W123 300D moottoriversiot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 11.06.2003 20:43

W123 300D moottoriversiot?

Viesti Kirjoittaja lede »

Joissain lähteissä mainitaan että noin vuonna -79, 300D koneeseen tuli 10% teholisäys. Mitähän muutoksia koneeseen tuolloin tehtiin? Ilmeisesti ainakin iskutilavuutta pienennettiin muutama kuutiosentti. Näkeekö moottorista päällepäin että onko se uusi vai vanha? Kiinnostaa tietää että kumpi kone autossani on...
ex-300D 1979
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tehonlisäys tapahtui syyskuussa 1979, 80->88 hv. Samaan aikaan tapahtui siirtyminen 2. sarjan W123:een, eli tyyppiä uudistettiin tietyiltä osin.

Joitakin muutoksia:
  • -ajovalojen alipainekorkeudensäätö tuli vakioksi
    -pienemmät niskatuet, ei "pirunsarvia"
    -sileämpimateriaalinen kojelauta
    -W126-tyylinen ratti, sileä tyyny

    Eli jos autostasi löytyvät nuo em. asiat, mitä todennäköisimmin siinä on tuo uudempi 88 hv voimanpesä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

88hv- moottorissa on erona 80 heppaaseen seuraavaa; erilaiset männät (tietysti myös lohko), nokka-akseli, ruiskutuspumppu, suuttimet ja hehkutulpat. Päällepäin ne erottaa toisistaan parhaiten ruiskutuspumpun ulkonäöstä ja hehkutulpista. Ja noista kahdesta helpompi tuntomerkki on hehkutulpat; 88hv:ssa on sellaiset "pienet" hehkutulpat, siihen käy avaimeksi 12mm ja 80hv:ssa on "isot" hehkut, avainkoko on 21mm.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 11.06.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja lede »

Kiitos tiedoista, täytynee käydä vilkaseen pellin alle..
ex-300D 1979
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ja ainakin kannen etupäässä on valettu vuosiluku. esim. tyyliin vuosimalli 1980 merkattu pelkkä 80 ilman etuviivaa
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Voin olla väärässäkin, mutta jossain vaiheessa noihin dieseleihin tuli (erilliset) sylinteriputket, kun siihen asti oli sylinterit porattu suoraan lohkoon. Jos tämä tieto (jonka jostain muistan lukeneeni) on totta, tuo on varmastikin tapahtunut juuri 2. sarjalaiseen. Miksi muuten olisi iskutilavuutta ja mäntiä muutettu? Tehoa on kaiketi sitten voitu nostaa hieman, koskapa kestävyys on parantunut putkituksen myötä.

Tehomuutoshan tuli kaikkiin dieselmoottoreihin, ei ainoastaan 3 litraiseen. Samassa yhteydessä jätettiin 220D kokonaan pois sarjasta.

Sylinteriputkien käyttöönotto oli kuulemma seurausta liiallisesta kulumisesta. Valurautalohkossa tämmönen ongelma tietysti voi tulla, ja varsinkin porattaessa reippaasti ylikokoon, jolloin sylinteriseinämästä tulee huokoisempaa (materiaali valun johdosta ei niin tiivistä kauempana sylinteriseinämästä).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Sami H. kirjoitti:Voin olla väärässäkin, mutta jossain vaiheessa noihin dieseleihin tuli (erilliset) sylinteriputket, kun siihen asti oli sylinterit porattu suoraan lohkoon. Jos tämä tieto (jonka jostain muistan lukeneeni) on totta, tuo on varmastikin tapahtunut juuri 2. sarjalaiseen. Miksi muuten olisi iskutilavuutta ja mäntiä muutettu? Tehoa on kaiketi sitten voitu nostaa hieman, koskapa kestävyys on parantunut putkituksen myötä.
Ne sylinteriputket ovat olleet alusta alkaen kaikissa W123 dieselmoottoreissa.
Iskutilavuutta pienennettiin, jotta tilavuus saataisiin alle kolmen litran ja auto monissa maissa halvempaan veroluokkaan.
Sami H. kirjoitti:Tehomuutoshan tuli kaikkiin dieselmoottoreihin, ei ainoastaan 3 litraiseen. Samassa yhteydessä jätettiin 220D kokonaan pois sarjasta.
Paitsi nelisylinteristen tehonnousu tapahtui eri aikaan kuin viisisylinterisen tehonnousu. Nelipyttysten tilavuus pysyi entisellään.
Sami H. kirjoitti:Sylinteriputkien käyttöönotto oli kuulemma seurausta liiallisesta kulumisesta. Valurautalohkossa tämmönen ongelma tietysti voi tulla, ja varsinkin porattaessa reippaasti ylikokoon, jolloin sylinteriseinämästä tulee huokoisempaa (materiaali valun johdosta ei niin tiivistä kauempana sylinteriseinämästä).
Jees, itse olen kuullut siirtymisen sylinteriputkiin perustellun mm. pienemmällä öljynkulutuksella.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Leka kirjoitti:
Paitsi nelisylinteristen tehonnousu tapahtui eri aikaan kuin viisisylinterisen tehonnousu. Nelipyttysten tilavuus pysyi entisellään.

Jees, itse olen kuullut siirtymisen sylinteriputkiin perustellun mm. pienemmällä öljynkulutuksella.
Joo, nää lähteet yleensäkin on vähän ristiriitaisia, mutta tosiaan (jonku lähteen mukaan) viisisylinterisen tilavuus ja teho muuttui 9/79 kun 240:sen tilavuus muuttui nippanappa alle 2,4 litran jo 2/79. Tällöin (2/79) siis nousi 240:n ja 200:n tehot, 200:n iskutilavuus pysyi samana ja 220 jäi pois.

Se on muutes joku suomalainen korjausopas, jossa sanottiin, että "nykyisin käytetään sylinteriputkia öljynkulutuksen vähentämiseksi" tai jotain sellasta. Ei siis kovin luotettava lähde. Mikä nyt sitte on nykyisin? Kai se on ollu ton kirjan kirjottamisen aikoihin 1979.. :roll: Ja jos ne kerran on ollu jo alusta asti... :roll:

Ei oikein oo vielä löytyny sellasta hyvää ja kattavaa lähdettä, josta noita ihan kaikkia teknisiä yksityiskohtia vois löytää. Usein puhutaan vaan ylimalkasesti tehon noususta, mutta siihen se sitte jääkin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Juu, eli 200 D:n ja 240 D:n tehot nousi helmikuussa ja 300 D:n vasta syyskuussa. Ja aivan, toki myös 240 D:n tilavuus pieneni, minkä unohdin aikaisemmin tohon laittaa.

Niissä W123:n dieseleissä oli tosiaan läpi tuotannon ne putket. Joku varmaan osaa tähän väliin kertoa missä vaiheessa mersun dieseleissä siirryttiin sylinteriputkiin.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Niin ja mikä unohtui mainita: Tilavuus ei suinkaan pienentynyt tehonnousun yhteydessä vaan jo 8/78. Tämä koskee molempia moottoreita OM616 ja OM617.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Vehon myyntiedote aihetta sivuten... (kohta 2)
Mika T. kirjoitti: ja ainakin kannen etupäässä on valettu vuosiluku. esim. tyyliin vuosimalli 1980 merkattu pelkkä 80 ilman etuviivaa
Entäs jos siinä on "viiva", tarkoittaako vanhempaa kuin 1980?
Tai oikeastaan tämän löysin lohkon vasemmalta sivulta.

Toisekseen, oisko jollain heittää uudemman + vanhemman sekä turbollisen OM617 mäntien tarkat mitat, lähinnä halkaisijat?
Kävi nimittäin niin että vanhassa OM617:ssani (mikä nyt on frendillä), oli kaikista männistä toinen painerengas ja joitakin öljyrenkaita mennyt, näyttäisi lisäksi siltä että siinä turbomallin männät?! Tai oisko joku swedu-mallin erikoisuus...
Tälläkin nyt joutuu päätänsä vaivaamaan... :roll:
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Turbomallin mäntä halk.90,845-90,855mm ja vakio vanhempi 90,98mm uudempi 90,88mm.Kaikki mitat standardikokoja.Ylikoko männät asia erikseen.Turbomännänhän erottaa öljykanavasta joka on jäädytystä varten.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Leka kirjoitti: Niissä W123:n dieseleissä oli tosiaan läpi tuotannon ne putket. Joku varmaan osaa tähän väliin kertoa missä vaiheessa mersun dieseleissä siirryttiin sylinteriputkiin.
Jaa, siis onko kuitenkin nää 615 (ja 616?) koneet olleet W115:ssä kenties jossain vaiheessa ilman niitä sylinteriputkia? Vai onko kenties vielä vanhemmat koneet olleet ilman sylinteriputkia?

Kukahan osais valaista asiaa, miksi ja miten tehonnousu on näissä koneissa sitten toteutettu?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Tehon nousu toteutettu muotoilemalla männän palotila pyöreämpi kulmaiseksi ja etukammmio samoin.Tuloksena myös pehmeämpi käynti ääni.Suuttimet myös toisenlaiset.Toteutettavissa vanhempaankin koneeseen jos sattuu löytämään tarpeeksi isot uudemman koneen männät ja vaihtamalla edellä mainitut osat.Ruiskutuspumpun säädöstä en osaa sanoa onko ruiskutusmäärää lisätty kuinka paljon.Uudemmissa koneissahan on pumppukin toisen tyyppinen.Jos joku tietää mitä eroa on nokka akselissa kertokoon.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Minua alkoi nyt ihmetyttämään kun minulla on tämä 240D -79, niin miten tuo tehon muutos menee näissä OM616 moottoreissa. Manuaalin mukaan tässä on 72 hv, eli onko tämä vanhempi vai uudempi kuin 02/79?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Nelisylinterisissä malleissa tuli hehkutus/käynnistys/sammutus avaimella tehomuutoksen myötä.5-sylinterisissä tämä herkku oli jo käytössä 240D 3.0 W115 mallin tullessa markkinoille.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jeps, ja OM616:n osalta siis elokuussa 1979.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jani Haataja kirjoitti:Minua alkoi nyt ihmetyttämään kun minulla on tämä 240D -79, niin miten tuo tehon muutos menee näissä OM616 moottoreissa. Manuaalin mukaan tässä on 72 hv, eli onko tämä vanhempi vai uudempi kuin 02/79?
Ja Veholta saat sarjanumerolla autosi valmistuspäivämäärän.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Jani Haataja kirjoitti:Minua alkoi nyt ihmetyttämään kun minulla on tämä 240D -79, niin miten tuo tehon muutos menee näissä OM616 moottoreissa. Manuaalin mukaan tässä on 72 hv, eli onko tämä vanhempi vai uudempi kuin 02/79?
Moottorin valmistenumerosta selviää kumpi on kyseessä.

Moottorit ovat olleet 72 heppasia seuraavista numeroista alkaen:
616 912
10/50, 20/60 from engine 063574, 12/52, 22/62 from engine 021690
Vastaa Viestiin