W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Omassa autossa on vastaavanlaista ongelmaa. Savuttaa paikallaan polkiessa reippaammin kiihdyttäessä välilillä vähemmän ja välillä sen verran mustaa että koko tie on mustan usvan peitossa.
Ahdot nousee nätisti 1,5 ja putkesta on molemmat katit poistettu.
Ohjelmaan ei ole Egr kohtaa koskettu ja ainoastaan Egr alipaineletku on tukittu.

Mihin kohtaa Egr kannattaa tuo sokea peltitiiviste tehdä jotta saa kierrätyksen varmasti pois käytöstä?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Sen verran päivitystä että nyt on Egr tukittu sokealla tiivisteellä. Veto muuttui tasaisemmaksi mutta täyskaasulla esiintyvä savutus jäi vielä kummittelemaan.
Miten ilmamäämämittarin johdon irrottamisen pitäisi vaikuttaa auton toimintaan kun egr on tukittu letkusta sekä imusarjasta. Vaikuttaako jotenkin syttömäärään tai muihin arvoihin?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

CDI203 kirjoitti:
Hakkapeliitta kirjoitti:Uskottava se on että EGRään liittyy tuo savutus. Otin ja tulppasin venttilille menevän johdon. Auton meno hyytyi kuin purukumissa olisi ajanut ja pölläytteli savua. Vikatilaa ei tullut.

Mistä tuo EGR linja lähtee? Suoraan pakosarjalta? Detali.ru:sta en löytänyt kuvaa.

Näytti ilmeisen helpolta jos hitsaisi EGR venttiilin päästä tuon linjan umpeen, kannattaisiko niin tehdä? TIG-illä siististi umpeen...
Tarkoitat mistä se kaasu sinne kulkee?
Jos niin tulee sieltä kannen takaosan läpi "ryöstetynä 4syl vierstä"patti
Pakosarjan taka osassa

Irrotit Siis siitä mutikasta sen sähkö johdon?
Vai sen alipaineletkun?
Ja tulpasit
Jos alipaine letkun ja toiminta on kuvatunkaltaista
Niin taitaa sitenkin olla kierätys päällä ohjelmassa tai sitten jämähti vaan sopivaan asentoon

Jep, otin irti tuon alipaineletkun venttiililtä ja tulppasin. Meno hyytyi ja savua tuli.
Täytyisi STARin kanssa päästä ajamaan lenkki niin jo näkisi viat.

Kun käynnistin auton ahtoputken ollessa irti imusarjalta, ei EGR venttiili liikkunut käynnistettäessä tai kaasutellessa. Imusarja putsattiin noin 1 1/2 vuotta sitten mutta näköjään EGR oli kuitenkin vuotanut uutta moskaa sinne. Joko se on toiminnassa TAI se jousi ei jaksa pitää sitä kiinni.
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja jakil »

Mistä voi tietää toimiiko EGR?
Itsellä 108 CDI Vitossa alkanut samanlaiset ongelmat, eli pukkaa mustaa savua varsinkin kylmänä. Otin venttiilin irti, putsasin sen ja liikutin mäntää pakoputken puolelta. Mäntä liikkuu tasaisesti, mutta jäykkähän se on. En huomannut mitään jumiutumista tms siinä. Ilmeisesti keuhkot ei riitä männän liikuttamiseen (= imemällä ei saa mäntää liikkumaan?).
Niin, putsauksen jälkeen samalla tavalla pukkaa savua.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jakil kirjoitti:Mistä voi tietää toimiiko EGR?
Itsellä 108 CDI Vitossa alkanut samanlaiset ongelmat, eli pukkaa mustaa savua varsinkin kylmänä. Otin venttiilin irti, putsasin sen ja liikutin mäntää pakoputken puolelta. Mäntä liikkuu tasaisesti, mutta jäykkähän se on. En huomannut mitään jumiutumista tms siinä. Ilmeisesti keuhkot ei riitä männän liikuttamiseen (= imemällä ei saa mäntää liikkumaan?).
Niin, putsauksen jälkeen samalla tavalla pukkaa savua.
Näitkö sieltä että se menee omin avuin kiinni,
kone käynnissä alipaine letkut paikassan voi koitta katsella liikumista(imasun kyllä pitäisi sitä pikasen liikautta)
iso lääke ruisku on myös hyvä sen liikumisen tutkimiseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja jakil »

CDI203 kirjoitti: Näitkö sieltä että se menee omin avuin kiinni,
kone käynnissä alipaine letkut paikassan voi koitta katsella liikumista(imasun kyllä pitäisi sitä pikasen liikautta)
iso lääke ruisku on myös hyvä sen liikumisen tutkimiseen
Menne kyllä kiinni. Tai sehän on nomaalisti aina kiinni. Samoin se venttiilipinta lienee tiivis, koska, kun suihkin pakopuolelta brakecleaneria, se jäi sinne pesään, kunnes painoin meisselillä venttiilin auki. Eniten ihmetyttää tuo jousen jäykkyys. Eli se palautuu kiinni asentoon todella napakasti. Imemällä en saanut sitä milliäkän liikahtaamaan. Sinne putkeen kyllä tuli alipaine, koska posket oli lommolla :)

Asiasta toiseen: muutenkin fiilis, että Viton kulku on, jos mahdollista, normaalistakin laiskistunut. Ajattelin putsata katin, sehän lienee heti turbon perässä. Jos oikein muistan, katin perässä on pantaliitos ja alkupää lienee sitten suoraan turbon laipassa?
Katin putsaus tapahtunee suihkuttamalla paineilmaa & vettä väärin päin?

Kohta pitäisi sitä softaa alkaa asentamaan, niin pitää nämä hoitaa alta pois. Jotain hyvääkin: tein syksyllä sen suutinrempan (puh, mikä jumppa). Nyt, 13t km jälkeen eivät ole kusseet yhtään :D
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jakil kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Näitkö sieltä että se menee omin avuin kiinni,
kone käynnissä alipaine letkut paikassan voi koitta katsella liikumista(imasun kyllä pitäisi sitä pikasen liikautta)
iso lääke ruisku on myös hyvä sen liikumisen tutkimiseen
Menne kyllä kiinni. Tai sehän on nomaalisti aina kiinni. Samoin se venttiilipinta lienee tiivis, koska, kun suihkin pakopuolelta brakecleaneria, se jäi sinne pesään, kunnes painoin meisselillä venttiilin auki. Eniten ihmetyttää tuo jousen jäykkyys. Eli se palautuu kiinni asentoon todella napakasti. Imemällä en saanut sitä milliäkän liikahtaamaan. Sinne putkeen kyllä tuli alipaine, koska posket oli lommolla :)

Asiasta toiseen: muutenkin fiilis, että Viton kulku on, jos mahdollista, normaalistakin laiskistunut. Ajattelin putsata katin, sehän lienee heti turbon perässä. Jos oikein muistan, katin perässä on pantaliitos ja alkupää lienee sitten suoraan turbon laipassa?
Katin putsaus tapahtunee suihkuttamalla paineilmaa & vettä väärin päin?

Kohta pitäisi sitä softaa alkaa asentamaan, niin pitää nämä hoitaa alta pois. Jotain hyvääkin: tein syksyllä sen suutinrempan (puh, mikä jumppa). Nyt, 13t km jälkeen eivät ole kusseet yhtään :D
joo vastavirtaan huuhtomista voi koittaa tai sitten vaan tyhjentää sen pöntön sisäkalut pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja jakil »

CDI203 kirjoitti: Asiasta toiseen: muutenkin fiilis, että Viton kulku on, jos mahdollista, normaalistakin laiskistunut. Ajattelin putsata katin, sehän lienee heti turbon perässä. Jos oikein muistan, katin perässä on pantaliitos ja alkupää lienee sitten suoraan turbon laipassa?
Katin putsaus tapahtunee suihkuttamalla paineilmaa & vettä väärin päin?

joo vastavirtaan huuhtomista voi koittaa tai sitten vaan tyhjentää sen pöntön sisäkalut pois
Nyt on putki puhdistettu. Paha sanoa olisiko ollut mitenkä tukossa. Tokihan sieltä tuli mustaa urakalla, kun puhalsin paineilmaa vastakarvaan. Laskin vielä vettä lopuksi, mustaa toki oli sekin.
Vaikuttiko: no, joko sillä oikeasti oli vaikutusta tai sitten fiilis on vain sellainen, että olisi piristynyt. Auto tuntuu nyt sellaiselta, kun se oli viime talvena. Se tuleeko mustaa savua, pitää odottaa, kun auto on taas seissyt jonkin aikaa.

Edittiä: Nyt ajeltu pari päivää. Ainakin nyt savutus on loppunut, mutta tarkkaillaan tilannetta. Melkein varmana sanoisin, että myös kulkupuoli on parantunut. Siis halpa viritys :clap:
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Päivitystä:

Mustan savutus jatkuu minulla. Kokeilin uudestaan ajaa ilman EGRn alipaineletkua (tulpattuna), ei mitään vaikutusta mihinkään. EGR venttiili ei myöskään aukene vaikka letku olisi kiinni.

Otin turbon ja ensimmäisen katin välisen liitoksen auki: turbon turbiini aivan ehjä, hieman nokinen mutta kaikki siivet ehjiä, ei öljyä tai väljää akselissa. Samoin ensimmäisen katin ensimmäisen ritilän kaikki aukot olivat auki, sekään ei siis ole tukossa.

Alavääntöä puuttuu koneesta, polttoainetta tuntuu menevän mutta ilmaa kai uupuu. Tai sitten polttoainetta menee liikaa. Miksi epäilen tätä?
Kun laittaa vaihteiston moodin W-asentoon, käyttää laatikko liikkeelle lähtiessä 2->1 vaihdetta vaikkei pitäisi.

Eli joko mekaanista vikaa tai jokin anturi ei toimi, muttei myöskään anna vikakoodia.
Eipä tässä itse voi oikein mitään tehdä, kalliiseen vianhakuun täytynee kai viedä jollekin pajalle. Eräs mersupurkaamo/-korjaamo levitti jo puhelimessa kätensä. Saahan nähdä mistä löytyy velho joka vian löytää.

Saa tarjota STAR-apua! :D
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: ei löydy vikaa)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Kävin tänään Vänttisellä. Eräässä autossa oli ollut samanlaista vikaa, eikä mistään ollut löytynyt syytä.
Suuttimet olivat käyneet testipenkissä mutta testeri oli näyttänyt niiden olevan kunnossa.
Kun mistään muualta ei ollut mitään löytynyt, olivat vaihtaneet toimivasta autosta toimivat suuttimet ja testannut sillä.
Oli kuulemma ollut suuttimissa vika, koska savutus lakkasi heti ja meno parani.

Nyt vain on kysymys, miten ihmeessä todennan tuon vian eli miten suuttimet testataan ilman penkkiä jollei kerran Tammerdieselin testipenkkiin voi luottaa?
Mistään en saa suuttimia testattavaksi "tuosta noin vain".
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Nostetaan hieman.

Jostain päin moottoria kuuluu raksatusta kun painaa liikkeellä ollessa kaasua, oma veikkaus on että suuttimista.
Suutinhan /tai suuttimet voivat antaa liikaa ainetta jos ne eivät enää toimi kunnolla?

Tietäisikö joku, näkeekö tuollaisen suuttimen vian penkissä ?
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja dante »

Eikös suuttimien kunnon voi tarkastaa Starilla ihan auton ollessa käynnissä.Ainakin Tuikku löyti multa viallisen suuttimen Starin näyttämien korjauskertoimien mukaan.
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Mjoo, korjausarvot näkyy kyllä mutta niissä ei ole joutokäynnillä vikaa. Tyhjäkäynti, käynnistyminen kylmänä ja kuumana on normaalia.
Savua tulee poljettaessa kaasua ja alavääntö on ajoittain alentunut.

Vänttinen kertoi että pari kertaa on ollut aivan samanlainen vika autossa jonka suuttimista ei löydetty mitään vikaa penkissä. Kun autoon vaihdettiin kuitenkin toisesta samanlaisesta suuttimet, viat poistui ja auto toimi kuin uusi (niiltä osin).
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siis onko sulle nyt tullu yllätyksenä se että diesel pölläyttää pienen savupilven kun kaasuttelee? :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Olisikin vain siitä kyse.
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikön tuolla jossain pajassa osata koeponnistaa suuttimet ja ajaa vuototestit toki se sen näkee *.rilla jos suutin on huonossa kunnossa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Näkeekö *.illa muuta suuttimista kuin joutokäynnin korjausarvot? Ja jo kyllä niin mistäpä se voisi löytyä?
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Hakkapeliitta kirjoitti:Päivitystä:


Kun laittaa vaihteiston moodin W-asentoon, käyttää laatikko liikkeelle lähtiessä 2->1 vaihdetta vaikkei pitäisi.

:D
kyllä tuo auto lähtee kakkosella liikkeelle jos on w asento päällä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

arska10 kirjoitti:
Hakkapeliitta kirjoitti:Päivitystä:


Kun laittaa vaihteiston moodin W-asentoon, käyttää laatikko liikkeelle lähtiessä 2->1 vaihdetta vaikkei pitäisi.

:D
kyllä tuo auto lähtee kakkosella liikkeelle jos on w asento päällä

Ymmärsin tuon niin että lähtee ensin 2:lla mutta vaihtaa sitten kuitenkin ykköselle hetkeksi ?
eikös tuo viittaa väännön puutteeseen joten loota hakee matemaattisesti parempaa vaihdetta etenemiselle ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: luultavasti EGR)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

LopenUupunut kirjoitti:
arska10 kirjoitti:
Hakkapeliitta kirjoitti:Päivitystä:


Kun laittaa vaihteiston moodin W-asentoon, käyttää laatikko liikkeelle lähtiessä 2->1 vaihdetta vaikkei pitäisi.

:D
kyllä tuo auto lähtee kakkosella liikkeelle jos on w asento päällä

Ymmärsin tuon niin että lähtee ensin 2:lla mutta vaihtaa sitten kuitenkin ykköselle hetkeksi ?
eikös tuo viittaa väännön puutteeseen joten loota hakee matemaattisesti parempaa vaihdetta etenemiselle ?

.

Kyllä, nimenomaan näin. Eli hakee sen ykkösen parin metrin jälkeen vaikka pitäisi lähteä kakkosella. Mustaa savua tulee pölläys tuossa kohtaa. Tästä olenkin päätellyt että vääntöä puuttuu jonkun verran. Tämä ilmiö on alkanut yht' äkkiä, toimi normaalisti vielä viime talvena.
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Hakkapeliitta kirjoitti:Näkeekö *.illa muuta suuttimista kuin joutokäynnin korjausarvot? Ja jo kyllä niin mistäpä se voisi löytyä?

eikös nuo näe carsoftallakin ?...ainakin jonkinlaisen suutintestin sillä pystyy tekemään...cdi koneisiin.
tosin ne pitää osata lukea oikein.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

LopenUupunut kirjoitti:
Hakkapeliitta kirjoitti:Näkeekö *.illa muuta suuttimista kuin joutokäynnin korjausarvot? Ja jo kyllä niin mistäpä se voisi löytyä?

eikös nuo näe carsoftallakin ?...ainakin jonkinlaisen suutintestin sillä pystyy tekemään...cdi koneisiin.
tosin ne pitää osata lukea oikein.....
.
No hitto. Mulla on * käytössä mutten löytänyt sen erikoisempaa suutintestiä korjausarvojen lisäksi. Missähän valikossa se mahtaisi olla?

Hitto kun ei tullut manuaalia mukaan. Yritin WISistäkin etsiä mutten ihan heti löytänyt (n. 1 1/2h).
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hakkapeliitta kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Hakkapeliitta kirjoitti:Näkeekö *.illa muuta suuttimista kuin joutokäynnin korjausarvot? Ja jo kyllä niin mistäpä se voisi löytyä?

eikös nuo näe carsoftallakin ?...ainakin jonkinlaisen suutintestin sillä pystyy tekemään...cdi koneisiin.
tosin ne pitää osata lukea oikein.....
.
No hitto. Mulla on * käytössä mutten löytänyt sen erikoisempaa suutintestiä korjausarvojen lisäksi. Missähän valikossa se mahtaisi olla?

Hitto kun ei tullut manuaalia mukaan. Yritin WISistäkin etsiä mutten ihan heti löytänyt (n. 1 1/2h).
Eikä löydykään kummastakaan muuta suutin testiä kuin toi korjausarvo(mikä ei kerro läheskään kaikkea suutimen kunnosta) vaikka siitä voikin päättellä paljon kaiken laista,
lisäksi *:rista löytyy ohjattu paluvuoto testaus(minkä voi tehdä hyvin ilman mitää testeriä parin euron letkun pätkällä)
sitten näkyy ohje arvot suutimien ohjaus sähkölle,
(testerit ei yli päättän monesti ei kerro että joku on rikki tai joku on ehjä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Jep, täytyy ehdottomasti sitten ajaa nuo suuttimet penkissä niin saan mielenrauhan niiden osalta.
Äsken juuri tuli *:n päästä, 2 suuttimen korjausarvo oli 1,95 ja 4 suuttimen arvo oli -1,90.
1. ja 3. suutin n. 0,30-0,50. Eli jotain häikkää noissakin taitaa olla. Kun sammutin ja käynnistin uudestaan, arvot olivat 2. ja 4. suuttimillakin lähempänä nollaa kuin kahta.

Sitten paljastui myös seuraavaa:

Ilmanpaine (mbar) imusarjalla tuntuu olevan pielessä. Ilmamassamittari ja imusarjan paineanturi antoivat aika pieniä ilmanpainelukemia. Paine tuntui tulevan perässä pyydettyyn arvoon nähden tuonne n. 2500-3000rpm:ään asti. Kokeilin toisella ilmamassamittarilla, se antoi samoja lukemia.

Eli alakierroksilla tuntuisi olevan tulossa liian vähän ilmaa moottorille, kumma kun ei tule mitään vikakoodia antureilta.
Onkohan ilmamassamittarin ja imusarjan paineanturin ilmoittamilla lukemilla yhteyttä? Jostain syystä kakkua moottorille menee mutta ilmaa ei...?
Tuli myös mieleen että alipainepumpulla pitäisi kokeilla nuo kaikki alipaineletkut.

Heräsi epäilys josko turbon alipainekellon letku vuotaisi eikä sulkisi porttia. Onko portti ilman painetta auki vai kiinni?

Lopetan tämän raportoinnin kohta ja yritän päästä ammattilaiselle etsimään vikaa. Tässä menee itsellä kohta terveys... :crazy:
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Hakkapeliitta kirjoitti:Lopetan tämän raportoinnin kohta ja yritän päästä ammattilaiselle etsimään vikaa. Tässä menee itsellä kohta terveys... :crazy:
Eikö tuo cdi203 ole alan ammattilainen kannatta jututtaa häntä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Alipaine vetää portti mallissa portin kiinni,
Säätyvä siipisessä kääntelle niitä vnt siipiä,
Yksi syy voi olla siihen miksi ei vika koodeja tule,
että ahtopaineesen liityvät on ohjelmasta poistetu
Tai rajoja väljenetty,

Pieni ahtopaine vuoto, aiheutaa aluksi savutusta/hidasta kaasun vastaamista eikä vielä tule
Vika koodia/tilaa(esim nähty siinä egr:än vaiheilla 3mm reikä eikä muita kun kuvattuja oireta ja pieni pihinä)

Myös ecu:sa on paine anturi mikä mitailee valitsevaa ulkoilman painetta, vertailtavaksi pyydeltyyn ahtopaineesen

Kannatta mitata ahto paine mahdolisimman läheltä"imusarjasta"
Ihan mekaanisella mittarilla niin näkee
Näytääkö anturit sitä väärin ecu:le tai näkeekö se jostain syystä päin per***
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Kiitos vinkistä. Käydä huomenna läpi koko putkisto tarkkaan. Ensi viikolle varattu aika dieselkorjaamoon, täytyy käydä näitä asioita heidän kanssaan läpi.

Suurkiitos kaikille tähän mennessä auttaneille!
Kuva
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Ok, nyt on ahdot mitattu, mekaanisesti ja sähköisesti ajossa.
Ahdot käy kiihdytyksessä n. 1,5barissa ja tasaantuu sieltä n. 1,1bariin, pysyen siinä.

Auto kävi Dieselpojilla Tampereella. Suuttimet käytetiin irti, säädettiin hieman ja laitettiin uusia osia, ilmeisesti jotain tiivisteitä.
Suuttimista tai pumpusta ei havaittu mitään isompaa vikaa. Yhdessä suuttimessa on hieman muita enemmän läpivuotoa ja pari reikää oli kuroutunut umpeen. Toimii vielä täysin mutta 1350 barissa ei anna ihan täyttä määrää polttoainetta. Uusitaan sitten kun auto alkaa nikottelemaan käynnistyksessä.

Suuttimien säädön jälkeen täyskaasukiihdytyksessä savutus on pienentynyt ja saattaa pienentyä vielä tästäkin. Ainoastaan tuo vaihteiston W-asennolla auto pöläyttää vielä savua enemmän ja hakee ykköstä.

On tässä herännyt mieleen:
A) Onkohan Karalan ohjelmaan tullut jotain häikkää? Ei ole Mika vastannut sähköpostiin jossa kysyin, onko ahtopaine oikealla tasolla.
B) Pitäisikö/kannattaako vaihteiston ohjelma nollata?

Osaisiko joku vastata tai veikata?
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ohjelma ei yleensä muutu, auto muuttu"kuluu"
Ja siten jos "kaikki" otettu voi käydä äkiä niin että menee jonkun rajaarvon yli,
Tai joku osa ei kykene enään toimimaan samoin(tuottamaan painetta, poltoaineta tms)
Jos on juuri ja juuri siihen ennen kyennyt,
Eikös noissa karala, digitunig, voimaacom ym vastavat mainosta että on joku takuu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 200 CDI savuttaa mustaa(edit: suuttimet?)

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Onhan niissä juu sellainen takuu, että saa palauttaa alkuperäisen ohjelman jos haluaa ilmaiseksi.

Ei tuon ohjelman pitäisi vielä tuhota mitään. Huhuja olen kuullut että ohjelmat voisivat mennä jotenkin rikki :lol:
Liukuhihnatyötähän tuo ohjelmointi oli kun Karalalla on ohjelmat valmiina automallille. Ei siinä paljon katseltu yksilöllisesti hommia.

Ohjelman pitäisi olla sellainen että kestää normi käytössä, ei tule vikatiloja eikä rutista kaikkea irti mitä komponenteistä voisi saada.

Harmi kun en tiedä, paljonko ahtoja pitäisi olla.
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Vastaa Viestiin