Om 602 syöttöpumppu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Terve! Laitoin omaan om 602 w124 pp-dieselin tekemän syöttöpumpun 7mm tapeilla. Tarkoitus on saada moottori ahdettua tässä lähiaikoina mutta koneen raklatus on todella ilkeän kuulonen tuolla pelkällä pumpulla. Pp-dieselillä sanoivat ajoitukseksi 22 astetta (vakio 24). Eli onko tuo 22 astetta tarkoitettu turbotetulle koneelle? Autolla kuitenki pitäisi pystyä ajamaan mutta raklatus on niin kauheaa että pelkään kannen ja pahvin puolesta. Auttaisikohan ajoittaa vakioasteille eli 24 astetta ja pienentää syöttöjä että se kestäisi ajaa tuolla viripumpulla ilman turboa? Kiitos valmiiksi jos joku viitsii valaista tyhmää! :)
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos se käynti on todella terävä niin silloin se on aikaisella ja se ei tee hyvää koneelle.
löysäile pumpun ruuit ja laita mosse käyntiin ja säädä korvakuulolla milloin käy nätisti niin ollaan lähellä :wink:
w201 om605
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Sehän siinä onkin kun pitäisi tietää että laittaako perusajoituksen 22 vai 24 asteeseen ja sen jälkeen hienosäätää pumpun löysäämällä 3 korvakon pulttia ja 1 takaa.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja j.a »

"tasapää elementeillä käynti muistuttaa volkkarin dieseleitä etenkin kylmänä",et ei kannata pikku raklatuksista murehtia :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja PP D »

vickson18 kirjoitti: Pp-dieselillä sanoivat ajoitukseksi 22 astetta (vakio 24).
Sielä nyt ei ole seurattu opetusta :wink:
Mistä tuo 24 vakio on napattu? Vakioasetus on 15 JYKK
Laitappa kokheeksi 22 JYKK niinko ohje oli ja kuulostele muuttuuko käynti yhtään sievemmäksi.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja napa »

jos siellä todellakin on 44 astetta liikaa ennakkoa, eli on ajoitettu pumppu 22 astetta EYKK niin voi olla, että hieman naputtaa :P
j.a kirjoitti:"tasapää elementeillä käynti muistuttaa volkkarin dieseleitä etenkin kylmänä",et ei kannata pikku raklatuksista murehtia :D
kyllä minä ainakin murehtisin, jos käynti alkaa muistuttamaan volsua...
Viimeksi muokannut napa, Pe 19.08.2011 08:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Hmm.. Joo kiitoksia tosi paljon neuvoista, katsoin autodatasta tuon 24 astetta. Mutta semmoinen vielä että kampiakselin päässä menee asteikko toiseen suuntaan eli vasemalta oikealle: 20,10,0,10,20,30,40 eli kummalla puolella sen ajoitusväkäsen täytyy olla, eli tuolla vasemalla puolella 0-20 välillä se 15astetta, vai 0-40 välillä se 15 astetta!
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

PP D kirjoitti:
vickson18 kirjoitti: Pp-dieselillä sanoivat ajoitukseksi 22 astetta (vakio 24).
Sielä nyt ei ole seurattu opetusta :wink:
Mistä tuo 24 vakio on napattu? Vakioasetus on 15 JYKK
Laitappa kokheeksi 22 JYKK niinko ohje oli ja kuulostele muuttuuko käynti yhtään sievemmäksi.
JYKK: jälkeen yläkuolo kohdan
EYKK: ennen yläkuolokohtaa

eli 40,30,20.....
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sitä kampuran asteikkoa luetaan sillain, että pyörität sitä moottoria normaaliin pyörimissuuntaan ja sitten, kun alkaa tulla niitä numeroita, niin ne ensimmäiset numerot ennen nollaa, tai OT merkkiä on EYKK, eli enne ylä kuolo kohtaa ja nollan, tai OT:n jälkeen olevat numerot on JYKK, eli jälkeen yläkuolo kohdan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin ja moottori pyörii edestäpäin katsottuna myötäpäivään.

Kaikille tuokaan ei ole itsestään selvää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Kaikille tuokaan ei ole itsestään selvää.
:D Kiitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

ja mersun vakiopumppu ajoitetaan jälkeen ykk ja YLEENSÄ viripumput ennen ykk.ja sen minkä luvun löysit autodatasta niin se on se todellinen ruiskutuksen alkamishetki jolloin luku pitää paikkansa ajoittaessa pumppua joutsenkaulamenetelmällä.Parin asteen muutos tekee käyntiin ihmeitä
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja j.a »

itse en ajoittaisi yli20astetta ennen ykk... voi todellinen maksimi ennakko käydä aika rajoilla... ihmettelen jos joku niin neuvoo :shock:
Diesel on puhtaampi
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

No mulla itellä oli nytten 22 astetta ennen yläkuoloa. mutta pitänee näköjään käyttää pumppu irti ja ajoittaa 15 jälkeen yläkuolokohdan?
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja PP D »

Eikäkö 22 JYKK, jos se on se minun laittama pumppu.
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Mulla on ny ppd tekemä pumppu, ennakot 22jykk ja käy siististi eikä mitään ongelmaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja napa »

vickson18 kirjoitti:No mulla itellä oli nytten 22 astetta ennen yläkuoloa. mutta pitänee näköjään käyttää pumppu irti ja ajoittaa 15 jälkeen yläkuolokohdan?
eli siellä oli oikeasti se 44 astetta liikaa ennakkoa, kuten tuolla aikaisemmin pelkäsinkin :o miten helvetissä tuollaista on uskaltanut edes käyttää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Eli kuuluuko ajoituksen PP Dieselin 7mm elementeillä olevissa pumpuissa olla 22 JYKK?

Kun itsellä on nyt PP:llä tehty pumppu mikä pitäisi laittaa kiinni tuohon koneeseen ja ei ole hajua mikä ajoituksen pitäisi olla. Niin juu ja kone on kanssa om602.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja jeemu »

TS_W124 kirjoitti:Eli kuuluuko ajoituksen PP Dieselin 7mm elementeillä olevissa pumpuissa olla 22 JYKK?
No eikös pumpun tekiä ihte kirjotellu nii pari viestiä ylempänä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Tarkotin että ajoitus on ollut nyt 22 jälkeen yläkuolon eli . 20 10 0 10 20 30 40
.
. (ajoitusväkänen).
Selvää nyt ei paljon ota kun kaikki väittää eriä. Eli pp-dieselin ohjeiden mukaan ajoitus oli 22 jykk, savutti tosi paljon ja raklatus on todella kova niinkuin vanhassa rekassa. Pitäisi varmaan kokeilla ajoittaa se 15 astetta jykk niinkuin vakio onkin, koska kone on vielä vapari. 22 astetta tarkoitettu turbotetulle motille?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja napa »

vickson18 kirjoitti:Tarkotin että ajoitus on ollut nyt 22 jälkeen yläkuolon eli . 20 10 0 10 20 30 40
.
. (ajoitusväkänen).
Selvää nyt ei paljon ota kun kaikki väittää eriä. Eli pp-dieselin ohjeiden mukaan ajoitus oli 22 jykk, savutti tosi paljon ja raklatus on todella kova niinkuin vanhassa rekassa. Pitäisi varmaan kokeilla ajoittaa se 15 astetta jykk niinkuin vakio onkin, koska kone on vielä vapari. 22 astetta tarkoitettu turbotetulle motille?
oliskohan nyt oikeasti se tilanne, että joku sellainen tulis sen pumpun ajoittamaan, joka sen osaa :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja xr »

vickson18 kirjoitti:Tarkotin että ajoitus on ollut nyt 22 jälkeen yläkuolon eli . 20 10 0 10 20 30 40
.
. (ajoitusväkänen).
Selvää nyt ei paljon ota kun kaikki väittää eriä. Eli pp-dieselin ohjeiden mukaan ajoitus oli 22 jykk, savutti tosi paljon ja raklatus on todella kova niinkuin vanhassa rekassa. Pitäisi varmaan kokeilla ajoittaa se 15 astetta jykk niinkuin vakio onkin, koska kone on vielä vapari. 22 astetta tarkoitettu turbotetulle motille?

22 JYKK ja sillä ei ole mitään merkitystä ajoitukseen onko siinä ahdin tai ei
ja se ajoitus "väkänen" joka on moottorissa kuuluu olla pelti liuskan näköinen on noin kello 11-12 kohdalla ojan puolelta suoralta sivulta kohdistetaan 22 jykk

pumpun merkki saattaa heittää muutaman asteen kun sitä katsoo silmämääräisesti samoin poranterä virityksillä mutta onhan se jo silloin aika lähellä oikeaa
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Joo katsoin ajoitusmerkin väkäsen tarkasti siihen 22 asteeseen jykk. Mutta raklatus edelleen tosi kova vaikka hienosäätää pumppua pyörittämällä muutaman asteen. Savu ei ole tumman mustaa vaan vähän harmahtavaa. Vaan johtuuko se kova raklatus sitte vaan siitä kun ei ole sitä mutkaa tehostamassa polttoaineen palamista? Ajoituksessahan nyt ei ole mitään epäselvää, mietityttää vain tuo kova käyntiääni.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se mutka ei tehosta polttoaineen palamista yhtään joutokäynnillä.
S124 300TE
W124 300D
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Totta. Mutta mitä olen noita mb:n viridieseleitä katsonut niin ne ei savua tyhjäkäynnilläkään. Tuo kampe savuaa ihan lahjakkaasti. Huomasin muuten että 4 pytyn suutin pulppua polttoainetta ulospäin, mahdollisesti vain löysällä? Voisin mahdollisesti laittaa tänne foorumille pienen videonpätkän koneen käynnistä jos se on mahdollista?
Avatar
RRRRMEl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 05.07.2010 17:22
Paikkakunta: EePee

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja RRRRMEl »

Mahtaakahan olla varma kans jotta on ppd punppu??
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuulostaa nyt siltä, että se ajotus on reippaasti aikasella. millä oot sitä ajotusta kattonu? poranterävirityksellä, vai joutsenkaulalla? ootko koittanu ajaa sillä laitteella? jos kone lämpiää epänormaalin nopeesti ja paljon, niin ajotus on aikasella.

jos se kerta on niin epäselvää, kun tässä saa ymmärtää, niin itse alkaisin joutsenkaula menetelmällä ajottaan jostakin 15 astetta EYKK paikkeilta. korvakuulolla ja perstuntumalla sitten loput.
W201 250DT 20V
w201 190E
vickson18
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 26.07.2011 05:15

Re: Om 602 syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja vickson18 »

Ajoitus oli päin persettä aijemmin, en tiedä mistä syystä mutta se oli 25eykk. Nyt ajoitus 22 jykk. Kone käy nätisti mutta savun perusteella pitää ruuvata suuttimet irti kokonaan ja testata.
Vastaa Viestiin