W123 300D moottoriversiot?
W123 300D moottoriversiot?
Joissain lähteissä mainitaan että noin vuonna -79, 300D koneeseen tuli 10% teholisäys. Mitähän muutoksia koneeseen tuolloin tehtiin? Ilmeisesti ainakin iskutilavuutta pienennettiin muutama kuutiosentti. Näkeekö moottorista päällepäin että onko se uusi vai vanha? Kiinnostaa tietää että kumpi kone autossani on...
ex-300D 1979
Tehonlisäys tapahtui syyskuussa 1979, 80->88 hv. Samaan aikaan tapahtui siirtyminen 2. sarjan W123:een, eli tyyppiä uudistettiin tietyiltä osin.
Joitakin muutoksia:
Joitakin muutoksia:
- -ajovalojen alipainekorkeudensäätö tuli vakioksi
-pienemmät niskatuet, ei "pirunsarvia"
-sileämpimateriaalinen kojelauta
-W126-tyylinen ratti, sileä tyyny
Eli jos autostasi löytyvät nuo em. asiat, mitä todennäköisimmin siinä on tuo uudempi 88 hv voimanpesä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
no..
88hv- moottorissa on erona 80 heppaaseen seuraavaa; erilaiset männät (tietysti myös lohko), nokka-akseli, ruiskutuspumppu, suuttimet ja hehkutulpat. Päällepäin ne erottaa toisistaan parhaiten ruiskutuspumpun ulkonäöstä ja hehkutulpista. Ja noista kahdesta helpompi tuntomerkki on hehkutulpat; 88hv:ssa on sellaiset "pienet" hehkutulpat, siihen käy avaimeksi 12mm ja 80hv:ssa on "isot" hehkut, avainkoko on 21mm.
w115,123,124,126,210 yms.
Voin olla väärässäkin, mutta jossain vaiheessa noihin dieseleihin tuli (erilliset) sylinteriputket, kun siihen asti oli sylinterit porattu suoraan lohkoon. Jos tämä tieto (jonka jostain muistan lukeneeni) on totta, tuo on varmastikin tapahtunut juuri 2. sarjalaiseen. Miksi muuten olisi iskutilavuutta ja mäntiä muutettu? Tehoa on kaiketi sitten voitu nostaa hieman, koskapa kestävyys on parantunut putkituksen myötä.
Tehomuutoshan tuli kaikkiin dieselmoottoreihin, ei ainoastaan 3 litraiseen. Samassa yhteydessä jätettiin 220D kokonaan pois sarjasta.
Sylinteriputkien käyttöönotto oli kuulemma seurausta liiallisesta kulumisesta. Valurautalohkossa tämmönen ongelma tietysti voi tulla, ja varsinkin porattaessa reippaasti ylikokoon, jolloin sylinteriseinämästä tulee huokoisempaa (materiaali valun johdosta ei niin tiivistä kauempana sylinteriseinämästä).
Tehomuutoshan tuli kaikkiin dieselmoottoreihin, ei ainoastaan 3 litraiseen. Samassa yhteydessä jätettiin 220D kokonaan pois sarjasta.
Sylinteriputkien käyttöönotto oli kuulemma seurausta liiallisesta kulumisesta. Valurautalohkossa tämmönen ongelma tietysti voi tulla, ja varsinkin porattaessa reippaasti ylikokoon, jolloin sylinteriseinämästä tulee huokoisempaa (materiaali valun johdosta ei niin tiivistä kauempana sylinteriseinämästä).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Ne sylinteriputket ovat olleet alusta alkaen kaikissa W123 dieselmoottoreissa.Sami H. kirjoitti:Voin olla väärässäkin, mutta jossain vaiheessa noihin dieseleihin tuli (erilliset) sylinteriputket, kun siihen asti oli sylinterit porattu suoraan lohkoon. Jos tämä tieto (jonka jostain muistan lukeneeni) on totta, tuo on varmastikin tapahtunut juuri 2. sarjalaiseen. Miksi muuten olisi iskutilavuutta ja mäntiä muutettu? Tehoa on kaiketi sitten voitu nostaa hieman, koskapa kestävyys on parantunut putkituksen myötä.
Iskutilavuutta pienennettiin, jotta tilavuus saataisiin alle kolmen litran ja auto monissa maissa halvempaan veroluokkaan.
Paitsi nelisylinteristen tehonnousu tapahtui eri aikaan kuin viisisylinterisen tehonnousu. Nelipyttysten tilavuus pysyi entisellään.Sami H. kirjoitti:Tehomuutoshan tuli kaikkiin dieselmoottoreihin, ei ainoastaan 3 litraiseen. Samassa yhteydessä jätettiin 220D kokonaan pois sarjasta.
Jees, itse olen kuullut siirtymisen sylinteriputkiin perustellun mm. pienemmällä öljynkulutuksella.Sami H. kirjoitti:Sylinteriputkien käyttöönotto oli kuulemma seurausta liiallisesta kulumisesta. Valurautalohkossa tämmönen ongelma tietysti voi tulla, ja varsinkin porattaessa reippaasti ylikokoon, jolloin sylinteriseinämästä tulee huokoisempaa (materiaali valun johdosta ei niin tiivistä kauempana sylinteriseinämästä).
Joo, nää lähteet yleensäkin on vähän ristiriitaisia, mutta tosiaan (jonku lähteen mukaan) viisisylinterisen tilavuus ja teho muuttui 9/79 kun 240:sen tilavuus muuttui nippanappa alle 2,4 litran jo 2/79. Tällöin (2/79) siis nousi 240:n ja 200:n tehot, 200:n iskutilavuus pysyi samana ja 220 jäi pois.Leka kirjoitti:
Paitsi nelisylinteristen tehonnousu tapahtui eri aikaan kuin viisisylinterisen tehonnousu. Nelipyttysten tilavuus pysyi entisellään.
Jees, itse olen kuullut siirtymisen sylinteriputkiin perustellun mm. pienemmällä öljynkulutuksella.
Se on muutes joku suomalainen korjausopas, jossa sanottiin, että "nykyisin käytetään sylinteriputkia öljynkulutuksen vähentämiseksi" tai jotain sellasta. Ei siis kovin luotettava lähde. Mikä nyt sitte on nykyisin? Kai se on ollu ton kirjan kirjottamisen aikoihin 1979..


Ei oikein oo vielä löytyny sellasta hyvää ja kattavaa lähdettä, josta noita ihan kaikkia teknisiä yksityiskohtia vois löytää. Usein puhutaan vaan ylimalkasesti tehon noususta, mutta siihen se sitte jääkin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Juu, eli 200 D:n ja 240 D:n tehot nousi helmikuussa ja 300 D:n vasta syyskuussa. Ja aivan, toki myös 240 D:n tilavuus pieneni, minkä unohdin aikaisemmin tohon laittaa.
Niissä W123:n dieseleissä oli tosiaan läpi tuotannon ne putket. Joku varmaan osaa tähän väliin kertoa missä vaiheessa mersun dieseleissä siirryttiin sylinteriputkiin.
Niissä W123:n dieseleissä oli tosiaan läpi tuotannon ne putket. Joku varmaan osaa tähän väliin kertoa missä vaiheessa mersun dieseleissä siirryttiin sylinteriputkiin.
Vehon myyntiedote aihetta sivuten... (kohta 2)
Tai oikeastaan tämän löysin lohkon vasemmalta sivulta.
Toisekseen, oisko jollain heittää uudemman + vanhemman sekä turbollisen OM617 mäntien tarkat mitat, lähinnä halkaisijat?
Kävi nimittäin niin että vanhassa OM617:ssani (mikä nyt on frendillä), oli kaikista männistä toinen painerengas ja joitakin öljyrenkaita mennyt, näyttäisi lisäksi siltä että siinä turbomallin männät?! Tai oisko joku swedu-mallin erikoisuus...
Tälläkin nyt joutuu päätänsä vaivaamaan...
Entäs jos siinä on "viiva", tarkoittaako vanhempaa kuin 1980?Mika T. kirjoitti: ja ainakin kannen etupäässä on valettu vuosiluku. esim. tyyliin vuosimalli 1980 merkattu pelkkä 80 ilman etuviivaa
Tai oikeastaan tämän löysin lohkon vasemmalta sivulta.
Toisekseen, oisko jollain heittää uudemman + vanhemman sekä turbollisen OM617 mäntien tarkat mitat, lähinnä halkaisijat?
Kävi nimittäin niin että vanhassa OM617:ssani (mikä nyt on frendillä), oli kaikista männistä toinen painerengas ja joitakin öljyrenkaita mennyt, näyttäisi lisäksi siltä että siinä turbomallin männät?! Tai oisko joku swedu-mallin erikoisuus...
Tälläkin nyt joutuu päätänsä vaivaamaan...

Turbomallin mäntä halk.90,845-90,855mm ja vakio vanhempi 90,98mm uudempi 90,88mm.Kaikki mitat standardikokoja.Ylikoko männät asia erikseen.Turbomännänhän erottaa öljykanavasta joka on jäädytystä varten.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Jaa, siis onko kuitenkin nää 615 (ja 616?) koneet olleet W115:ssä kenties jossain vaiheessa ilman niitä sylinteriputkia? Vai onko kenties vielä vanhemmat koneet olleet ilman sylinteriputkia?Leka kirjoitti: Niissä W123:n dieseleissä oli tosiaan läpi tuotannon ne putket. Joku varmaan osaa tähän väliin kertoa missä vaiheessa mersun dieseleissä siirryttiin sylinteriputkiin.
Kukahan osais valaista asiaa, miksi ja miten tehonnousu on näissä koneissa sitten toteutettu?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tehon nousu toteutettu muotoilemalla männän palotila pyöreämpi kulmaiseksi ja etukammmio samoin.Tuloksena myös pehmeämpi käynti ääni.Suuttimet myös toisenlaiset.Toteutettavissa vanhempaankin koneeseen jos sattuu löytämään tarpeeksi isot uudemman koneen männät ja vaihtamalla edellä mainitut osat.Ruiskutuspumpun säädöstä en osaa sanoa onko ruiskutusmäärää lisätty kuinka paljon.Uudemmissa koneissahan on pumppukin toisen tyyppinen.Jos joku tietää mitä eroa on nokka akselissa kertokoon.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Minua alkoi nyt ihmetyttämään kun minulla on tämä 240D -79, niin miten tuo tehon muutos menee näissä OM616 moottoreissa. Manuaalin mukaan tässä on 72 hv, eli onko tämä vanhempi vai uudempi kuin 02/79?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Nelisylinterisissä malleissa tuli hehkutus/käynnistys/sammutus avaimella tehomuutoksen myötä.5-sylinterisissä tämä herkku oli jo käytössä 240D 3.0 W115 mallin tullessa markkinoille.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Ja Veholta saat sarjanumerolla autosi valmistuspäivämäärän.Jani Haataja kirjoitti:Minua alkoi nyt ihmetyttämään kun minulla on tämä 240D -79, niin miten tuo tehon muutos menee näissä OM616 moottoreissa. Manuaalin mukaan tässä on 72 hv, eli onko tämä vanhempi vai uudempi kuin 02/79?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Moottorin valmistenumerosta selviää kumpi on kyseessä.Jani Haataja kirjoitti:Minua alkoi nyt ihmetyttämään kun minulla on tämä 240D -79, niin miten tuo tehon muutos menee näissä OM616 moottoreissa. Manuaalin mukaan tässä on 72 hv, eli onko tämä vanhempi vai uudempi kuin 02/79?
Moottorit ovat olleet 72 heppasia seuraavista numeroista alkaen:
616 912
10/50, 20/60 from engine 063574, 12/52, 22/62 from engine 021690