit, huoltokirja, varapyörä, tunkki, vanteet, ensiapulaukku, työkalupussi ja työkalut, ja niin edelleen. Mersuja keräilevät harrastajat ovat näistä suorastaan kuuluisan tarkkoja.
- Onko autosi museorekisteröity? Jos on, ota huomioon, että ostajakunta on välttämättä pienempi. Myyntihinnat näissä ovat isompia, mutta sehän johtuu siitä, että ylläpitokustannukset ovat pienemmät ja remontoinnin aiheuttamat suuret välittömät kustannukset ovat jo ko. auton kohdalla takanapäin, ainakin teoriassa. Tavallisessa rekisterissä olevaa keräilyautoa ei siis tietenkään voi hinnoitella samalle tasolle kuin museoautoja.
- Jos autosi on kovin ruosteinen ja/tai heikosti varusteltu, tarjoukset tulevat todennäköisesti ostajilta, jotka harkitsevat sitä "pelastettavaksi" aihioksi tai varaosa-purkuautoksi. Tarjoukset on siis mietitty sen mukaan ja ovat todennäköisesti mielestäsi alakanttiin. Lisäksi Mersuja on yleisesti ottaen valmistettu suuria määriä. Niitä on siis käytettynä myynnissä suuria määriä, myös hyväkuntoisena. Nämä kaksi asiaa yhdessä muodostuvat semmoiseksi kylmäksi suihkuksi, että autosi todennäköisesti EI OLE KERÄILYAUTO.

Jos auto ei ole keräilyauto, se on käyttöauto. Jos sitä myydään sellaisena, asetu ostajan asemaan ja mieti:
- Onko auto edullinen pitää? Jos ei ole, se on oltava edullinen hankkia, tai siinä on oltava joku muu "koukku". Sellaiset ostajat ovat loppupeleissä aika vähissä, joille riittää se fakta, että auto on Mersu.
- Onko auto luotettava? Noin vuodesta 95 vuoteen 05 Mersulla oli kuuluisa rakennuslaadun ja suunnittelun laadun notkahdus, joka johti modernien Mersujen laatuvaikutelman kärsimiseen massayleisön silmissä. Tämä koskee erityisesti ko. aikakauden malleja (W202, W203, W210, W140, W220, sekä CLK:t/CL:t/SL:t ym). Peli ei ole kuitenkaan lopullisesti menetetty kilpaillessa saman aikakauden Bemareita, Audeja, Toyotoja jne. vastaan, sillä voit myynti-ilmoituksessa nostaa autosi laatuvaikutelmaa tunnustamalla ko. mallien laatuongelmat, ja kirjoittamalla kuinka olet ne ottanut huomioon auton omistaessasi. Onko Väyrysesi ruosteongelmat korjattu? Onko Möhkösi M104:n johtosarja vaihdettu? Onko Ceemelisi glykolipitoisuudet mitattu? Jos et tiedä mistä edellä on kyse, niin ei muuta kun hintaa alas ja lykkyä tykö...
- Onko auto kunnossa? Käyttikseksi halutaan yleensä ehdottomasti ostaa auto jossa on nykyajan mukavuudet, ja ajoturvallisuus kunnossa. Siispä ilmastointi, alustan osat, valaistus, penkit, moottori ja voimansiirto ym. tulee olla reilassa. Jos noissa on sanomista, niin on katsottava mitä kunnossa olevat yksilöt maksaa, ja hilattava oman hintaa alas sen verran kuin ko. vian korjaaminen maksaa, ja ilmoitettava tietenkin viat myynti-ilmoituksessa.
- Mitä muuta saisin tällä hinnalla? Mersut ovat usein ylihinnoiteltuja suhteessa muihin merkkeihin. Jos autoa myydään käyttiksenä, on se hinnoiteltava samalle tasolle kuin muut saman ikäiset ja kuntoiset autot.

Jos auto on:
- vanha, mutta ei keräilyauto tai
- kunnoltaan ei mitenkään priima, tai huonosti varusteltu, tai
- muusta syystä ei nykypäivän käyttöautoksi soveltuva
... niin yleensä se joutaa varaosiksi tai aihioksi. Ylläolevan hintakysymyksen lisäksi mieti:
- Onko autossa jotain pelastettavaa? Moottori? Voimansiirto? Sisätilojen trimmit? Kori? Elektroniikka? Varusteet? Jos vastaus valtaosaan edellisistä oli kieltävä, todennäköisesti auto joutaa paaliin, tai siitä joutuu luopumaan puoli-ilmaiseksi.

Auton myyntiintulon ja kauppojen tekemisen välinen aika määritetään säätämällä auton hintaa ylös tai alas.

Autosta on kiva saada enemmän rahaa, mutta eihän sitä saa, jos ei sitä kukaan osta. Jos auton myymiseen menee 2 vuotta, on auton säilyttäminen ja inflaatio syönyt mahdollisesti suuremman myyntihinnan tuottaman rahan.

Auton hinnalle sopiva alaraja on tietenkin se kipuraja, jonka itse siedät. Yläraja on se objektiivinen hintataso, jonka kyseisen ajankohdan markkinat muodostavat. Lyhyesti sanottuna vastaavien autojen hinnat. Jos alaraja on mielestäsi suurempi kuin yläraja, kannattaa unohtaa auton myynti. Hilaamalla hintaa ylärajalta alemmas nopeutat tietenkin auton myyntiä.

Ylläolevan perusteella pitäisi onnistua jonkunlaiseen hintapyyntiin päätyminen. Sitten päästään tekemään myynti-ilmoitusta.

Jos teet ilmoitusta nettiautoon, olet varmaankin saitin käyttäjä jo ennestään, vähintään sen verran, että tiedät siellä olevan kenttää jos joka lähtöön. Ne kannattaa omaa ilmoitusta tehdessä todellakin kaikki täyttää. Ilmoituksia haetaan mitä kummallisemmilla hakuehtoyhdistelmillä, ja on tyypillistä, että huonosti täytetty ilmoitus ei näy haussa, kun hakuehto ei pure vajaaseen ilmoitukseen. Esimerkiksi ilmoita vähintään joku hinta, sillä hinnan perusteella haettaessa hinnoittelemattomat autot eivät näy.

Laita ilmoitukseen kunnolliset kuvat autosta. Edestä, takaa, kummatkin kyljet, yleiskuva sisustasta, kuva kuskinpenkistä ja yleiskuva moottoritilasta on minimivaatimus. Niistä selviää jollain tarkkuudella ostajalle auton yleiskunto. Nettiauto pienentää kuvia joten yleensä tosiostaja ja kauempaa tulevat pyytävät sähköpostilla alkuperäiset kuvat tai lisää kuvia ennen kallista matkaa paikan päälle. Lisää valokuvaideoita: mittaristo, keskikonsoli, takapenkki, tuulilasi ja takaikkuna, alusta, etupuskuri, takakontti, auton mukana toimitettavat paperit.

Mieti yllä kuvaillun ajatuskaavan mukaisesti mihin "rooliin" autoa myyt ja siitä näkökulmasta kuvaile auto kirjallisesti. Keräilyauton tapauksessa kannattaa kirjoittaa myös auton historiasta (milloin tullut Suomeen, kuka omistanut, kauanko ollut sinulla, milloin remontoitu, jne). Tekniset tiedot ja auton mekaniikan käsittely on tärkeää jo sen takia, että vaikutat luotettavammalta kauppiaalta. Puhumattakaan siitä, että auton mekaaniset hyvät puolet ovat kova myyntivaltti, ja harvalla on niin kova itseluottamus tai budjetti, että ostaa auton myyjältä joka ei tiedä autostaan mitään. Käyttöauton tapauksessa yleensä vähemmät tiedot riittävät, keskity kuvailemaan auton kuntoa yksityiskohtaisesti ja millaista auton kanssa on elää, sekä rahallisesti että muuten (onko ollut huolettomia kilometrejä). Varaosa-auton tapauksessa tietysti kuvailtava tarkoin mitä osia löytyy.

Jos autossa on ruostetta, kirjoita kuvaukseen missä sitä on ja kuinka paljon. Kerro ujeltaako perä, savuttaako kone, takelteleeko virtalukko, onko akku huono, vispaako vanteet ajettaessa, jne jne.

Vältä ilmoituksessa läpinäkyvää "myyntiä", puhkikuluneita fraaseja ja ylimielisyyttä ostajaa kohtaan. Esimerkkejä:
- "Todellinen päänkääntäjä": päänkääntäjän ostamista harkitseva todennäköisesti haluaa tietyn automallin, ja kaikkihan ne kääntävät päitä. Sinun tehtäväsi on asettaa omasi jollain konkreettisella tavalla kilpailijoiden edelle. Poikkeuksena sitten tähän maalilla tai osilla pimpatut autot, jotka kyllä kääntävät päitä, mutta ostajayleisö on sitten aika pieni...
- "Löytyy ruostetta/moottori piiputtaa/perä ääntää/vaihteisto nykii/alusta kolisee/sisusta on aika kulahtanut, MUTTA SEHÄN ON IHAN NORMAALIA TÄSSÄ IÄSSÄ": eikä ole, normaalisti auto on terve ja kaikin puolin kunnossa, iästään huolimatta. Varsinkin keräilyautona myytävä Mersu. Sinun tehtäväsi on ilmoittaa selkeästi ja rehellisesti ostajalle mikä kaikki autossa on vikana, ja korjata auton hintaa sen mukaisesti alaspäin.
- "Auto seisonut X kuukautta/vuotta, mutta on kunnossa, ja leima pitäisi tulla ihan helposti": no jos se on niin helppoa, niin käytä se leimalla. Maksaa kymppejä ja saat paljon isomman ostajayleisön. ;)
- Ilmoituksessa yksi, tai pari huonoa kuvaa, ja teksti "lisää kuvia sähköpostilla/yksityisviestillä" tai jopa "ei mitään kuvapyyntöviestejä sähköpostiin!!": lähes pomminvarma tapa ilmoittaa ostajalle, että auto on joka suhteessa kilpailijoitaan huonompi.
- "Puhelinnumeroni on 050-nönnönnöö. Sähköposti xyz.net. Tosiostajat soittaa!": Ei, vaan tosiostaja haluaa autosta tarkat tiedot ja kuvat etukäteen ja kirjallisesti, jotta voi tehdä päätöksen saapuako paikalle autoa tutkimaan vai ei. Lisäksi hinnasta neuvoteltaessa tai muutenkin vastaisuudessa on hyvä olla kirjallista aineistoa siitä, jos on myyjä laverrellut valheita. Netti on kirjallinen media. Jos jätät nettiin ilmoituksen, ole valmis toimimaan myyntitilanteessa netin välityksellä. Jos se ei onnistu, markkinoi autoasi muilla keinoin tai myy se paikalliselle autokaupalle.
- "Milloinko jakoketju viimeksi vaihdettu? Ei mitään hajua. Miksi sen pitäisi mua kiinnostaa, nehän on kaksoisketjuja ja kestää loputtomasti!": Kolminkertainen virhe. Ensimmäinen on kieltäytyä rumasti asiakkaan pyynnöstä saada autoa koskevaa nippelitietoa/huoltohistoriaa. Toinen on tietämättömyys oman autonsa huoltohistoriasta: ei kovin myyvää. Kolmas on näyttää tietämättömyytensä autonsa tekniikan suhteen. Jakoketjut KYLLÄ venyvät, myös tuplaketjut.
- "SUOMIAUTO!": Toisin sanoen suolassa liotettu, todennäköisesti karvalakkivarusteltu ja pienimoottorinen auto. Kaikin puolin huonompi suhteessa jenkki-/saksan-/japanintuontiin. Älä hehkuta myynti-ilmoituksessasi auton olevan suomiauto.
- "Sulla on FordToyotaNissan Nönnönnöö, ja tuut mulle sanomaan, että mun Mersussa on ruostetta/vikaa/liian korkea hintapyyntö/tms. On sulla otsaa! HV!": Kyllä, ostaja voi todellakin olla myyjää viisaampi. Ja niin luultavasti onkin, onhan ostaja yleensä tutustunut automallia koskevaan kirjallisuuteen ennen yhteydenottoa myyjiin. Myyjä on "vain" elänyt autonsa kanssa ja turtunut siihen kuluvien vuosien/kuukausien aikana. Joskus käy niin, että auton kuntoa on tullut yliarvioitua tai hinta on asetettu väärälle tasolle. Jos tämmöistä kommenttia tulee joka suunnalta ja käy ärsyttämään, niin älä ainakaan pura sitä ostajaehdokkaisiin. Säädä hinta oikealle tasolle.

Noudata myynti-ilmoitusta laadittaessa Netikettiä. Tämänkin foorumin kirjoittelua koskevat säännöt ovat hyvää materiaalia myynti-ilmoituksen kirjoittelijalle. Käytä huolellisesti muotoiltua yleiskieltä, ÄLÄ HUUDA, vältä murteita, slangia ja jargonia, ja käytä kappalejakoa. Auton ostajat toki etsivät autoa, eivät äidinkielen opettajaa, mutta rajansa kaikella ja ensivaikutelma on tärkeä.

Käyttäydy kuin asiakaspalvelija, älä kuin yksityishenkilö.

Yhteen virkkeeseen kiteytettynä: hinta kohdalleen auton kunnon ja varustelun mukaan, ja asiallinen myynti-ilmoitus ja käytös, niin eiköhän Mersu mene kaupaksi alta aikayksikön. Se, onko auton myynti siihen hintaan (tässä talouden tilanteessa) järkevää onkin sitten ihan oma asiansa. Ugh! Olen puhunut. :!:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Bravo. Vuoden paras postaus! :thumbup:
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Bravo. Vuoden paras postaus! :thumbup:
no en nyt tiedä :think: olihan se kiertokangilla tehty stroukkaus/AMG mersuksi todistelu vähintään vuosisadan paras postaus :wink:

no ei vais, ihan asiallinen ja selkeä juttuhan tuo oli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tän voisi lukita, ennen kuin on täynnä jotain diipadaapaa. Asiat olivat tuossa. Tuo toimii tällaisenaan auton myyjälle asiallisena ohjeistuksena.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Laittaa tän vaikka tonne myydään palstalle, joka on aina ylhäällä. Hyvä infopaketti muistuttamaan.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja RH »

Jup! Olihan ansiokkaasti jäsennelty ja pohdittu.:clap: .
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja villeeino »

:thumbup:
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3221
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hys nyt Malinen ja muut ottavat tästä mallia ja rupeavat myymään autojansa asiallisesti hämäten ostajaparkoja :lol:
Erittäin hyviä ja kullan arvoisia vinkkejä myyjille. Hatun nosto tälle postaukselle. :clap:
Tomp kirjoitti:Laittaa tän vaikka tonne myydään palstalle, joka on aina ylhäällä. Hyvä infopaketti muistuttamaan
annan ääneni tälle.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ja ostajalle esitiedusteluun :D : (lainaus)
- auto myynnissä?
- Sarjanumero, VIN?
- Värikoodi?
- Montako omistajaa?
- Mistä ja milloin ostettu?
- Paljonko ostettaessa kilometrejä?
- Vakuutatko kirjallisesti kilometrilukeman paikkansapitävyyden?
- Onko kolaroitu? Pukkailtu, pökkäilty, jouduttu kolhituksi?
- Katsastuksessa annetut huomautukset?
- Pakokaasumittauksen mittaustulokset?
- Onko käytetty huollossa? Säännöllisesti?
- Onko huoltohistoria/ Huoltokirja kunnossa?
- Toimiiko ohjaustehostin?
- Uusittiinko jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä muutkin esim. vesipumppu?
- Milloin vaihdettu jarruneste, kytkinneste, ohjaustehostimen öljy?
- Milloin viimeksi uusi jäähdytysneste vaihdettu?
- Vaihdelaatikon öljyt?
- Pakoputkiston kunto? Vuotaako? Onko vaihtotarvetta?
- Kytkimen kunto? Luistaako? Onko säädetty?
- Renkaiden kunto? Milloin ostettu? Paljonko ajettu?kuluneet tasaisesti?
- Ovatko talvirenkaat kitkat/nastat?
- Toimiiko ilmastointi?
- Sisustan, istuimien kunto?
- Onko tupakoitu/kuljetettu turkiseläimiä?
- Maalipinnan kunto? Onko ruostetta maalipinnassa?
- Muoviosien kunto; Etu- ja takapuskuri, spoilerit
- Alustan kunto? Onko alustan suojaus kunnossa? Ruostetta?
- Onko tuulilasissa/takalasissa/ikkunoissa naarmuja/säröjä?
- Toimiiko rattilukko? Aina? Toimiiko tilttaava ratti?
- Toimivatko kaikki turvavyöt?
- Onko auto kaikin puolin liikennöintikelpoinen?
- Jos koeajaisin auton nyt, minkälaiselta auto kuulostaisi? Olisiko ylimääräisiä ääniä? Suhinoita? Kitinöitä? Voimakasta moottoriääntä?
- Onko sinulla tiedossa jokin pakosta lähimmän 6kk/5000 kilometrin sisällä tehtävä korjaustoimi tai osan uusiminen? Arvon esim. yli 150 €?
Onko siinä jokin sellainen tiedossasi oleva vika, jonka vuoksi siitä on päästävä eroon?
Maksaisin auton ilmeisimmin käteisellä, joten mikähän olisi viimeinen hinta, jolla vaununi suuntaisi myyntipaikkalle?
autodidakti
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

felmit kirjoitti:Ja ostajalle esitiedusteluun :D : (lainaus)
- Vakuutatko kirjallisesti kilometrilukeman paikkansapitävyyden?
Tällaisen kyllä harva pystyy vakuuttamaan, ellei ole auton ensimmäinen omistaja. Itse en ainakaan haluaisi allekirjoittaa mitään tuollaista edellisten omistajien puolesta, vaikka kuinka kilometrit pitäisivätkin paikkansa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Hyvä teksti ketjun aloitajalla varsin se viimeinen kappale.

"Käyttäydy kuin asiakaspalvelija, älä kuin yksityishenkilö."

Muista myös oikea hinnoittelu.

Sinulle taas arvoisa Felmit niin , toivottavasti ostat kaikki autosi suoraan liikkeestä. :)
Sillä niinkuin tiedät käytetun auton oikea kunto selviää vasta paikan päällä joten ihan turha siitä puhelimessa jurista.
Toisen ihmisen pieni lommo on toiselle taas koko kylki kolaroitu.
Ja jos mersussa on vaihdettu jakohihna niin ehkä kannattaa unohtaa se auto.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä soi aina hälytyskellot, jos myyjä ei halua vastata kysymyksiin tai jää kiinni valheesta.
Monilla myyjillä näyttäisi olevan periaatteena olla kertomatta autosta mitään ja antaa
ostajan uskoa autosta ja myyjästä pelkkää hyvää, koska autokuumeinen ostaja haluaa uskoa niin.

Saksassa on myynnissä BMW 530 xdrive hintaan 18.500 euroa:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=ljj3ev43ffxq" onclick="window.open(this.href);return false;

Alunperin autosta pyydettiin 16.200 euroa, mutta kun kysyin myyjältä, miksi auto
on paljon halvempi kuin muut, myyjä sanoi, että hinnassa on virhe ja nosti hintaa.
Silti auto on 10 tonnia halvempi kuin muut. Muihin kysymyksiin ei tullut kovin
selvää vastausta. VIN:a ei ole vielä kuulunut.

Kuvissa on facelift ja rekisteröintipäivä viittaa faceliftiin, silti myyjä esittää auton olevan
vanhempaa mallia. Auto on kuulemma uuden veroisessa kunnossa ja kilometrit 130 tkm
pitävät paikkansa, autoa on pidetty tallissa, ei kolaroitu, huoltokirjakin on.

Myyjä on vähintäänkin epäilyttävä, autoja on myynnissä 20 kpl eri kielisillä Autoscout-sivuilla,
mutta ei kovin tarkkoja tietoja.

Halpa auto, mutta myyjä vaikuttaa liian epäuskottavalta, jotta kaupat tulisi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Yhtä asiaa tuossa tekstissä hieman itse kritisoisin - nimittäin nämä (jo aiemminkin kiroamani) kuvat.

Ottakaa tosiaan paljon kuvia autosta, mutta miettikää myös, että onko järkeä ottaa 56 kuvaa keulasta, 1 sivusta ja 1 kuva metrin päästä autosta, kun kuskin ovi on avattu ja sisältä ei ole muuta nähtävää kuin ratti. Tai joku lähikuva yhdestä aluvanteesta? Informatiivisyyttä niihin kuviin saa, kun vähän miettii mitä haluaa autostaan kerrottavan.

Ja menkää sinne takapenkille, ja ottakaa sieltä kuvia keskikonsolista ja koko kojetaulusta. Automalliin hitusenkaan perehtyneempi ostaja näkee siitä jo valtaosan auton varusteista. Ja mitä h.. järkeä on kuvata sitä selkänojan reunaa, että se on ehjä tai rikki. Eikö sen voisi vaan mainita myyntiteksteissä - tai ottaa sitten kuva, jos se on poikkeuksellisen sohjona....

Samoiten kun kuvaatte konehuonetta, niin peskää se ensin. USA:ssa on tehty tutkimus, että ne ilmoitukset, joissa on kuva SIISTISTÄ moottoritilasta saavat yhteydenottoja huomattavasti enemmän kuin muut.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Itse otin edellisestä autostani kuvat Nokian Panorama-ohjelmalla (ilmaiseksi saa ladata Ovi-kaupasta). Jos ei ole jotain laajakulmaobjektiivia + järkkäriä, niin on yllättävän vaikee saada hyviä kuvia autosta. Esimerkiksi takapenkiltä on aika mahdoton ottaa kuva koko kojelaudasta ja kaikista nappuloista, jos ei ole panoraamamahdollisuutta.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

masaf1 kirjoitti:Itse otin edellisestä autostani kuvat Nokian Panorama-ohjelmalla (ilmaiseksi saa ladata Ovi-kaupasta). Jos ei ole jotain laajakulmaobjektiivia + järkkäriä, niin on yllättävän vaikee saada hyviä kuvia autosta. Esimerkiksi takapenkiltä on aika mahdoton ottaa kuva koko kojelaudasta ja kaikista nappuloista, jos ei ole panoraamamahdollisuutta.
Panoraama-/laajakuvat ovat tietysti hyviä, mutta niiden puutteessa myös pari erillistä kuvaa tuo kaikki nappulat näkyville.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Tomp »

sportsman kirjoitti:Ja jos mersussa on vaihdettu jakohihna niin ehkä kannattaa unohtaa se auto.
Olen täysin eri mieltä. Ketjutkin venyy, tästä 400CDI hyvä esimerkki...

Tai no eihän mersuissa hihnaa ole...Jolloin olet oikeassa, mikäli hihna vaihdettu unohtaa auton. Ei se ole paha jos ketju vaihdettu.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niin hihnasta minä kirjoitin .

Ehkä tarkentaisin vielä tuo myymisen taikaa. Talon myynnissä on kolme tärkeää asiaa jotka vaikuttavat
myyntiin . Ne ovat sijainti , sijainti ja sijainti.
Ehkä tällä hetkellä on mersun myynissä on nuo 3 tärkeintä asiaa hinta, hinta ja hinta.
Jokainen joka osaa nettiä selata osaa myös selata hintoja. Ostin äskettäin keltaisen pörssilehden ja huomasin
että siellä lehdessä on kalleimmat autot .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kirjoitus on mainio :thumbup:
(Kritisoin vain pituutta ja kuvien puutetta :wink: )

Mutta ongelma tänäpäivänä on tarjonnan ja kysynnän kohtaamattomuus....pari vuotta sitten oli n.45.000 auto nettiautossa ja nyt lähes 80.000 autoa....siis henkilöautojahan nuo ei kaikki ole mutta määrä on kasvanut todella paljon.

Ostajat tarvitsee yli 500€ ( :wink: ) autoon jo rahoituksen....
Tavismalleja on satoja joka merkiltä ja mallisarjasta....
Lottovoitto jos saa yksityiselle yli 5000€ auton menemään....

Itse olen valinnut helpoimman reitin, suurimman witutuksen....eli "palauttanut" vanhan liikeeseen ja lähtenyt kjyrpä otsassa uudella.... :D ...ei tartte renkaan potkijoita syksyn pimeinä sateisina iltoina kuunnella pihalla tinkimässä...kuin helvetti ne ossakin muuten tulla just kun on pimeetä ja sataa ????


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Itse kierrän ilmoitukset joissa lukee "KIIRE MYYDÄ" Niin miksi? Ei sitä kannata mainita oli kiire tai ei. Hinta kohdalleen niin menee äkkiä.

Toinen on se että hintapyyntö on 100 euroa ja heti eka rivillä lukee "hinta ei ole oikea". Nämä ilmoitan aina nettiauton ylläpidolle ihan vain ollakseni kettumainen.

Ei hinnoteltu -jutut kierrän aina. Jos ei tiedä hintaa, ei sitä tarvitse ostajankaan arvuutella.

Tuo on ihan totta: käyttäydy kuten asiakaspalvelija. Itse laitan ainakin heti lisäkuvia jos joku niitä kysyy enkä sitten joskus. Mahdollisesti vielä viesti perään että laitoin juuri kuvat sähköpostiisi. Jo tuosta ostaja saa kuvan että taitaa olla jämpti myyjä.

Ja myytpä sitten mitä tahansa, tee jokaisesta aina kauppakirja johon kaupan kohde, runkonumero, päivämäärä, teksti että "myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla kuin kaupantekohetkellä on eikä anneta mitään takuuta". Ja nimi alle. Säästää monelta huutamiselta jos siitä tonnin lintasta sattuu porsimaan vaikka vaihteisto viikon päästä.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Kaikista eniten ärsyttää ilmoitukset missä lukee: "ei kuvien vanteilla, soittimilla, yms... 1500e lisähinnasta hilut mukaan" Ja sitten on kymmenen kuvaa autosta missä on 19" blingbling vanteet alla. Sivutan aina vastaavanlaiset ilmoitukset heti jos löydän kyseisen jutun tekstistä, vaikka auto olisi muuten kiinnostava. Minkä ihmeen takia sitä ei voi suoraan laittaa sellaista hintaa mikä vastaa kuvissa olevan auton arvoa :evil: Jos ei halua myydä vanteita autonsa mukana niin ottaa sitten kuvat autosta niillä orggis pöläreillä ja nännimankalla :thumbup:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja napa »

vai olisko parempi sopia niin, että jos ei auto mene kaupan sillä hintaa mitä on pyynti, niin turha itkeä, ainakaan julkisesti, mutta voihan sitä mielessään kirota... silloin kun ei ole kuin yhdessä asiassa vika, pyynti on liian korkea... myytävissä autoissa ei ole ikinä vikaa, jos ne ei mene kaupan, ne vain on hinnoiteltu väärin.

päivällä kattelin lehdestä, että 2000 luvun autoja myydään tonnilla jo ihan liikkeistäkin ulos :shock: nuorin tais olla -02 renault megane ja pyynti jotain 1250 € :? vanhasta w124 koppaisesta mersusta ei kyllä tohdi mennä enää lupaamaan, kuin 300 € tästä lähtien :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:.... vanhasta w124 koppaisesta mersusta ei kyllä tohdi mennä enää lupaamaan, kuin 300 € tästä lähtien :think:
Sä olet Häjy..... :D :D :D :clap: :clap: :clap: :thumbup:
Opel, "weird lieben autos"....
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Mulla on yleensä ollut pyyntihinta = myyntihinta, ellei autosta ole löytynyt jotain virhettä josta en ole ollut itse tietoinen. Vaihto kyselyihin en vastaa yleensä ollenkaan ja alhaisen käteistarjouksen tehneelle en myy edes korotetulla hinnalla. Olen pyrkinyt ostamaan autoni/prätkäni virheettöminä käteisellä, joten en ala niitä vaihtamaan yhtään mihinkään. Olen ottanut vaihdokin 2000-luvulla yhden ainoan kerran, virheettömässä autossa oli paljon pikkuvikoja, mutta onneksi omakin peli oli huonoin ostokseni joten tilanne oli Win-Win.
ekamersu124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.08.2011 08:15

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja ekamersu124 »

ASIAA!! :clap:

Mersua ostamassa olevillekin hyvää luettavaa. :thumbup:
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja ana007 »

LopenUupunut kirjoitti:Kirjoitus on mainio :thumbup:
Mutta ongelma tänäpäivänä on tarjonnan ja kysynnän kohtaamattomuus....pari vuotta sitten oli n.45.000 auto nettiautossa ja nyt lähes 80.000 autoa....siis henkilöautojahan nuo ei kaikki ole mutta määrä on kasvanut todella paljon.
.
Välillä tuntuu, että monet pitää autoja myynnissä ihan vaan jos joku sattuis ostamaan. Ylihinnoteltuja ilmotuksia, joissa kuvissa on talvi vielä elokuussakin eikä oo muutenkaan muokattu kuukausiin. Pitäis operaattorin poistaa automaattisesti kaikki yli 1kk päivittämättä olleet ilmotukset.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

LopenUupunut kirjoitti:Kirjoitus on mainio :thumbup:
Mutta ongelma tänäpäivänä on tarjonnan ja kysynnän kohtaamattomuus....pari vuotta sitten oli n.45.000 auto nettiautossa ja nyt lähes 80.000 autoa....siis henkilöautojahan nuo ei kaikki ole mutta määrä on kasvanut todella paljon.

.
Niin no en tiedä.

Itsekkin ajattelin samoin kun laitoin -94 220 c mersun myyntiin. Netissä niitä on niin lukemattomia myynnissä... Ajattelin ettei tuota sa myytyä ikinä. No hinta tuli vissiin laitettua liian alas ja kun auto oli oikeasti siisti, ruosteeton ja hyväkuntoinen, niin sehän meni heti.

Eli kyllä se hinta ratkaisee :shifty:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

LopenUupunut kirjoitti:
napa kirjoitti:.... vanhasta w124 koppaisesta mersusta ei kyllä tohdi mennä enää lupaamaan, kuin 300 € tästä lähtien :think:
Sä olet Häjy..... :D :D :D :clap: :clap: :clap: :thumbup:

Taattua napaa :-D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Näin myyt Mersusi oikein

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo L. kirjoitti:

Taattua napaa :-D
mulle on jäänyt yksi käteen, kun olen luvannut 250 € :oops: no, sai siitä nyt onneksi hyviä varaosia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin