Eri automaattiöljyt
Eri automaattiöljyt
Tuntuu olevan paljon erimielisyyksiä automaattiöljyissä. Veholta kävin kysymässä omaan C124 automaattiöljyjä, mersun oma 21.80€ litra, varaosamyyjä sanoi, että aja motonettiin ja osta ATF 220 tai 320(n.6€ litra). Tietenkin olis paras laittaa mersun oma, mutta myyjä sanoi että yhtähyvät ja halvemmat nuo ATF-öljyt. Mitähän tässä nyt kannattis lootaan laittaa? Veholla kertoivat käyttävänsä omissa 124 mersuissa nykyään ATF 320 öljyä..
CE 300 -88 Automaatti
190 -87
190 -87
Re: Eri automaattiöljyt
tuon ikäiseen on "paras" öljy ATF220 (dextron II), ATF320 (dextron III) menee, mutta laatikko saattaa luistella (jopa pilalle asti, jos on jo sopivasti kulumaa...öljyissä on niin paljon erilaiset kitkanmuunto lisäaineet) ja turbiini ainakin luistaa enemmän...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Eri automaattiöljyt
Motonetissä on myös aivan samaa öljyä, jota marmoritiski myy (ainoastaan eri tarra purkin kyljessä) ja se oli jotain 9€ litra. Sitä kannattaa laittaa. Tohon ex C180AT:hen laitoin sitä ku ite vaihdoin ja oli laatikko sen jälkeen ihan eri planeetalta ku vanhoilla öljyillä.
Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Eri automaattiöljyt
Mie olen myös selvitellyt tätä asiaa viimeiksi ihan tänäänkin... Mobil ATF 220 tuoteseloste sanoo että on mineraalipohjaista, 320 ei muistaakseni mainittu. Jostain luin että 1994 ja vanhempiin tuota 220...
http://www.bluebaypetroleum.com/wp-cont ... tf_200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (Mobilin suomenkielisillä sivuilla mainittiin että perusöljyyn tms perustuu...)
Omassa 6.3:ssa on Gulf Dexron III joka on heidän mukaan myös korvaavaa Dexron II:lle, tätä ei Mobilin 320 yhteydessä taas mainittu. http://124.30.44.229/GulfOilSearch/frmP ... tml&type=P" onclick="window.open(this.href);return false;
Australiassa ja Etelä-Afrikassa (merkki) huolto laittaa vanhoihin mersuihin mineraalipohjaista Castrol Transmax M joka on yhteensopiva Dexron II kanssa: http://www.castrol.com/castrol/liveasse ... sh_TDS.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole vielä vaihtanut ATF 220:een, purkit on jo hyllyllä... mutta...
http://www.bluebaypetroleum.com/wp-cont ... tf_200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (Mobilin suomenkielisillä sivuilla mainittiin että perusöljyyn tms perustuu...)
Omassa 6.3:ssa on Gulf Dexron III joka on heidän mukaan myös korvaavaa Dexron II:lle, tätä ei Mobilin 320 yhteydessä taas mainittu. http://124.30.44.229/GulfOilSearch/frmP ... tml&type=P" onclick="window.open(this.href);return false;
Australiassa ja Etelä-Afrikassa (merkki) huolto laittaa vanhoihin mersuihin mineraalipohjaista Castrol Transmax M joka on yhteensopiva Dexron II kanssa: http://www.castrol.com/castrol/liveasse ... sh_TDS.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole vielä vaihtanut ATF 220:een, purkit on jo hyllyllä... mutta...

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Eri automaattiöljyt
Tulipa haettua sitte ATF 220 öljyt omaan autoon. Saa nähä miten toimii, jos sitä tälle viikkoa joutaa vaihtaan.
CE 300 -88 Automaatti
190 -87
190 -87
Re: Eri automaattiöljyt
Nyt tuli laitettua ATF 220 öljyt laatikkoon, hyvin pelasi sen 100km, kunnes tiiviste alkoi vuotaa. Tiiviste lähtee palasina/murusina pois, entie olisko vika ollu kiristyksessä(omasta mielestä kiristin tasapuolisesti ja varmistin vielä moottorin/laatikon oltua kuuma, että tiiviste ei vuoda) vai voisiko olla tiivisteessä itsessään vika? Nyt voi sanoa, että kyllä tympäsee... 

CE 300 -88 Automaatti
190 -87
190 -87
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Eri automaattiöljyt
Mitäköhän tuollaiseen 250tkm kulutettuun 722.6xx sähkölootaan kannattaisi kaataa? Ja millä/miten se kannattaa huuhdella jos itse tekee?
Riittäiskö ihan tarkistus ja täyttö + jotain pesuainetta, vai täysi laatikollinen jotain halpis öljyä huuhteluun? Olisko joku 200km ajelu "huuhteluöljyillä" + vielä kerran täyttö, lämpimänä käyttäminen & vaihteiden vaihtelu ja tyhjäys. Lopuksi KL-varaosien kalliimpaa tavaraa, tai mersun orggis ööliä sisään?
Tosin Käyttöautolla sanoi tiskillä huuhtelun & vaihdon hinnaksi 280eur. En vain millään tahdo uskoa että tuohon rahaan saavat huuhdeltua kunnolla ja hyvät öljyt sisään
(Itse kun laskee niin saan noin 400eur pelkistä öljyistä, suodattimesta, tulpista sekä tiivisteistä ja sinetistä...)
Katselin että alkuperäinen suodatin ja tiiviste ei paljoa kustantanut joten se varmaan kannattaa laittaa, vai onko tuo 15eur suodatin+tiiviste -setti riittävän laadukas suomen oloihin?
Mitä mieltä muut ovat / kokemuksia? Onko 05/2000 autossa mahdollisesti niin vanha 722.6 että turbiinin saa tyhjäksi propusta. Mikä olis hyvä huuhteluun ja miten se kannattaa tehdä. Mikä olisi paras "lopullinen" öljy & suodatin?
Riittäiskö ihan tarkistus ja täyttö + jotain pesuainetta, vai täysi laatikollinen jotain halpis öljyä huuhteluun? Olisko joku 200km ajelu "huuhteluöljyillä" + vielä kerran täyttö, lämpimänä käyttäminen & vaihteiden vaihtelu ja tyhjäys. Lopuksi KL-varaosien kalliimpaa tavaraa, tai mersun orggis ööliä sisään?
Tosin Käyttöautolla sanoi tiskillä huuhtelun & vaihdon hinnaksi 280eur. En vain millään tahdo uskoa että tuohon rahaan saavat huuhdeltua kunnolla ja hyvät öljyt sisään

(Itse kun laskee niin saan noin 400eur pelkistä öljyistä, suodattimesta, tulpista sekä tiivisteistä ja sinetistä...)
Katselin että alkuperäinen suodatin ja tiiviste ei paljoa kustantanut joten se varmaan kannattaa laittaa, vai onko tuo 15eur suodatin+tiiviste -setti riittävän laadukas suomen oloihin?
Mitä mieltä muut ovat / kokemuksia? Onko 05/2000 autossa mahdollisesti niin vanha 722.6 että turbiinin saa tyhjäksi propusta. Mikä olis hyvä huuhteluun ja miten se kannattaa tehdä. Mikä olisi paras "lopullinen" öljy & suodatin?
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Re: Eri automaattiöljyt
Mulla on 11/1999 ja ei ollu turbiinissa tyhjennysproppua. Öljypohjasta oli magneetti kadonnut ajan saatossa, nakkasin pienen kaiuttimen magneetin pohjalle. Öljypohjassa on reilusti öljyä vielä senkin jälkeen kun sen on propusta tyhjentänyt, tyhjennysaukossa on korotuskaulus. Pohjalla oli myös reilu kerros muhjua (ajettu 400k, joskus kyllä tosin öljyjä vaihdettu). Öljyä myös tippui vaihteistosta tuntitolkulla kun jätti pohjan auki.blackslide kirjoitti: Mitä mieltä muut ovat / kokemuksia? Onko 05/2000 autossa mahdollisesti niin vanha 722.6 että turbiinin saa tyhjäksi propusta.
Kuudesta pohjan kiinnityspultista korkkasi lohkon puolelta kierteet kolmesta, oli väännetty rikki jo joskus aiemmin. Lohkossa oli kuitenkin ylimääräistä kierrettä niin pidemmät pultit auttoi kiinnitykseen. Öljyksi laitoin http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0022, meni 10 litraa lotratessa.
Keltainen muoviputki oli aika heikko valinta mittatikun aihioksi, siitä ei erottanut öljyn määrää vaiheistossa oikein mitenkään.
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Eri automaattiöljyt
Hmm.. Saiskohan sitä pyöritettyä hiukan käsin jos jättää 'N' -asentoon, jos vaikka tulis öljyjä paremmin pihalle. Tosin jos siinä 10L meni niin kai se ihan hyvin sitten sieltä ulos kuitenkin tuli. Vois kenties jollain öljyimurilla koittaa noita loppuja. Onkohan se parinkympin mittatikku sitten hintansa väärti kuitenkin. Vaihtuiko samalla se johtoliitin tiivisteineen, onko se vaikeakin urakka tuossa konkurssissa?
Magneetti kai siellä on melkein pakko olla ja motin öljypohjassa kans, saa sitä pikkuhilua kerättyä talteen jotta ei suodatin menis heti tukkoon.
KL-varaosilla näytti olevan FEBI öljy 10€/L ja se täyttää kai 7-vaihteisten vaatimuksetkin.. En tiedä mitä tuo 23eur 5-7v öljy sitten on, mahtaako olla ihan originaalia tavaraa.
Ilmeisesti tuohon käy mikä vaan Dextron III. Taitaa olla nuo MB 236.10 ja MB 236.14 vähän sama ku moottoriöljyissä, eli erot on aika minimaaliset. Ainakin jos vaihtaa tiheämmin kuin huoltoilmaisin pyytää vaihtamaan.
Edit, on näemmä Mobil ATF320 aika edukas 4L tonkassa (23,90). Motox Dextron III olis toki vain 97eur 20L, tosin on mineraaliöljy. Mikähän tuo valvoline maxlife on. Epäilen voiko tuolla kauheasti olla elvyttävää vaikutusta (enempää kun muillakaan öljyillä). Todennäköisesti vaan tuottaa enemmän jätöksiä pitkässä juoksussa koska siinä on pidempiä molekyyliketjuja, joista jää enemmän ja isompia "klimppejä" sitten kun tuo öljyn rakenne alkaa hajota. Voin toki olla väärässä ja "öljyinsinöörit" oikeassa. (Arvaan että tuon öljyn takana on tosin markkinointipukumiehet)
Magneetti kai siellä on melkein pakko olla ja motin öljypohjassa kans, saa sitä pikkuhilua kerättyä talteen jotta ei suodatin menis heti tukkoon.
KL-varaosilla näytti olevan FEBI öljy 10€/L ja se täyttää kai 7-vaihteisten vaatimuksetkin.. En tiedä mitä tuo 23eur 5-7v öljy sitten on, mahtaako olla ihan originaalia tavaraa.
Ilmeisesti tuohon käy mikä vaan Dextron III. Taitaa olla nuo MB 236.10 ja MB 236.14 vähän sama ku moottoriöljyissä, eli erot on aika minimaaliset. Ainakin jos vaihtaa tiheämmin kuin huoltoilmaisin pyytää vaihtamaan.
Edit, on näemmä Mobil ATF320 aika edukas 4L tonkassa (23,90). Motox Dextron III olis toki vain 97eur 20L, tosin on mineraaliöljy. Mikähän tuo valvoline maxlife on. Epäilen voiko tuolla kauheasti olla elvyttävää vaikutusta (enempää kun muillakaan öljyillä). Todennäköisesti vaan tuottaa enemmän jätöksiä pitkässä juoksussa koska siinä on pidempiä molekyyliketjuja, joista jää enemmän ja isompia "klimppejä" sitten kun tuo öljyn rakenne alkaa hajota. Voin toki olla väärässä ja "öljyinsinöörit" oikeassa. (Arvaan että tuon öljyn takana on tosin markkinointipukumiehet)
Viimeksi muokannut blackslide, Ke 24.08.2011 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Eri automaattiöljyt
5V sähkö laatikoon selasesta purkista mistä löytyy MB236:10 tai MB236:14 merkintä
(huolto "ilmaisin" ei ole kun konetta varten)
(huolto "ilmaisin" ei ole kun konetta varten)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Eri automaattiöljyt
Paljon paremmin kiteytetty 
Tuolla huoltoilmaisimen seurannalla tarkoitinkin juuri sitä etten aio ajella koneen öljyillä 30tkm jos se niistä niin kauan tykkää, vaan vaihdan jossain 10tkm kohdalla. Lootassa luulis pyörivän ihan kelvollisesti sinne 60-80tkm tietämille. Jos alkaa oireilla tuolla välillä niin voi olla ettei enään uudet nesteet auta vaan tarvii jo sisuskaluja uusia.

Tuolla huoltoilmaisimen seurannalla tarkoitinkin juuri sitä etten aio ajella koneen öljyillä 30tkm jos se niistä niin kauan tykkää, vaan vaihdan jossain 10tkm kohdalla. Lootassa luulis pyörivän ihan kelvollisesti sinne 60-80tkm tietämille. Jos alkaa oireilla tuolla välillä niin voi olla ettei enään uudet nesteet auta vaan tarvii jo sisuskaluja uusia.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Re: Eri automaattiöljyt
Ei kai 1988 mallisessa ole enää korkkista tiivistettä? Miten kuminen voi murentuajuhakor kirjoitti:Nyt tuli laitettua ATF 220 öljyt laatikkoon, hyvin pelasi sen 100km, kunnes tiiviste alkoi vuotaa. Tiiviste lähtee palasina/murusina pois, entie olisko vika ollu kiristyksessä(omasta mielestä kiristin tasapuolisesti ja varmistin vielä moottorin/laatikon oltua kuuma, että tiiviste ei vuoda) vai voisiko olla tiivisteessä itsessään vika? Nyt voi sanoa, että kyllä tympäsee...

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Eri automaattiöljyt
Makuasioita, mutta 7 vuoden ajan ollu 5 eri autossa Valvoline MaxLife ja toiseksi en vaihda. Vaihto viimeistään 10tkm kohdalla uusiin. Toiset tarkistaa moottoriöljyt tikusta ja toiset ajaa niin kauan ku mittaritaulu käskee vaihtamaan. Makuasia sekin.
Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Eri automaattiöljyt
Tässä yksi juttu aiheesta ja mittatikun voi ostaa auto varaosal,,, ,edullidesti.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 91&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 91&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Eri automaattiöljyt
toiset kumit kestä eri öljy laatuja eri tavalla (liekö ollut kumi laatua mikä haurastuu pikana ko öljyn vaikutuksesta)karra kirjoitti:Ei kai 1988 mallisessa ole enää korkkista tiivistettä? Miten kuminen voi murentuajuhakor kirjoitti:Nyt tuli laitettua ATF 220 öljyt laatikkoon, hyvin pelasi sen 100km, kunnes tiiviste alkoi vuotaa. Tiiviste lähtee palasina/murusina pois, entie olisko vika ollu kiristyksessä(omasta mielestä kiristin tasapuolisesti ja varmistin vielä moottorin/laatikon oltua kuuma, että tiiviste ei vuoda) vai voisiko olla tiivisteessä itsessään vika? Nyt voi sanoa, että kyllä tympäsee...vai oletko ihan liikaa kiristänyt? Vai jätitkö vanhan tiivisteen?
Siis maxlife valvolinet automatti laatikossajylppy kirjoitti:Makuasioita, mutta 7 vuoden ajan ollu 5 eri autossa Valvoline MaxLife ja toiseksi en vaihda. Vaihto viimeistään 10tkm kohdalla uusiin. Toiset tarkistaa moottoriöljyt tikusta ja toiset ajaa niin kauan ku mittaritaulu käskee vaihtamaan. Makuasia sekin.

joko itsellä joku sekaanus kun lueskelin että juttu koskisi eri automaattiöljyjä (ja ymmärsin että sillä tarkoitettiin automatti laatiko öljyjä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Eri automaattiöljyt
jylppy kirjoitti:Makuasioita, mutta 7 vuoden ajan ollu 5 eri autossa Valvoline MaxLife ja toiseksi en vaihda. Vaihto viimeistään 10tkm kohdalla uusiin. Toiset tarkistaa moottoriöljyt tikusta ja toiset ajaa niin kauan ku mittaritaulu käskee vaihtamaan. Makuasia sekin.
Juu ei tosiaan laatikossa MaxLifea vaan itse käsitin että tossa välillä puhuttiin myös moottoriöljystä ja nimenomaan Valvolinesta, joten siihen ton kommenttini tarkoitin.Siis maxlife valvolinet automatti laatikossa(tuskin ainakaan mersun sähkölaatikossa tai on minlife)
joko itsellä joku sekaanus kun lueskelin että juttu koskisi eri automaattiöljyjä (ja ymmärsin että sillä tarkoitettiin automatti laatiko öljyjä)
Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Eri automaattiöljyt
karra kirjoitti:Ei kai 1988 mallisessa ole enää korkkista tiivistettä? Miten kuminen voi murentuajuhakor kirjoitti:Nyt tuli laitettua ATF 220 öljyt laatikkoon, hyvin pelasi sen 100km, kunnes tiiviste alkoi vuotaa. Tiiviste lähtee palasina/murusina pois, entie olisko vika ollu kiristyksessä(omasta mielestä kiristin tasapuolisesti ja varmistin vielä moottorin/laatikon oltua kuuma, että tiiviste ei vuoda) vai voisiko olla tiivisteessä itsessään vika? Nyt voi sanoa, että kyllä tympäsee...vai oletko ihan liikaa kiristänyt? Vai jätitkö vanhan tiivisteen?
Veholta hain uuden tiivisteen siihen. Oon mahtanu ekakertalaisena vaan kiristää liikaa.

CE 300 -88 Automaatti
190 -87
190 -87
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Eri automaattiöljyt
Tarkoitin Valvolinen Dexron IIID ATF maxlife öljyä > http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0202" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosin hieman tutkittuani asiaa taitaa olla niin että tuota mersun lootaa ei kannata väärillä öljyillä rikkoa > MB speksit omaavaa litkua vain sinne siis, vaan millaista?
722.626 laatikkoon on alunperin laitettu MB 236.10 ATF öljy jota löytyy seuraavanlaisena:
MB 236.10 Flüssigkeitsgetriebeöl (ATF) A 001 989 21 03
Mercedes-Benz Getriebeöl Blatt 236.10
Shell ATF 3403-M 115
Shell SPIRAX S4 ATF 3403
ainakin mbworld.org:ssa on pitkät keskustelut ja mersun bulletinit siitä että 236.10 (5G-tronic) ja 236.12 (7G-tronic) tilalle tulee laittaa uudempaa 236.14 (5G ja 7G-tronic) kastiketta jos nesteitä vaihdetaan.
Näitä löysin seuraavanlaisia:
Fuchs TITAN ATF 4134
MB 236.14 ATF NAG2VSport A 001 989 68 03
Mercedes-Benz Automatik-Getriebeöl Blatt 236.14
Mobil ATF 134
OMV ATF M plus
Shell ATF134
Shell SPIRAX S6 ATF 134M
Ja sitten on tuo uusin 236.15 joita löytyy tällaiset:
MB 236.15 ATF A 001 989 78 03
Shell Spirax S6 ATF 134ME
Mikähän noista nyt on sitten parasta kullekkin laatikolle ja millähän saisi hieman vähemmän luistelevan laatikon? Onko tuo 236.10 paras jos haluaa pitoa vai tuo uusin? Ja mistä näitä "Suomessa" saa? Ebay?
Meinasin halvinta käyttää huuhteluun, mutta ilmeisesti jäähdyttimen paluuletkuun saa näppärästi laitettua uutta öljyä samalla kun valuttaa vanhaa syylärin toisesta päästä ulos, joten ei tarvinne aivan hirveästi lotrata vaikka itse vaihtaa.
Viisaammat jatkakoon
Tosin hieman tutkittuani asiaa taitaa olla niin että tuota mersun lootaa ei kannata väärillä öljyillä rikkoa > MB speksit omaavaa litkua vain sinne siis, vaan millaista?
722.626 laatikkoon on alunperin laitettu MB 236.10 ATF öljy jota löytyy seuraavanlaisena:
MB 236.10 Flüssigkeitsgetriebeöl (ATF) A 001 989 21 03
Mercedes-Benz Getriebeöl Blatt 236.10
Shell ATF 3403-M 115
Shell SPIRAX S4 ATF 3403
ainakin mbworld.org:ssa on pitkät keskustelut ja mersun bulletinit siitä että 236.10 (5G-tronic) ja 236.12 (7G-tronic) tilalle tulee laittaa uudempaa 236.14 (5G ja 7G-tronic) kastiketta jos nesteitä vaihdetaan.
Näitä löysin seuraavanlaisia:
Fuchs TITAN ATF 4134
MB 236.14 ATF NAG2VSport A 001 989 68 03
Mercedes-Benz Automatik-Getriebeöl Blatt 236.14
Mobil ATF 134
OMV ATF M plus
Shell ATF134
Shell SPIRAX S6 ATF 134M
Ja sitten on tuo uusin 236.15 joita löytyy tällaiset:
MB 236.15 ATF A 001 989 78 03
Shell Spirax S6 ATF 134ME
Mikähän noista nyt on sitten parasta kullekkin laatikolle ja millähän saisi hieman vähemmän luistelevan laatikon? Onko tuo 236.10 paras jos haluaa pitoa vai tuo uusin? Ja mistä näitä "Suomessa" saa? Ebay?
Meinasin halvinta käyttää huuhteluun, mutta ilmeisesti jäähdyttimen paluuletkuun saa näppärästi laitettua uutta öljyä samalla kun valuttaa vanhaa syylärin toisesta päästä ulos, joten ei tarvinne aivan hirveästi lotrata vaikka itse vaihtaa.
Viisaammat jatkakoon

EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Eri automaattiöljyt
Kaikki MB litkuspeksit löytyy muuten tuolta > http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... sort1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Eri automaattiöljyt
Ja sieltä selvisi viralliset suositukset:
722.6 laatikkoon 236.14 öljyt
722.7 (etuvetoiset) laatikkoon 236.10 öljyt
722.9 laatikkoon -21.06.2010 236.14 öljyt
722.9 laatikkoon 21.06.2010- 236.15 öljyt
Mutta tosiaan, jos haluaa pitävemmän niin mikä noista nyt olis sopivin?
722.6 laatikkoon 236.14 öljyt
722.7 (etuvetoiset) laatikkoon 236.10 öljyt
722.9 laatikkoon -21.06.2010 236.14 öljyt
722.9 laatikkoon 21.06.2010- 236.15 öljyt
Mutta tosiaan, jos haluaa pitävemmän niin mikä noista nyt olis sopivin?
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Re: Eri automaattiöljyt
Mitäs 722.357 laatikko tykkäis teboilin öljyistä?Meillä käytetään pyöräkuormaajassa teboilin tomaattiöljyä.Tynnyrin vois saada edukkaasti,eikä tuo varmaan huonoa voi olla.Kuormaajankin laatikko on välillä kovilla.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Eri automaattiöljyt
Kaikkiin automaatteihin, joiden tunnus on luvultaan pienempi kun 722.5XX laittakaa vain ja ainoastaan Dextron II luokituksen omaavaa öljyä. Sitä isommalla numerolla oleviin laatikoihin sitten jotain muuta.
Ja tuotemerkeittäin ainankin Teboil Fluid D, Mobil ATF220 ovat sellaisia, jotka kuuluvat Dextron II luokan öljyihin. Uudemmat öljyt vanhemmissa laatikoissa ei välttämättä ole hyviä.
Varsinkin USA-Fordien kanssa jos joudutte joskus pelaamaan, niin olkaa todellakin tarkkoja minkä laatuista öljyä laitetaan mihinkäkin laatikkoon. Kitkapintojen pintalämpötilat saattavat hyvinkin karata olemattomissa nopeuksissa ja kuormituksissa luvattoman korkeiksi vääränlaisen öljyn takia, josta tuloksena on kitkapintojen ennenaikainen murentuminen, kytkinlevyjen kieroutuminen - ja kaikkea muuta mukavaa jota metallille syntyy nopeasta äkkikuumentumisesta.
Ja tuotemerkeittäin ainankin Teboil Fluid D, Mobil ATF220 ovat sellaisia, jotka kuuluvat Dextron II luokan öljyihin. Uudemmat öljyt vanhemmissa laatikoissa ei välttämättä ole hyviä.
Varsinkin USA-Fordien kanssa jos joudutte joskus pelaamaan, niin olkaa todellakin tarkkoja minkä laatuista öljyä laitetaan mihinkäkin laatikkoon. Kitkapintojen pintalämpötilat saattavat hyvinkin karata olemattomissa nopeuksissa ja kuormituksissa luvattoman korkeiksi vääränlaisen öljyn takia, josta tuloksena on kitkapintojen ennenaikainen murentuminen, kytkinlevyjen kieroutuminen - ja kaikkea muuta mukavaa jota metallille syntyy nopeasta äkkikuumentumisesta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Eri automaattiöljyt
Jatkan tähän topikkiin kun aikani olin googletellut tätä asiaa.
Uskon että parhaat (ja ainoat ehkä) öljyt 1998 vuosimallin 722.6 lootaan on MB luokituksen 236.10 tai vastaavat.
Mutta jännä että Mobil ATF 220 purkissa on luokitus 236.7 ja taas ATF 320 ei ole minkään valtakunnan MB luokitusta.
Netistä löytyi juttuja että isossa maailmassa jotkut diilerit oli 90-luvulla suositelleet Mobilin ATF 320 öljyjä noihin mutta sitten suositus oli poistunut. Perusöljy on ilmeisimmin samaa kuin 236.10 mutta siitä puuttuu mersun vaatimat lisäaineet.
Kolmen desin lisäys ATF 320 lientä ei varmaan laatikkoa hajota mutta kun vaihdan öljyt niin tarttee hommata tuota 236.10 ....236.14 luokitusta. Mistä saa halvimmalla ja kenen litkua
?
Uskon että parhaat (ja ainoat ehkä) öljyt 1998 vuosimallin 722.6 lootaan on MB luokituksen 236.10 tai vastaavat.
Mutta jännä että Mobil ATF 220 purkissa on luokitus 236.7 ja taas ATF 320 ei ole minkään valtakunnan MB luokitusta.
Netistä löytyi juttuja että isossa maailmassa jotkut diilerit oli 90-luvulla suositelleet Mobilin ATF 320 öljyjä noihin mutta sitten suositus oli poistunut. Perusöljy on ilmeisimmin samaa kuin 236.10 mutta siitä puuttuu mersun vaatimat lisäaineet.
Kolmen desin lisäys ATF 320 lientä ei varmaan laatikkoa hajota mutta kun vaihdan öljyt niin tarttee hommata tuota 236.10 ....236.14 luokitusta. Mistä saa halvimmalla ja kenen litkua

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Eri automaattiöljyt
Siirrän tähän paremmin otsikon alle sopivaan aiheeseen oman ja Arskan viestin:
Itse olen tilannut Saksasta Fuchs TITAN ATF 4134 öljyä, makso n. 100e /20larska10 kirjoitti:Jep nuo on ainoat luokitukseltaan sopivia tuohon laatikkoonnoroljan kirjoitti:Jaa, enpä tiedä, olen ollut siinä käsityksessä, että kaikkiin 722.6 laatikoihin vähintään 236.10 öljyä tai helpompi varmaan saada 236.14 ölbää näinä päivinä:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eri automaattiöljyt
Mobilin atf134 täyttää tuon 236.14 luokituksen, joten se käy ainakin alkupään 7 vaihteisiin ja hyvin myös 722.6:seen. 20L kanisteri maksoi vuosi sitten noin 180€.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Eri automaattiöljyt
Uusiin 7 vaihteisiin pitää olla vihreä öljy.
Luokitus 236.15 ,täyttää myös uudet vaihteistot.
Nämä kun vaihtaa 7 vaihteisiin niin tulee ainakin oikea öljylaatu.
Näin täällä paikallinen huoltoliike kertoi kun vaihdatin öljyt 2012 vm, autoon.
Laittavat vihreän öljyn kaikkiin 7 vaihteisiin, iästä riippumatta.
Ei se hinta vaan laatu,kallista vaihdella väärälaatuinen öljy.
Luokitus 236.15 ,täyttää myös uudet vaihteistot.
Nämä kun vaihtaa 7 vaihteisiin niin tulee ainakin oikea öljylaatu.
Näin täällä paikallinen huoltoliike kertoi kun vaihdatin öljyt 2012 vm, autoon.
Laittavat vihreän öljyn kaikkiin 7 vaihteisiin, iästä riippumatta.
Ei se hinta vaan laatu,kallista vaihdella väärälaatuinen öljy.
Re: Eri automaattiöljyt
Nii tämä lienee sitten 236.15 öljyä: http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... chbegriff=" onclick="window.open(this.href);return false;nautseri kirjoitti:Uusiin 7 vaihteisiin pitää olla vihreä öljy.
Luokitus
Jokuhan tuota oli laittanut täällä (jossain ketjussa) myös 722.6 laatikkoon, mutta en tiedä miten se sinne sopii?
E: kerkesitkin tarkentamaan jo viestiäsi

Re: Eri automaattiöljyt
Jees, tämä käy karran laatikkoon. Kyselin samaa AD-varaosasta ja hinta oli tuota luokkaa. Tilasin kuitenkin Saksasta, kun tarvitsin yht. 60l, niin tuli jonkin verran halvemmaksi tuo Fuchsin öljy. KL-varaosat myy tuota Fuchsia hintaan 208e /20lS202 kirjoitti:Mobilin atf134 täyttää tuon 236.14 luokituksen, joten se käy ainakin alkupään 7 vaihteisiin ja hyvin myös 722.6:seen. 20L kanisteri maksoi vuosi sitten noin 180€.

Täältä meinasin seuraavan kerran tilata: http://www.oil-drop.de/Getriebeoel/ATF/ ... Liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eri automaattiöljyt
Käviskö tämä Motonetin vaihteisto öljy s211 270 A cdi farkkuun vuosimsllia 2003
VALITTUNA AJONEUVO: AUTOT MERCEDES-BENZ E W211 2002-2009
TUOTTEEN TIEDOT
Tuotenumero: 59-0037
Tuote: Febi/MB/Ford ATF-vaihteistoöljy punainen 1l
Tuotekuvaus: Punainen automaattivaihteistoöljy. Täyttää vaatimukset: ATF 3353, DEXRON-III, MB 236.12, MB 236.81, Ford M2C195-A, Ford M2C202-B, Ford M2C922-A1, VW TL50160, VW TL52162, VW TL52533. Vastaa alkuperäisöljyjä: MB 0019894503, Ford 4571525, Ford 1087900, Ford 8000047, VW G052533.
Hinta:
13,90 € kpl
Automaattivaihtöljy MB-0019894503/236.12 1L (5- ja 7-vaihteinen)
Tässä on laatuluokitus MB236.12
VALITTUNA AJONEUVO: AUTOT MERCEDES-BENZ E W211 2002-2009
TUOTTEEN TIEDOT
Tuotenumero: 59-0037
Tuote: Febi/MB/Ford ATF-vaihteistoöljy punainen 1l
Tuotekuvaus: Punainen automaattivaihteistoöljy. Täyttää vaatimukset: ATF 3353, DEXRON-III, MB 236.12, MB 236.81, Ford M2C195-A, Ford M2C202-B, Ford M2C922-A1, VW TL50160, VW TL52162, VW TL52533. Vastaa alkuperäisöljyjä: MB 0019894503, Ford 4571525, Ford 1087900, Ford 8000047, VW G052533.
Hinta:
13,90 € kpl
Automaattivaihtöljy MB-0019894503/236.12 1L (5- ja 7-vaihteinen)
Tässä on laatuluokitus MB236.12
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää 
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T

S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Eri automaattiöljyt
nh1131 kirjoitti:Käviskö tämä Motonetin vaihteisto öljy s211 270 A cdi farkkuun vuosimsllia 2003
VALITTUNA AJONEUVO: AUTOT MERCEDES-BENZ E W211 2002-2009
TUOTTEEN TIEDOT
Tuotenumero: 59-0037
Tuote: Febi/MB/Ford ATF-vaihteistoöljy punainen 1l
Tuotekuvaus: Punainen automaattivaihteistoöljy. Täyttää vaatimukset: ATF 3353, DEXRON-III, MB 236.12, MB 236.81, Ford M2C195-A, Ford M2C202-B, Ford M2C922-A1, VW TL50160, VW TL52162, VW TL52533. Vastaa alkuperäisöljyjä: MB 0019894503, Ford 4571525, Ford 1087900, Ford 8000047, VW G052533.
Hinta:
13,90 € kpl
Automaattivaihtöljy MB-0019894503/236.12 1L (5- ja 7-vaihteinen)
Tässä on laatuluokitus MB236.12
Samasta kaupasta (motonet) saa sitäkin mitä sinne 5V laatikoon kuuluu eli MB236:10 niin miksipä ei sitä on vielä halvempaakin
E: febin tekemä sekin toinen vaihtoehto MB236:14
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
