W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja vainiott »

W210 200cdi vm 1999 facelift.

Onko näin, että jalka täytyy pitää kaasulla kun ajetaan vakionopeuden säätimellä? Vai onko sieltä joku hajalla? Käytettynä olen ostanut auton ja tämä ominaisuus on ollut aina.

Suorastaan käyttökelvoton koko systeemi jos näin tosiaan on!
Tällä hetkellä: W213 E 200 d 2016
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Eikös vakionopeudensäädin ole kehitelty just sen takia ettei kaasua tarvi polkea koko ajan. Itse ainakin käytän sitä etenkin pidemmillä matkoilla kaasujalan lepuutteluun. Mulla tosin W203 -01 mutta eikös noitten toimintaperiaate ole sama mallista riippumatta...
- Artsi -
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ei tarvitse. Rikki on.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei tartte pitää jalakaa kaasulla, jos tarttee eihän se sillon mikään vakionopeuden säädin ole :shifty:
mullon pelkkiä romuja vaan
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Eli vakionopeudensäädin on rikki, mutta nopeusrajoitin toimii?

Pystyykö sieltä ite tsekkaamaan esim jotain sulakkeita tai liittimiä?? Huoltamolle joudun muussa tapauksessa viemään.
Tällä hetkellä: W213 E 200 d 2016
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja ana007 »

vainiott kirjoitti:Eli vakionopeudensäädin on rikki, mutta nopeusrajoitin toimii?
Siitä viiksen kärjestä kun painaa niin se vaihtaa moodin nopeusrajottimesta vakkarix. Ei vissiin moodi sitten vaihdu, jos kaasua painamalla pysyy tietty nopeus eli ajetaan nopeusrajotinta vastaan? Muistaakseni joku valo palaa siinä viiksessä kun on se nopeusrajotin moodi.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Pitääpä tänään oikeen perehtyä asiaan. Saattaa olla myös suuri todennäköisyys, että en vain osaa käyttää sitä :D

LIM on lukenut näytössä.
Tällä hetkellä: W213 E 200 d 2016
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Rajoittimella olet ajellut... vakkarin päällä ollessa ei mitään infoa näy. Vakkari menee päälle kun sipaiset viikseä ylös tai alas (ottaa kyseisen nopeuden säätöarvoksi), ja sitä voi sitten säädellä km/h kerrallaan naputtelemalla ylöls tai alas (olin kerran taksin kyydissä missä kuski käytti vakkaria 'kaasuna', eli liikenteen mukaan sääti vakkarinopeutta koko ajan :shock: ). Jarrupolkaisulla tai espin puuttuessa peliin heitää vakkarin pois, Hauskaa on että vakkari pysyy päällä vaikka ottaa tiptronicin käyttöön ja heittelee käsin vaihteita.... Takaisin edellisen asetuksen saa vetämällä viikseä itseen päin. Ja se limitteri menee tosiaan päälle painamalla viiksen päästä, jolloin näytössä näkyy lim ja nopeus, sekä viiksesä palaa valo.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MiHe kirjoitti:Rajoittimella olet ajellut... vakkarin päällä ollessa ei mitään infoa näy. Vakkari menee päälle kun sipaiset viikseä ylös tai alas (ottaa kyseisen nopeuden säätöarvoksi), ja sitä voi sitten säädellä km/h kerrallaan naputtelemalla ylöls tai alas (olin kerran taksin kyydissä missä kuski käytti vakkaria 'kaasuna', eli liikenteen mukaan sääti vakkarinopeutta koko ajan :shock: ). Jarrupolkaisulla tai espin puuttuessa peliin heitää vakkarin pois, Hauskaa on että vakkari pysyy päällä vaikka ottaa tiptronicin käyttöön ja heittelee käsin vaihteita.... Takaisin edellisen asetuksen saa vetämällä viikseä itseen päin. Ja se limitteri menee tosiaan päälle painamalla viiksen päästä, jolloin näytössä näkyy lim ja nopeus, sekä viiksesä palaa valo.
Jep ei tosiaan tarvitse kun painaa alas tai ylös niin on käytössä heti, itsekin tulee sitä kaasu polkimena käyteltyä
(ei mitään painaensin jostain napulasta, sen jälkeen aseta nopeus, näprää sitä ja tätä kuten esim volvoissa, klonksvagen konsernin kulkuneuvoissa ja monissa muissa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Lainataanpa tätä aihetta. W210 280E 10/1996 vakinopeudensäädin ei mene päälle. Star ei anna mitään vikakoodeja. Voisiko vika siis olla pelkästään viiksessä? Valokatkaisijan takana olevassa sulakerasiassa nr 2 15A sulake on ehjä. Renkaat autossa joka nurkassa 205/55/16.

Vai mistä muualta vikaa voisi koittaa metsästää?
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ironic32 kirjoitti:Lainataanpa tätä aihetta. W210 280E 10/1996 vakinopeudensäädin ei mene päälle. Star ei anna mitään vikakoodeja. Voisiko vika siis olla pelkästään viiksessä? Valokatkaisijan takana olevassa sulakerasiassa nr 2 15A sulake on ehjä. Renkaat autossa joka nurkassa 205/55/16.

Vai mistä muualta vikaa voisi koittaa metsästää?
Viiksen toiminanhan voi tarkistaa *:rilla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

CDI203 kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Lainataanpa tätä aihetta. W210 280E 10/1996 vakinopeudensäädin ei mene päälle. Star ei anna mitään vikakoodeja. Voisiko vika siis olla pelkästään viiksessä? Valokatkaisijan takana olevassa sulakerasiassa nr 2 15A sulake on ehjä. Renkaat autossa joka nurkassa 205/55/16.

Vai mistä muualta vikaa voisi koittaa metsästää?
Viiksen toiminanhan voi tarkistaa *:rilla
Ok, pitänee perehtyä hieman tarkemmin. Tuli vain pikatestit ajettua. Mitkä näissä tuon ikäisissä vakkareissa on ne tyypillisimmät vikakohteet? Googletuksen perusteella laakerit, abs-anturit, renkaat, rele K40?, tuo viiksi, jarrun kytkin, jotain muuta?
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Oiskohan mahdollista saada hieman lisävinkkiä tuon viiksen testaamiseen. Neppailin tuossa pari tuntia HHTWin:lla (Autohan on siis 210.053, eli pre-97), joten DAS:lla ei pysty suoraan tekemään mitään, vaan aukeaa se HHTWin. Kävin jokaisen ohjausyksikön läpi ja kyllähän siellä mm. nopeustietoja ja nappuloiden asentoja näkyi, mutta mitään cruiseen viittaavaa ei sattunut silmään. Minkähän ohjausyksikön takana tuo pitäisi olla?

Lisäksi auton vakiorengaskokohan lienee 215/55/16, joten voiko tuo väärän kokoinen rengastus (205/55/16) riittää aiheuttamaan vakkarin toimimattomuuden? Kokeilin rengaspaineita tankin luukun ohjeiden mukaan ja sen lisäksi joka nurkassa samoja paineita. Ei auttanut.
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

eikös 205/55/16 rinkula oo vaan 1 cm kapeempi kuin 215/55/16 ? ei kai pitäs vaikuttaa... -toisaalta talvirenkaassa pintapaino per cm2 on suurempi ja olisin itsekin halunnut kaposemmat renkaat, myyjä väitti kivenkovaan että kapeemmat on ajo-ominaisuudeltaan tähän vehkeeseen huonommat, tiedä häntä...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei rengaskoolla väliä ole, kunhan ovat samat joka kulmassa.

Vakkari on pois käytöstä jos vikatilassa, kiertääkö ajossa yli 3000? (no siitäkin pitäis kyllä tulla sariin tietoja...)

Sen viiksen toiminnan pystyy varmaan katsomaan niistä ohjauksista (kunhan vaan löytyy se oikea kohta), ja vääntelemällä viikseä voi katsoa näkeekö auton järjestelmä viiksen käytön. HHTtä ei pysty simuloinnilla katsomaan joten en jaksa kaivella *-konettani pöydälle.

Edit: miten muka ne kapeemmat (erityisesti talvinakit) olisivat muka huonommat - en osta selitystä. Mulla meinaan nimenomaan parani ajettavuus kun laitoin väykkyyn 205/60/16
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MiHe kirjoitti:
Edit: miten muka ne kapeemmat (erityisesti talvinakit) olisivat muka huonommat - en osta selitystä. Mulla meinaan nimenomaan parani ajettavuus kun laitoin väykkyyn 205/60/16
No siten että ei vedä niin paljon perään naisten katseita (tosin vain miesten mielestä). Sulla ehkä sen verran komea kroppa että et ole littanarenkaita tarvinnut avuksi... :)

Siitä vakkarista, olihan siellä jarruvalokytkin ja muut edellytyksen vakkarille kunnossa?
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Uuden jarruvalokytkimen tilasin (kunhan saapuu, niin kokeilen toki vaihtaa), mutta sen mitä yhden modulin takaa sitä kytkimen toimintaa testailin, niin näytti pelaavan (jos nyt oikein ymmärsin). Kone kiertää kyllä ihan iloisesti, jarruvalot palaa kaikki ja tosiaan erilaisia rengaspainekomboja on testattu.

Kävin kaikki modulit läpi, mihin käsiksi pääsin ja jokaisessa arvoja näyttävässä kohdassa kokeilin vakkarin viiksellä eri asentoja, mutta mikään arvo ei tuosta muuttunut.

Akkuakin koitin latailla eikä akussa kyllä pitäisi olla ongelmaa. 12,6V näyttää lepotilassa. Saksan forumeilta lueskelin, että akun vaihto oli silti joillakin korjannut ongelman.

Mitäs muita potentiaalisia ongelmakohteita tuossa vakkarissa on näiden lisäksi:
- Vakkarin viiksi
- ABS-anturit
- Väljä laakeri / likainen laakerin kehä
- Jarruvalokytkin
- Jarruvalopolttimot
- Akku
- Rengaskoot / rengaspaineet

Pitänee kokeilla vielä viikonloppuna kesärenkailla, josko tulisi ihmeparantuminen. Talvirenkaat on edellisen ostajan jäljiltä jotkin italianihmeet, että mistäpä noiden oikeita halkaisijoita voi tietää...
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja MiHe »

DBFI kirjoitti:No siten että ei vedä niin paljon perään naisten katseita (tosin vain miesten mielestä). Sulla ehkä sen verran komea kroppa että et ole littanarenkaita tarvinnut avuksi... :)
:D
Tiedä sitä kropasta, mä oon aatellu että mersun piparifactor vert kiiaan tai hyndaihin on jo sen verran kovempi että silläkin pärjää :wink:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ironic32 kirjoitti:Oiskohan mahdollista saada hieman lisävinkkiä tuon viiksen testaamiseen. Neppailin tuossa pari tuntia HHTWin:lla (Autohan on siis 210.053, eli pre-97), joten DAS:lla ei pysty suoraan tekemään mitään, vaan aukeaa se HHTWin. Kävin jokaisen ohjausyksikön läpi ja kyllähän siellä mm. nopeustietoja ja nappuloiden asentoja näkyi, mutta mitään cruiseen viittaavaa ei sattunut silmään. Minkähän ohjausyksikön takana tuo pitäisi olla?

Lisäksi auton vakiorengaskokohan lienee 215/55/16, joten voiko tuo väärän kokoinen rengastus (205/55/16) riittää aiheuttamaan vakkarin toimimattomuuden? Kokeilin rengaspaineita tankin luukun ohjeiden mukaan ja sen lisäksi joka nurkassa samoja paineita. Ei auttanut.
Paripaikaa mistä koittaa tutkaila,
Moottorin ohjauksen alta ohjaukset/mittausarvoista
(TMP tais olla lyhenne)
Sitten toinen niinkin "hassu" paikka missä on sen arvoja
Näkynyt joissain malleissa on virtalukko/ajonesto,

Renkaat voi olla minkä kokoiset vaan
kunhan ovat keskennän halkaisjaltaan samat,

Jo lueteltujen vikapaikojen lisäksi
Vetokoukun töpselin reikä,
Takavalojen pohjat,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

ettei vaan kierroslukurajoitin oo koko ajan päällä...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Ok, kiitos tiedoista. Pitääpä tutkia lisää noita kohteita ja yrittää vielä löytää se vakkari *:lla. Vetokoukkukin löytyy, joten pitää jännitemittarilla katsoa, että pelaako koukun sähköt.

Mihin kierroslukuun tuo kierroslukurajoitin rajoittaa? Vai miten sen toiminnan näkee. Kone kyllä kiertää ihan iloisesti punarajalle.

Seuraaviin moduleihin en päässyt käsiksi:
- HFM, ME2
- ME1RE
- RCL (DAS2 / X)

tai enemmänkin moduleita oli, mutta noista tuo HTT näytti huutomerkillä myös quick testin resultin. Tuo RCL lienee kauko-ohjatun keskuslukon yksikkö, mutta mitäs nuo muut ovat? Tuo kauko-ohjauskin (infrapuna) toimii vähän kuun asennon mukaan, mutta se on jo eri tarina sitten se.
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Vaihdoin tuon jarruvalokytkimen sillä seurauksella, että uusi Hellan osa antoi heti ensi startissa herjan ETS:stä ja ABS-valokin jäi palamaan. Uusintastartti poisti tuon herjan, mutta pari kertaa on nyt senkin jälkeen tehnyt saman tempun.

Nyt pääsin kuitenkin käsiksi tuohon HFM-moduliin ja löytyihän sieltä se cruise control. Testailin arvoja siis vain auto paikallaan ja virrat päällä. Katkaisijan signaalit toimivat oikein ja kaikki muutkin arvot vaikuttavat olevan ok (tokikaan en ajossa ole noita katsellut vielä).

Kaikkien vikakoodien nollauksenkin jälkeen HFM-moduulin cruise control-kohdan alla näkyy kuitenkin id:llä 72 kohdassa Operational fault = YES. Tuo nyt on ainoa, mikä itselle kertoisi, että jonkinlainen vika on päällä, mutta olisiko kellään tietoa, mihin tuo voisi viitata?

Kaikki sulakkeet tarkistin vielä uudestaan ja kaikki ovat ehjiä. Kaikki auton takavalot ja jarruvalot pelaavat normaalisti.
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Sain jollain konstilla tuon Cruisen siihen kuntoon, että HFM:n alla ei enää näy Operational Fault = YES vaan nyt siellä killuu NO. Tuossa kun auto sai pakkashoitoa pihalla muutaman päivän, niin tälle aamua päätin kokeilla, että pääsiskö tuolla pommilla töihin. No pääsihän sillä ja 60-alueella huvikseni testasin, josko vakkari olisi korjaantunut itsestään ja hämmästys oli suuri, kun se suostuikin menemään päälle! Se toimi ihan ok tuossa kuudenkympin alueella mittarin näyttäessä ~70 lukemaa. + ja - toimi myös.

Sitten kun motarille pääsin, niin eipä se halunnut enää toimiakaan eikä senkään jälkeen lämmettyään enää myöhemmin 60 alueellakaan.

Itse tuosta nyt en äkkiä keksi muuta kuin nuo renkaat ja rengaspaineet, joihin lämpötilat vaikuttaa. Nuo renkaat menee kyllä vaihtoon kohta, joten sittenhän sen näkee oikeilla renkailla. Nuo 7v vanhat italianihmeet kun eivät oikein talvirenkaiden vaatimuksia täytä.

Vai tuleeko jollain jotain muuta mieleen, mikä pakkasella voisi korjaantua?

Aikaisemmin mittailin etupyörien abs-anturit ja 1,55 kOhm näytti kumpikin. Taka-anturin pistoke on ilmeisesti jossain auton sisällä (takapenkin alla)? Kai se pitää vielä tuo * virittää siten, että pystyy ajon aikanakin ihmettelemään noita arvoja.
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Nyt on alla uudet hkpl8 205/60/16 ja mittarivirhe tippui 2% tienoille. Vakkari ei kuitenkaan pelaa. Lyötiin star kiinni ja käytiin ajelemassa. Kaikki Cruisen alla olevat arvot näyttää järkeviltä ja pyörännopeudet on samat, eli ABS-antureista tämä ei voi johtua. Vetokoukun sähkötkin on tarkistettu ja kaikki pelaa moitteetta. Takavalot pelaa kaikki normaalisti.

Riippuen siitä, kuinka pitkään/nopeaan vakkarin viikseä käyttää päällä, syttyy joku vakkarin toiminto V / A / AB / (mikä se neljäs nyt olikaan) ja välillä Safety Contact menee OFF -> ON. Välillä taas ei mene. Vakkari ei kuitenkaan mene päälle.

Numerolla 71 / 72 olevissa osioissa Actual values kohdassa saa tällaisen tekstin:

The cruise control cutoff indicates the reason the cruise controll was switched off. The error is erased when cruise control switched on. If there is a operational fault, the cruise control cannot be switched on.

Ja siis Operational Fault = NO nyt koko ajan. En voi ymmärtää, miksi tuo ei toimi. Mistä ihmeestä se vielä voi olla kiinni?
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ironic32 kirjoitti:Nyt on alla uudet hkpl8 205/60/16 ja mittarivirhe tippui 2% tienoille. Vakkari ei kuitenkaan pelaa. Lyötiin star kiinni ja käytiin ajelemassa. Kaikki Cruisen alla olevat arvot näyttää järkeviltä ja pyörännopeudet on samat, eli ABS-antureista tämä ei voi johtua. Vetokoukun sähkötkin on tarkistettu ja kaikki pelaa moitteetta. Takavalot pelaa kaikki normaalisti.

Riippuen siitä, kuinka pitkään/nopeaan vakkarin viikseä käyttää päällä, syttyy joku vakkarin toiminto V / A / AB / (mikä se neljäs nyt olikaan) ja välillä Safety Contact menee OFF -> ON. Välillä taas ei mene. Vakkari ei kuitenkaan mene päälle.

Numerolla 71 / 72 olevissa osioissa Actual values kohdassa saa tällaisen tekstin:

The cruise control cutoff indicates the reason the cruise controll was switched off. The error is erased when cruise control switched on. If there is a operational fault, the cruise control cannot be switched on.

Ja siis Operational Fault = NO nyt koko ajan. En voi ymmärtää, miksi tuo ei toimi. Mistä ihmeestä se vielä voi olla kiinni?
Mikäs tääsä oli alku tilanteena, vakkari ei toim vai sittä ei ollut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mun väyrysessä ei toiminu vakkari kunnolla. Jarruvalojen polttimoiden kantojen kontakti valojen peltirunkoon oli huono, sen kun korjasi, niin vika poistui myös vakkarista. HUOM! Jarruvalot toimi kuitenkin normaalisti!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Alkutilanne oli se, että auto ostettiin jokunen viikko sitten. Ostaessa vakkari ei toiminut ja sitä tässä nyt on koitettu selvittää.

Torstaiaamuna kun töihin lähdin, niin tuossa 60-alueella vakkari meni päälle ensimmäisen kerran oman omistuksen aikana. Sen jälkeen ei ole sitten pelannut.

Kyllä tuossa jotain häikkää noissa takavaloissa saattaa ollakin, kun pari kertaa on tullut lampen defekt -ilmoa, eli nuo pitää vielä käydä paremmin läpi.

Ilmeisesti myös tuo K40-releboksi vaikuttaa jotenkin vakkarin toimintaan? Pitänee käyttää sekin vielä auki.
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ironic32 kirjoitti:Alkutilanne oli se, että auto ostettiin jokunen viikko sitten. Ostaessa vakkari ei toiminut ja sitä tässä nyt on koitettu selvittää.

Torstaiaamuna kun töihin lähdin, niin tuossa 60-alueella vakkari meni päälle ensimmäisen kerran oman omistuksen aikana. Sen jälkeen ei ole sitten pelannut.

Kyllä tuossa jotain häikkää noissa takavaloissa saattaa ollakin, kun pari kertaa on tullut lampen defekt -ilmoa, eli nuo pitää vielä käydä paremmin läpi.

Ilmeisesti myös tuo K40-releboksi vaikuttaa jotenkin vakkarin toimintaan? Pitänee käyttää sekin vielä auki.
Jos jarruvalon piirissä(missä tahansa kohdassa katkaisin, valojen pohjat)
on vikka niin vakkari tippuu pois
ja se releboxsi kannattaa tarkistela myös(mieluiten kokeilemalla uudella)

E: ja kannatta tutkilla niitä viiksen mittaus tietoja myös ajossa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Joo, pitää nuo takavalot käyttää irti ja putsailla ja tarkistaa nuo kaikki liitokset ja pinnat.

Niitä viiksen tietoja tutkailtiin ajossakin ja kyllä sieltä joka asennosta signaali tulee ja kaikki ne HFM / Cruise Control Actual values alla näyttää toimivan kuten pitääkin. Myös eturenkaiden ja takarenkaiden nopeussignaalit on samat. Tässä vielä niitä livenä mitattuja arvoja:

65 Stop Light Switch NC contact ON
66 Stop Light Switch NO contact OFF
68 Safety Contact OFF (tämä käy välillä ON, kun vakkaria yrittää pistää päälle, välillä ei käy tai näy ainakaan HHT:ssä)
70 ETS OFF
71 Cruise Control SHUT-OFF brake operated NO
71 Min Speed Not Reached NO
71 ETS manipulation NO
71 P/N recognized YES
72 Cruise Control Shut-off vehicle speed difference FA/RA too large NO
72 OFF operated NO
72 Operational Fault NO
89 Front left vehicle speed signal (sen ~2% vähemmän, mitä mittarikin näytti)

Joten varmaan tuo takavalojen kontakti / K40 rele lienevät ne potentiaalisimmat kohteet seuraavaksi käydä kunnolla läpi. Kiitoksia vastauksista!
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Ironic32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 13.07.2013 20:18
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 vakionopeudensäädin -kysymys

Viesti Kirjoittaja Ironic32 »

Kävin tuossa purkamassa lamput auki ja kyllähän kuskin puolella ainakin on jarruvalon lampun kanta joku kiinalainen tarvikeosa, jossa otti kerrallaan vain kaksi kolmesta pinnistä umpion kantaan kiinni. Tähän hätään kun ei uusia osia saa, niin sain kuitenkin vääneltyä sen kiinanihmeen sellaiseen muotoon, että jännitemittarikin oli tyytyväinen. Putsasin ja tarkistin myös toisen puolen kannat ja mielestäni kontaktit pitäisi kyllä olla kunnossa. Ei vaikuttanut vakkarin suuntaan. Pitää nyt kuitenkin uusia nuo kannat tuonne, kunhan saa uudet osat tilattua. Pitänee huomenna perehtyä tuohon K40-releeseen.
W212 E350 BlueTec 4M Avantgarde -14, S204 C180 BE Avantgarde -11
Vastaa Viestiin